"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

8.3.06

کاخ سفيد: اظهارات مقام ايرانی تحريک آميز است



کاخ سفيد اظهارات يک مقام ايرانی را مبنی بر اينکه اگر پرونده اتمی ايران به شورای امنيت برود ايالات متحده می تواند دچار رنج و آسيب شود تحريک آميز خوانده است.



اجلاس شورای حکام با حضور البرادعی



خبرگزاری رويتر از قول سخنگوی کاخ سفيد گزارش کرده است که اين اظهارات باعث انزوای هر چه بيشتر تهران خواهد شد.

جواد وعيدی معاون شورای عالی امنیت ملی ايران و سرپرست هيات مذاکره کننده اتمی اين کشور گفته است آمريکا قدرت آن را دارد که باعث رنج و آسيب شود اما خود آمريکا هم می تواند به رنج و آسيب دچار شود.

به گزارش بتانی بل خبرنگار بی بی سی در وين آقای وعيدی گفت که ايران دو راه مصالحه و مقابله در پيشاروی خود دارد ولی از هيچ تلاشی برای مصالحه خودداری نکرده است.

وی همچنين گفته است که ايران ممکن است در سياست های نفتی خود تجديد نظر کند هر چند که بازنگری اين سياست ها فورا صورت نخواهد گرفت.

در عين حال، بر اساس گزارش خبرگزاری رويتر وزير نفت ايران گفته است که ايران قصدی برای کاهش صادرات نفتی خود ندارد.

کاظم وزيری هامانه وزير نفت ايران روز چهارشنبه پس از ديدار اعضای اوپک گفت که "جريان نفت ادامه خواهد داشت و صادرات دچار وقفه نخواهد شد".

در حاليکه اجلاس شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی به بررسی مساله فعاليت های هسته ای ايران می پردازد و امکان رسيدگی به اين پرونده در شورای امنيت سازمان ملل وجود دارد، رييس جمهوری ايران نيز مجددا بر ادامه برنامه های هسته ای اين کشور تاکيد نهاده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - محمودی احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز چهارشنبه، 8 مارس، در سخنانی درشهر خرم آباد، مرکز استان لرستان، گفت که ايران بر ادامه فعاليت های صلح آميز هسته ای مصمم است و تصميم خود را برای استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای گرفته و افزود که "همه بايد به اين تصميم تن داده و خضوع کنند."

وی آژانس بين المللی انرژی اتمی را متهم کرد که با وجود اينکه دليلی بر انحراف فعاليت های هسته ای ايران نيافته، تحت فشار مخالفان قرار گرفته است و افزود که "ملت ايران تسليم اين فشارها و باندهای سياسی زورمدارانه نخواهند شد و به راه خودشان ادامه خواهند داد."

در خبری ديگر از ايران، خبرگزاری ايرنا سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت را انتشار داده که با اشاره به موضوع پرونده هسته ای و اوضاع کنونی ايران گفته است که "تحرکات اخير آمريکا در منطقه و اظهارات شفاف و بی پرده آنها نشاندهنده آن است که مساله ايران در دستور کار اصلی آمريکا قرار دارد."

آقای رفسنجانی، که نايب رييس مجلس خبرگان نيز هست، در سخنانی در جلسه اين مجلس خواستار اتحاد تمامی جناح ها و گروه های سياسی ايران در شرايط کنونی شد.

اظهارات و مواضع مقامات ايران در حالی انتشار می يابد که محمد برادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، گزارش خود در مورد ايران را در شورای حکام مطرح کرده و انتظار می رود اين گزارش مورد بررسی و تاييد سی و پنج کشور عضو شورا قرار گيرد.

آقای وعيدی اذعان کرد که گزارش تازه آقای برادعی به شورای امنيت فرستاده خواهد شد. ولی گفت که ايران به دنبال کردن غنی سازی اورانيوم ادامه خواهد داد.

آقای برادعی در گزارش تفصيلی خود به سابقه روابط ايران و آژانس بين المللی پرداخته و گرچه تاکيد داشته که نشانه ای از فعاليت تسليحاتی جمهوری اسلامی به دست نيامده اما گفته است که ميزان همکاری اين کشور با آژانس در حدی نيز نبوده که بتواند ترديدهای موجوددر اين زمينه را کاملا برطرف کند.

نمايندگان جمهوری اسلامی در آژانس بين المللی انرژی اتمی در پايان جلسه بعد از ظهر روز سه شنبه، متن پاسخ اين کشور به گزارش مديرکل آژانس را بين اعضای شورای حکام توزيع کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - ايران در جوابيه خود گزارش آقای برادعی را دارای جهتگيری سياسی دانسته و گفته است که "انتظار می رفت آژانس به جای مسايل سياسی بر مسايل فنی تمرکز کند."

در اين نامه آمده است که مسئله هسته ای جمهوری اسلامی از مسئله ای فنی به مسئله ای سياسی تبديل شده است.

ايران در نامه خود بخشی از گزارش در مورد بازرسی های انجام شده توسط آژانس از مراکز مختلف در ايران را يادآور شده و گفته است که جمهوری اسلامی اطلاعات بسياری را در اختيار آژانس قرار داده و با توافق با بازديد بازرسان از اماکن گوناگون و حتی مراکز نظامی، مصاحبه با افراد و اجازه نمونه برداری های گسترده همکاری کامل خود را نشان داده است.

در اين نامه، بخشی از گزارش مديرکل آژانس که در آن ايران به خودداری از ارايه اسناد لازم متهم شده، مورد انتقاد قرار می گيرد و به خصوص به اجازه بازرسی و نمونه برداری از مراکزی مانند پارچين و لويزان اشاره می شود.

جمهوری اسلامی همچنين به خواست مديرکل آژانس از ايران برای شفافيت کامل در همکاری با آژانس اشاره کرده و آن را مبهم دانسته است.

در اين نامه آمده است که با توجه به همکاری گسترده جمهوری اسلامی با آژانس، معلوم نيست که حد و مرز شفافيت تا کجاست و ايران بايد تا چه حد پيش برود.

در عين حال، اين نامه تاکيد دارد که "بايد توجه داشت که هر اقدام شفافی بايد به گونه ای باشد که تماميت ارضی، عزت و امنيت ملی کشورهای عضو رعايت شود."

گزارش مديرکل آژانس در باره ايران در حالی مورد بررسی قرار می گيرد که تا زمان برگزاری جلسه بامداد روز چهارشنبه، هنوز راه حلی برای رفع بحران هسته ای اين کشور در دست نبوده است.و



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  23:27


Comments: Post a Comment