"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

30.3.06

بحران هسته ای ايران در برلين بررسی می شود


وزيران خارجه پنج کشور عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل و آلمان برای مشورت در باره بيانيه شورا در مورد برنامه هسته ای ايران در برلين تشکيل جلسه می دهند در حاليکه ايران اين بيانيه را مورد انتقاد قرار داده است.



شورای امنيت خواستار توقف غنی سازی شده و مهلتی را برای پاسخ ايران تعيين کرده است



جلسه وزيران خارجه شش کشور روز پنجشنبه، 30 مارس، و پس از صدور بيانيه شورای امنيت در شامگاه روز سه شنبه برگزار می شود و قرار است وزيران خارجه شرکت کننده گام های بعدی خود در مورد واکنش جمهوری اسلامی به بيانيه شورا را مورد بررسی قرار دهند.

کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، و وزيران خارجه بريتانيا، چين، روسيه و فرانسه - اعضای دايم شورای امنيت - برای شرکت در اين جلسه که ميزبانی آن را وزير خارجه آلمان، يکی از سه کشور اروپايی مذاکره کننده با ايران، برعهده دارد.

گزارش شده است که خانم رايس هنگام عزيمت به برلين گفته است که بيانيه شورای امنيت نشانه انزوای ايران است و در صورتی که اين کشور غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند و به مذاکره با اروپاييان باز نگردد منزوی تر خواهد شد.

وزير خارجه آمريکا با اشاره به اظهارات رييس جمهوری ايران در مورد نابودی اسرائيل، ايران را به حمايت از گروه های مخالف صلح خاورميانه متهم ساخته و گفته است که بايد شورای امنيت مساله ايران را در ابعاد وسيعتر مورد توجه قرار دهد هرچند در حال حاضر، موضوع اصلی برای شورا، برنامه هسته ای اين کشور است.

در بيانيه ای که با تصويب پانزده عضو و از سوی رييس دوره ای شورا صادر شد از ايران خواسته شده است برنامه غنی سازی اورانيوم را کنار بگذارد و برای عمل به محتوای بيانيه يک ماه مهلت قايل شده است.



رايس از انزوای ايران سخن گفته و خواستار طرح ساير مسايل مربوط به اين کشور شده است



در پايان اين مهلت، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد نحوه عملکرد ايران به شورای امنيت گزارش خواهد داد اما در اين بيانيه نوع واکنش نسبت به رد احتمالی درخواست ها از سوی ايران مشخص نشده و انقضای مهلت سی روزه نيز به طور خودکار به اقدامات خاصی عليه اين کشور منجر نمی شود.

انتظار می رود اقدام بعدی در اين زمينه مهمترين موضوع در دستور کار اجلاس برلين را تشکيل دهد.

اظهارات اعضای شورا

در حاليکه ايالات متحده و کشورهای اروپايی صدور قطعنامه های تنبيهی عليه ايران را مردود ندانسته اند، چين و روسيه تاکنون با چنين اقدامی موافقت نکرده اند.

بيانيه های شورای امنيت، برخلاف برخی از قطعنامه های شورا، از نظر حقوق بين الملل الزام آور نيست اما معمولا ديدگاه شورا را در زمينه موضوع مورد نظر مشخص می سازد و می تواند چارچوب اقدامات بعدی را تعيين کند.

تصويب بيانيه های شورا، که از سوی رييس شورا صادر می شود، مستلزم توافق تمام پانزده کشور عضو است در حاليکه تصويب قطعنامه های شورای امنيت به رای موافق دست کم نه عضو و عدم مخالفت اعضای دايم با آن نياز دارد.



نماينده بريتانيا از ملت ايران خواست بيانيه را به دقت مطالعه کند



نمايندگان ساير کشورهای عضو شورای امنيت نيز از ايران خواستند به بيانيه عمل کند اما سفير روسيه گفته است که نحوه برخورد با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نوعی نردبان است که به جای پريدن به بالا، بايد پله به پله از آن بالا رفت.

جان بولتون، سفير آمريکا، صدور بيانيه روز چهار شنبه را گام اول در مقابله با "برنامه مخفيانه ايران در زمينه تسليحات هسته ای" توصيف کرده است.

واکنش جمهوری اسلامی

خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - با گزارش خبر صدور بيانيه شورای امنيت تحت عنوان "بيانيه غير الزام آور شورای امنيت در باره ايران با واکنش اعتراض آميز آمريکا تاييد شد"، نخستين واکنش جمهوری اسلامی را از زبان محمد جواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل متحد، انتشار داده است.

ايرنا با اين گزارش که نماينده آمريکا در سازمان ملل، ظاهرا با استناد به موارد آيين نامه ای، با درخواست محمد جواد ظريف، نماينده ايران، برای سخنرانی در نشست روز چهارشنبه شورای امنيت مخالفت کرد، متن اظهارات آقای ظريف را منتشر کرده است.



وزير خارجه ايران ايجاد مرکز غنی سازی منطقه ای را پيشنهاد کرده است



نماينده جمهوری اسلامی در سازمان ملل با ترتيب دادن يک نشست مطبوعاتی پس از صدور بيانيه روز چهارشنبه، گفت که "بايد به شورای امنيت يادآور شد که چه رفتاری با ايران در گذشته داشته است."

آقای ظريف برخورد با بحران هسته ای ايران را با ماجرای ملی کردن صنعت نفت در پنجاه و پنج سال پيش مقايسه کرد و در اشاره ای تلويحی به موضعگيری دولت بريتانيا در آن زمان، گفت که يکی از اعضای دايم همين شورا موضوع ملی شدن نفت را به عنوان تهديدی عليه صلح و امنيت بين المللی به شورای امنيت کشاند.

وی گفت که امروز نيز همان داستان در حال تکرار است.

آقای ظريف گفت که ايران می خواهد از حق به رسميت شناخته شده خود در چارچوب پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای - ان پی تی - در استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای برخوردار شود.

نماينده ايران تاکيد کرد که اين کشور به دليل عضويت در ان پی تی و براساس اعتقادات دينی و سابقه تاريخی خود در صدد دستيابی به تسليحات هسته ای نيست و شورای امنيت را به دليل آنچه که سکوت در قبال کاربرد سلاح های شيميايی عليه ايران در جنگ با عراق خواند، مورد انتقاد قرار داد.

محمد جواد ظريف گفت که آژانس بين المللی انرژی اتمی در بررسی های خود به هيچ نشانه ای از تلاش ايران برای توليد تسليحات اتمی دست نيافته و شورای امنيت را متهم کرد که به گزارش مديرکل آژانس در اين زمينه و اعلام آمادگی ايران برای دادن تضمين در مورد غير نظامی بودن برنامه های خود توجهی نکرده است.

آقای ظريف با اشاره به خواست کشورهای اروپايی مذاکره کننده با ايران در مورد کنار گذاشتن برنامه غنی سازی اورانيوم گفت "سئوال اين است که آيا افشاگری جديدی صورت گرفته که موضوع به شورای امنيت ارجاع شده يا اينکه مساله اين است که ايران تقاضای بدون منطق سه کشور اروپايی را برای کنار گذاشتن حق خود در استفاده صلح آميز نپذيرفته است."

در تحولی ديگر، خبرگزاری ها گفته اند که منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، ضمن انتقاد از بيانيه شورای امنيت، به عنوان راهی برای حل بحران کنونی پيشنهاد کرده است که يک مرکز منطقه ای غنی سازی اورانيوم در داخل خاک ايران ايجاد شود.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  12:04

(1) comments

شورای امنيت از ايران خواست غنی سازی را معلق کند


شورای امنيت سازمان ملل متحد در تلاشی برای مهار بلندپروازی های اتمی ايران، بيانيه ای را تصويب کرده است که اين کشور را ترغيب می کند غنی سازی اورانيوم را معلق سازد. متن بيانيه بلافاصله پس از توافق پنج عضو دائمی شورای امنيت بر سر آن، از سوی 15 عضو شورا به تصويب رسيد.



اعضای دائم شورای امنيت بالاخره پس از سه هفته مذاکرات فشرده بر سر بيانيه مربوط به ايران به توافق رسيدند



شورای امنيت در اين بيانيه همچنين از آژانس بين المللی انرژی اتمی خواسته است ظرف 30 روز گزارش دهد آيا ايران با درخواست های شورا همکاری کرده است يا خير.

اما بيانيه تشريح نمی کند در صورت عدم همکاری ايران چه اقدامی صورت خواهد داد.

با اين حال به گفته سوزانا پرايس، خبرنگار بی بی سی در مقر سازمان ملل، انتظار می رود اين موضوع در نشست روز پنجشنبه وزرای خارجه روسيه، چين، آمريکا، بريتانيا، فرانسه و نيز آلمان در برلين مورد بحث قرار گيرد.

محمد جواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل، در نخستين واکنش به اين بيانيه گفت که دولت جمهوری اسلامی قبلا در عالی ترين سطح روشن ساخته است که خواهان سلاح هسته ای نيست.

وی گفت واکنش رسمی ايران بعدا در تهران صادر خواهد شد ولی افزود که ايران نسبت به هرگونه "تهديد، ارعاب و تعيين ضرالاجل آلرژی دارد".

آمريکا، بريتانيا، روسيه، فرانسه و چين بعد از ظهر چهارشنبه بالاخره پس از تقريبا سه هفته مذاکرات فشرده و کشمکش بر سر جزئيات بيانيه - که واکنش اين شورا را به پرونده اتمی ايران تشريح می کند - بر سر آن توافق کردند.

اين توافق پس از آن ممکن شد که فرانسه و بريتانيا نسخه سومی از پيش نويس بيانيه را که با برخی خواسته های چين و روسيه کنار می آيد، تهيه کردند.

اِمير جونز-پری، سفير بريتانيا در شورای امنيت، گفت که هرچند برخی نکات در اين بيانيه از قلم انداخته شد، اما شورا پيامی واحد فرستاده است داير بر اينکه نمی خواهد شاهد توسعه تسليحات اتمی توسط ايران باشد. نمايندگان ساير اعضای دائمی نيز موضع مشابهی را منعکس کردند.

نماينده بريتانيا همچنين از مردم ايران خواست اين بيانيه را به دقت مطالعه کنند تا ببينند دولتشان آنها را به کدام سو سوق می دهد.

جان بولتون، نماينده آمريکا، در پاسخ به اين سوال که واکنش احتمالی ايران به بيانيه شورای امنيت را چگونه پيش بينی می کند گفت نمی تواند واکنش دولتی را که رئيس آن هولوکاست (کشتار يهوديان به دست نازی ها) را انکار می کند حدس بزند.

متن اصلاح شده

مسکو و پکن که هر دو از شرکای عمده تجاری تهران هستند نگران بودند که دخالت شورای امنيت به تحريم هايی عليه ايران منجر شود و تقاضا داشتند تا آژانس بين المللی انرژی اتمی در رسيدگی به پرونده اتمی ايران نقش اصلی را به عهده گيرد.



محمد جواد ظريف



اين بيانيه بار ديگر اين درخواست را تکرار می کند که ايران فعاليت های غنی سازی و بازپردازی اورانيوم را متوقف کند، اما برخی تقاضاهای مشخص را از قلم می اندازد و به جای آن خواستار رجوع به قطعنامه آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد مساله می شود.

رهبران جمهوری اسلامی در روزهای اخير بار ديگر تکرار کرده اند که در مقابل اينگونه تقاضاها کوتاه نمی آيند چرا که غنی سازی اورانيوم را براساس معاهده های بين المللی حق مسلم خود می دانند.

اين بيانيه بار ديگر از محمد برادعی، مدير کل آژانس نظارت اتمی سازمان ملل، می خواهد همکاری ايران را به شورا گزارش دهد، اما اين مهلت را از 14 روز به 30 روز افزايش می دهد.

و هر چند اين بيانيه ديگر حاوی اين نکته نيست که تکثير سلاح های اتمی تهديدی برای صلح و امنيت به حساب می آيد، اما مسئوليت شورای امنيت برای حفظ صلح در جهان را يادآور می شود.

مسير پرونده ايران

پرونده اتمی ايران بالاخره پس از سه سال بررسی های آژانس بين المللی انرژی اتمی، که با ديپلماسی گسترده و گاه خصومت آميز بين المللی همراه بود، اخيرا به شورای امنيت سازمان ملل متحد گزارش شد.

پرونده اتمی ايران اصلا در سال 2002 زمانی در آژانس گشوده شد که يک گروه مخالف جمهوری اسلامی در خارج، وابسته به سازمان مجاهدين خلق، وجود تاسيسات مخفی اتمی در ايران را فاش ساخت.

ايران، چنانکه بعدا اذعان کرد، عليرغم تعهدات خود براساس پيمان منع گسترش (ان پی تی) از گزارش کردن آن فعاليت ها به آژانس اتمی سازمان ملل خودداری کرده بود.

آقای برادعی روز 28 فوريه 2006 در آخرين گزارش خود به شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين، پايتخت اتريش، گفت که عليرغم سه سال بررسی های فشرده هنوز ابهاماتی درباره ابعاد و ماهيت برنامه اتمی ايران باقی مانده است.

در طول آن سه سال، به موازات بازرسی های بين المللی، چند رشته ابتکار عمل ديپلماتيک، ابتدا از سوی آلمان، بريتانيا و فرانسه و سپس از سوی روسيه با هدف قانع کردن تهران به دست برداشتن از حساس ترين جنبه های فعاليت های هسته ای اش دنبال شد که جملگی بی نتيجه ماند.

در همين حال ايران از تابستان سال 2005 ، تقريبا همزمان با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد به عنوان رئيس جمهور، به تدريج رويکرد سازش ناپذيرتری را در پيش گرفت و ابتدا فرآوری اورانيوم خام در تاسيسات "يو سی اف" اصفهان را آغاز کرد و اخيرا غنی سازی در ابعاد کوچک در سطح پژوهشی را شروع کرده است.

اين اقدامات ايران برخلاف درخواست های مکرر آژانس بين المللی انرژی اتمی برای تعليق فعاليت های غنی سازی تا زمان احيای اعتماد بين المللی به برنامه اتمی آن کشور صورت گرفت.

به گفته خبرنگاران بی بی سی پنج عضو دائمی شورای امنيت به علاوه آلمان روز پنجشنبه طی جلسه ای در برلين گام بعدی خود را بررسی خواهند کرد.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  11:34

(0) comments

بازداشت دو شهروند سوئدی در قشم


وزارت امور خارجه سوئد اعلام كرده كه دو شهروند اين كشور به اتهام آنچه عكاسی از تاسيسات نيروی دريايی ايران خوانده شده، در جزيره قشم در خليج فارس دستگير شده اند.



پنج ماه پيش نيز استفان لربيه فرانسوی و دونالد کلاين آلمانی در آب های ايران بازداشت شدند



پيشتر روزنامه سوئدی "آفتون بلادت" گزارش داده بود اين دو، که کارگر ساختمانی هستند، به دليل عکسبرداری غير قانونی از يک کشتی در جزيره قشم در جنوب ايران بازداشت شده اند.

اين روزنامه به نقل از سورن لوندوال، كاردار سوئد در تهران، نوشته بود که با بازداشت شدگان به خوبی رفتار می شود، ولی اتهام سنگينی متوجه آنهاست و ممکن است تا پايان سال و تکميل تحقيقات در زندان نگه داشته شوند.

وی كه با اين افراد در زندانی در بندرعباس ديدار كرده، گفته آنها از ممنوعيت شديد عكسبرداری از تاسيسات دريايی بی اطلاع بوده اند.

در همين حال پترا هانسون سخنگوی وزارت امور خارجه سوئد گفته كه سفارت اين كشور برای آزادی اين دو تلاش می كند.

مقامات مسئول در ايران تا کنون در اين زمينه اظهار نظر نکرده اند.

پنج ماه پيش نيز، دو شهروند فرانسوی و آلمانی به اتهام ورود غيرقانونی به آب های ايران، در حوالی جزيره ابوموسی دستگير و به هيجده ماه زندان محكوم شدند.

اين دو مرد گفته اند که آنها با استفاده از نقشه امارات متحده عربی که اين جزيره را جزء خاک اين کشور معرفی می کند، بدون آگاهی از مناقشات موجود بر سر جزاير سه گانه، به اين منطقه و برای تفريح و ماهی گيری وارد شدند.

اما دادگاهی در بندر عباس در اوايل سال ميلادی جاری آنها را گناهکار شناخت و رای به محکوميت آنان داد. پس از تقاضای تجديد نظر، دادگاهی در تهران نيز حکم دادگاه محلی را تاييد کرد و اين دو نفر به زندان اوين منتقل شدند.

امارات متحده عربی مدعی است که سه جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء خاک اين کشور است و ايران اين جزاير را اشغال کرده است، اما ايران همواره اين ادعا را رد کرده و اين جزاير را جزء لاينفک خاک خود دانسته است.

برخی ناظران بر اين باورند که بر خورد شديد ايران با ورود اتباع غيرايرانی به اين منطقه نشان می دهد که ايران با حساسيت تمام بر حق حاکميت خود بر جزاير سه گانه تاکيد دارد.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  11:32

(0) comments

شرکتهای آلمانی ابزار برنامه اتمی به ايران می دادند


پليس آلمان شبكه اى از شركت هاى اين كشور را كه از راه روسيه ابزار مورد نياز برنامه اتمى ايران را تحويل می دادند كشف كرده است.



'شرکتهای آلمانی ابزار برنامه اتمی به ايران می دادند'



در اين رابطه چند بازرگان روس ساكن برلين نيز تحت تعقيب قرار گرفته اند.

ماموران سازمان گمرك آلمان و پليس جنائى اين كشور موفق شدند شبكه اى از بازرگانان روسى و آلمانى را كه تحت پوشش يك شركت مخفى و در ظاهر غير فعال در برلين براى فراهم كردن تجهيزات برنامه اتمى ايران كار می كردند كشف و اعضای آنرا تحت پيگرد قرار دهند.

مقامات دادستانى شهر پتسدام در پى گزارش تلويزيون سراسرى اين كشور، روز دوشنبه 27 مارس تائيد كردند كه در رابطه با ظن صدور غيرقانونى ابزار و قطعات از طرف شركت هاى آلمانى به ايران 250 نفر از ماموران گمرك و گارد پليس ويژه در 10 ايالت آلمان تعداد 41 شركت آلمانى را مورد بازرسى قرار دادند و اسناد و مداركى را ضبط كردند.

به گفته سخنگوى دادستانى پتسدام در راس اين شبكه يك شركت برلينى بنام " ورو" Vero قرار داشت كه با استفاده از همكاران و اعضاى روسى خود با شركت هاى مختلف آلمانى تماس برقرار می كرده و معاملاتی را براى ايران انجام می داده است.

به گفته دادستانى، ثابت شده است كه اين شركت براى ايران قطعات و ملزومات مورد استفاده در برنامه اتمى را تدارك و خريدارى می كرده است.

شركت برلينى ظاهرا براى يك شركت پوششى ديگر در حومه مسكو فعاليت داشت ولى ابزار فرستاده شده از طريق مسكو و جمهوريهاى شوروى سابق و با استفاده از درياى خزر به ايران تحويل می شد.

بعلاوه از راه دوبى نيز وسائل مورد استفاده برنامه اتمى ايران حمل می شد.

كارشناسان آلمانى و مقامات امنيتى در برنامه تلويزيونى " فاكت" كه دوشنبه 27 مارس از شبكه اول آلمان پخش شد گفتند ابزار صادر شده از جمله اجزای اكترونيكى كابل براى برنامه اتمى است و قطعات مختلف ديگر مورد استفاده دو منظوره دارند.

همچنين اعلام شد كه اكثر شركت هاى بازرسى شده حاضر به همكارى با شركت مورد سوء ظن نشدند و تعدادى از شركتها بدون اطلاع از قصد واقعى خريدار وارد معامله شده اند.

در همين ارتباط چند نفر از بازرگانان روس كه در معاملات در برلين دست داشتند تحت تعقيب قرار گرفته اند.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  11:27

(0) comments

سران جمهوری اسلامی: ايران عقب نشينی نخواهد کرد


محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، و آيت الله خامنه ای، رهبر اين کشور، روز يکشنبه در سخنان جداگانه ای از عزم ايران برای ادامه فعاليت های هسته ای خبر داده و مردم را به مقاومت در صورت عملی شدن تهديدها تشويق کرده اند.



سران حکومت جمهوری اسلامی مردم اين کشور را به 'استقامت' تشويق کرده اند



به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای احمدی نژاد در سفر خود به شهر ياسوج در جنوب غربی ايران، کسانی را که 'دشمنان' می خواند به برافروختن 'جنگ روانی' عليه اين کشور متهم کرده و گفته است اينها "مخالف پيشرفت و توسعه ما هستند و از دستيابی ما به انرژی هسته‌ ای ناراحتند و در پی آنند كه با اين صحنه سازيها از ما امتياز بگيرند."

در همين حال، روز يکشنبه آيت الله خامنه ای نيز در ديدار گروه های بسيجی فشارهای بين المللی بر سر فعاليت های هسته ای ايران را 'شايعه و دروغ پردازی' به منظور تسلط بر اين کشور ناميده است.

رهبر ايران در اشاره ای غيرمستقيم اما روشن به احتمال اعمال تحريم يا احيانا مداخله نظامی در مناقشه هسته ای اين کشور گفته است: "ممكن است اين تهديدها در مواردی هم عملی شود كه در اينگونه مواقع ملتی قادر خواهد بود عظمت، عزت، هويت و منافع خود را حفظ كند كه بدون هيچگونه عقب نشينی، بايستد و استقامت كند."

صحبت های بالاترين مقام های حکومت ايران در حالی مطرح می شود که پنج عضو دايم شورای امنيت - پس از قريب به دو هفته گفتگو - هنوز بر سر نحوه برخورد با پرونده اتمی اين کشور به توافقی دست نيافته اند.

سه کشور بريتانيا، آمريکا و فرانسه به دنبال تصويب بيانيه ای هستند که از ايران می خواهد تمام فعاليت های هسته ای خود را به حالت تعليق دربياورد، و همچنين مهلتی 14 روزه برای رييس آژانس بين المللی تعيين می کند تا ميزان همکاری ايران با درخواست های مطروحه در بيانيه را به شورای امنيت گزارش کند.

اما متن پيش نويس اين بيانيه با مخالفت روسيه و چين روبرو شده و با وجود تغييراتی که در متن آن داده شده است، همچنان نتوانسته حمايت اين دو عضو دارای حق وتو در شورای امنيت را جلب کند.

مقام های روس گفته اند با بيانيه پيشنهادی مخالفند چرا که متن آن در حالت فعلی پرونده را از دست آژانس بين المللی انرژی اتمی خارج کرده و راه را برای اقدام های تنبيهی بعدی شورای امنيت از جمله اعمال تحريم باز می کند.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  11:22

(0) comments

ابراز اطمينان رايس از انجام مذاکره با ايران


کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، روز جمعه در يک کنفرانس خبری گفته است که آمريکا قطعا با ايران پيرامون اوضاع عراق بر سر ميز مذاکره خواهد نشست.



کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا



کاندوليزا رايس در اولين اظهار نظر پس از پذيرش مذاکرات از سوی ايران، درباره مذاکرات مستقيم ميان آمريکا و ايران پيرامون مسائل عراق گفته است: "اين ديدارها انجام می شود. من در اين باره اطمينان دارم. مذاکرات در زمان مناسبی انجام می شوند".

او افزوده است: "اين مسائل به خودی خود رفع نمی شوند. من کاملا مطمئنم که زمانی اين ديدار انجام می شود. مسئله اين بوده که آقای خليلزاد، سفير آمريکا، مدتی بود که می توانسته اين کار را در عراق انجام دهد. او اين کار را در افغانستان انجام داد و فکر می کنيم تاثير خوبی هم داشته و آقای نومان سفير آمريکا، همين اختيارات را در افغانستان دارد".

وزير امور خارجه آمريکا نتيجه گرفته: "مهم است که فرصتی باشد تا درباره نگرانی هايمان گفتگو کنيم".

روز گذشته زلمی خليلزاد، سفير آمريکا در بغداد که انتظار می رود سرپرستی مذاکرات با ايران را برعهده داشته باشد، جمهوری اسلامی را به "دورويی" در برخورد با مسايل عراق متهم کرده بود.

درگيری لفظی

روزنامه آمريکايی واشنگتن پست در شماره روز جمعه، ۲۴ مارس، از قول آقای خليلزاد نوشته بود که ايران پيکار جويان شيعه را تعليم می دهد، و سلاح در اختيار آنها قرار می دهد.

وی همچنين ايران را متهم کرده که با گروههای شورشی سنی مذهب در عراق از نزديک همکاری دارد.

ايران همواره اين اتهامات را رد کرده و متقابلا آمريکا و نيروهای ائتلافی حاضر در عراق را مسئول نا آرامی ها در اين کشور معرفی کرده است.

هفته گذشته رهبر مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق که به جمهوری اسلامی ايران نزديک است از رهبران ايران خواسته بود تا با آمريکا درباره مساله عراق وارد مذاکره شوند.

پس از آن ابتدا علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و پس از آن رهبر جمهوری اسلامی از پذيرش مذاکره با آمريکا درباره عراق خبر دادند.

رهبر جمهوری اسلامی در اين زمينه گفت که "مسئولان آمريکايی در داخل و خارج عراق بارها از ايران درخواست مذاکره کردند که مقامات ما اعتنايی نکردند اما با تکرار اين درخواست، مسئولان ايرانی با در نظر گرفتن اين احتمال که شايد مذاکره در باره اوضاع عراق در جلوگيری از نا امنی های فاجعه آفرين آن کشور موثر باشد با انتقال ديدگاه های خود به آمريکا موافقت کردند."

بر اساس برخی گزارش ها، ممکن است مذاکرات ايران و آمريکا در مورد مسايل عراق هفته آينده آغاز شود.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  11:18


(0) comments

26.3.06

روسیه: بدون رضایت ما مساله اتمی ایران حل نمی شود


وزير امور خارجه روسيه روز جمعه اعلام کرد که هرگونه تصميمی در مورد مساله اتمی ايران که توسط کشورهای غربی بدون مشورت قبلی با روسيه اتخاذ شود مورد قبول آن کشور نخواهد بود. اين در حالی است که وزير امور خارجه آمريکا گفته است که بيش از اين نمی توان تصميم گيری در اين مورد را به تعويق انداخت.



وزير امور خارجه روسيه



به دنبال بی نتيجه ماندن جلسه مشورتی روز چهارشنبه شورای امنيت سازمان ملل متحد بر سر متن بيانيه ای که قرار است رئيس شورا صادر کند و در آن خواست های شورا از ايران را مطرح کند، وزرای امور خارجه پنج کشور عضو دائمی شورای امنيت در روزهای پنجشنبه و جمعه سعی کردند که در مکالمات تلفنی دوجانبه بن بست به وجود آمده را برطرف کنند.

اما سرگئی لاوروف وزير امورخارجه روسيه روز جمعه به خبرنگاران گفت که شک دارد روسيه پيشنهادی را قبول کند که بدون اطلاعش تهيه شده باشد و به عنوان تنها راه حل ممکن ارائه شود. او در مورد بعضی گزارش ها صحبت می کرد دال بر اينکه کشور های غربی مذاکرات محرمانه ای در مورد ايران با هم داشته اند.

نامه محرمانه بریتانیا

در اين هفته خبرگزاری آسوشيتدپرس و روزنامه تايمز لندن از وجود نامه محرمانه ای خبر دادند که از سوی جان سوايرز مديرکل سياسی وزارت امور خارجه بريتانيا برای همتايان امريکائی، آلمانی و فرانسوی خود ارسال کرده بود. در اين نامه اين مقام بريتانيايی پيشنهاد کرده بود که شورای امنيت به جای بيانيه، قطعنامه شديداللحنی عليه ايران صادر کند که در آن در صورت خودداری ايران از پايان دادن به برنامه های اتمی مورد مناقشه خود، تحريم و حتی اقدام نظامی پيش بينی شود.

برای صدور بيانيه شورای امنيت، موافقت تمام پانزده عضو شورا ضروری است. اما برای قطعنامه که موثرتر از بيانيه است، تنها به ۹ رای موافق نياز است. البته روسيه و چين که تاکنون با مخالفت های خود از صدور بيانيه جلوگيری کرده اند می توانند با استفاده از حق وتوی خود از صدور قطعنامه هم جلوگيری کنند.

با اين همه آمريکا همچنان اميدوار است که گفتگوها برای صدور بيانيه نتيجه بدهد. کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا اظهار اميدواری کرد که چين و روسيه به زودی با آمريکا و متحدانش بر سر چگونگی اعمال فشار بر ايران برای متوقف کردن غنی سازی اورانيوم به توافق برسند.

اما خانم رايس همچنين هشدار داد که ديگر زمانی برای به تعويق انداختن اتخاذ تصميم در مورد ايران باقی نمانده است. او گفت که همه به جامعه بين المللی چشم دوخته اند تا نشان دهد می تواند بحران اتمی ايران را از راه های ديپلماتيک حل کند و ديگر نمی توان از اين امر طفره رفت.

بیانیه مورد اختلاف

در پيش نويس بيانيه ای که توسط بريتانيا و فرانسه تهيه شده از ايران خواسته شده فعاليت غنی سازی اورانيوم را فورا متوقف کند و ضمن تصويب و اجرای پروتکل الحاقی معاهده عدم گسترش تسليحات هسته ای، در تمام زمينه ها با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند.

در پيش نويس بيانيه همچنين از محمد البرادعی، رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی، خواسته شده است که ظرف ۱۴ روز گزارشی تسليم شورای امنيت کند و نشان دهد ايران تا چه حدی به خواست های شورای امنيت و آژانس بين المللی انرژی اتمی عمل کرده است.

روسيه با حمايت چين خواستار حذف نيمی از متن اين بيانيه است. به گفته آقای لاوروف روسيه با هرگونه بيانيه شورای امنيت که زمينه را برای اعمال تحريم بر ايران آماده کند مخالف است.

وزير امور خارجه روسيه همچنين گفته است که روسيه به هيچ وجه نمی تواند اين متن را قبول کند زيرا بر اساس آن مساله هسته ای ايران از اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی خارج می شود و در اختيار شورای امنيت قرار می گيرد.

مقام های چينی نيزاز هماهنگی کامل مواضع اين کشور و روسيه در قبال مناقشه هسته ای ايران خبر داده و بار ديگر بر مسير ديپلماتيک برای حل آن تاکيد کرده اند. چين گانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چين، در گفتگو با خبرنگاران گفته است: "در هر اقدامی که انجام می شود بايد اثر آن را بر 'صلح و ثبات در منطقه' را در نظر گرفت ... به اين دليل است که ما بايد به ديپلماسی زمان و فضای بيشتری بدهيم."

مقامات ايران همواره نظامی بودن ماهيت برنامه های اتمی خود را رد کرده اند.




RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  11:14


(0) comments

24.3.06

نوروزتان پیروز، هر روزتان نوروز باد



نوروزتان پیروز باد



هم میهن گرامی، بار دیگر فرارسیدن بهار و نوروز باستانی را به شما عزیزان تبریک گفته و بران یکایکتان آرزوی سلامتی، شادابی و موفقیت می کنیم. بامید آزادی ایران و صلح بین المللی .



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  19:08


(0) comments

22.3.06

خامنه ای مذاکره محدود با آمريکا را تاييد کرد



خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، مذاکره ايران و آمريکا در مورد عراق را تاييد کرد و اقدام احتمالی شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران را مردود دانست.



خامنه ای مذاکره محدود با آمريکا را تاييد کرد



رهبر جمهوری اسلامی که روز سه شنبه، 21 مارس، در صحن حرم امام رضا در مشهد سخن می راند، گفت که "مسئولان آمريکايی در داخل و خارج عراق بارها از ايران درخواست مذاکره کردند که مقامات ما اعتنايی نکردند اما با تکرار اين درخواست، مسئولان ايرانی با در نظر گرفتن اين احتمال که شايد مذاکره در باره اوضاع عراق در جلوگيری از نا امنی های فاجعه آفرين آن کشور موثر باشد با انتقال ديدگاه های خود به آمريکا موافقت کردند."

وی در عين حال گفت که مذاکرات با آمريکا تنها در مورد عراق و با هدف کمک به استقرار امنيت در آن کشور صورت می گيرد و افزود در تماس با آمريکاييان، در مورد ساير اختلاف های دو کشور مذاکره ای نخواهد شد.

آيت الله خامنه ای مقام های آمريکايی را به دروغگويی در مورد تقاضای ايران برای مذاکره در باره مسايل گوناگون متهم کرد و افزود که آنان گفته اند که "اين مذاکره به منزله احضار مسئولان ايرانی است" و اين گفته را به شدت محکوم کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در مورد ديدگاه خود در باره عراق گفت "ديدگاه مشخص ما درباره عراق اين است که دولت آمريکا بايد دست از سر اين کشور بردارد."

وی آنچه را که ادعای آمريکا در مورد منزوی بودن ايران می خواند رد کرد و گفت که اگر در جهان اسلام همه پرسی انجام شود، مشخص خواهد شد که آمريکا منزوی است.

آيت الله خامنه ای جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، آريل شارون، که همچنان رسما مقام نخست وزيری اسرائيل را در دست دارد، و صدام حسين و اسلوبودان ميلوشويج، روسای جمهوری پيشين عراق و يوگوسلاوی را در يک رديف قرار داد و آنان را "مجسمه شرارت" توصيف کرد.

آيت الله خامنه ای در سخنرانی خود در مشهد از محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری، و دولت وی حمايت کرد و گفت که آنان تلاش می کنند در داخل مشکلات مردم را حل و در خارج از کشور نيز عزت و استقلال ملی را حفظ کنند.

سياست های کلی داخلی و خارجی جمهوری اسلامی از سوی رهبر تعيين و تاييد می شود، و اخيرا آيت الله خامنه ای حمايت خود را از برنامه های هسته ای ايران ابراز داشته در حاليکه اين برنامه ها در برخی رسانه های خارجی به عنوان سياست تندروانه دولت آقای احمدی نژاد قلمداد شده بود.

ارجاع به شورای امنيت

رهبر جمهوری اسلامی در اين سخنرانی که برای زايران حرم امام رضا ايراد کرد مجددا سياست هسته ای اين کشور را مورد تاييد قرار داد.

وی با يادآوری آنچه که نياز واقعی ملت ايران به انرژی هسته ای می خواند، گفت که اگر امروز ايران از فناوری هسته ای برخوردار نشود، دهها سال به عقب می رود و در آينده ای نه چندان دور، به دليل نياز به سوخت بايد، به گفته وی، دست نياز به سوی بيگانگان و دشمنان دراز کند.

آيت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد
سياست هسته ای ايران مورد تاييد آيت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد بوده است

آيت الله خامنه ای گفت که همه کشورها به انرژی هسته ای روی می آورند و افزود "ما نيز تاکيد می کنيم فناوری هسته ای و چرخه سوخت هسته ای حق مسلم ملت ايران است و ملت ما، بنده و هيچ مسئولی به هيچ قيمتی زير بار حرف زور آمريکا نمی رويم."

رهبر جمهوری اسلامی گفت که ايران هيچ تصميمی را که مبتنی بر متوقف ساختن برنامه هسته ای ايران باشد نمی پذيرد و تاکيد کرد که اين برنامه صلح آميز و برای پيشرفت کشور لازم است.

وی با اشاره به بررسی موضوع فعاليت هسته ای ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد، يادآور شد که در زمان جنگ ايران و عراق، در حاليکه عراق بخشی از خاک ايران را در اشغال داشت، شورای امنيت با صدور قطعنامه خواستار برقراری آتش بس شد و افزود که اين درخواست مغاير مصالح بود و جمهوری اسلامی آن را نپذيرفت.

وی گفت که "هروقت ديگری نيز که شورای امنيت خلاف مصالح ما تصميم بگيرد، آن را نمی پذيريم."

وی آنچه را که تهديد آمريکا در مورد تحريم جمهوری اسلامی می خواند يادآور شد و گفت که "مگر ملت ايران تا به حال تحريم نبوده است که او را از تحريم می ترسانيد؟ ملت ما همه پيشرفت علمی و پزشکی، نظامی و صنعتی خود را در اوضاعی به دست آورده که شما او را تحريم کرده بوديد لذا اين ملت بزرگ را از تحريم نترسانيد."

در حال حاضر، اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد موضوع برنامه هسته ای ايران را در دست بررسی دارند و در مورد پيش نويس بيانيه ای حاوی درخواست از ايران برای توقف تمامی برنامه های غنی سازی اورانيوم، تصويب نهايی پروتکل الحاقی به پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای - ان پی تی - و همکاری نزديک با آژانس بين المللی انرژی اتمی مذاکره می کنند.

مقامات ايرانی تاکيد داشته اند که غنی سازی اورانيوم به منظور دستيبابی به چرخه سوخت نيروگاه های اتمی را حق مسلم خود می دانند و با توقف دايم و کامل اين فعاليت موافقت نخواهند کرد.

شورای امنيت سازمان ملل متحد از حق صدور قطعنامه های تنبيهی، از جمله وضع تحريم های بين المللی عليه کشورهای امضا کننده پيمان برخوردار است که به نظر اعضای شورا تعهدات خود در چارچوب ان پی تی را زير پا گذاشته اند.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  11:08


(0) comments

14.3.06

شورای امنيت مذاکرات در باره ايران را آغاز می کند

شورای امنيت سازمان ملل متحد روز سه شنبه، 14 مارس، جلسه خود برای بررسی پرونده هسته ای ايران را برگزار می کند اما هنوز بين اعضای دايم شورا توافق نهايی در اين مورد به دست نيامده است.



شورای امنيت



قرار است پيش نويس بيانيه ای که توسط آمريکا، بريتانيا و فرانسه تهيه شده در جلسه شورای امنيت مورد مذاکره قرار گيرد در حاليکه هنوز بين اين سه کشور و چين و روسيه، دو عضو دايم ديگر شورا، توافقی در مورد محتوای بيانيه به دست نيامده و انتظار می رود اين پنج کشور ساعاتی قبل از آغاز به کار اجلاس شورا به رايزنی در اين مورد بپردازند.

گفته می شود پيش نويس بيانيه سه کشور غربی از ايران می خواهد غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد و همکاری نزديکتری با آژانس بين المللی انرژی اتمی داشته باشد و زمان مشخصی را برای تسليم گزارش مديرکل آژانس در اين زمينه تعيين می کند.

معمولا صدور بيانيه های شورای امنيت مستلزم موافقت تمامی پانزده عضو دايم و غيردايم اين نهاد با محتوای آن است.

جلسه شورای امنيت در پی تصميم شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش پرونده هسته ای ايران به شورا برگزار می شود و در حاليکه آمريکا، بريتانيا و فرانسه از مداخله شورای امنيت در اين پرونده حمايت می کنند، دو کشور چين و روسيه گفته اند که ادامه رسيدگی به اين مساله در آژانس بين المللی را ترجيح می دهند.

رايزنی اعضای دايم
قرار است قبل از برگزاری جلسه شورای امنيت پنج کشور عضو دايم شورا درباره محتوای پيش نويس بيانيه ای در مورد ايران از جمله ضرب الاجل عمل اين کشور به محتوای بيانيه و نحوه گزارش دهی در اين مورد به رايزنی بپردازند

همچنين، گفته می شود ايالات متحده و کشورهای غربی خواستار آن هستند که محمد البرادعی، مديرکل آژانس دو هفته پس از صدور بيانيه شورای امنيت نحوه عمل ايران به اين بيانيه را به همين شورا گزارش دهد اما روسيه و چين از يک فرصت شش هفته ای حمايت می کنند و مايل هستند که گزارش آقای البرادعی در اختيار شورای حکام آژانس قرار گيرد.

برخی منابع گفته اند که جمهوری اسلامی اميدوار است اختلاف نظر بين اعضای شورای امنيت مانع از تصميم گيری اين نهاد در زمينه پرونده هسته ای ايران شود اما روز دوشنبه، 13 مارس، وزير خارجه بريتانيا چنين انتظاری را ناشی از محاسبات نادرست خواند.

در عين حال، کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا که از اندونزی ديدن می کند، ابراز اطمينان کرده است که ايالات متحده سرانجام حمايت ساير اعضای شورای امنيت از موضع خود را به دست خواهد آورد.



لاوروف و البرادعی



خانم رايس ايران را متهم کرد که در پوشش برنامه ای برای دستيابی به انرژی هسته ای در صدد توليد تسليحات اتمی است و افزود "کاملا اطمينان دارم که وسيله مناسب را برای ابراز همبستگی جامعه جهانی در اين مورد خواهيم يافت."

مواضع چين و روسيه

در خبری ديگر، خبرگزاری ايرنا گزارش کرده است که بامداد روز سه شنبه، 14 مارس، محمد جواد اردشير لاريجانی به نمايندگی از سوی رييس جمهوری ايران برای ملاقات با مقامات چين وارد پکن، پايتخت اين کشور شده است.

ايرنا هدف از سفر آقای لاريجانی را مذاکره پيرامون گسترش روابط دو کشور گزارش کرده است.

لاوروف و البرادعی

گفته می شود روسيه خواستار تسليم گزارش البرادعی به شورای حکام است

در پکن، سخنگوی وزارت خارجه چين از حل مسالمت آميز بحران کنونی از جمله از طريق پيگيری مذاکرات ايران و روسيه حمايت کرده و گفته است که هنوز هم فرصت برای حل بحران هسته ای ايران از طريق مذاکره وجود دارد.

وی مخالفت دولت خود را با بحرانی شدن وضعيت منطقه ابراز داشت و گفته است چين به مشورت های فشرده با ساير کشورها برای حل مساله ايران ادامه می دهد.

همزمان، گزارش شده که يک هيات نمايندگی ايرانی در مسکو با مقامات روسيه در مورد طرح پيشنهادی اين کشور برای حل بحران ناشی از برنامه هسته ای ايران گفتگو کرده است.

پيشتر از قول حسين انتظامی، سخنگوی شورای عالی امنيت ملی ايران، گزارش شده بود که جمهوری اسلامی آماده بررسی طرح روسيه شامل انجام مراحل نهايی غنی سازی اورانيوم در آن کشور است.

به گزارش ايرنا، آقای انتظامی گفت که جمهوری اسلامی از مذاکرات منطقی برای حل موضوع هسته ای ايران استقبال می کند.

وی در عين حال موضع برخی از گروه های سياسی جمهوری اسلامی در مورد خروج از پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای را رد کرد و گفت که ايران اين معاهده را يک ميثاق خوب بين المللی می داند.

در مورد مذاکرات با روسيه، سخنگوی وزارت خارجه ايران نيز روز دوشنبه، 13 مارس، اعلام کرده بود که گفتگو با روسيه در دستور کار ايران قرار دارد و سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه نيز در سخنانی اعلام داشته که اين مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  15:05

(0) comments

اختصاص بودجه عليه آمريکا در ايران

مجلس شورای اسلامی در چارچوب بررسی لايحه بودجه ساليانه ايران، به تبصره ای از اين لايحه رأی داده است که بنابر آن، دوازده و نيم ميليارد تومان از بودجه کشور به "کشف و خنثی کردن توطئه ‌ها و دخالتهای دولت آمريکا" اختصاص داده می شود.



يکی از موارد مصرف بودجه ساليانه ايران اقدامات تبليغاتی در داخل و خارج کشور خواهد بود



تخصيص چنين بودجه ای مقابله با مصوبه اخير کنگره آمريکا ارزيابی می شود که به درخواست دولت اين کشور، بودجه ساليانه ای را که تحت عنوان "گسترش دموکراسی" در ايران درنظر گرفته به هفتاد و پنج ميليون دلار افزايش داده است.

موارد مصرف بودجه دولت ايران برای آنچه "کشف و خنثی کردن توطئه‌ ها و دخالتهای دولت آمريکا" خوانده شده است در دو مورد عمده خلاصه می شود که يکی از آنها اقدامات تبليغاتی در داخل و خارج ايران در مورد "تهاجم فرهنگی آمريکا" و "نقض منشور ملل متحد و بيانيه‌ الجزاير توسط آمريکا" خواهد بود.

دولت آمريکا نيز بخشی از بودجه 75 ميليون دلاری خود را به اقدامات تبليغاتی برای "گسترش دموکراسی" در ايران از طريق راه اندازی شبکه های راديويی، تلويزيونی و سايتهای اينترنتی اختصاص داده است.

مورد مصرف ديگر بودجه دوازده و نيم ميليارد تومانی تأمين هزينه دادرسی برای دعاوی دولت جمهوری اسلامی يا شهروندان اين کشور عليه دولتها و شرکتهايی است که:

1. سلاحهای شيميايی عراق را در جنگ آن کشور با ايران توليد کرده يا در توليد آنها نقش مؤثر داشته اند؛

2. اقدام به نقض مصونيت دولت ايران يا مقامات و شهروندان اين کشور (همچون مأموران دولتی و ديپلماتها) کرده باشند؛

3. با اقدامها و فعاليتهای مغاير حقوق بين‌ المللی، از جمله دخالت در امور داخل کشور منجر به فوت، صدمات بدنی و روانی يا ضرر و زيان مالی شده يا با پشتيبانی از گروههای تروريستی و اجازه اقامت، تردد يا فعاليت به آنان در قلمرو حاکميت خود، در فوت، صدمات بدنی و روانی و ضرر و زيان مالی اتباع ايران نقش داشته باشند؛

اين تبصره از قانون بودجه ايران سازمان مديريت و برنامه ريزی را مکلف کرده که هر سه ماه يک بار نحوه مصرف بودجه ای را که عليه آمريکا در نظر گرفته شده است به کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی و کميسيون قضايی و حقوقی مجلس گزارش کند.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  15:03

(0) comments

نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل متحد تاکید کرد که آمریکا گزینه حمله نظامی علیه جمهوری اسلامی را کنار نگذاشته است



گزینه حمله نظامی علیه جمهوری اسلامی



کاخ سفید آمریکا اعلام کرد برخلاف شایعات اعضای دائمی شورای امنیت درباره پرونده هسته ای ایران اختلافی با یکدیگر ندارند. جان بولتون نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل متحد تاکید کرد که آمریکا گزینه حمله نظامی علیه جمهوری اسلامی را کنار نگذاشته است. وی گفت وقتی با خطر دولتی روبرو می شوید با ریاست کسی مانند آقای محمود احمدی نژاد، چاره ای نیست جز اینکه همه گزینه ها را محفوظ نگاه دارید. وی گفت تا زمانیکه روحانیون تندرو در ایران بر سرکارند تلاش آنها برای دستیابی به جنگ افزارهای هسته ای ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر اسکات مکللن سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا وجود جمهوری اسلامی مجهز به سلاح هسته ای را تحمل نخواهد کرد. تام کیسی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت نشانه ای از آمادگی تهران برای پذیرش پیشنهاد روسیه در دست نداریم.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  14:57

(0) comments

جرج بوش قانون تحریم و مجازات رژیم جمهوری اسلامی را تمدید کرد



جرج بوش



با تاکید بر اینکه واشنگتن جمهوری اسلامی را همچنان خطری برای منافع خود می داند، قانون تحریم و مجازات رژیم حاکم بر ایران را تمدید کرد. تمدید این قانون درست یکروز پیش از یازدهمین سالگرد تصویب آن انجام می گیرد. قانون تحریم و مجازات جمهوری اسلامی 11 سال پیش در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتن وضع شد. بوش در یادداشتش به کنگره نوشت: «اقدامات وسیاست های حکومت ایران با منافع آمریکا در منطقه در تضاد است.» فردریک جونز سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت حمایت رژیم ایران از تروریسم، مداخله در امور منطقه، نقض گسترده حقوق بشر و تلاش برای دستیابی به سلاح های هسته ای منجر به تمدید قانون تحریم و مجازات تهران شده است.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  14:56

(0) comments

تاکيد رهبر جمهوری اسلامی بر ادامه برنامه هسته ای

رهبر جمهوری اسلامی بر ادامه برنامه های هسته ای اين کشور تاکيد کرده و رييس جمهوری ايران گفته است اين کشور از موضع کنونی خود عقب نشينی نمی کند.



ادامه سياست هسته ای ايران مورد تاکيد آيت الله خامنه ای و رييس جمهوری قرار گرفته است



روز سه شنبه، 14 مارس، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی گفت که برنامه هسته ای ايران بازگشت ناپذير است و هشدار داد که عقب نشينی از موضع کنونی باعث لطمه زدن به استقلال اين کشور خواهد شد.

آيت الله خامنه ای در ملاقات با ديپلمات های ايرانی مامور در خارج از کشور گفت "جمهوری اسلامی ايران عقب نشينی از مساله هسته ای را که خواسته عضيم ملی و حق طبيعی ملت ايران است به معنای شکستن استقلال کشور می داند که هزينه بسيار گزافی برای ملت ايران دارد."

وی در مورد عواقب تغيير سياست ايران هشدار داد و گفت "هرگونه عقب نشينی در مقطع کنونی، زنجيره ای تمام نشدنی از فشارها و عقب نشينی های ديگر را در پی خواهد داشت و بنابراين، اين راه بازگشت ناپذير است و دستگاه سياست خارجی بايد از اين حق شجاعانه دفاع کند."

رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت که انگيزه اصلی آمريکا و برخی کشورهای غربی را ممانعت ايران ازدستيابی به حق طبيعی و علمی خود توصيف کرد و اتهام مخفی کاری در برنامه هسته ای ايران را مردود دانست.

وی کسانی را که حاکمان کنونی آمريکا می خواند افرادی با افکار مرتجع توصيف کرد و افزود که آنان نمی توانند با استفاده از زور و پول به م قاصد خود برسند همچنان که در عراق، افغانستان، لبنان، سوريه و فلسطين شکست خوردند.

اظهارات آيت الله خامنه ای در آستانه تشکيل جلسه شورای امنيت سازمان ملل متحد برای رسيدگی به پرونده هسته ای ايران ايراد می شود.

در جمهوری اسلامی، تصميم های عمده در سياست های داخلی و خارجی توسط آيت الله خامنه اتخاذ می شود و مقامات جمهوری اسلامی همواره گفته اند که سياست های هسته ای مورد تاييد تمامی رهبران نظام است.

تاکيد رييس جمهوری

پيشتر، خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - سخنان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری، را گزارش کرد که تاکيد ورزيده است ايران سر سوزنی از مسير انتخاب شده خود عقب نشينی نمی کند و افزوده که "فناوری توليد سوخت هسته ای امروز در اختيار جوانان ايران است و نمی توان آن را از ملت ايران گرفت."

آقای احمدی نژاد، که روز سه شنبه، 14 مارس، در گردهمايی جمعی از مردم گرگان سخن می گفت، افزود "دشمنان مطمئن باشند که نمی توانند ملت ايران را از راه خود باز دارند و نمی توانند با توطئه های بيرونی و فشارهای سياسی و صدور قطعنامه ملت ايران را از حق قانونی شان منع کنند."

آقای احمدی نژاد گفت که برخی از مقامات خارجی اظهار داشته اند که فقط رييس جمهوری ايران و برخی از اطرافيان وی مايل به دستيابی به فناوری هسته ای هستند اما اين اظهارات را رد کرد و گفت که اين خواست تمامی ملت ايران است.

در مورد امکان وضع تنبيه های شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی از جمله منع سفر مقامات ايرانی به خارج، آقای احمدی نژاد گفت که "من در پاسخ آنها می گويم که ما اصلا علاقه ای به ديدن قيافه آنها نداريم."

وی در اشاره ای غير مستقيم به اظهارات اخير مقامات غربی از جمله جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در اين مورد که ادامه سياست کنونی ايران باعث انزوای اين کشور می شود گفت که آنان خود در دنيا منزوی هستند.

وی همچنين در سخنانی در شهر آق قلا در استان گلستان کسانی را که دشمنان انقلاب می خواند متهم کرد که در صدد ايجاد اختلاف بين دولت و مردم هستند و گفت که "دشمنان وقتی ديدند با فشارهای سياسی و قطعنامه نمی توانند مانع فعاليت های ما شوند، برنامه خود را عوض کردند و به فکر ايجاد تفرقه و شکاف در ميان دولت و ملت هستند."

در خبری ديگر، محمد رضا باهنر، نايب رييس مجلس، اعلام کرده است که به زودی نمايندگان مجلس برای آگاهی از وضعيت پرونده هسته ای ايران در جلسه ای با شرکت رييس جمهوری و دبير شورای عالی امنيت ملی شرکت می کنند.

پيش از اين، فراکسيون اقليت مجلس خواستار حضور رييس جمهوری و توضيح در اين مورد شده بود.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  14:55

(0) comments

جمهوری اسلامی مذاکرات بر سر غنی سازی اورانیوم در خاک روسیه را از سر گرفت


 مذاکرات هسته ای با روسیه



ایران امروز اعلام کرد که مذاکرات هسته ای با روسیه را از سرگرفته است. پیش از این اوایل هفته جاری دولت ایران گفت گفتگو با روسیه بر سر غنی سازی اورانیوم در دستور کار جمهوری اسلامی قرار ندارد. احتمال می رود این مذاکرات از دیروز شروع شده باشد. خبرگزاری فرانسه از قول حسین انتظامی سخنگوی شورایعالی امنیت ملی گزارش داد که روز گذشته دور دیگری از مذاکرات میان مقامهای روسی و هیات ایرانی به ریاست علی حسینی تاش برگزار شده است. انتظامی افزوده است که دولت ایران معتقد است گفتگو بر اساس توافق های بین المللی راه خروج از شرایط فعلی است و ایران تمام پیشنهادهای سازنده را در این زمینه خواهد پذیرفت. دولت چین نیز اعلام کرد ایران می تواند با همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی مسایل جاری را حل کند. چین و روسیه این پیشنهاد آمریکا، بریتانیا و فرانسه را رد کردند که می گفتند شورای امنیت باید در بیانیه ای از ایران بخواهد تردیدهای موجود در برنامه هسته ای اش را بردارد. این اختلاف نظر می تواند شورای امنیت را به یک بن بست بکشد.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  14:50


(0) comments

13.3.06

مدیرکل وزارت امور خارجه آمریکا گفت : تمرکز بر برنامه اتمی جمهوری اسلامی باعث غفلت آمریکا از نقض حقوق بشر در ایران نخواهد شد


حقوق بشر در ایران



در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان، از شش کشور به عنوان ناقضان اصلی حقوق بشر نام برده شده که ایران یکی از این کشورها است. همزمان پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاده شد. گوردن گری مدیرکل وزارت امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: تمرکز بر تلاش رژیم ایران به دستیابی به سلاح هسته ای است، به نظر من وضعیت حقوق بشر هم در ایران بسیار ناگوار است. وی می افزاید تمرکز بر برنامه اتمی ایران، نباید مانع از مشاهده این حقیقت شود که ما نگرانی بسیار جدی درباره زیرپا نهاده شدن حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی داریم.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  05:09

(0) comments

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد ایران قصد خروج از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای را ندارد


آقای آصفی گفت حق ايران برای غنی سازی اورانيوم در ابعاد تحقيقاتی قابل صرف نظر نيست و اين موضوع نمی تواند از طرح پيشنهادی روسيه حذف شود

حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: پس از گزارش پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد، تهران بررسی پیشنهاد مسکو را از دستور کار خود خارج کرد. آقای آصفی برخی رسانه ها را به فضاسازی علیه ایران و ایجاد جنگ روانی متهم کرد و تاکید کرد خروج از ان پی تی در دستور کار قرار ندارد. میخائیل کامینین سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسکو تازه ترین بیانیه وزارت امور خارجه ایران درباره پیشنهاد روسیه را مطالعه می کند و پس از آن موضع خود را اعلام خواهد کرد. منوچهر متکی وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی نیز ایران را متعهد به ان پی تی، پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای دانست و گفت: اگر به نقطه ای برسیم که ساز و کارهای موجود تامین کننده حق ملت ایران نباشد، آن زمان ممکن است سیاست های جمهوری اسلامی مورد بازبینی قرار بگیرد. آقای متکی همچنین اعلام کرد ایران از صادرات نفت خود به عنوان ابزاری در سیاست خارجی استفاده نخواهد کرد.


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  05:06

(0) comments

وزير خارجه بريتانيا درباره ايران سخنرانی می کند



جک استرا، وزير خارجه بريتانيا، روز دوشنبه در نطقی خواستار حمايت بيشتر از "آمال ملت ايران برای دستيابی به آزادی" می شود.



آقای استرا خواهد خواست که اخبار و اطلاعات بيشتری به زبان فارسی از سراسر جهان پخش شود



او در موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک، از اروپا می خواهد که با ايران ارتباط بهتری داشته باشند.

اين سخنرانی در زمانی برگزار می شود که پرونده اتمی ايران وارد مرحله تازه ای شده و قرار است شورای امنيت درباره آن جلسه ای برگزار کند.

پس از چندين سال که بريتانيا سياست "تماس سازنده" با رژيم ايران را پی گرفته، سخنرانی وزير خارجه تغييری در رويکرد لندن خواهد بود، زيرا وی مستقيما مردم ايران را خطاب قرار خواهد داد.

آقای استرا بعداز ظهر دوشنبه خواهد گفت: "ايران در مسير نادرست حرکت می کند و فرصتها را هدر می دهد. ايران و ايرانيان لياقت وضعيت بهتری را دارند."

وزير خارجه بريتانيا به منظور "حمايت از مردم ايران"، خواهد خواست که اخبار و اطلاعات بيشتری به زبان فارسی از سراسر جهان پخش شود.

اين هفته، شورای امنيت سازمان ملل بحث درباره پرونده اتمی ايران را در نيويورک آغاز می کند و به دنبال جلب توافق اعضا بر سر راه های اعمال فشار به ايران برای تعليق فعاليتهای غنی سازی اورانيوم خواهد بود.

آقای استرا به ملت ايران خواهد گفت که فشار به ايران مبتنی بر ميل غرب برای محروم کردن اين کشور از انرژی صلح آميز اتمی نيست، بلکه هدفش تنها جلوگيری از توليد سلاح اتمی است.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  05:05

(0) comments

عدم شرکت وزير فرهنگ بريتانيا در جلسات کابينه درباره ايران



از گزارش هايی که اخيرا در بريتانيا انتشار يافته چنين بر می آيد که تسا جوول، وزير فرهنگ اين کشور از سال ۲۰۰۳ به بعد در مذاکرات کابينه بريتانيا درباره ايران، شرکت نداشته است.



خانم جوول سه سال بود که از مذاکرات کابينه بريتانيا درباره ايران کنار گذاشته شده بود



کنار گذاشتن تسا جوول، از اين مذاکرات بدليل کيفيت کار ديويد ميلز، همسر وی بوده است که گفته می شود سعی کرده بود از سمت تسا جوول در کابينه تونی بلر نخست وزير بريتانيا برای فروش هواپيمای جت مسافربری به ايران در سال ۲۰۰۳ استفاده کند.

گفته می شود که ديويد ميلز در آنموقع برای فروش هواپيمای جت به ايران نامه ای به يک مقام بلند پايه وزارت خارجه بريتانيا نوشته و نظرش در اينباره را جويا شده بود. نوشتن اين نامه موجب انتقاد از اين شد که ديويد ميلز قصد دارد از موقعيت همسرش برای منافع مالی خود سوء استفاده کند.

سخنگوی وزارت فرهنگ، رسانه ها و ورزش بريتانيا گفت خانم جوول داوطلب شده بود که اطلاعاتی در اين باره بدهد و در مورد اينکه تضاد منافعی وجود ندارد اطمينان خاطر داده بود. تحريم صادراتی ايران توسط آمريکا سبب شد که اين معامله انجام نشود.

خانم جوول در هفته های اخير به دليل ارتباطش با فعاليت های مالی شوهرش مورد انتقاد قرار گرفته بود. روز جمعه ۱۱ مارس، دادستان های ايتاليايی، دررابطه با اين ادعا که ديويد ميلز، از سيلويو برلوسکونی، نخست وزير ايتاليا ۳۴۴ هزار پوند رشوه دريافت کرده بود تا به نفع او در دادگاه شهادت دهد، خواستار محاکمه ديويد ميلز در ايتاليا شدند.

هم ديويد ميلز و هم سيلويو برلوسکونی اين اتهامات را رد کرده اند. تونی بلر نخست وزير بريتانيا گفته است تسا جوول، که پس از رسوايی اخير جدا از همسرش زندگی می کند، در اين ماجرا اقدامی که مغايربا وظايف شغلی اش باشد انجام نداده است.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:58


(0) comments

12.3.06

مردم پیرانشهر در اعتراض به قتل یک بازرگان مرزی توسط نیروی انتظامی به خیابانها ریختند



ناآرامی در کردستان: آرشیوی



شهر مرزی پیرانشهر در استان آذربایجان غربی روز شنبه صحنه درگیری مردم با ماموران امنیتی بود. پیرانشهر که در مرز ایران با کردستان عراق واقع شده، نزدیکترین شهر به رواندوز در کردستان عراق است و زندگی بخشی از مردم از راه وارد کردن کالا از عراق و فروش آن در داخل ایران تامین می شود. یکی از اهالی پیرانشهر در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: کشته شدن یکی از این افراد در مرز توسط ماموران انتظامی، به درگیری گسترده مردم با نهادهای حکومتی انجامید و نیروهای امنیتی سعی دارند با گاز اشک آور و تیراندازی هوایی جمعیت را سرکوب کند، ولی تعداد مردم نسبت به ساعات اولیه تظاهرات بیشتر شده.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  02:36

(0) comments

درگذشت ميلوشويچ در زندان


اسلوبودان ميلوشويچ رئيس جمهور سابق يوگوسلاوی در زندان دادگاه لاهه واقع در هلند، جان سپرده است.



وضع سلامت آقای ميلوشويچ ادامه دادگاه وی را به تاخير انداخته بود



مسئولان دادگاه لاهه گفته اند جسد وی را صبح شنبه در سلولش پيدا کرده اند، ولی مرگ او را مشکوک ندانسته و نشانه ای از خود کشی کردن او ديده نمی شود.

با اين وجود خبرنگار بی بی سی در لاهه می گويد ناگهانی بودن مرگ آقای ميلوشويچ موجب تعجب عده ای شده است.

آقای ميلوشويچ ۶۴ سال سن داشت و از سال ۲۰۰۱ به اتهام نسل کشی و ديگر جرايم جنگی در دادگاه جنايات جنگی سازمان ملل محاکمه می شد.

ماه گذشته دادگاه جنايات جنگی درخواست آقای ميلوشويچ برای اعزام به بيمارستانی در روسيه را نپذيرفته بود. وی به عارضه فشار خون و بيماری قلبی مبتلا بود.

دادگاه لاهه پيرامون علت مرگ وی دستور بررسی و تحقيق صادر کرده است.

در بيانيه دادگاه آمده است که "جسد بی جان ميلوشويچ در بسترش در سلول زندان سازمان ملل متحد يافت شده است".

"محافظان زندان بی درنگ مسئولين و پزشک زندان را مطلع کرده اند. پزشک زندان تاييد کرد که اسلوبودان ميلوشويچ مرده است."

اتهامات

آقای ميلوشويچ به اتهام جرايم جنگی و جنايت عليه بشريت به عنوان يکی از محوری ترين عاملان جنگ بوسنی، کرواسی و کوزوو در دهه ۹۰ ميلادی محاکمه می شد.

وی همچنين به نسل کشی در جريان جنگ بوسنی بين سال های ۹۲ تا ۹۵ متهم بود که به مرگ ۲۰۰ هزار نفر منجر شده بود.

آقای ميلوشويچ تا سال ۲۰۰۰ به مدت ۱۳ سال در قدرت بود.

خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفته است اميد دارد مرگ وی به صربستان کمک کند تا بالاخره خود را از گذشته اش جدا کند و به آينده بيانديشد.

خبرگزاری اينترفاکس از قول بوريسلاو، برادر آقای ميلوشويچ گفته است که دادگاه بين المللی جنايات جنگی "کاملا مسئول" مرگ اوست.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  02:33

(0) comments

فرمانده پليس: تجمع زنان در تهران بدون مجوز بود


اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران درباره برخورد ماموران پليس با زنان تجمع كننده در پارک دانشجو در روز چهارشنبه گذشته گفته است اين اجتماع بدون مجوز برگزار شد و حضور پليس مرد در صحنه، اقدامی به گفته وی پيشگيرانه بوده و پليس تنها برای كنترل اجتماع و پيشگيری از وقوع حادثه، در محل تجمع مستقر شده بود.



فرمانده نیروی انتظامی به تشریح حقوق زنان در جمهوری اسلامی پرداخت



تجمع روز چهارشنبه گذشته در تهران که به مناسبت روز جهانی زن برگزار شده بود، با دخالت پليس به خشونت کشيده شد و از جمله سيمين بهبهانی، شاعر معاصر که بيش از 70 سال دارد، به خبرگزاری ها گفت که در جريان اين درگيری ها وی نيز مورد ضرب ماموران قرار گرفته است.

فرمانده نيروی انتظامی، در حاشيه مراسم دانش آموختگی سومين دوره کاردانی دانشجويان دختر دانشگاه نيروی انتظامی، درباره عدم حضور پليس زن در مواجهه با تجمع کنندگان مراسم روز زن که در مواردی به خشونت کشيده شد، اظهار داشته که نيروی انتظامی حضور پليس زن را در اجتماعاتی كه به خشونت كشيده می ‌شود به مصلحت نمی ‌داند.

آقای احمدی مقدم در عين حال گفت پليس زن می‌ تواند در ساير حوزه‌های تعريف شده در بازرسی، دستگيری و تفتيش بدنی متهمان زن انجام وظيفه کند. در همين حال، شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل و حقوقدان، در گفت و گويی با بی بی سی گفت طبق قانون اساسی، تجمعات مسالمت آميز آزاد است و اين به معنای آن است که برای چنين تجمعاتی هيچ نيازی به مجوز نيست.

وی افزود حتی اگر نياز به اخذ مجوز باشد، اين سوال مطرح می شود که پليس بايد قانون را اجرا کند يا اينکه دست به خشونت بزند. خانم عبادی با تاکيد بر اينکه تجمع روز چهارشنبه با قصد قبلی به خشونت کشيده شده، گفت حتی پيش از حضور پليس، عده ای قصد داشتند که اين تجمع را به خشونت بکشانند.

شيرين عبادی در عين حال از عدم حضور پليس زن در اين تجمع انتقاد کرد و گفت اگر حضور در درگيری برای پليس زن جايز نيست، آيا توسل به خشونت در برخورد با زنان به گفته وی شايسته و فرهيخته حاضر در اين تجمع جايز است؟

در همين حال، در پی به خشونت کشيده شدن تجمع زنان، سازمان ديده بان حقوق بشر، دولت ايران را به استفاده از خشونت برای سرکوب تجمعات مسالمت آميز متهم کرده است.

به گفته ديده بان حقوق بشر، از زمان انتخاب محمود احمدی نژاد به رياست جمهوری در سال گذشته ميلادی، نيروهای امنيتی ايران مکررا برای سرکوب تجمعات مسالمت آميز به خشونت متوسل شده اند.

تجمع روز چهارشنبه را فعالان نهادهای غيردولتی زنان در پارک دانشجو در قلب شهر تهران ترتيب داده بودند و آن گونه که مسئولان گفته اند، مجوزی برای برگزاری آن صادر نشده بوده و به اين دليل، نيروی انتظامی دقايقی پس از آغاز تجمع اقدام به متفرق کردن شرکت کنندگان کرد.

بنابر گزارش ها، زنان در اين تجمع سرودهايی در دفاع از حقوق زنان خوانده و خواستار برگزاری تجمع شده بودند و در پی مداخله پليس، درگيری هايی ميان مأموران پليس و تجمع کنندگان روی داد.

برگزار کنندگان تجمع، هدف خود از اين گردهمايی را اعلام همبستگی با زنان جهان برای محو هرگونه نابرابری، تبعيض، خشونت و برقراری صلح، عدالت، برابری و آزادی اعلام کرده بودند.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  02:27

(0) comments

اعضای دائم شورای امنيت درباره ايران گفتگو کردند



پنج عضو دائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد برای بحث درباره گام بعدی در مورد برنامه هسته ای ايران پشت درهای بسته تشکيل جلسه داده اند. ديپلمات ها پس از اين جلسه گفتند که مباحثات خوبی داشته اند.



شورای امنيت تا چند روز ديگر جلسه ای علنی در مورد ايران برگزار خواهد کرد



پيشتر در طول اين هفته، آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش مربوط به فعاليت های هسته ای ايران را تسليم شورای امنيت کرده بود.

انتظار می رود اين شورا هفته آينده طی نشستی از ايران بخواهد فعاليت مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد.

ايران می گويد برنامه هسته اش صرفا جنبه صلح آميز و غيرنظامی دارد.

سفرای آمريکا، روسيه، فرانسه، چين و بريتانيا که اعضای دائمی شورای امنيت هستند جمعه بعد از ظهر برای بيش از يک ساعت در مورد مساله ايران بحث و گفتگو کردند.

آنها پس از اين نشست اطلاعات زيادی درباره آن ارائه نکردند.

وانگ گوانگيا، سفير چين در سازمان ملل، گفت آنها درباره اين موضوع که شورای امنيت چگونه می تواند نقش آژانس اتمی سازمان ملل را تقويت کنند بحث کردند.

ساير سفرا تنها اظهار داشتند که مباحثات خوبی داشته اند که ادامه خواهد يافت.

از روز چهارشنبه گذشته که آژانس بين المللی انرژی اتمی ايران را به خاطر "عدم همکاری کامل با بازرسان" به شورای امنيت فرستاد، اين دومين نشست اعضای دائم شورای امنيت بود.

ديپلمات ها سعی دارند بر سر بيانيه ای که مورد قبول کليه 15 عضو شورای امنيت است به توافق برسند.

احتمال دارد اين بيانيه از ايران بخواهد کليه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد و از آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز تقاضا کند اطاعت يا عدم اطاعت ايران از اين درخواست ها را به شورا گزارش کند.

يک پيش نويس اين بيانيه که توسط بريتانيا و فرانسه تنظيم شده، دادن يک مهلت دو هفته ای به ايران را خواستار می شود اما روسيه گفته است که اين مدت زمان کافی نيست بنابراين احتمال دارد اين مهلت تغيير داده شود.

هرچند که شورای امنيت ممکن است بتواند در زمانی نسبتا کوتاه در مورد يک بيانيه به توافق برسد، گام بعدی احتمالا بسيار دشوارتر خواهد بود.

پنج عضو دائمی شورا که همگی دارای حق وتو هستند، در مورد مساله تحريم ها دچار اختلافند و آمريکا گفته است گزينه نظامی را مردود نخواهد دانست.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  02:24


(0) comments

10.3.06

یک اقلیت غیرمتخب، با سرکوب، حمایت از تروریسم و تلاش برای تولید بمب اتمی، خواسته های مردم ایران برای دمکراسی را زیرپا می گذارد




کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا



کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه طی شهادت در برابر کمیسیون تخصیص بودجه در سنای آمریکا حکومت ایران را بزرگترین چالش سیاست خارجی آمریکا توصیف کرد و گفت به نظر می رسد جمهوری اسلامی عزم خود را جزم کرده تا سلاح اتمی تولید کند. وی افزود: ایران سنگر اصلی تروریسم است، در جنوب عراق، در سرزمین های فلسطینی و در لبنان -- و در همه این موارد، حمایت حکومت ایران از تروریسم رشد دولت های دولت های دموکراتیک و باثبات را کند و در مواردی متوقف می کند. خانم رایس افزود: حکومت ایران البته یک پرونده حقوق بشری وحشتناک دارد و کشوری است که در آن یک اقلیت غیرمنتخب آرزوها و خواست های مردم ایران برای دموکراسی را ناکام می گذارد.

ما ممکن است از سوی هیچ کشور واحدی جز ایران با چالشی بزرگتر روبرو نباشیم. ایرانی که سیاست هایش در جهت ایجاد خاورمیانه ای است که 180 درجه با خاورمیانه ای که مدنظر ما است تفاوت دارد. به نظر می رسد ایران کشوری است که عزم خود را جزم کرده تا سلاح اتمی تولید کند. بر خلاف خواست جامعه بین المللی که مصمم است ایران را از این کار بازدارد.

ایران کشوری است که سنگر اصلی تروریسم است، چه این تروریسم در جنوب عراق باشد یا در سرزمین های فلسطینی و یا در لبنان و در همه این موارد حمایت ایران از تروریسم رشد دولت های دولت های دموکراتیک و باثبات را کند و در مواردی متوقف می کند.

ایران البته یک پرونده حقوق بشری وحشتناک دارد و کشوری است که در آن یک اقلیت غیرمنتخب آرزوها و خواست های مردم ایران برای دموکراسی را ناکام می گذارد.

ایران که پرونده هسته ایش در آستانه مطرح شدن در شورای امنیت سازمان ملل متحد است، روز چهارشنبه به آمریکا هشدار داد که می تواند به این کشور آسیب برساند و مشکل ایجاد کند. یک مقام بریتانیایی که با پرونده هسته ای ایران از نزدیک آشنا است گفت: تهدید ایران را کاملا جدی می گیرد. این مقام بریتانیایی گفت: در این پیام می توان اشاره مخفی و کوچکی به استفاده از خشونت را حس کرد.

اظهارات روز چهارشنبه جواد وعیدی در نشست شورای حکام سازمان بین المللی انرژی اتمی متوجه آمریکا بود، اما مقام بریتانیایی در پاسخ به این سئوال که آیا بریتانیا هم نگرانی دارد گفت: در مرحله کنونی این اظهارات فقط شعار است، اما چون ایران برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود در گذشته از خشونت استفاده کرده است، ما این مساله را جدی می گیریم.




RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  12:56


(0) comments

8.3.06

کاخ سفيد: اظهارات مقام ايرانی تحريک آميز است



کاخ سفيد اظهارات يک مقام ايرانی را مبنی بر اينکه اگر پرونده اتمی ايران به شورای امنيت برود ايالات متحده می تواند دچار رنج و آسيب شود تحريک آميز خوانده است.



اجلاس شورای حکام با حضور البرادعی



خبرگزاری رويتر از قول سخنگوی کاخ سفيد گزارش کرده است که اين اظهارات باعث انزوای هر چه بيشتر تهران خواهد شد.

جواد وعيدی معاون شورای عالی امنیت ملی ايران و سرپرست هيات مذاکره کننده اتمی اين کشور گفته است آمريکا قدرت آن را دارد که باعث رنج و آسيب شود اما خود آمريکا هم می تواند به رنج و آسيب دچار شود.

به گزارش بتانی بل خبرنگار بی بی سی در وين آقای وعيدی گفت که ايران دو راه مصالحه و مقابله در پيشاروی خود دارد ولی از هيچ تلاشی برای مصالحه خودداری نکرده است.

وی همچنين گفته است که ايران ممکن است در سياست های نفتی خود تجديد نظر کند هر چند که بازنگری اين سياست ها فورا صورت نخواهد گرفت.

در عين حال، بر اساس گزارش خبرگزاری رويتر وزير نفت ايران گفته است که ايران قصدی برای کاهش صادرات نفتی خود ندارد.

کاظم وزيری هامانه وزير نفت ايران روز چهارشنبه پس از ديدار اعضای اوپک گفت که "جريان نفت ادامه خواهد داشت و صادرات دچار وقفه نخواهد شد".

در حاليکه اجلاس شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی به بررسی مساله فعاليت های هسته ای ايران می پردازد و امکان رسيدگی به اين پرونده در شورای امنيت سازمان ملل وجود دارد، رييس جمهوری ايران نيز مجددا بر ادامه برنامه های هسته ای اين کشور تاکيد نهاده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - محمودی احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز چهارشنبه، 8 مارس، در سخنانی درشهر خرم آباد، مرکز استان لرستان، گفت که ايران بر ادامه فعاليت های صلح آميز هسته ای مصمم است و تصميم خود را برای استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای گرفته و افزود که "همه بايد به اين تصميم تن داده و خضوع کنند."

وی آژانس بين المللی انرژی اتمی را متهم کرد که با وجود اينکه دليلی بر انحراف فعاليت های هسته ای ايران نيافته، تحت فشار مخالفان قرار گرفته است و افزود که "ملت ايران تسليم اين فشارها و باندهای سياسی زورمدارانه نخواهند شد و به راه خودشان ادامه خواهند داد."

در خبری ديگر از ايران، خبرگزاری ايرنا سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت را انتشار داده که با اشاره به موضوع پرونده هسته ای و اوضاع کنونی ايران گفته است که "تحرکات اخير آمريکا در منطقه و اظهارات شفاف و بی پرده آنها نشاندهنده آن است که مساله ايران در دستور کار اصلی آمريکا قرار دارد."

آقای رفسنجانی، که نايب رييس مجلس خبرگان نيز هست، در سخنانی در جلسه اين مجلس خواستار اتحاد تمامی جناح ها و گروه های سياسی ايران در شرايط کنونی شد.

اظهارات و مواضع مقامات ايران در حالی انتشار می يابد که محمد برادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، گزارش خود در مورد ايران را در شورای حکام مطرح کرده و انتظار می رود اين گزارش مورد بررسی و تاييد سی و پنج کشور عضو شورا قرار گيرد.

آقای وعيدی اذعان کرد که گزارش تازه آقای برادعی به شورای امنيت فرستاده خواهد شد. ولی گفت که ايران به دنبال کردن غنی سازی اورانيوم ادامه خواهد داد.

آقای برادعی در گزارش تفصيلی خود به سابقه روابط ايران و آژانس بين المللی پرداخته و گرچه تاکيد داشته که نشانه ای از فعاليت تسليحاتی جمهوری اسلامی به دست نيامده اما گفته است که ميزان همکاری اين کشور با آژانس در حدی نيز نبوده که بتواند ترديدهای موجوددر اين زمينه را کاملا برطرف کند.

نمايندگان جمهوری اسلامی در آژانس بين المللی انرژی اتمی در پايان جلسه بعد از ظهر روز سه شنبه، متن پاسخ اين کشور به گزارش مديرکل آژانس را بين اعضای شورای حکام توزيع کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - ايران در جوابيه خود گزارش آقای برادعی را دارای جهتگيری سياسی دانسته و گفته است که "انتظار می رفت آژانس به جای مسايل سياسی بر مسايل فنی تمرکز کند."

در اين نامه آمده است که مسئله هسته ای جمهوری اسلامی از مسئله ای فنی به مسئله ای سياسی تبديل شده است.

ايران در نامه خود بخشی از گزارش در مورد بازرسی های انجام شده توسط آژانس از مراکز مختلف در ايران را يادآور شده و گفته است که جمهوری اسلامی اطلاعات بسياری را در اختيار آژانس قرار داده و با توافق با بازديد بازرسان از اماکن گوناگون و حتی مراکز نظامی، مصاحبه با افراد و اجازه نمونه برداری های گسترده همکاری کامل خود را نشان داده است.

در اين نامه، بخشی از گزارش مديرکل آژانس که در آن ايران به خودداری از ارايه اسناد لازم متهم شده، مورد انتقاد قرار می گيرد و به خصوص به اجازه بازرسی و نمونه برداری از مراکزی مانند پارچين و لويزان اشاره می شود.

جمهوری اسلامی همچنين به خواست مديرکل آژانس از ايران برای شفافيت کامل در همکاری با آژانس اشاره کرده و آن را مبهم دانسته است.

در اين نامه آمده است که با توجه به همکاری گسترده جمهوری اسلامی با آژانس، معلوم نيست که حد و مرز شفافيت تا کجاست و ايران بايد تا چه حد پيش برود.

در عين حال، اين نامه تاکيد دارد که "بايد توجه داشت که هر اقدام شفافی بايد به گونه ای باشد که تماميت ارضی، عزت و امنيت ملی کشورهای عضو رعايت شود."

گزارش مديرکل آژانس در باره ايران در حالی مورد بررسی قرار می گيرد که تا زمان برگزاری جلسه بامداد روز چهارشنبه، هنوز راه حلی برای رفع بحران هسته ای اين کشور در دست نبوده است.و



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  23:27

(0) comments

پرونده اتمی ايران به شورای امنيت فرستاده شد



شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی با پايان دادن به نشست خود در مقر اين آژانس در وين جمع بندی خود از فعاليت اتمی ايران را همراه با گزارش رئيس آژانس در اين زمينه به شورای امنيت سازمان ملل متحد فرستاد.



شورای حکام قطعنامه تازه ای درباره ايران صادر نکرده است



اين شورا قطعنامه تازه ای درباره ايران صادر نکرده و ارسال گزارش فعاليت اتمی ايران به شورای امنيت بر اساس قطعنامه ای انجام گرفته که چهارم فوريه (پانزدهم بهمن) گذشته در اين شورا درباره ايران صادر شده بود.

در پی اعلام خبر ارسال پرونده اتمی ايران به شورای امنيت، هيئت نمايندگی ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد که اين کشور بی توجه به هر تصميمی که شورای امنيت درباره اش بگيرد به برنامه تحقيقات اتمی خود ادامه خواهد داد.

علی اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس به بی بی سی گفت: "تا زمانی که شورای امنيت تصميمی نگرفته است، ما موضوع را بدقت در تهران بررسی خواهيم کرد و با توجه به آخرين تحولات تصميم خواهيم گرفت که چکار کنيم، ما قبلاً هم گفته ايم که اصولاً آماده گفتگو و مذاکره و يافتن راه حلی مسالمت آميز برای مسئله ايم و مصمميم همکاری با آژانس را در چارچوب تعهداتمان ادامه دهيم، اطلاعات جامع و اسنادی وجود دارد که دليلی است بر تأکيد ما به اينکه هدفمان از فعاليت هسته ای صرفاً مقاصد صلح آميز است".

طی ساعاتی که موضوع فعاليت اتمی ايران در نشست شورای حکام مطرح بود، آن گروه از دولتهای عضو اين شورا که در جنبش عدم تعهد نيز عضويت دارند با صدور بيانيه ای خواستار آن شدند که رسيدگی به مسائلی که در مورد فعاليت اتمی ايران وجود دارد تنها در چارچوب آژانس بين المللی انرژی اتمی صورت بگيرد.

در مقابل، گرگ شولت، نماينده آمريکا در آژانس گفت که ايران "گستاخانه" بسوی دستيابی به مواد، فناوری و دانش ساخت سلاح هسته ای حرکت می کند و زمان آن فرارسيده که شورای امنيت در مورد اين کشور وارد عمل شود.

گزارش خبرنگار بی بی سی از محل آژانس در پايتخت اتريش حاکی از اين است که اگرچه شورای حکام رأی داده که شورای امنيت به مسئله فعاليت اتمی ايران رسيدگی کند اما همچنان قصد ادامه بازرسی از تأسيسات اتمی ايران را دارد و می خواهد با کمک فشاری که شورای امنيت به ايران وارد خواهد آورد، اين کشور را وادار کند به قطعنامه هايی که تاکنون در مورد اين کشور صادر کرده است عمل کند.

منصور فرهنگ، از نمايندگان پيشين ايران در سازمان ملل متحد و کارشناس روابط بين الملل در آمريکا می گويد با کشانده شدن مسئله اتمی ايران به شورای امنيت انتظار می رود که در مراحل اوليه فشار ديپلماتيک بر اين کشور و تهديد آن به تحريم فراگير اقتصادی آغاز شود و آنچه مراحل بعدی را تعيين می کند، پاسخی است که ايران به فشار شورای امنيت نشان خواهد داد.

بهروز هادی زنوز استاد اقتصاد در دانشگاه علامه طباطبايی تهران می گويد با اينکه به نظر نمی رسد شورای امنيت در آينده نزديک دست به تصميم شديدی عليه ايران بزند اما موضوع کشانده شدن پرونده اتمی ايران به شورای امنيت بر انتظارات عاملان اقتصادی اثر روانی خواهد گذاشت.

آقای هادی زنوز احتمال می دهد که شاخص ريسک سرمايه گذاری در ايران افزايش يابد، تأمين منابع مالی برای اجرای طرحهای اقتصادی در ايران با مشکل مواجه شود، هزينه بيمه بين المللی برای ايران بالاتر رود و بهای کالاهای وارداتی به اين کشور را تحت تأثير قرار دهد.

وی می گويد که اثر روانی خبر کشانده شدن ايران به شورای امنيت می تواند بهای نفت را در بازارهای جهانی افزايش دهد. و



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  23:26

(0) comments

پليس تجمع زنان در تهران را بر هم زد



گزارشها از تهران حاکی از اين است که تجمعی که در اين شهر به مناسبت روز جهانی زن برگزار شده با دخالت پليس به خشونت کشيده شده است.



تجمع  زنان در پارک دانشجو بمناسبت روز زن


تجمع  زنان در پارک دانشجو بمناسبت روز زن



تجمع  زنان در پارک دانشجو بمناسبت روز زن



اين تجمع را فعالان نهادهای غيردولتی زنان در پارک دانشجو در قلب شهر تهران ترتيب داده بودند و آن گونه که مسئولان گفته اند، مجوزی برای برگزاری آن صادر نشده بوده و به اين دليل، نيروی انتظامی دقايقی پس از آغاز تجمع اقدام به متفرق کردن شرکت کنندگان کرده است.

بنابر گزارشها، زنان سرودهايی در دفاع از حقوق زنان می خوانده و خواستار برگزاری تجمع بودند و در خلال دخالت پليس برای متفرق کردن آنان، درگيريهايی ميان مأموران پليس و تجمع کنندگان روی داده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ايرنا تعداد تجمع کنندگان را حدود شصت زن و ايسنا آن را يکصد نفر اعلام کرده است. اما برگزار کنندگان شمار جمعيت را 200 نفر اعلام کرده اند.

فريبا داوودی مهاجر می گويد پليس با شدت به سرکوب اين تجمع پرداخت و زنان با ضرب و شتم پليس پراکنده شدند در حالی که شعار محوری تجمع صلح بود.

خبرگزاری کار ايران به نقل از سرتيپ قدرت الله محمودی، فرمانده مأموران انتظامی حاضر در پارک دانشجو از دستگيری چند نفر در اين ارتباط خبر داده اما خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از سرهنگ محمد تورنگ، رئيس مرکزاطلاع رسانی نيروی انتظامی تهران بزرگ گزارش داده که در اين تجمع هيچکس بازداشت نشده و متفرق کردن تجمع "بسرعت و بدون مشکلی خاص" انجام شده است.

برگزار کنندگان تجمع، هدف از اين گردهمايی را اعلام همبستگی با زنان جهان برای محو هرگونه نابرابری، تبعيض، خشونت و برقراری صلح، عدالت، برابری و آزادی اعلام و زمان آن را از ساعت چهار تا پنج بعدازظهر اعلام کرده بودند.و



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  23:04


(0) comments

6.3.06

گاز ايران به بهايي تقريبا رايگان براي هفت سال به امارات فروخته مي‌شود




گاز ايران به بهايي تقريبا رايگان براي هفت سال به امارات فروخته مي‌شود



بر اساس اخبار غيررسمي، در قرارداد صادرات گاز به بهاي تقريبا رايگان به امارات، بر سر پورسانتي حدود دويست ميليارد دلار، بين برخي از مسئولان سابق ايراني و طرف اماراتي توافق شده است.

بنا بر اين گزارش، در قرارداد يادشده پيش از اين، يكي از آقازاده‌ها، نقش واسطه آن را ايفا مي‌كرد، اما با ورود باند ديگري از مسئولان سابق، اين آقازاده حذف و با توافق صورت‌گرفته، قرار شد كه طرف اماراتي، حدود دويست ميليون دلار به عنوان پورسانت اين قرارداد پرداخت كند.

در قرارداد مذكور كه براي صادرات گاز ايران در تأمين حجمي از برق امارات توسط شركت «كرسنت» بسته شده، گاز ايران به بهايي تقريبا رايگان براي هفت سال به امارات فروخته مي‌شود.

اين در حالي است كه ديوان محاسبات، زيان ناشي از اين قرارداد را براي ايران، حدود 23 ميليارد دلار برآورده كرده است.
بنا بر شنيده‌ها، به رغم تأكيد دولت مبني بر برخورد با مافياي نفتي، در وزارت نفت، تاكنون فراتر از اعلام مواضع، اقدام مؤثري عليه اين قرارداد صورت نگرفته است.و



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  18:12

(0) comments

رسانه های ترکیه گزارش دادند که در صورت حل نشدن بحران هسته ای ایران نیروهای ناتو در کنار آمریکا در عملیات نظامی علیه ایران شرکت می کنند

حمله احتمالی نظامی



رسانه های ترکیه نوشتند که درصورت حل نشدن بحران هسته ای ایران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو نیز در کنار آمریکا در عملیات نظامی احتمالی علیه ایران شرکت می کند. به این منظور ناتو قصد دارد از پایگاه های هوایی خود در ترکیه استفاده کند. به گزارش آژانس خبرترک فرمانده کنترل هوایی ناتو گفته است در پروژه حمله احتمالی آمریکا به ایران تصمیمات لازم اتخاذ شده است. ناتو از پایگاه های هوایی ترکیه برای حمله به مراکز اتمی ایران استفاده می کند و بنا به این گزارش اسرائیل نیز از منطقه امنی در شمال عراق که تحت کنترل کردهاست برای انهدام نیروگاه های هسته ای ایران استفاده می کند.و



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  18:05

(0) comments

البرادعی گفت در صورت عدم توافق جمهوری اسلامی و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، پرونده اتمی ایران به شورای امنیت گزارش داده خواهد شد




البرادعی



محمد البرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت اگر در عرض روزهای آینده جامعه جهانی و جمهوری اسلامی نتوانند به توافقی دست یابند، او موظف خواهد بود شورای امنیت را در جریان فعالیت های هسته ای ایران قرار دهد. وی بعید دانست که اجلاس شورای حکام چون نشست قبلی که در ماه فوریه تشکیل شد، با تصویب قطعنامه ای در باره ایران به کار خود پایان دهد. وی بار دیگر تکرار کرد که بازرسان آژانس شواهدی مبنی بر تلاش تهران برای دستیابی به بمب اتمی به دست آورده اند و نه می توان با اطمینان گفت که فعالیت های اتمی ایران اهداف نظامی ندارد. اجلاس شورای حکام در انتظار دیدار وزرای امورخارجه آمریکا و روسیه در واشنگتن است که نتایج آن گویا می تواند راه حلی را در مقابل شورای حکام قرار دهد. در وین ده کشور عضو جنبش غیرمتعهدها در شورای حکام، روی پیش نویس قطعنامه ای کار می کنند که از ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت جلوگیری کنند. یک دیپلمات در وین به رادیو فردا گفت جمهوری اسلامی برای تعلیق غنی سازی ابراز آمادگی کرده است، ولی از جمله از غرب خواسته است از تلاش خود برای تغییر رژیم ایران دست بردارد.و



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  18:02

(0) comments

شورای حکام بررسی موضوع ایران را به روزهای دیگر اجلاس محول کرد: احتمال موافقت با غنی سازی محدود در ایران



شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در وین تشکیل جلسه داد اما اعلام شد موضوع برنامه های هسته ای ایران را در جلسات روزهای آینده خود بررسی خواهد کرد. محمد البرادعی رئیس آژانس ابراز خوشبینی کرد که در هفته آینده توافقی بدست آید. به گزارش آسوشیتد پرس مذاکرات روزهای اخیر احتمال موافقت با غنی سازی اورانیوم در ایران به میزان اندک را فراهم کرده است. البرادعی گفت مواجهه نتیجه معکوس به بار می آورد و من از همه طرفین ذینفع می خواهم که در اظهارات علنی شان جانب احتیاط را حفظ کنند.



شورای حکام بررسی موضوع ایران را به روزهای دیگر اجلاس محول کرد: احتمال موافقت با غنی سازی محدود در ایران



دقایقی پیش محمد البرادعی در کنفرانسی خبری که بدنبال اجلاس امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد، اظهار امیدواری کرد که ایران ظرف هفته آینده بار دیگر به دور میز مذاکره باز گردد. وی از کلیه دولت های درگیر خواست که قبل از ارائه گزارشش در مورد ایران به شورای امنیت و اجلاس از سرگیری مذاکرات با ایران را مدنظر گیرند.

آقای البرادعی گفت مواجهه نتیجه معکوس به بار می آورد و من از همه طرفین ذینفع می خواهم که در اظهارات علنی شان جانب احتیاط را حفظ کنند. امروز چند ساعت پیش از اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، پرزیدنت احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی گفت ایران نه تنها راه خود را در ارتباط با فعالیت های هسته ای اش عوض نمی کند بلکه حاضر نیست تحت فشارهای سیاسی امتیازی برای کسی قائل شود.

قرار است روز سه شنبه یا چهارشنبه گزارش محمد البرادعی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران در اختیار شورای حکام قرار گیرد. در این گزارش آمده است که پس از سه سال بازبینی و بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران هنوز نقاط ابهامی در مورد فعالیت های هسته ای ایران باقی است.

در این میان ارزیابی خبرگزاری رویتر از روند اوضاع اینست که شورای امنیت ابتدا از ایران بخواهد که قطعنامه های آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کند و سپس به آژانس اختیارات بیشتری برای بازرسی های دقیقتر بدهد. بنا بر این گزارش از آنجا که ایران چهارمین صادرکننده نفت در جهان بوده و روسیه و چین از طرفهای عمده بازرگانی آنند، تحریم های اقتصادی یکی از گزینه های آنی شورای امنیت علیه ایران نخواهد بود.و



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  17:58


(0) comments

2.3.06

مردم سالاری بجای حمله نظامی و چانه زنی


شاهزاده رضا پهلوی، وليعهد سابق ايران از دولتمردان جهان خواسته است تا به جای توسل به راه حل نظامی يا ديپلماسی، برای رويارويی با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، راه سومی را اختيار کنند.




شاهزاده رضا پهلوی، وليعهد سابق ايران



وی که به دعوت باشگاه ملی خبرنگاران آمريکا در واشنگتن صحبت می کرد، خواستار حمايت جهانی از حرکت های آزادی خواهانه ايرانيان در داخل و خارج از اين کشور شد.

رضا پهلوی با هشدار درباره تهاجم نظامی به ايران گفت، اين حرکت به جای رفع خطر دستيابی جمهوری اسلامی ايران به سلاح هسته ای، با ايجاد فضای جنگی و تحريک احساسات ملی، روند گسترش مردم سالاری را در اين کشور چند سال به عقب خواهد انداخت.

او همچنين با اشاره به گفتگوی سه ساله جمهوری اسلامی ايران با نمايندگان اتحاديه اروپايی، تلاش دولتمردان ايرانی برای ادامه گفتگوها با روسيه را حرکتی در جهت وقت کشی عنوان کرد.

به گفته او، در حالی که جمهوری اسلامی ايران برای سرپوش گذاشتن بر نارسايی هايی اقتصادی داخل کشور از ادامه تنش های سياسی با غرب استقبال می کند، ادامه گفتگوها به آن کشور فرصت می دهد تا در عرض سه سال به سلاح هسته ای دسترسی پيدا کند.

وليعهد سابق ايران اتحاد و هماهنگی نيروهای آزاديخواه داخل و خارج از کشور برای حاکم شدن دموکراسی در ايران را راه سومی دانست که احتمال موفقيت بيشتری از تلاش های ديپلماتيک يا حمله نظامی به ايران دارد.

او پس از پايان جلسه باشگاه ملی خبرنگاران آمريکا به بی بی سی گفت: "تنها راهی که برای ايران وجود دارد، راه حل دموکراتيک و سرمايه گذاری برای استقرار دموکراسی در ايران است. در سال های قبل دنيا فکر می کرد از طريق يک حرکت اصلاح طلب می توان نظام را تغيير داد ولی امروز به نتيجه عکس رسيده است."

رضا پهلوی هشدار داد که وقت تنگ است و بايد ديد که آيا دموکراسی زودتر بر ايران حاکم می شود و يا اين که جمهوری اسلامی موفق خواهد شد قبل از هر اقدامی به سلاح هسته ای دست پيدا کند.

او گفت جمهوری اسلامی ايران خواهان دسترسی به سلاح هسته ای است تا با خنثی کردن خطر تهاجم نظامی، به تحرکات سياسی خود در منطقه ادامه دهد.

به گفته وی جمهوری اسلامی ايران نهايت استفاده را از روند گسترش مردم سالاری در خاورميانه کرده است و امروز جهان شاهد پيروزی، به گفته او، متحدان اين دولت در انتخابات پارلمانی در سرزمين های فلسطينی و عراق است.

او اضافه کرد که در اين موقعيت جهان بايد هرچه زودتر از حرکت های آزادی خواهانه ايرانيان در داخل و خارج کشور حمايت کند.

رضا پهلوی از گروه های سياسی هم خواست تا با کنار گذاشتن اختلافات سياسی و سليقه ای در جهت گسترش حاکميت دموکراسی و حقوق بشر در کشورشان حرکت کنند:

"طبيعی است که اگر اپوزيسيون و بخصوص نيروهای برون مرزی در جهت پاسخگويی به خواسته های مردم ايران اقدام کنند، از مقبوليت و اعتبار بيشتری برخوردار خواهند شد."

رضا پهلوی همچنين با اشاره به تبعات تحريم اقتصادی احتمالی بر مردم ايران، از جامعه بين المللی خواست با اعمال تحريم های هوشمندانه سران جمهوری اسلامی ايران و وابستگان آنها را تحت فشار بگذارند. و



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  19:33

(0) comments

حمايت رضا پهلوی از برگزاری همه پرسی در ايران



رضا پهلوی، وليعهد سابق ايران، از فراخوان اخير عده ای از رهبران دانشجويی و فعالان سياسی برای برگزاری همه پرسی در ايران برای تعيين نظام حکومتی حمايت کرد.




رضا پهلوی، وليعهد سابق ايران



پسر ارشد شاه سابق ايران يکی از معروفترين رهبران اپوزيسيون است که به طرفداران اين طرح پيوسته است.

اين فراخوان حدود چند هفته پيش مطرح شد و معلوم نيست که وليعهد سابق ايران چرا با اين تاخير از آن حمايت کرده است.

البته در اين مدت عده ای از سلطنت طلبان از اين خواسته پشتيبانی کردند و عده ای ديگر، به خصوص بعضی از تلويزيون های فارسی زبان در آمريکا، به مخالفت با آن برخاستند.

رضا پهلوی در بيانيه خود از طرفداران همه پرسی به عنوان مبارزان راه آزادی و حقوق بشر نام برد و حمايت از آنان را وظيفه ملی و ميهنی هر ايرانی آزاده و وطن پرست می داند.

او تاکيد می کند که بايد از طريق سازماندهی مقاومت همه جانبه مردم ايران حکومت اسلامی به تسليم وادار شود و عمر آن با پرهيز از خشونت پايان يابد.

وليعهد سابق ايران هشدار می دهد که خشونت طلبی و شعارهای تند يکی از خطراتی است که جنبش رفراندوم خواهی را تهديد می کند.

معلوم نيست که حمايت رضا پهلوی از برگزاری همه پرسی در مجموع به نفع طراحان آن است و يا به ضرر آنان.

يکی از استدلال های مخالفان طرح همه پرسی اخير اين بوده که می گفتند در آن با سلطنت طلبان مرزبندی نشده است. حکومت سلطنتی در ايران با توجه به سابقه حکومت شاه سابق، مخالفان زيادی در بين طرفداران دموکراسی دارد.

ولی طراحان فراخوان اخير همه پرسی در پاسخ گفته اند ضمن آنکه خود، حکومت جمهوری را برای آينده ايران ترجيح می دهند ولی برای سلطنت طلبان نيز اين حق را قائل اند که از نظام دلخواه خود دفاع کنند.

حمايت وليعهد سابق ايران از طرح همه پرسی می تواند موجب نگرانی بعضی از طرفداران اين حرکت در داخل کشور شود. حکومت ايران، حال می تواند خواست برگزاری همه پرسی را به سلطنت طلبان نسبت دهد و حاميان آن در داخل کشور را مورد آزار و اذيت قرار دهد.

ولی اقدام رضا پهلوی در عين حال می تواند به اتحاد بيشتر در بين ايرانيان خارج از کشور منجر شود و همگی بر سر خواست وادار کردن حکومت به برگزاری همه پرسی متحد شوند و تعيين شکل و ساختار حکومت آينده را، همانطور که رضا پهلوی نيز در بيانيه خود تاکيد کرده، به آينده بسپارند.

بسياری از سلطنت طلبان به اين دليل با طرح همه پرسی اخير مخالف کردند، چون معتقدند بايد ابتدا حکومت فعلی ايران سرنگون شود و بعد در باره نظام آينده رای گيری شود.

بيانيه رضا پهلوی در واقع اين استدلال را رد می کند و در آن از برگزاری همه پرسی بدون تاکيد بر سرنگونی اوليه حکومت فعلی تاکيد شده است. بنابراين ممکن است تاخير وليعهد سابق ايران در صدور بيانيه حمايت از فراخوان همه پرسی وجود اين اختلاف نظرات در بين طرفداران او بوده است.

البته اين امکان نيز وجود دارد که رضا پهلوی نمی خواسته از همان ابتدا از اين جريان حمايت کند تا حکومت ايران به اين حرکت برچسب سلطنت طلبی نزند و برای امضا کنندگان آن فشار های بيشتری ايجاد نشود.

به رغم تاکيد های مکرر وليعهد سابق مبنی بر پايبندی او به اصول آزادی و دموکراسی، عده ای از جمهوری خواهان سرسخت همچنان خواهند گفت که برای ايران با توجه به سابقه نظام های استبدادی فردی بهترين نوع حکومت جمهوری پارلمانی است تا رهبران کشور هر از چند سالی عوض شوند و بيشتر به مردم پاسخگو باشند.

ولی بسياری از فعالان سياسی خارج از کشور ، حتی در بين جمهوری خواهان، معتقدند که رضا پهلوی چهره نسبتا شناخته شده ای در ايران و در سطح بين المللی است و بنابراين بايد از موقعيت و امکانات او برای پيشبرد دموکراسی در کشور بهره گرفت.و




RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  18:58

(0) comments

دو نفر به جرم بمبگذاری اهواز اعدام شدند


دادگستری استان خوزستان اعلام کرده است که دو تن از کسانی که در ارتباط با بمب گذاری 23 مهرماه سال 1384 (15 اکتبر 2005) در اهواز محاکمه و مجرم شناخته شده بودند اعدام شده اند.




علی عفراوی و مهدی نواصری در ارتباط با بمب گذاری اهواز محکوم به اعدام شدند



براساس اطلاعيه اداره روابط عمومی دادگستری خوزستان آمده است که علی عفراوی و مهدی نواصری به اتهام دست داشتن در اين بمب گذاری در دادگاه انقلاب اهواز محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند و حکم آنان مورد تاييد در ديوان عالی کشور قرار گرفته بود.

دادگستری خوزستان گفته است که اين دو نفر در بامداد روز پنجشنبه، 2 مارس (12 اسفندماه)، در ملا عام به دار آويخته شدند.

در اين اطلاعيه، که خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - آن را انتشار داده، آمده است "که پنج تن ديگر از اعضای اين تيم به نام های عوده عفراوی، عليرضا سلمان دلفی، علی منبوهی، ريسان سواری و جعفر سواری نيز متناسب با مشارکت در جرم به حبس از دو تا بيست سال و بيشتر محکوم شده اند."

روز چهارشنبه، 1 مارس، معاون سياسی و امنيتی استانداری خوزستان در مصاحبه با خبرنگاران اين افراد را دارای گرايشات وهابی گری و سلفی گری خوانده و گفته بود که هدف اصلی آنان تشديد اختلافات قومی و مخدوش کردن وحدت ملی و نا امن جلوه دادن استان خوزستان بوده است.

اهواز و ديگر شهرهای استان خوزستان در ماه های گذشته شاهد چند مورد نا آرامی و بمب گذاری بوده که تلفاتی را در پی داشته است.

بمب گذاری 23 مهرماه در اهواز شش کشته و تعدادی زخمی برجای نهاد.و




RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  18:46

(0) comments

ايران خواستار مذاکره هسته ای با اروپاييان شد


علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای ايران، خواستار انجام مذاکره با کشورهای اروپايی شده و يک مقام بريتانيايی آمادگی اروپاييان برای آگاهی از مواضع ايران را اعلام داشته است.



Ali Larijani



روز پنجشنبه، 2 مارس، آقای لاريجانی، که رياست هيات ايرانی در مذاکرات پيرامون طرح پيشنهادی روسيه را بر عهده داشت، در يک نشست خبری در محل سفارت ايران در مسکو گفت که ايران مايل است تا پيش از اجلاس شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در روز 6 مارس، با سه کشور اروپايی در مورد پرونده هسته ای ايران مذاکره کند.

آقای لاريجانی در اين مصاحبه گفت "ما برای احقاق حق خود در چارچوب قوانين بين المللی و ان پی تی - پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای - حاضر به مذاکرات با کشورهای اروپايی هستيم."

مذاکرات دوساله ايران و سه کشور آلمان، بريتانيا و فرانسه برای حل و فصل مساله برنامه های هسته ای ايران در ماه اوت سال جاری و پس از آنکه جمهوری اسلامی فعاليت در مرکز فرآوری اورانيوم در اصفهان را از سر گرفت از سوی کشورهای اروپايی به حالت تعليق در آمد.

در واکنش نسبت به درخواست جمهوری اسلامی برای مذاکره با اروپاييان، سخنگوی دولت بريتانيا گفته است که اگر چه به باور سه کشور درگير در مذاکرات با ايران، اين مذاکرات پايان گرفته، اما اروپاييان آمادگی آن را دارند تا به مواضع ايران گوش دهند هر چند هيچ پيشنهاد جديدی برای ارايه ندارند.

تاريخ و محل مذاکرات دو طرف مشخص نشده اما صادق صبا، گزارشگر بخش جهانی بی بی سی در تهران، می گويد احتمالا اين مذاکرات روز جمعه، 3 مارس، در وين، پايتخت اتريش و مقر آژانس بين المللی برگزار خواهد شد.و





RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  18:43


(0) comments