"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

30.3.06

بازداشت دو شهروند سوئدی در قشم


وزارت امور خارجه سوئد اعلام كرده كه دو شهروند اين كشور به اتهام آنچه عكاسی از تاسيسات نيروی دريايی ايران خوانده شده، در جزيره قشم در خليج فارس دستگير شده اند.



پنج ماه پيش نيز استفان لربيه فرانسوی و دونالد کلاين آلمانی در آب های ايران بازداشت شدند



پيشتر روزنامه سوئدی "آفتون بلادت" گزارش داده بود اين دو، که کارگر ساختمانی هستند، به دليل عکسبرداری غير قانونی از يک کشتی در جزيره قشم در جنوب ايران بازداشت شده اند.

اين روزنامه به نقل از سورن لوندوال، كاردار سوئد در تهران، نوشته بود که با بازداشت شدگان به خوبی رفتار می شود، ولی اتهام سنگينی متوجه آنهاست و ممکن است تا پايان سال و تکميل تحقيقات در زندان نگه داشته شوند.

وی كه با اين افراد در زندانی در بندرعباس ديدار كرده، گفته آنها از ممنوعيت شديد عكسبرداری از تاسيسات دريايی بی اطلاع بوده اند.

در همين حال پترا هانسون سخنگوی وزارت امور خارجه سوئد گفته كه سفارت اين كشور برای آزادی اين دو تلاش می كند.

مقامات مسئول در ايران تا کنون در اين زمينه اظهار نظر نکرده اند.

پنج ماه پيش نيز، دو شهروند فرانسوی و آلمانی به اتهام ورود غيرقانونی به آب های ايران، در حوالی جزيره ابوموسی دستگير و به هيجده ماه زندان محكوم شدند.

اين دو مرد گفته اند که آنها با استفاده از نقشه امارات متحده عربی که اين جزيره را جزء خاک اين کشور معرفی می کند، بدون آگاهی از مناقشات موجود بر سر جزاير سه گانه، به اين منطقه و برای تفريح و ماهی گيری وارد شدند.

اما دادگاهی در بندر عباس در اوايل سال ميلادی جاری آنها را گناهکار شناخت و رای به محکوميت آنان داد. پس از تقاضای تجديد نظر، دادگاهی در تهران نيز حکم دادگاه محلی را تاييد کرد و اين دو نفر به زندان اوين منتقل شدند.

امارات متحده عربی مدعی است که سه جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء خاک اين کشور است و ايران اين جزاير را اشغال کرده است، اما ايران همواره اين ادعا را رد کرده و اين جزاير را جزء لاينفک خاک خود دانسته است.

برخی ناظران بر اين باورند که بر خورد شديد ايران با ورود اتباع غيرايرانی به اين منطقه نشان می دهد که ايران با حساسيت تمام بر حق حاکميت خود بر جزاير سه گانه تاکيد دارد.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  11:32


Comments: Post a Comment