"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

12.3.06

فرمانده پليس: تجمع زنان در تهران بدون مجوز بود


اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران درباره برخورد ماموران پليس با زنان تجمع كننده در پارک دانشجو در روز چهارشنبه گذشته گفته است اين اجتماع بدون مجوز برگزار شد و حضور پليس مرد در صحنه، اقدامی به گفته وی پيشگيرانه بوده و پليس تنها برای كنترل اجتماع و پيشگيری از وقوع حادثه، در محل تجمع مستقر شده بود.



فرمانده نیروی انتظامی به تشریح حقوق زنان در جمهوری اسلامی پرداخت



تجمع روز چهارشنبه گذشته در تهران که به مناسبت روز جهانی زن برگزار شده بود، با دخالت پليس به خشونت کشيده شد و از جمله سيمين بهبهانی، شاعر معاصر که بيش از 70 سال دارد، به خبرگزاری ها گفت که در جريان اين درگيری ها وی نيز مورد ضرب ماموران قرار گرفته است.

فرمانده نيروی انتظامی، در حاشيه مراسم دانش آموختگی سومين دوره کاردانی دانشجويان دختر دانشگاه نيروی انتظامی، درباره عدم حضور پليس زن در مواجهه با تجمع کنندگان مراسم روز زن که در مواردی به خشونت کشيده شد، اظهار داشته که نيروی انتظامی حضور پليس زن را در اجتماعاتی كه به خشونت كشيده می ‌شود به مصلحت نمی ‌داند.

آقای احمدی مقدم در عين حال گفت پليس زن می‌ تواند در ساير حوزه‌های تعريف شده در بازرسی، دستگيری و تفتيش بدنی متهمان زن انجام وظيفه کند. در همين حال، شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل و حقوقدان، در گفت و گويی با بی بی سی گفت طبق قانون اساسی، تجمعات مسالمت آميز آزاد است و اين به معنای آن است که برای چنين تجمعاتی هيچ نيازی به مجوز نيست.

وی افزود حتی اگر نياز به اخذ مجوز باشد، اين سوال مطرح می شود که پليس بايد قانون را اجرا کند يا اينکه دست به خشونت بزند. خانم عبادی با تاکيد بر اينکه تجمع روز چهارشنبه با قصد قبلی به خشونت کشيده شده، گفت حتی پيش از حضور پليس، عده ای قصد داشتند که اين تجمع را به خشونت بکشانند.

شيرين عبادی در عين حال از عدم حضور پليس زن در اين تجمع انتقاد کرد و گفت اگر حضور در درگيری برای پليس زن جايز نيست، آيا توسل به خشونت در برخورد با زنان به گفته وی شايسته و فرهيخته حاضر در اين تجمع جايز است؟

در همين حال، در پی به خشونت کشيده شدن تجمع زنان، سازمان ديده بان حقوق بشر، دولت ايران را به استفاده از خشونت برای سرکوب تجمعات مسالمت آميز متهم کرده است.

به گفته ديده بان حقوق بشر، از زمان انتخاب محمود احمدی نژاد به رياست جمهوری در سال گذشته ميلادی، نيروهای امنيتی ايران مکررا برای سرکوب تجمعات مسالمت آميز به خشونت متوسل شده اند.

تجمع روز چهارشنبه را فعالان نهادهای غيردولتی زنان در پارک دانشجو در قلب شهر تهران ترتيب داده بودند و آن گونه که مسئولان گفته اند، مجوزی برای برگزاری آن صادر نشده بوده و به اين دليل، نيروی انتظامی دقايقی پس از آغاز تجمع اقدام به متفرق کردن شرکت کنندگان کرد.

بنابر گزارش ها، زنان در اين تجمع سرودهايی در دفاع از حقوق زنان خوانده و خواستار برگزاری تجمع شده بودند و در پی مداخله پليس، درگيری هايی ميان مأموران پليس و تجمع کنندگان روی داد.

برگزار کنندگان تجمع، هدف خود از اين گردهمايی را اعلام همبستگی با زنان جهان برای محو هرگونه نابرابری، تبعيض، خشونت و برقراری صلح، عدالت، برابری و آزادی اعلام کرده بودند.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  02:27


Comments: Post a Comment