"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

30.3.06

ابراز اطمينان رايس از انجام مذاکره با ايران


کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، روز جمعه در يک کنفرانس خبری گفته است که آمريکا قطعا با ايران پيرامون اوضاع عراق بر سر ميز مذاکره خواهد نشست.



کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا



کاندوليزا رايس در اولين اظهار نظر پس از پذيرش مذاکرات از سوی ايران، درباره مذاکرات مستقيم ميان آمريکا و ايران پيرامون مسائل عراق گفته است: "اين ديدارها انجام می شود. من در اين باره اطمينان دارم. مذاکرات در زمان مناسبی انجام می شوند".

او افزوده است: "اين مسائل به خودی خود رفع نمی شوند. من کاملا مطمئنم که زمانی اين ديدار انجام می شود. مسئله اين بوده که آقای خليلزاد، سفير آمريکا، مدتی بود که می توانسته اين کار را در عراق انجام دهد. او اين کار را در افغانستان انجام داد و فکر می کنيم تاثير خوبی هم داشته و آقای نومان سفير آمريکا، همين اختيارات را در افغانستان دارد".

وزير امور خارجه آمريکا نتيجه گرفته: "مهم است که فرصتی باشد تا درباره نگرانی هايمان گفتگو کنيم".

روز گذشته زلمی خليلزاد، سفير آمريکا در بغداد که انتظار می رود سرپرستی مذاکرات با ايران را برعهده داشته باشد، جمهوری اسلامی را به "دورويی" در برخورد با مسايل عراق متهم کرده بود.

درگيری لفظی

روزنامه آمريکايی واشنگتن پست در شماره روز جمعه، ۲۴ مارس، از قول آقای خليلزاد نوشته بود که ايران پيکار جويان شيعه را تعليم می دهد، و سلاح در اختيار آنها قرار می دهد.

وی همچنين ايران را متهم کرده که با گروههای شورشی سنی مذهب در عراق از نزديک همکاری دارد.

ايران همواره اين اتهامات را رد کرده و متقابلا آمريکا و نيروهای ائتلافی حاضر در عراق را مسئول نا آرامی ها در اين کشور معرفی کرده است.

هفته گذشته رهبر مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق که به جمهوری اسلامی ايران نزديک است از رهبران ايران خواسته بود تا با آمريکا درباره مساله عراق وارد مذاکره شوند.

پس از آن ابتدا علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و پس از آن رهبر جمهوری اسلامی از پذيرش مذاکره با آمريکا درباره عراق خبر دادند.

رهبر جمهوری اسلامی در اين زمينه گفت که "مسئولان آمريکايی در داخل و خارج عراق بارها از ايران درخواست مذاکره کردند که مقامات ما اعتنايی نکردند اما با تکرار اين درخواست، مسئولان ايرانی با در نظر گرفتن اين احتمال که شايد مذاکره در باره اوضاع عراق در جلوگيری از نا امنی های فاجعه آفرين آن کشور موثر باشد با انتقال ديدگاه های خود به آمريکا موافقت کردند."

بر اساس برخی گزارش ها، ممکن است مذاکرات ايران و آمريکا در مورد مسايل عراق هفته آينده آغاز شود.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  11:18


Comments: Post a Comment