"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

30.3.06

بحران هسته ای ايران در برلين بررسی می شود


وزيران خارجه پنج کشور عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل و آلمان برای مشورت در باره بيانيه شورا در مورد برنامه هسته ای ايران در برلين تشکيل جلسه می دهند در حاليکه ايران اين بيانيه را مورد انتقاد قرار داده است.



شورای امنيت خواستار توقف غنی سازی شده و مهلتی را برای پاسخ ايران تعيين کرده است



جلسه وزيران خارجه شش کشور روز پنجشنبه، 30 مارس، و پس از صدور بيانيه شورای امنيت در شامگاه روز سه شنبه برگزار می شود و قرار است وزيران خارجه شرکت کننده گام های بعدی خود در مورد واکنش جمهوری اسلامی به بيانيه شورا را مورد بررسی قرار دهند.

کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، و وزيران خارجه بريتانيا، چين، روسيه و فرانسه - اعضای دايم شورای امنيت - برای شرکت در اين جلسه که ميزبانی آن را وزير خارجه آلمان، يکی از سه کشور اروپايی مذاکره کننده با ايران، برعهده دارد.

گزارش شده است که خانم رايس هنگام عزيمت به برلين گفته است که بيانيه شورای امنيت نشانه انزوای ايران است و در صورتی که اين کشور غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند و به مذاکره با اروپاييان باز نگردد منزوی تر خواهد شد.

وزير خارجه آمريکا با اشاره به اظهارات رييس جمهوری ايران در مورد نابودی اسرائيل، ايران را به حمايت از گروه های مخالف صلح خاورميانه متهم ساخته و گفته است که بايد شورای امنيت مساله ايران را در ابعاد وسيعتر مورد توجه قرار دهد هرچند در حال حاضر، موضوع اصلی برای شورا، برنامه هسته ای اين کشور است.

در بيانيه ای که با تصويب پانزده عضو و از سوی رييس دوره ای شورا صادر شد از ايران خواسته شده است برنامه غنی سازی اورانيوم را کنار بگذارد و برای عمل به محتوای بيانيه يک ماه مهلت قايل شده است.



رايس از انزوای ايران سخن گفته و خواستار طرح ساير مسايل مربوط به اين کشور شده است



در پايان اين مهلت، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد نحوه عملکرد ايران به شورای امنيت گزارش خواهد داد اما در اين بيانيه نوع واکنش نسبت به رد احتمالی درخواست ها از سوی ايران مشخص نشده و انقضای مهلت سی روزه نيز به طور خودکار به اقدامات خاصی عليه اين کشور منجر نمی شود.

انتظار می رود اقدام بعدی در اين زمينه مهمترين موضوع در دستور کار اجلاس برلين را تشکيل دهد.

اظهارات اعضای شورا

در حاليکه ايالات متحده و کشورهای اروپايی صدور قطعنامه های تنبيهی عليه ايران را مردود ندانسته اند، چين و روسيه تاکنون با چنين اقدامی موافقت نکرده اند.

بيانيه های شورای امنيت، برخلاف برخی از قطعنامه های شورا، از نظر حقوق بين الملل الزام آور نيست اما معمولا ديدگاه شورا را در زمينه موضوع مورد نظر مشخص می سازد و می تواند چارچوب اقدامات بعدی را تعيين کند.

تصويب بيانيه های شورا، که از سوی رييس شورا صادر می شود، مستلزم توافق تمام پانزده کشور عضو است در حاليکه تصويب قطعنامه های شورای امنيت به رای موافق دست کم نه عضو و عدم مخالفت اعضای دايم با آن نياز دارد.



نماينده بريتانيا از ملت ايران خواست بيانيه را به دقت مطالعه کند



نمايندگان ساير کشورهای عضو شورای امنيت نيز از ايران خواستند به بيانيه عمل کند اما سفير روسيه گفته است که نحوه برخورد با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نوعی نردبان است که به جای پريدن به بالا، بايد پله به پله از آن بالا رفت.

جان بولتون، سفير آمريکا، صدور بيانيه روز چهار شنبه را گام اول در مقابله با "برنامه مخفيانه ايران در زمينه تسليحات هسته ای" توصيف کرده است.

واکنش جمهوری اسلامی

خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - با گزارش خبر صدور بيانيه شورای امنيت تحت عنوان "بيانيه غير الزام آور شورای امنيت در باره ايران با واکنش اعتراض آميز آمريکا تاييد شد"، نخستين واکنش جمهوری اسلامی را از زبان محمد جواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل متحد، انتشار داده است.

ايرنا با اين گزارش که نماينده آمريکا در سازمان ملل، ظاهرا با استناد به موارد آيين نامه ای، با درخواست محمد جواد ظريف، نماينده ايران، برای سخنرانی در نشست روز چهارشنبه شورای امنيت مخالفت کرد، متن اظهارات آقای ظريف را منتشر کرده است.



وزير خارجه ايران ايجاد مرکز غنی سازی منطقه ای را پيشنهاد کرده است



نماينده جمهوری اسلامی در سازمان ملل با ترتيب دادن يک نشست مطبوعاتی پس از صدور بيانيه روز چهارشنبه، گفت که "بايد به شورای امنيت يادآور شد که چه رفتاری با ايران در گذشته داشته است."

آقای ظريف برخورد با بحران هسته ای ايران را با ماجرای ملی کردن صنعت نفت در پنجاه و پنج سال پيش مقايسه کرد و در اشاره ای تلويحی به موضعگيری دولت بريتانيا در آن زمان، گفت که يکی از اعضای دايم همين شورا موضوع ملی شدن نفت را به عنوان تهديدی عليه صلح و امنيت بين المللی به شورای امنيت کشاند.

وی گفت که امروز نيز همان داستان در حال تکرار است.

آقای ظريف گفت که ايران می خواهد از حق به رسميت شناخته شده خود در چارچوب پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای - ان پی تی - در استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای برخوردار شود.

نماينده ايران تاکيد کرد که اين کشور به دليل عضويت در ان پی تی و براساس اعتقادات دينی و سابقه تاريخی خود در صدد دستيابی به تسليحات هسته ای نيست و شورای امنيت را به دليل آنچه که سکوت در قبال کاربرد سلاح های شيميايی عليه ايران در جنگ با عراق خواند، مورد انتقاد قرار داد.

محمد جواد ظريف گفت که آژانس بين المللی انرژی اتمی در بررسی های خود به هيچ نشانه ای از تلاش ايران برای توليد تسليحات اتمی دست نيافته و شورای امنيت را متهم کرد که به گزارش مديرکل آژانس در اين زمينه و اعلام آمادگی ايران برای دادن تضمين در مورد غير نظامی بودن برنامه های خود توجهی نکرده است.

آقای ظريف با اشاره به خواست کشورهای اروپايی مذاکره کننده با ايران در مورد کنار گذاشتن برنامه غنی سازی اورانيوم گفت "سئوال اين است که آيا افشاگری جديدی صورت گرفته که موضوع به شورای امنيت ارجاع شده يا اينکه مساله اين است که ايران تقاضای بدون منطق سه کشور اروپايی را برای کنار گذاشتن حق خود در استفاده صلح آميز نپذيرفته است."

در تحولی ديگر، خبرگزاری ها گفته اند که منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، ضمن انتقاد از بيانيه شورای امنيت، به عنوان راهی برای حل بحران کنونی پيشنهاد کرده است که يک مرکز منطقه ای غنی سازی اورانيوم در داخل خاک ايران ايجاد شود.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  12:04


Comments:
سلام ... فقط امیدوارم که قبال ازینکه من دارای بمب اتم شوم، تصمیم درست بگیرند
 
Post a Comment