"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

14.3.06

شورای امنيت مذاکرات در باره ايران را آغاز می کند

شورای امنيت سازمان ملل متحد روز سه شنبه، 14 مارس، جلسه خود برای بررسی پرونده هسته ای ايران را برگزار می کند اما هنوز بين اعضای دايم شورا توافق نهايی در اين مورد به دست نيامده است.



شورای امنيت



قرار است پيش نويس بيانيه ای که توسط آمريکا، بريتانيا و فرانسه تهيه شده در جلسه شورای امنيت مورد مذاکره قرار گيرد در حاليکه هنوز بين اين سه کشور و چين و روسيه، دو عضو دايم ديگر شورا، توافقی در مورد محتوای بيانيه به دست نيامده و انتظار می رود اين پنج کشور ساعاتی قبل از آغاز به کار اجلاس شورا به رايزنی در اين مورد بپردازند.

گفته می شود پيش نويس بيانيه سه کشور غربی از ايران می خواهد غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد و همکاری نزديکتری با آژانس بين المللی انرژی اتمی داشته باشد و زمان مشخصی را برای تسليم گزارش مديرکل آژانس در اين زمينه تعيين می کند.

معمولا صدور بيانيه های شورای امنيت مستلزم موافقت تمامی پانزده عضو دايم و غيردايم اين نهاد با محتوای آن است.

جلسه شورای امنيت در پی تصميم شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش پرونده هسته ای ايران به شورا برگزار می شود و در حاليکه آمريکا، بريتانيا و فرانسه از مداخله شورای امنيت در اين پرونده حمايت می کنند، دو کشور چين و روسيه گفته اند که ادامه رسيدگی به اين مساله در آژانس بين المللی را ترجيح می دهند.

رايزنی اعضای دايم
قرار است قبل از برگزاری جلسه شورای امنيت پنج کشور عضو دايم شورا درباره محتوای پيش نويس بيانيه ای در مورد ايران از جمله ضرب الاجل عمل اين کشور به محتوای بيانيه و نحوه گزارش دهی در اين مورد به رايزنی بپردازند

همچنين، گفته می شود ايالات متحده و کشورهای غربی خواستار آن هستند که محمد البرادعی، مديرکل آژانس دو هفته پس از صدور بيانيه شورای امنيت نحوه عمل ايران به اين بيانيه را به همين شورا گزارش دهد اما روسيه و چين از يک فرصت شش هفته ای حمايت می کنند و مايل هستند که گزارش آقای البرادعی در اختيار شورای حکام آژانس قرار گيرد.

برخی منابع گفته اند که جمهوری اسلامی اميدوار است اختلاف نظر بين اعضای شورای امنيت مانع از تصميم گيری اين نهاد در زمينه پرونده هسته ای ايران شود اما روز دوشنبه، 13 مارس، وزير خارجه بريتانيا چنين انتظاری را ناشی از محاسبات نادرست خواند.

در عين حال، کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا که از اندونزی ديدن می کند، ابراز اطمينان کرده است که ايالات متحده سرانجام حمايت ساير اعضای شورای امنيت از موضع خود را به دست خواهد آورد.



لاوروف و البرادعی



خانم رايس ايران را متهم کرد که در پوشش برنامه ای برای دستيابی به انرژی هسته ای در صدد توليد تسليحات اتمی است و افزود "کاملا اطمينان دارم که وسيله مناسب را برای ابراز همبستگی جامعه جهانی در اين مورد خواهيم يافت."

مواضع چين و روسيه

در خبری ديگر، خبرگزاری ايرنا گزارش کرده است که بامداد روز سه شنبه، 14 مارس، محمد جواد اردشير لاريجانی به نمايندگی از سوی رييس جمهوری ايران برای ملاقات با مقامات چين وارد پکن، پايتخت اين کشور شده است.

ايرنا هدف از سفر آقای لاريجانی را مذاکره پيرامون گسترش روابط دو کشور گزارش کرده است.

لاوروف و البرادعی

گفته می شود روسيه خواستار تسليم گزارش البرادعی به شورای حکام است

در پکن، سخنگوی وزارت خارجه چين از حل مسالمت آميز بحران کنونی از جمله از طريق پيگيری مذاکرات ايران و روسيه حمايت کرده و گفته است که هنوز هم فرصت برای حل بحران هسته ای ايران از طريق مذاکره وجود دارد.

وی مخالفت دولت خود را با بحرانی شدن وضعيت منطقه ابراز داشت و گفته است چين به مشورت های فشرده با ساير کشورها برای حل مساله ايران ادامه می دهد.

همزمان، گزارش شده که يک هيات نمايندگی ايرانی در مسکو با مقامات روسيه در مورد طرح پيشنهادی اين کشور برای حل بحران ناشی از برنامه هسته ای ايران گفتگو کرده است.

پيشتر از قول حسين انتظامی، سخنگوی شورای عالی امنيت ملی ايران، گزارش شده بود که جمهوری اسلامی آماده بررسی طرح روسيه شامل انجام مراحل نهايی غنی سازی اورانيوم در آن کشور است.

به گزارش ايرنا، آقای انتظامی گفت که جمهوری اسلامی از مذاکرات منطقی برای حل موضوع هسته ای ايران استقبال می کند.

وی در عين حال موضع برخی از گروه های سياسی جمهوری اسلامی در مورد خروج از پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای را رد کرد و گفت که ايران اين معاهده را يک ميثاق خوب بين المللی می داند.

در مورد مذاکرات با روسيه، سخنگوی وزارت خارجه ايران نيز روز دوشنبه، 13 مارس، اعلام کرده بود که گفتگو با روسيه در دستور کار ايران قرار دارد و سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه نيز در سخنانی اعلام داشته که اين مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  15:05


Comments: Post a Comment