"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

26.3.06

روسیه: بدون رضایت ما مساله اتمی ایران حل نمی شود


وزير امور خارجه روسيه روز جمعه اعلام کرد که هرگونه تصميمی در مورد مساله اتمی ايران که توسط کشورهای غربی بدون مشورت قبلی با روسيه اتخاذ شود مورد قبول آن کشور نخواهد بود. اين در حالی است که وزير امور خارجه آمريکا گفته است که بيش از اين نمی توان تصميم گيری در اين مورد را به تعويق انداخت.



وزير امور خارجه روسيه



به دنبال بی نتيجه ماندن جلسه مشورتی روز چهارشنبه شورای امنيت سازمان ملل متحد بر سر متن بيانيه ای که قرار است رئيس شورا صادر کند و در آن خواست های شورا از ايران را مطرح کند، وزرای امور خارجه پنج کشور عضو دائمی شورای امنيت در روزهای پنجشنبه و جمعه سعی کردند که در مکالمات تلفنی دوجانبه بن بست به وجود آمده را برطرف کنند.

اما سرگئی لاوروف وزير امورخارجه روسيه روز جمعه به خبرنگاران گفت که شک دارد روسيه پيشنهادی را قبول کند که بدون اطلاعش تهيه شده باشد و به عنوان تنها راه حل ممکن ارائه شود. او در مورد بعضی گزارش ها صحبت می کرد دال بر اينکه کشور های غربی مذاکرات محرمانه ای در مورد ايران با هم داشته اند.

نامه محرمانه بریتانیا

در اين هفته خبرگزاری آسوشيتدپرس و روزنامه تايمز لندن از وجود نامه محرمانه ای خبر دادند که از سوی جان سوايرز مديرکل سياسی وزارت امور خارجه بريتانيا برای همتايان امريکائی، آلمانی و فرانسوی خود ارسال کرده بود. در اين نامه اين مقام بريتانيايی پيشنهاد کرده بود که شورای امنيت به جای بيانيه، قطعنامه شديداللحنی عليه ايران صادر کند که در آن در صورت خودداری ايران از پايان دادن به برنامه های اتمی مورد مناقشه خود، تحريم و حتی اقدام نظامی پيش بينی شود.

برای صدور بيانيه شورای امنيت، موافقت تمام پانزده عضو شورا ضروری است. اما برای قطعنامه که موثرتر از بيانيه است، تنها به ۹ رای موافق نياز است. البته روسيه و چين که تاکنون با مخالفت های خود از صدور بيانيه جلوگيری کرده اند می توانند با استفاده از حق وتوی خود از صدور قطعنامه هم جلوگيری کنند.

با اين همه آمريکا همچنان اميدوار است که گفتگوها برای صدور بيانيه نتيجه بدهد. کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا اظهار اميدواری کرد که چين و روسيه به زودی با آمريکا و متحدانش بر سر چگونگی اعمال فشار بر ايران برای متوقف کردن غنی سازی اورانيوم به توافق برسند.

اما خانم رايس همچنين هشدار داد که ديگر زمانی برای به تعويق انداختن اتخاذ تصميم در مورد ايران باقی نمانده است. او گفت که همه به جامعه بين المللی چشم دوخته اند تا نشان دهد می تواند بحران اتمی ايران را از راه های ديپلماتيک حل کند و ديگر نمی توان از اين امر طفره رفت.

بیانیه مورد اختلاف

در پيش نويس بيانيه ای که توسط بريتانيا و فرانسه تهيه شده از ايران خواسته شده فعاليت غنی سازی اورانيوم را فورا متوقف کند و ضمن تصويب و اجرای پروتکل الحاقی معاهده عدم گسترش تسليحات هسته ای، در تمام زمينه ها با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند.

در پيش نويس بيانيه همچنين از محمد البرادعی، رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی، خواسته شده است که ظرف ۱۴ روز گزارشی تسليم شورای امنيت کند و نشان دهد ايران تا چه حدی به خواست های شورای امنيت و آژانس بين المللی انرژی اتمی عمل کرده است.

روسيه با حمايت چين خواستار حذف نيمی از متن اين بيانيه است. به گفته آقای لاوروف روسيه با هرگونه بيانيه شورای امنيت که زمينه را برای اعمال تحريم بر ايران آماده کند مخالف است.

وزير امور خارجه روسيه همچنين گفته است که روسيه به هيچ وجه نمی تواند اين متن را قبول کند زيرا بر اساس آن مساله هسته ای ايران از اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی خارج می شود و در اختيار شورای امنيت قرار می گيرد.

مقام های چينی نيزاز هماهنگی کامل مواضع اين کشور و روسيه در قبال مناقشه هسته ای ايران خبر داده و بار ديگر بر مسير ديپلماتيک برای حل آن تاکيد کرده اند. چين گانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چين، در گفتگو با خبرنگاران گفته است: "در هر اقدامی که انجام می شود بايد اثر آن را بر 'صلح و ثبات در منطقه' را در نظر گرفت ... به اين دليل است که ما بايد به ديپلماسی زمان و فضای بيشتری بدهيم."

مقامات ايران همواره نظامی بودن ماهيت برنامه های اتمی خود را رد کرده اند.




RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  11:14


Comments: Post a Comment