"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

14.7.05

همسر گنجي درخواست خاتمی را رد کرد
گنجي درخواست آزادي مشروط نخواهد کرد
همسر زرافشان: آزادي مشروط بي معني است


اکبر گنجی در زندان اوین تهران


همسر اکبر گنجي روز گذشته و پس از اظهارات سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور مبني بر اينکه گنجي درخواست آزادي مشروط کند، گفت: اکبر گنجي هرگز چنين درخواستي را نخواهد کرد.
معصومه شفيعي در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني "هاتف" گفت: گنجي به خوبي بر قوانين واقف است و اگر قرار بود چنين درخواستي را بدهد، سالهاي پيش که نيمي از محکوميتش را گذرانده بود چنين درخواستي مي کرد.
سيد محمد خاتمي، رئيس جمهورر، چهارشنبه شب در ضيافت شام با خبرنگاران از اکبر گنجي خواسته بود تا درخواست آزادي مشروط کند و از رئيس قوه قضاييه نيز تقاضا کرد به اين درخواست به سرعت جواب مثبت دهد.


جدیدترین عکس اکبر گنجی در زندان اوین تهران


همسر گنجي افزود: ارائه چنين درخواستي به معناي پذيرفتن جرم و تعهد براي انجام ندادن آن است، حال آنکه اکبر گنجي به هيچ عنوان چنين جرمي را قبول نداشته و بيان عقيده را آزاد مي داند.
شفيعي در پايان تصريح کرد: گنجي خواستار آزادي بدون قيد و شرط است به همين دليل هرگز درخواست آزادي مشوط نخواهد کرد.
همچنين همسر ناصر زرافشان به نقل از وي گفت: آزادي مشروط دنباله طبيعي تمكين به يك حكم از طرف محكومي است كه پس از تحمل نيمي از مدت زندان، امكان استفاده از آن به وجود مي‌آيد و تلويحا به معني اين است كه كسي كه از آزادي مشروط برخوردار مي‌شود متعهد گردد از تكرار آنچه كرده و به خاطر آن به زندان رفت، خودداري كند.


اکبر گنجی در اعتصاب غذا بسر می برد


هما زرافشان، همسر ناصر زرافشان در گفت‌وگو با خ ايسنا به نقل از همسرش اظهار داشت: من از حقوق موكلان خود دفاع كرده و به خاطر پافشاري بر اجراي قانون و عدالت و تعقيب عاملان و آمران قتل‌هايي - كه زرافشان سياسي خوانده است - به زندان افتاده‌ام؛ آيا چنين كسي مي‌تواند تعهد دهد كه ديگر اين كار را نخواهد كرد؟
وي به نقل از زرافشان اين عقيده را ابراز داشت كه «من به خاطر پافشاري بر داد‌خواهي آنان زنداني شده‌ام. آيا انتظار داريد بپذيرم كه اشتباه كرده‌ام و تلويحا متعهد شوم كه ديگر اين كار را نخواهم كرد؟ معناي درخواست آزادي مشروط همين است.»
همسر زرافشان به نقل از وي ادامه داد: اگر چنين موضعي داشتم از همان ابتدا برايم مقدور بود كه اصولا به زندان نيفتم. زرافشان تحمل خود را «نماد ايستادگي و مقاومت مردم» خوانده و يادآور شده است: «حق ندارم اين شكيبايي و مقاومت را در هم بشكنم.»
هما زرافشان افزود: ممكن است كساني كه به او پيشنهاد مي‌كنند درخواست آزادي مشروط بدهد از ابتداي كار و اصل پرونده و مندرجات آن اطلاعي نداشته باشند و با فرض اين‌كه حكم صادره مبنا و توجيهي دارد، مشفقانه و صرفا با توجه به مقررات قانوني يك چنين پيشنهادي را مطرح سازند اما واقعيت اين است كه اگر هم قرار باشد كسي معذرت‌خواهي و تلويحا تعهد كند كه از تكرار آنچه كرده است در آينده خودداري كند اين كس يا كسان، آمران و عاملان قتل‌هاي زنجيره‌اي هستند كه بايد از مردم عذرخواهي و تعهد كنند كه ديگر چنين جناياتي را تكرار نخواهند كرد، نه وكيل قربانيان اين جنايات.
وي به نقل از همسرش گفت: در مورد حكمي كه از ابتدا به آن تمكين نكرده‌ام، درخواست آزادي مشروط كردن، بي‌معني است. اخبار رستاخیز



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  10:43


(2) comments

13.7.05

احمدی نژاد از تدابير جديدی در سياست خارجی خبر داد


محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور منتخب ايران نشستی غيرعلنی و غيررسمی با نمايندگان مجلس شورای اسلامی اين کشور داشته و در پی آن به خبرنگاران گفته است که در ارتباط با سياست خارجی تدابيری دارد و دولتی که بزودی تشکيل خواهد داد، "قطعاً در خصوص مسائل سياست خارجی تدابير جديدی خواهد داشت".



رئيس جمهور منتخب ايران نشستی غيرعلنی و غيررسمی با با نمايندگان مجلس شورای اسلامی اين کشور داشته است


همزمان با ايراد اين اظهارات، روزنامه کيهان که عمده ترين نشريه حامی محمود احمدی نژاد در روزهای مبارزات انتخاباتی به شمار می رفت گزارشی در مورد مذاکرات هسته ای ايران و اتحاديه اروپا به چاپ رسانده و طی آن به نقل از حسين موسويان، رئيس کميته سياست خارجی شورای عالی امنيت ملی ايران نوشته که اگر اروپاييها حق ايران در دستيابی به فناوری غنی سازی اورانيوم و توليد سوخت هسته ای را به رسميت نشناسند، پيشنهادهای آنان برای پيشبرد مذاکرات هسته ای طرفين پذيرفته نخواهد شد.

مذاکرات هسته ای ايران و سه قدرت اروپايی بريتانيا، فرانسه و آلمان چند هفته پيش از برگزاری انتخابات رياست جمهوری ايران متوقف شد تا با مشخص شدن نتيجه اين انتخابات از سرگرفته شود.

آخرين تحول در جريان اين مذاکرات پيش از اين انتخابات اين بود که طرف های اروپايی در اواخر ماه ژوئيه يا اوائل اوت با عرضه طرح جامعی مشخص کنند که حاضر به دادن چه امتيازاتی به ايرانند تا اين کشور حاضر شود برنامه هسته ای خود را در جهت رفع نگرانی آنان از اين برنامه محدود کند.

آقای موسويان که عضو هيئت مذاکره کننده هسته ای ايران است گفته: "از نظر من به دوران پايان تعليق بسيار نزديک شده ايم و دوران ايفای تعهدات اروپاييها در مورد اجرای حق مشروع ايران در بهره مندی از تکنولوژی هسته ای و ارتقای روابط سياسی، امنيتی، اقتصادی فرا رسيده است."

سيروس ناصری، عضو ديگر اين هيئت در گفتگو با کيهان، رأی منفی مردم فرانسه و هلند به قانون اساسی اتحاديه اروپا را بحرانی سياسی برای اين اتحاديه قلمداد کرده و که آينده سياسی آن را سخت با مخاطره مواجه کرده و گفته که اگر اروپاييها نتوانند به توافقی هسته ای با ايران دست پيدا کنند، اين بحران ابعاد حادتری خواهد يافت و خساراتی جبران ناپذير برای کل اتحاديه اروپا در پی خواهد آورد.

محمود احمدی نژاد، پيشتر در مصاحبه ای با تلويزيون جمهوری اسلامی گفته بود خواستار رابطه عادلانه با همه جهان است، اما به کشورهای غربی هشدار داد برای ايران درخواست صادر نکنند.

وی در اين مصاحبه گفته بود که غرب هنوز مثل خانهای يک قرن پيش فکر می کند اما ايران ديگر روابط تحميل شده را نمی پذيرد.

آقای احمدی نژاد انتخاب "غيرمنتظره" خود به رياست جمهوری ايران را "پيام ايرانيها به جهانيان" خوانده بود که می خواهند "مستقل باشند."رستاخیز




RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  07:46

(1) comments

رستاخیز'نگرانی' رئيس جمهور آمريکا از وضعيت اکبر گنجی


درحالی که تهران در روز سه شنبه شاهد درگيری پليس با تظاهرکنندگان حامی اکبر گنجی، روزنامه نگار زندانی بود، کاخ سفيد گفته است که رئيس جمهور آمريکا به شدت نگران حال اين زندانی است.



تجمع حدود 200 نفر در خيابان انقلاب با حمله پليس و نيروهای لباس شخصی بر هم زده شد


اکبر گنجی از يک ماه پيش پس از بازگشت از مرخصی چند روزه به زندان بار ديگر اعتصاب غذای خود را از سر گرفت و به گفته همسرش به شدت نحيف شده است اما قصد ندارد دست از اعتصاب بکشد.

کاخ سفيد روز سه شنبه اعلام کرد که جورج بوش از حکومت ايران می خواهد اکبر گنجی را فورا آزاد کند و به او اجازه دسترسی به مراقبت های پزشکی لازم را بدهد.

اين دومين درخواست کاخ سفيد برای آزادی گنجی طی دو هفته گذشته است.

اسکات مک کللان، سخنگوی کاخ سفيد در بيانيه ای گفت: "آقای گنجی لطفا بدان که همانطور که برای آزادی خود برخاسته ای، آمريکا در کنار تو می ايستد."

اکبر گنجی بيش از پنج سال قبل در پی انتشار مقالاتی که در آن رهبران جمهوری اسلامی، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی را به دست داشتن در قتل و سرکوب ناراضيان سياسی و فساد مالی در داخل و خارج کشور متهم می کرد، و همچنين شرکت در "کنفرانس برلين" بازداشت و به اتهامات مختلفی از جمله اقدام عليه امنيت ملی محکوم شناخته شد.

سخنگوی کاخ سفيد گفت: "پرزيدنت بوش از گزارش های اخير داير بر وخامت شديد سلامتی آقای گنجی ناراحت است و رفتار دولت ايران داير بر منع دسترسی گنجی به خانواده اش، معالجات پزشکی و وکالت حقوقی او را شديدا نگران کرده است."

مک کللان افزود که آقای گنجی "به خاطر ديدگاه های سياسی اش" زندانی شده و اعتصاب غذای او نشان می دهد که "او مصمم است برای کسب حق ابراز عقيده تا پای مرگ برود."

وی گفت: "رئيس جمهور آمريکا از کليه حاميان حقوق بشر و آزادی، و سازمان ملل متحد، می خواهد به وضعيت گنجی و همچنين اوضاع کلی حقوق بشر در ايران رسيدگی کنند."

درگيری

اين بيانيه درحالی صادر می شود که روز سه شنبه بيش از 200 نفر در تهران تجمع کردند تا خواستار آزاد اکبر گنجی شوند.

البته اين تجمع در مقابل دانشگاه تهران با حمله پليس و نيروهای امنيتی برهم خورد.

بنابه گزارش ها ماموران پليس، شرکت کنندگان در اين تجمع را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار دادند و تعدادی از آنها را بازداشت کردند.

تعدادی از حاضران در تجمع که گفته می شود به توزيع اعلاميه نيز می پرداختند بازداشت شده اند. خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گزارش داد که علاوه بر ماموران انتظامی، نيروهای لباس شخصی نيز به بازداشت شرکت کنندگان می پرداختند.

فرانسيس هريسون، گزارشگر بی بی سی در تهران می گويد آقای گنجی، مشهورترين زندانی سياسی ايران است و برای هواداران تغييرات سياسی در ايران به شاخص ترين نماد مقاومت بدل شده است.

اتحاديه اروپا نيز به همراه شماری از نهادهای غيردولتی جهان از مقامات ايرانی خواسته اند تا آقای گنجی را آزاد کنند.

پيشتر صدها نويسنده و روشنفکر ايرانی با امضا نامه به شخصيتهای جهانی درباره سلامتی آقای گنجی و تداوم زندان او هشدار داده بودند.

آقای گنجی به شش سال زندان محکوم شده است.رستاخیز




RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  07:41

(0) comments

نامه برخی از فعالين سياسی و اساتيد دانشگاه به كوفی عنان دبيركل سازمان ملل متحد



كوفی عنان دبيركل سازمان ملل متحد


به نام خدا
نامه برخی از فعالين سياسی و اساتيد دانشگاه به آقای كوفی عنان

دبير كل محترم سازمان ملل متحد
جناب آقای كوفی عنان
با سلام و تقديم احترامات فائقه
چنانكه می‌دانيد رعايت حقوق بشر و آزاديهای اساسی يكی از اهداف والای اعلام شده در منشور ملل متحد است. كميسيون حقوق بشر و كميته‌های مرتبط با ميثاق‌نامه ، مسئوليت پيگيری و رفع نقض فاحش حقوق بشر در هريك از كشورهای عضو را برعهده دارند.
آقای دبيركل ، اينك يكی از نويسندگان و روزنامه‌نگاران برجسته ايران به دليل افكار و عقايد سياسی - اجتماعی خود بيش از پنج سال است كه در زندان می‌باشد و به علت محدوديتها و تضييقات ناعادلانه وارده از طرف مسئولين دستگاه قضايی افزون بر ٣٠ روز است كه در اعتصاب غذا بسر می‌برد و حيات ايشان در آستانه فنا است و تقاضاهای مكرر ايشان برای انتقال به بيمارستان با واكنش‌های منفی روبرو گرديده است. از اين رو ما امضاكنندگان زير در راستای پای‌بندی به مضامين حقوق بشر، برای نجات حيات اين نويسنده سياسی برجسته تقاضای دخالت مستقيم حضرتعالی را داريم كه در اين زمان بعنوان موضوع حقوق بشری به فوريت مورد مطالعه قرار گيرد.

با تقديم بهترين آرزوها



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  07:38

(0) comments

طرح سناتورهای آمريکا برای دريافت غرامت سربازان کشته شده آمريکائی در بمب گذاری بيروت از ايران



طرح سناتورهای آمريکا برای دريافت غرامت سربازان کشته شده  آمريکائی در  بمب گذاری بيروت از ايران


سناتورهاي آمريكايي درحال تدوين طرحي در سناي اين كشور هستند تا غرامت سربازان كشته شده خود در جريان بمب گذاري سال 1372 در مقر آمريكائيان در بيروت را از ايران دريافت كنند. تعدادي از سناتورهاي آمريكايي هر دو حزب جمهوريخواه و دمكرات طرح مشتركي را تحت عنوان عدالت براي خانواده هاي تفنگداران دريايي ـ قربانيان دهشت افكني به مجلس سنا ارائه دادند كه براساس آن از دولتهايي كه آنها را متهم به دست داشتن در انفجار مذكور مي كنند غرامت دريافت خواهد شد. پيش از اين تعدادي از خانواده هاي سربازان آمريكايي كشته شده در بيروت با راهنمايي دولت آمريكا عليه ايران در دادگاههاي آن كشور اقامه دعوا كرده اند و خواستار دريافت ميلياردها دلار غرامت از ايران شده اند. رستاخیز



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  07:34

(0) comments

معاون آگاهي نيروي انتظامي: نمي‌توان منكر شكنجه در مراكز آگاهي شد


شکنجه در زندانهای ایران


معاون آگاهي نيروي انتظامي شكنجه را امري ناپسند دانست و تاكيد كرد: هر گونه شكنجه و ضرب و شتم براي اعمال خشونت در آگاهي‌هاي سراسر كشور از موارد تخلف محسوب مي‌شود كه در اين صورت بازرسي ناجا موظف است با مصاديق آن برخورد كند.

سردار محمد نوري كه در حاشيه نشست مركز نظارت همگاني ناجا 197 سخن مي‌گفت، بازرسي ناجا و دادسراي نظامي را به عنوان بهترين محل براي پيگيري موارد احتمالي اعمال شكنجه متهمان ذكر و اعلام كرد: متهمان مي‌توانند در صورت هر گونه ضرب و شتم به مراكز مذكور شكايت كنند.

وي با اشاره به تدبير فرماندهي «ناجا» مبني بر نسنجيده و غيرقانوني بودن اعمال شكنجه تصريح كرد: اين در حالي است كه نمي‌توان منكر شكنجه در مراكز آگاهي شد؛ اما به هر حال در صورت هر گونه وقوع اين امر، قطعا تخلف صورت گرفته است. رستاخیز



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  07:30

(0) comments

تصاویری از سرکوب تظاهرات امروز مقابل دانشگاه تهران
لباس شخصی ها در کنار نیروی انتظامی



مرگ بر استبداد


لباس شخصی ها در حال سرکوب فریاد حق


جمهوری اسلامی نابود باید گردد


نظام دیکتاتوری حاکم در ایران به روال فشار خود با نیروئی بیشتر ادامه میدهد



این سیستم طالبان نابود باید گردد


ایران آزاد خواهد شد، و این ظلم گویان به سزای اعمال خود خواهند رسید


آزادی آزادی


سرانجام حق در مقابل ظلم پیروز خواهد شد


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  03:18

(0) comments

تصاویری از تجمع بزرگ امروز تهران برای آزادی اکبر گنجی


زندانی سیاسی آزاد باید گردد


ما خواهان آزادی تمامی زندانیان سیاسی هستیم


زندانی سیاسی آزاد باید گردد


تا وقتی که حتی یک ایرانی برای اندیشه سیاسی خود زندانی است، آزادی حقیقت ندارد


زندانی سیاسی آزاد باید گردد


آزادی ایران با نابودی حکومت ملایان امکان پذیر


زندانی سیاسی آزاد باید گردد


آذری، بلوچ، کرد، و خوزستانی و گیلانی... همه و همه با همه ادیان و عقاید در ایران ایرانی هستند و موظفند برای آزادی میهن خویش کوشا باشند




RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  03:06

(0) comments

موسوي خوئيني بر اثر ضرب وشتم به بيمارستان منتقل شد


موسوی خوئینی


به دنبال برگزاري تجمع امروز اعضاي دفتر تحكيم وحدت ،سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحكيم وحدت) وعده اي ديگر از فعالين سياسي در مقابل سر در دانشگاه تهران در حمايت از اكبر گنجي وساير زندانيان سياسي وبرخورد وحشيانه نيروي انتظامي با شركت كنندگان در تجمع كه بيش از دو هزار نفر در آن حضور داشتند مهندس علي اكبر موسوي خوئيني به علت ضرب وشتم وارده به بيمارستان فيروزگر تهران منتقل شد.

بنا بر اين گزارش پس از اعلام خبر بازداشت موسوي خوئيني ها فاطمه حقيقت جو وجمعي از اعضاي سازمان دانش آموتگان ايران اسلامي براي صحبت با مسئولين رده بالاتر به كلانتري رفتند اما پس از حضور در آنجا به آنها اطلاع داده شد كه وي به علت آسيب وارده بر قفسه سينه و دنده ها بر اثر ضرب وشتم وارده به بيمارستان منتقل شده است .

گفتني است وي همچنان در بازداشت است واحتمالا پس از بهبود به بازداشتگاه منتقل خواهد شد.رستاخیز



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  03:01


(0) comments

12.7.05

دختران فراری '24 ساعت' تا تجاوز فاصله دارند

يک مقام ايرانی اعلام کرد اغلب دختران فراری، کمتر از 24 ساعت پس از فرار، مورد تجاوز قرار می گيرند. ایران


دختران فراری '24 ساعت' تا تجاوز فاصله دارند




دکتر هادی معتمدی، مديرکل دفتر پيشگيری از آسيبهای اجتماعی سازمان بهزيستی گفت که بيشتر اين دختران، پس از تجاوز از سوی خانواده هايشان پذيرفته نمی شوند. ایران

اين مقام مسئول در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت که اين آمار بر مبنای بررسی شرايط دختران و زنانی است که مورد آسيب اجتماعی قرار گرفته و تحت حمايت مراکز سازمان بهزيستی نگهداری می شوند. اخبار ایران

او همچنين در همايش "روز جهانی جمعيت" از برنامه هايی برای آموزش رانندگان، متصديان توالتهای عمومی، شهروندان و معلمان خبر داد تا آنها بتوانند دختران فراری را شناسايی کنند. اخبار رستاخیز

دکتر معتمدی گفت اين دختران فراری در 32 مرکز موسوم به "خانه های سلامت" به مدت شش ماه تا يک سال به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند تا از معرض آسيبهای اجتماعی مصون بمانند. اخبار ایران

او تاکيد کرد که بيشترين برنامه ها در مراکز بهزيستی، برای بازگرداندن زنان "آسيب ديده" به خانه است. اما افزود در شرايطی که خانواده ها فاقد صلاحيت تلقی شوند، مراکز بهزيستی می توانند زنان آسيب ديده و دختران فراری را با حکم دادگاه، برای زمان طولانی تری نگهداری کنند تا امکان تحصيل و اشتغال آنها فراهم شود. اخبار ایران

به گفته او، زنان آسيب ديده به مدت شش تا هشت ماه در "مراکز بازپروری زنان خيابانی" که تعدادشان به 22 مرکز می رسد، نگهداری می شوند و برای اشتغال، کاريابی و مهارتهای زندگی آموزش می بينند. اخبار ایران

دکتر معتمدی گفت: "در سال گذشته، 300 مورد اشتغال برای زنان روسپی ايجاد شد، زيرا 99 درصد زنان به دليل مسائل غيرحرفه ای به روسپی گری می پردازند." اخبار ایران

او همچنين به برپايی مراکزی موسوم به "خانه زنان" برای زنانی که دچار خشونت خانگی شده اند اشاره کرد و گفت 72 درصد زنان متاهل حداقل يکبار تجربه خشونت را داشته اند و بيش از نيمی از آنها، آزارهای روانی را تحمل کرده اند. رستاخیز

زنانی که دچار خشونت شده و خانه خود را ترک کرده اند، به مدت سه روز تا سه ماه در اين مراکز اسکان می يابند تا با خدمات مددکاری و مشاوره امکان بازگشت آنها به خانه هايشان فراهم شود. اخبار رستاخیز

به گفته دکتر معتمدی، بهزيستی با طرح "خانه زنان" می کوشد تا زنان و کودکان "حتی يک شب" در خيابان نمانند. اخبار رستاخیز
RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:51

(0) comments

وزير دفاع عراق سخنان علي شمخاني مبني بر آمادگي ايران براي آموزش نيروهاي عراقي را تكذيب كرد : دليلي ندارد عراق براي كمك، به همسايه و دشمن قديمي‌ متكي باشد



جنگ




واشنگتن پست نوشت كه وزير دفاع عراق سخنان اميردريابان علي شمخاني مبني بر آمادگي ايران براي آموزش نيروهاي عراقي را تكذيب كرد. رستاخیز

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه آمريكايي به نقل از سعدون الدليمي، وزير دفاع عراق افزود: توافقنامه‌ نظامي كه هفته گذشته با ايران امضا شد شامل برنامه‌اي براي آموزش نيروهاي عراقي توسط نيروهاي مسلح ايراني نبود. رستاخیز

هم‌چنين فايننشيال تايمز به نقل از وزير دفاع عراق نوشت كه بغداد ظرفيت مورد نياز براي آموزش نيروهاي امنيتي‌اش را دارد و دليلي ندارد براي كمك، به همسايه و دشمن قديمي‌اش متكي باشد. رستاخیز

وي با اشاره به وجود 10 مركز آموزش نظامي در عراق كه اكنون فعالند افزود: ما ظرفيت آموزش نيروهاي خود را داريم. رستاخیز

الدليمي با تكذيب سخنان علي شمخاني گفت كه يادداشت تفاهم پنج ماده‌اي ميان دو كشور شامل توافقي درباره آموزش نظامي نبوده است. رستاخیز

وي كه در يك كنفرانس خبري در بغداد سخن مي‌گفت، درباره اين كه آيا شمخاني محتواي يادداشت تفاهم را تحريف كرده گفت: او حق دارد به هر چه بخواهد اشاره كند، ما عراقي‌ها مسوول آن نيستيم.رستاخیز

به گزارش فايننشيال تايمز اين يادداشت تفاهم چهارشنبه گذشته پس از اين كه وزير دفاع ايران و عراق از ايجاد فصلي جديد در روابط بين كشورها پس از جنگ خونين هشت ساله دهه 80 ميلادي استقبال كردند، امضا شد. رستاخیز

الدليمي در سفر هشت روزه‌اش به تهران تكرار كرد كه دولت دموكراتيك جديد عراق خود خواهان روابط خوبي با همسايگانش است. رستاخیز

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  00:06


(0) comments

11.7.05

محمود احمدی نژاد خواستار روابط 'عادلانه' با جهان شد

محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور منتخب ايران، می گويد خواستار روابط عادلانه با همه جهان است، اما وی به کشورهای غربی هشدار داد برای ايران درخواست صادر نکنند. اخبار ایران


آقای احمدی نژاد در گذشته نيز بر روابط عادلانه با خارج تاکيد کرده بود




اظهارات آقای احمدی نژاد در مصاحبه ای با تلويزيون جمهوری اسلامی، ظاهرا در واکنش به درخواست آمريکا و کشورهای اروپايی برای توقف دائمی برنامه غنی سازی اورانيوم توسط ايران صورت می گيرد. اخبار ایران

ايران در ماه نوامبر و به درخواست اروپايی ها، فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد اما بر موقتی بودن آن تاکيد کرد. اخبار ایران

غنی سازی اورانيوم در درجات خلوص پايين در توليد سوخت راکتورهای اتمی و در درجات خلوص بالا در ساخت بمب اتمی کاربرد دارد. آقای احمدی نژاد در پايان ماه ژوئن پس از پيروزی در انتخابات بر ادامه مذاکرات اتمی با اروپا تاکيد کرده اما گفته بود ايران به هيچ عنوان حاضر نيست از تکنولوژی هسته ای چشم پوشی کند. رئيس جمهور منتخب ايران در مصاحبه روز دوشنبه با تلويزيون ايران همچنين در اشاره ای که ظاهرا متوجه آمريکا بود گفت که تمايل او برای روابط عادلانه توسط کسانی که ادعای ترويج دموکراسی را دارند اما وقتی نوبت به ايران می رسد برعکس عمل می کنند مسدود شده است. اخبار ایران

وی گفت غرب هنوز مثل خان های يک قرن پيش فکر می کند اما ايران ديگر روابط تحميل شده را نمی پذيرد. وی همچنين گفت که انتخاب غيرمنتظره او در ماه گذشته ميلادی پيامی از سوی ايرانی ها به "جهانيان بود که می خواهند مستقل باشند."اخبار ایران

لحن ملايم

پيروزی يک شخصيت شديدا محافظه کار در انتخابات اين نگرانی را پديد آورد که روابط ايران با غرب به خصوص در سايه مذاکرات اتمی اش با سه کشور اروپايی بريتانيا، آلمان و فرانسه تيره تر خواهد شد. اما وی پس از انتخابات لحنی آشتی جويانه اما مشروط برای روابط با جهان خارج اتخاذ کرد. اخبار ایران

به علاوه بسياری از مقام های بلندپايه ايرانی برای رفع اين نگرانی ها تاکيد کردند که سياست های کلی نظام در سطح رهبری تعيين می شود و بنابراين در دوره آقای احمدی نژاد کشور شاهد انحراف از مسير جاری سياست خارجی نخواهد بود. اخبار ایران

وی در مورد روابط با آمريکا گفته بود که ايران "نياز قابل توجهی به آمريكا ندارد."اخبار ایران

وی حتی در مورد غيردمکراتيک خوانده شدن انتخابات ايران از سوی مقام های آمريکايی از اتخاذ لحنی تند خودداری کرد و تنها گفت: "حق هركسی است كه اظهار نظر كند. اما اينكه اين اظهار نظر واقعيت دارد يا نه، بايد گفت كه روزانه هزاران اظهار نظر می ‌شود و اظهار نظرها بايد از حداقل واقعيت و رويكردهای عادلانه برخوردار باشد." اخبار ایران

وی که يکی از دانشجويان پيرو آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی بوده، در وبسايت رسمی اش "مردم يار" می گويد: "آمريکا قطع روابط را به ايران تحميل کرد و اکنون نيز می خواهد برقراری آن را تحميل کند. جمهوری اسلامی ايران از برقراری روابط با آمريکا هيچ باکی ندارد اما بايد سود و زيان چنين تصميمی و همچنين چگونگی آن به دقت مورد مطالعه قرار گيرد تا استقلال و عزت و شرف ملت ايران آسيب نبيند." اخبار ایران

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:46

(0) comments

آيت الله منتظری: ترور در اسلام مطرود است

اسلام دين رحمت است و انفجارهای عراق و افغانستان و ساير کشورها و اخيرا در شهر لندن به طور قطع با هيچ منطق انسانی و با هيچ دين و آيين آسمانی سازگار نيست و مورد انزجار و نفرت هر انسان با وجدان و منصف قرار می‌‏گيرد. مرگ بر استبداد


آيت الله منتظری




اين نظر آيت الله منتظری از فقهای ارشد شيعه است در باره تروريسم و هدف گرفتن مردم بيگناه. وی در بيانيه ای که روز دوشنبه منتشر کرد می گويد: "رسما اعلام می‌‏کنم: اسلام با اينگونه خشونت‌‏ها و کشتارهای وحشيانه صددرصد مخالف است." اخبار ایران

آيت الله منتظری ضمن همدردی با خانواده قربانيان ترور، کرامت همه انسانها را از آموزه های قرآنی می داند و ترور (فتک) را از مواردی می شمارد که امامان شيعه به صراحت طرد و رد کرده اند. اخبار ایران

او با تاکيد بر اينکه "عموم مسلمانان جهان از اين جنايات متنفر و بيزار می‌‏باشند" از اينکه اين "جنايات هولناک به نام اسلام عزيز - دين رحمت و عطوفت - انجام می‌‏شود و در اثر آنها امروز جهان اسلام در معرض اتهامی بزرگ قرار گرفته است" ابراز تاسف و نگرانی می کند. اخبار ایران

او عاملان اين ترورها را کسانی می داند که به گفته او "روزگاری آلت دست بعضی قدرت‌‏ها بودند با سوءاستفاده از مقدسات اسلام، چهره اين دين را - که پيامبرش در قرآن (رحمت‌‏للعالمين) معرفی شده و يکصد و سيزده سوره قرآن اش با (بسم‌‏الله الرحمن الرحيم) شروع گرديده است - به صورت يک دين خشن و خونريز معرفی می‌‏کنند." اخبار ایران

آيت الله منتظری رحمت و محبت و لطف نسبت به مردم را از توصيه های اصلی در اسلام می داند "زيرا مردم يا هم‌‏کيش تو هستند و يا هم نوع تو." اخبار ایران

وی از مردم بريتانيا می خواهد که "اين جنايات را به نام اسلام و مسلمانان تلقی ننمايند". اخبار ایران

"نبايد جنايات گروهی مشکوک موجب خروج از مرز عدالت در مورد ديگران شود، همانگونه که ما مسلمانان جنايت برخی از حاکمان مسيحی در طول تاريخ را نسبت به مسلمانان و انسانهای بی‌‏گناه، يا جنايات صهيونيست‌‏ها نسبت به زنان و کودکان فلسطينی را به حساب اديان مسيحيت و يهود نمی‌‏گذاريم و اين دو دين آسمانی و پيروان آنها را از اين جنايات مبرا می‌‏دانيم، انتظار نداريم پيروان اين اديان رفتار عده‌‏ای کج‌‏انديش و جنايتکار را به نام اسلام تلقی کنند و مسلمانان بی‌‏گناه را هدف انتقام خود قرار دهند." اخبار ایران

او در نهايت در خطاب به جهان اسلامی می گويد: "انتظار می‌‏رود علمای اعلام و نخبگان کشورها و سازمان کنفرانس اسلامی چاره‌‏ای بيانديشند و به صرف محکوم کردن لفظی قناعت نکنند و مهمتر از هر اقدامی بايد با يک حرکت عميق، ريشه‌‏های تفکری که اسلام و ساير اديان الهی را ابزار خشونت و پايمال کردن حقوق انسانی معرفی می‌‏کند خشکاند، و اديان آسمانی را از اين قرائت انحرافی که مشتی جاهل يا مزدور به آن تمسک می‌‏کنند نجات داد." اخبار ایران

در روزهای اخير و پس از انفجارهای تروريستی در متروی لندن بسياری از مسلمانان و غيرمسلمانان از رهبران مذهبی اسلام خواسته اند تا در باره اين جنايتها موضعگيری کنند. روشنفکران جهان اسلامی نيز خواستار برخورد فعال رهبران مذهبی در مقابله با حرکات تروريستی اند. اخبار ایران

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:42

(0) comments

رايس: مساله‌ي ارتباط رييس جمهور جديد ايران با گروگان‌گيري سفارت را هم‌چنان پيگيري مي‌كنيم


وزير امور خارجه‌ي آمريكا




وزير امور خارجه‌ي آمريكا اظهار داشت كه واشنگتن هم‌چنان به بررسي ارتباط رييس جمهور منتخب با جريان تسخير لانه‌ي جاسوسي سابق آمريكا در كشورمان خواهد پرداخت. ایران د خطر است

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كاندوليزا رايس‌، وزير امور خارجه‌ي آمريكا در گفت‌وگو با شبكه‌ي خبري فاكس‌نيوز ابراز داشت: مساله‌اي كه مي‌خواهم بگويم اين است كه ما فراموش نخواهيم كرد چه بر سر ملت‌مان در ايران آمد، در حقيقت جامعه‌ي بين‌المللي نبايد اين مساله را فراموش كند. آزادی برای ایران و ایرانی

وي كه اقدام دانشجويان كشورمان در اوايل انقلاب را ”نوعي افراطي‌گري“ خواند، مدعي شد: در اختيار گرفتن ديپلمات‌ها به آن شيوه تهديدي براي هر گونه مبناي نمايندگي‌ها ديپلماتيك و سيستم بين‌المللي است. آزادی اندیشه با ملایان نمیشه

رايس ادامه داد: بنابراين اين همان دليلي است كه ما مساله را جدي تلقي مي‌كنيم. ما به آن نقطه نرسيده‌ايم كه نتيجه‌گيري‌مان قطعي باشد، اما اين مساله را به صورت بسيار جدي پيگيري مي‌كنيم. مرگ بر استبداد

اين اظهارات در حالي مطرح مي‌شود كه رايس در خاطر ندارد اين مساله منتفي اعلام شده و تسخير لانه‌ي جاسوسي از افتخارات و برگ زريني در تاريخ جمهوري اسلامي ايران بوده است. مرگ بر استبداد

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:31

(0) comments

تجمع جمعي از فعالان سياسي در حمايت از گنجي فردا برگزار مي شود


گنجي




تجمع جمعي از فعالان سياسي و خانواده‌‏هاي زندانيان سياسي در حمايت از اكبر گنجي، عصر فردا سه‌‏شنبه در مقابل دانشگاه تهران برگزار مي‌‏شود. به گزارش خبرنگار "ايلنا"، در اين تجمع كه از ساعت 17 آغاز مي‌‏شود، حاضرين در تجمع خواستار آزادي اكبر گنجي زندانيان سياسي خواهند شد. گفتني است؛ در اين تجمع، جمعي از تشكل‌‏هاي دانشجويي، اعضاي دفتر تحكيم وحدت و جمعي از فعالان سياسي حضور خواهند داشت. لازم به ذكر است؛ تا لحظه مخابره ابن خبر، هنوز مجوزي از سوي فرمانداري جهت برگزاري اين مراسم صادر نشده است. زندانی سیاسی آزاد باید گردد

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:28

(0) comments

بدهی خارجی ایران در سال جاری به 16.6 میلیارد دلار می رسد


بدهی خارجی ایران در سال جاری به 16.6 میلیارد دلار می رسد




واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارشی از وضعیت اقتصاد ایران، پیش بینی کرد کل بدهی ایران در سال 2005 به شانزده میلیارد و 639 میلیون دلار خواهد رسید. بدهی خارجی ایران در سال جاری به 16.6 میلیارد دلار می رسد

به گزارش خبرنگار اقتصادی مهر به نقل از واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست، کل بدهی ایران در سال 2005 نسبت به سال قبل، سیصد و بیست و دو میلیون دلار افزایش پیدا خواهد کرد. بدهی خارجی ایران در سال جاری بر اساس این گزارش، کل بدهی ایران در سال 2004 برابر با 16 میلیارد و 317 میلیون دلار بوده است.ایران

اکونومیست همچنین پیش بینی می کند، بدهی ایران در سال 2006 نسبت به سال 2005 با کاهشی 143 میلیون دلاری به 16 میلیارد و 496 میلیون دلار برسد. اخبار ایران و جهان

این گزارش می افزاید، مازاد مالی ایران در سال جاری میلادی به 2.9 درصد تولید ناخالص داخلی ایران خواهد رسید. بدهی خارجی ایران در سال جاری

اکونومیست همچنین پیش بینی می کند ایران در سال 2006 با کسری مالی ناچیزی روبرو شود. به گزارش مهر، شاخص بدهی ایران در سال 2005 کماکان رقم کمی خواهد بود و به طور متوسط کمتر از 9 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. اکونومسیت پیش بینی می کند با توجه به ذخائر ارزی چشمگیر ایران، این کشور مشکلی در بازپرداخت بدهی هایش نداشته باشد. اخبار رستاخیز ایران

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:18

(0) comments

یک ایرانی در میان کشته شدگان در تونل مترو لندن


بهناز مذکی يک خانم ايرانی که در بيمارستان کودکان لندن به کار مشغول بود




بهناز مذکی يک خانم ايرانی که در بيمارستان کودکان لندن به کار مشغول بود جز گم شدگانی است که تصور می رود جسد آنها در تونل مترو افتاده و هنوز راهی برای دسترسی به آن نيست. تسلیت به خانواده این قربانی

پليس لندن اعلام کرده که به علت وجود احتمال ريزش ديواره تونل و پراکنده بودن گاز در محل اتصال دو شاخه از مسيرپيکادلی که توسط بمب منفجر شد، عمليات امداد فعلا متوقف شده و امکان وجود زندگان وجود ندارد.بیاد قربانیان ترور

به دنبال انفجارهای سه گانه روز پنجشنبه لندن، کشته شدگان نزديک پنجاه نفر اعلام شده در حالی که گم شدگان در اين فهرست به حساب نيامده اند. گم شدگانی که درباره تعداد آنان هنوز رقم دقيقی در دست نيست. از طرفی به گفته تلويزيون آی تی وی بيش از هزار تلفن و تماس در مورد کشته شدگان گرفته شده و از سوی ديگر مقامات رسمی گم شدگان را 25 نفر اعلام کرده اند. ایران

در حاشيه محل های انفجاری، با گذشت سه روز از انفجارهائی که يازده سپتامبر لندن نام گرفته اند، زن ها و مردانی متاثر و نگران عکس هائی از عزيزان خود را در دست دارند و از حاضران می خواهند اگر اطلاعی از آن ها دارند کمکشان کنند. اين ها کسانی هستند که حاضر نيستند باور کنند فرزند، شوهر و يا زنشان کشته شده اند. ترور در لندن

رسانه های بريتانيائی از ساعاتی بعد از وقوع حادثه برای جلوگيری از کين ورزی مردم و انتقام جوئی از مسلمانان، با سخنانی آرام بخش به يادها می آورد که مسلمانان در ميان کشته شدگان بسيارند و آن ها نيز از وقوع اين حادثه مانند بقيه مردم ابراز تاسف کرده اند. لوينگستون شهردار لندن در اين زمينه پيشقدم بود که ساعتی بعد از وقوع حادثه از سنگاپور پيامی فرستاد و بعد که به لندن رفت در آن جا هم گفت که در اين شهر مردمانی از هر رنگ و هر مذهب با هم زندگی مسالمت آميزی دارند تعصب و قساوت همه را هدف گرفته و همه به يک اندازه متاثريم. نه به ترور

روزنامه پرتيراژ سان روز جمعه با چاپ عکس های دو دختر از ميان قربانيان تاثرها برانگيخت که يکی از آن ها شهرالاسلام دختر بيست ساله بنگلادشی بود که به گفته پدرش با حجاب کامل اسلامی از جهان رفت. با آن که تلفن ها و تماس ها با ايستگاه های راديوئی خبر می داد که چند ايرانی در ميان مجروحان و کشته شدگانند اما تنها کسی که نامش تائيد شد بهناز مذکی است 48 ساله است که يکی از همکارانش درباره او گفته بهناز در خانواده ای کاملا بسته زندگی می کند که مايل به افشای اطلاعات بيش تری نيستند و اگر بخواهند خوب می توانند همه چيز را پنهان نگاه دارند. تا آن جا که معلوم است بهناز خانم ايرانی 48 ساله در زمانی که عازم محل کار خود در بيمارستان کودکان گريت اورماند بود ناپديد شده. به گفته همکارانش او هر روز با مترو پيکادلی در همان حدود ساعت نه صبح از خانه به محل کار می رفت. بهناز که چثه کوچکی داشت حلقه ازدواجی هم در انگشتانش بود. تسلیت

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:11

(0) comments

گروه هشت از جمهوری اسلامی خواست تمام فعالیتهای غنی سازی اورانیوم را تا دستیابی به توافق نهایی به حال تعلیق درآورد


گروه هشت




گروه هشت در بیانیه ای که در پایان دیدار خود در اسکاتلند منتشر ساخت، نوشت: «ما همچنان در قاطعیت خود برای مشاهده اجرای پیمان عدم تولید جنگ افزارهای اتمی از سوی ایران و حل برنامه پیشرفته اتمی این کشور یکپارچه هستیم. لازم است ایران تضمین های واقعی و عینی اش را در این باره که برنامه های اتمی اش انحصارا در جهت اهداف صلح آمیز است در اختیار جامعه بین المللی بگذارد. دادن تضمین های واقعی برای جلب اعتماد جامعه بین المللی نسبت به این امر ضروری است.» ایران با رستاخیز

گروه هشت افزود: ما پیشگامی فرانسه آلمان و بریتانیا و نماینده ارشد اتحادیه اروپا را در مذاکرات برای رسیدن به توافقی دراز مدت با ایران ارج می نهیم. توافقی که بتواند تضمین های عینی لازم و همکاری های سیاسی و اقتصادی را تامین کند. ما از ایران می خواهیم تعلیق تمامی فعالیتهای مربوط به غنی سازی اورانیوم و فنآوری های آنرا تا زمانی که مذاکرات درباره دستیابی به توافق های درازمدت در جریان است همچنان در حالت فعلی نگاه دارد.اخبار رستاخیز

کشورهای صنعتی هفتگانه و روسیه در بیانیه گروه هشت مجددا بر این مساله تاکید کردند که: ایران لازم است کاملا با درخواست سازمان بین المللی انرژی اتمی درباره دستیابی به اطلاعات و دسترسی به مراکز اتمی خود همکاری کند. ایران همچنین لازم است با تمامی خواستها و شرایط هیات مدیره این سازمان کاملا همکاری کرده وتمام مسائل حل نشده مربوط به برنامه هسته ای خود را حل کند. ما همچنین از ایران می خواهیم پروتکل الحاقی را بدون تاخیر تصویب کند و تا زمان تصویب آن به تمام تبصره های آن کاملا عمل کند. زندانی سیاسی آزاد باید گردد
RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:03

(0) comments

دبير كل اتحاديه عرب بر ضرورت بازگشت اين جزاير به حاكميت كشور امارات متحده عربي تاكيد كرد


دبير كل اتحاديه عرب بر ضرورت بازگشت اين جزاير به حاكميت كشور امارات متحده عربي تاكيد كرد




دبير كل اتحاديه عرب در اقدامي مداخله‌‏جويانه از ايران خواست تا مشكلات خود با كشورهاي عربي و در رأس ‌‏آن موضوع جزاير سه‌‏گانه اماراتي اشغالي تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي" را حل كند. رستاخیز ایران

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران( ايلنا )،خبرگزاري امارات متحده عربي وام گزارش داد: دبير كل اتحاديه عرب در جريان ديدار با "محمدرضا رئوف شيباني" رئيس دفتر حافظ منافع ايران در قاهره پايتخت مصر بر ضرورت بازگشت اين جزاير به حاكميت كشور امارات متحده عربي تاكيد كرد.اخبار رستاخیز

عمرو موسي تاكيد كرد كه موضع جزاير سه‌‏گانه مهم و مربوط به پاك شدن فضا بين ايران و كشورهاي عربي است و زمان اعتماد سازي و سخن از همكاري و نه تهديدات فرا رسيده است.اخبار ایران

دبير كل اتحاديه عرب گفت: ما از تهديدات هراسي نداريم، اوضاع منطقه در حال انفجار است و همگان بايد خطر اين وضعيت را درك كنند و اين مسأله نيازمند ضرورت آرام كردن و حل مشكلات از طريق گفت و گو است. اخبار ایران و جهان از رستاخیز

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  03:59


(0) comments

10.7.05

"ايران احداث 20 نيروگاه هسته ای را بررسی می کند"

يکی از نمايندگان بلندپايه مجلس ايران گفته است که کشورش موضوع احداث 20 نيروگاه هسته ای جديد طی سال های آينده را در دست بررسی دارد. اخبار ایران



ايران می گويد قصد دارد غنی سازی اورانيوم را از سر بگيرد




کاظم جلالی، که رياست کميته سياست خارجی مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، در جريان سفری به مسکو گفت اين پيشنهاد مورد حمايت مجلس ايران است و قرار است دولت آن مورد مطالعه قرار دهد. اخبار رستاخیز

وی اظهار اميدواری کرد که روسيه و ديگر کشورها در اين طرح ها مشارکت داشته باشند. اخبار ایران

روسيه در حال حاضر به ايران در احداث اولين نيروگاه هسته ای اين کشور در شهر بوشهر کمک می کند. اسرائيل و آمريکا با تکميل شدن نيروگاه بوشهر مخالفند و می گويند ايران ممکن است از آن برای ساخت سلاح های هسته ای استفاده کند. اخبار رستاخیز

ايران همواره تاکيد دارد که برنامه سلاح های هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز است و تنها جهت توليد انرژی دنبال می شود. اخبار

آقای جلالی در مسکو به مقام های روسيه گفت که ايران قصد دارد سوخت مورد نياز خود را تامين کند. اخبار ایران

نيروگاه 800 ميليون دلاری بوشهر قرار است سال آينده ميلادی راه اندازی شود. بر اساس قراردادی که در سال 2002 ميان ايران و روسيه به امضا رسيد، طی 10 سال آينده تا پنج راکتور در اين نيروگاه احداث شود. ايران در حال حاضر در حال انجام مذاکراتی با بريتانيا، فرانسه و آلمان است. اين کشورها بر آن اصرار دارند که تعليق غنی سازی اورانيوم توسط ايران که از نوامبر سال گذشته به اجرا درآمد، ادامه يابد اما ايران می گويد قصد دارد غنی سازی را از سربگيرد. ایران خبر
RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:21


(0) comments

9.7.05

فرمانده ارشد بسيج رييس نيروی انتظامی شد

رهبر جمهوری اسلامی، يکی از فرماندهان ارشد نيروی بسيج را به عنوان فرمانده تازه نيروی انتظامی معرفی کرده است. رستاخیز


محمد باقر قاليباف، فرمانده پيشين نيروی انتظامی ايران،




آيت الله علی خامنه ای، که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، فرماندهی کل نيروهای مسلح را برعهده دارد، روز شنبه طی حکمی سرتيپ اسماعيل احمدی مقدم، از فرماندهان سپاه پاسداران و بسيج را به عنوان فرمانده کل نيروی انتظامی ايران منصوب کرد. ایران

آيت الله خامنه ای، در حکم انتصاب فرمانده تازه نيروی انتظامی از او خواسته است که با استفاده از "عناصر مومن و انقلابی و کارآمد" دستاوردهای مسئولان قبلی به ويژه محمد باقر قاليباف را تکميل کند. رستاخیز

سرتيپ پاسدار احمدی مقدم پيش از اين جانشين فرمانده کل نيروی بسيج، سرتيپ محمد حجازی بود و فرماندهی بسيج در منطقه تهران را به عهده داشت. رستاخیز

محمد باقر قاليباف، فرمانده پيشين نيروی انتظامی ايران، برای نامزدی در انتخابات رياست جمهوری، با موافقت رهبر جمهوری اسلامی از سمت خود و سپس نظاميگری استعفا داده بود. رستاخیز

انتخابات و نظاميان

پس از استعفای آقای قاليباف، فرمانده تازه ای برای نيروی انتظامی تعيين نشده بود و سرتيپ علی عبداللهی برای مدتی بيش از سه ماه به عنوان سرپرست موقت اين نيرو فعاليت می کرد. ن

آقای قاليباف در نخستين مرحله انتخابات رياست جمهوری ايران، پس از اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی نژاد و مهدی کروبی به مقام چهارم رسيد اما برخی از فعالان ستاد انتخاباتی او گفته اند که گروهی از حاميان آقای قاليباف در واپسين روزها به پشتيبانی از نامزد ديگری روی آورده بودند. ن

در جريان انتخابات اخير ايران، چند نامزد از جمله، آقای کروبی، آقای رفسنجانی و مصطفی معين از دخالت نيروهای نظامی به ويژه بسيج و سپاه در انتخابات و سازماندهی آراء به سوی يک فرد خاص انتقاد کرده بودند. ن

با وجود اين، مقامات سپاه پاسداران اين انتقادات را رد کردند و شورای نگهبان نيز صحت انتخابات را به تاييد رساند. ن

آقای قاليباف، يکی از چهار نامزد انتخابات ايران بود که پيشينه نظامی داشت. گذشته از او، آقای احمدی نژاد، برنده نهايی انتخابات و علی لاريجانی و محسن رضايی نيز سابقه عضويت در سپاه پاسداران را داشته اند. اما آقای رضايی، که شانزده سال فرمانده کل سپاه پاسداران بود، در آخرين روز تبليغات انتخاباتی از اين رقابت کناره گرفت. رستاخیز
RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:40

(0) comments

فراخوان گردهم آیی در اعتراض به تضییع حقوق اکبرگنجی



فراخوان گردهم آیی در اعتراض به تضییع حقوق اکبرگنجی




مردم آزاده و شریف ایران! اخبار رستاخیز

اعتصاب غذای روزنامه نگار شجاع ایرانی – که بیش از پنج سال است به گناه افشای برخی از نکته‌های مبهم قتل‌های سیاسی دهه هفتاد و ابراز عقیده و انتقاد صریح نسبت به حاکمیت – در زندان بسر می‌برد ، وارد بیست و هشتمین روز شده است. اخبار ایران

او در مدت تحمل مجازات خود دچار بیماری دشوار تنفسی (آسم) شده است. این روزهای دشوار را تنها به دلیل اعتقادی که به بیگناهی خود در محکومیتی که بار سنگین تحمل آن را بر دوش دارد بر خود هموار می‌کند ، اما هر انسانی توانایی محدودی در تحمل فشار جسمانی دارد و دیری نخواهد پایید که اکبر گنجی نیز سرنوشت محتوم خویش را در پی آیند این ماراتن دشوار مرگ در خواهد نوردید ، مگر اینکه وجدان بیدار شما مردم وخواست‌های پیگیرتان برای درمان بیماری و آزادی او در دگرگون ساختن سرنوشتی که برای او رقم خورده است کارساز شود..اخبار ایران

بی تردید کسانی مانند گنجی ، خود خواسته به آغوش مرگ نمی‌روند. اینان به سبب ماموریتی که در بازگفتن حقیقت در باره شیوه‌های امنیتی ضد مردمی که گهگاه شاهد آن در سرنوشت مردم بوده ایم ، تن به مرگی ناخواسته سپرده اند و بی تردید اگر اینجنین تقدیر فاجعه باری به نامشان رقم زده شود جز اثبات حقانیت شان در راهی که به ناگزیر برگزیده اند و بی اعتباری بیشتر مرگ اندیشانی که در گوشه و کنار این راه به کمین پویندگان راه حقیقت نشسته‌اند ، حاصلی نخواهد داشت.اخبار ایران

تا دیر نشده است با تمام توان ، برای رهایی زندانیان سیاسی که سلاحی جز قلم ، و جرمی جز بیان حقایق ندارند ، تلاش کنیم. اخبار
ایران

ما امضاکنندگان این فراخوان با استفاده از همه شیوه‌های مسالمت آمیز ، برای اعطای مرخصی بابت مداوای اکبر گنجی ، نجات و آزادی همه زندانیان سیاسی که در راه بیان حقایق و طرح آزادانه اندیشه‌هایشان به زندان افتاده اند خواهیم کوشید.اخبار ایران

به همین سبب در ساعت پنج تا هفت بعد از ظهر روز سه شنبه بیست و یکم تیرماه ٨٤ مقابل در اصلی دانشگاه تهران ، گردهم خواهیم آمد.اخبار ایران


از همه نیروهای آگاه و مبارز میهنمان دعوت می‌کنیم در این گرد هم آیی حضور به هم رسانند.اخبار ایران


کمیته پیگیری آزادی اکبر گنجی
خانواده زندانیان سیاسی
دفتر تحکیم وحدت
سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) اخبار ایران
اتحاد دموکراسی خواهان ایران
ماهنامه نامه
نشریه دانشجوئی بذر
RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:16

(0) comments

يکدست شدن بيشترِ حاکميتِ ايران و سياست آمريکا در قبال آن



این است ایران اسلامی، خوب یا بد را مردم ایران تشخیص می دهند




بنا به تعبيرِ تعدادی از مفسران آمريکايی، با روی کار آمدنِ کابينهء محمود احمدی نژاد، ترکيبِ سياسیِ حاکميتِ رژيمِ اسلامیِ ايران يکدست تر می شود و جناحِ اصلاح طلب که اکنون در خارج از حاکميـت قرار گرفته دوشاخه خواهد شد. شاخه ای کماکان با دفاع از تماميتِ رژيم و قانون اساسیِ آن به دنبال اصلاحاتِ تدريجی خواهد بود؛ و شاخه ای ديگر از حرکت ها و روش های راديکال تر استفاده خواهد کرد. با اين جدايی، دولتِ آمريکا نيز می توانددر حمايت از مخالفانِ رژيم که خواهان دموکراسی اند مصمم تر عمل کند. ن

ديروز مفسرِ «واشنگتن پست» در سرمقالهء اين روزنامه نوشت: «حال، رژيم ايران يک پارچه است؛ به همان نحوکه مردم ايران بايد با واقعيتِ اين رژيم روبرو شوند، ساير کشورهای دنيا نيز همين امکان را پيدا می کنند... احمدی نژاد با روشن کردن موقعيت، کار را برای دنيا آسان تر می کند که رژيمِ تهران را با چهرهء واقعی اش بشناسند و با آن رفتارِ مناسب اش را بکنند - شايد خود اين رژيم نيز بتواند بهتر با خودش کنار بيايد.» (جيم هوگلند - واشنگتن پست - ۷ جولای ۲۰۰۵). ن

خبرنگارِ روزنامهء مهمِ ديگر آمريکا «نيويورک تايمز» نيز از تهران گزارش می دهد که اکنون رهبران جناحِ شکست خوردهء اصلاح طلب اعتراف می کنند که رأی مردم به احمدی نژاد نشانهء اعتراضِ وسيع به اوضاع زندگی شان و تمايل به تغييرات بنيادی در اقتصاد و سياست بود. ن

مصطفی تاجزاده، معاون سابقِ وزير کشور، به خبرنگار تايمز می گويد: «ما هرگز تصور نمی کرديم که توده ها را از دست داده ايم. اين يک شوک بود.» تاجزاده و ساير رهبرانِ اصلاح طلب تازه به اين شناخت رسيده اند که گروهبندی های سياسیِ آنها تبديل شده بودند به بخشی از صاحب امتيازانِ دولتی و اِليت دم و دستگاه رژيم. اکنون احزاب رفورم و نيروهای اصلاح طلب در صددِ طرحِ يک استراتري تازه هستند که آبروی سياسیِ از دست رفته را به آنها برگرداند. نيويورک تايمز می نويسد: «بعضی از اصلاح طلبان می خواهند منحصرن در داخل مرزهای قانونیِ نظام کار کنند و با وجود ديدگاههای انتقادی شان، اصرار دارند که با انقلاب اسلامی و نظام مخالفت نمی ورزند. اما دسته ای ديگر به اين نتيجه رسيده اند که روحانيان حاکم هرگز اجازه نمی دهند يک حزب مخالف آزادانه رشد کند. به همين جهت می خواهند با روش های غيرقانونی نظير استفاده از شبکه های تلويزيونِ ماهواره ای پيام شان را به داخل خانه ها برسانند. گروهی ديگر نيز در صدد استفادهء جدی تر از اينترنت است.» ن

با پيوستن گروههای بيشتری از اصلاح طلبان به اپوزيسيون، محافظه کارانِ نزديک به کابينهء جورج بوش نيز در حمايت از آنها مصمم تر می شوند. برای نمونه، آقای مايکل روبين مشاور سابق وزيردفاع آمريکا در امور ايران و عراق و محقق ميهمان در ستادِ فکریِ مهم آمريکا «آمريکن انترپرايز اينستيتوت» ديروز نوشت خوشبختانه تا اين زمان هيچکدام از مقامات دولتی، خواهانِ مداخلهء نظامی يا بکار گرفتن سازمان مجاهدين خلق در اقداماتِ براندازی نشده اند. (بايد به ياد داشت که تعداد زيادی از نمايندگان مجلس نمايندگان و مجلس سنا به دولت بوش فشار می آورند که از نيروهایِ نظامی مجاهدين خلق برعليه ايران حمايتِ فعال کند.) ن

آقای مايکل روبين می نويسد: «واشنگتن بايد در جهت تحکيم جامعهء مدنی درايران عمل کند ... کاخ سفيد می تواند سياست هايی را در پيش گيرد که ايرانيان بتوانند همان حقوقی را به چنگ آورند که اهالیِ گرجستان، اوکراين و لبنان به دست آوردند... شروع کار می تواند اتحاديه های کارگری باشد که رژيم تهران می خواهد آنها را زير کنترل اش داشته باشد. کارگران ايران مدام از فسادِ گستردهء رژيم شکايت کرده اند. صدها کارخانهء نساجی در سالهای اخير ورشکست شده اند. در يک مورد، يکی از بنيادهای رژيم کارخانه ای را برای منفعتِ شخصیِ مديران اش فروخت و کارگران را اخراج کرد. در اصفهان نيروهای نظامی، اعتصاب کارگران نساجی را فرو نشاندند. در مناطق نفتی مدام درگيری [ميان کارگران و مقامات] رخ می دهد.» (نشريهء «فوروارد فاروم» - ۸ جولای ۲۰۰۵ ) ن

آقای روبين ادامه می دهد در حالی که اتحاديهء «همبستگی» در لهستان آمادهء جشنِ بيست و پنجمين سالگردش می شود، هيچ دليلی وجود ندارد که آمريکا و اروپا از جنبش های کارگریِ آمريکای لاتين و آسيایِ جنوب شرقی حمايت کنند اما همين حمايت را از کارگران ايران دريغ بدارند. حمايت از آزادی بيان و مطبوعات، حمايت از جامعهء اينترنتیِ بلاگرها، حمايت از رهبران دانشجويی و کمک فنی به آنها در داشتن تلفن های ماهواره ای و وسايل ارتباطی بايد در دستور کار واشنگتن قرار بگيرد. ن

به نظر می رسد که وزارت امور خارجهء آمريکا نسبت به اين خواسته ها بی تفاوت نيست. همچنانکه وزير امور خارجه خانم کانداليزا رايس در سخنرانی معروف اش در دانشگاه آمريکايیِ قاهره در مصر گفت: «کشور من آمريکا برای مدت شصت سال در جهت دفاع از امنيت منطقه، به دموکراسی هيچ بهايی نداد؛ در نتيجهء اين سياست در خاورميانه ما نه امنيت داريم و نه دموکراسی ...اکنون بايد همهء بهانه هايی را که دموکراسی را به تعويق می اندازد کنار بگذاريم.» ن

يکی از فعالان حقوق بشر در ايران می گويد: «اين طعن آميز است که جناحی از نيروهای محافظه کار آمريکايی به طور فعال از خواسته های چپ در ايران دفاع می کنند، در حاليکه نيروهای به اصلاح چپ ايران در دفاع از هاشمی رفسنجانی و دفاع از حق ملايانِ در داشتن تکنولوژی اتمی برعليه اسراييل و آمريکا و تحقير دموکراسیِ آمريکا با يکديگر مسابقه گذاشته اند.» ن

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:07

(0) comments

ايران‎ در دستور كار اتحاديه‎ اروپا



ايران‎ در دستور كار اتحاديه‎ اروپا




منابع‎ اتحاديه‎ اروپا روابـط بـا ايران‎ را دستور كار نشست‎ هفته‎‎ آينده ( بيست‎ و هفتم‎ تير ) وزراي‎ امـور خـارجـه‎ اين‎ اتحاديه‎ در بروكسل‎ اعلام‎ كردند. پيشنهاد جـامـع‎ اتحـاديـه‎‎ اروپـا دربـاره فعاليت‎‎ هسته‎ اي‎ ايران‎‎ قرار است تا پايـان اين‎ ماه‎‎‎‎ يا اوايل‎ مـاه آينـده ميـلادي‎ بـه تهران‎ داده‎ شود. اتحاديه‎ اروپا قرار است‎ يك‎ " طرح‎ جامـع‎ " به‎‎ عنوان‎‎ مشوق‎ به جمهـوري‎ اسـلامـي‎ ايـران براي‎‎‎ يافتن‎ راه‎‎ حلي‎ براي مسايل‎ هسـتـه اي تهران‎ ارائه‎ دهد. اين‎‎‎ نشست‎‎ , نخستين نـشسـت وزيـران امـور خارجه‎‎‎ اتحاديه اروپا به ريـاسـت‎ انگـليـس‎ خواهد بود. ا‎ رياست‎ دوره‎‎‎ اي‎ شش‎ ماهه براتحاديـه اروپا را دهم‎ تير از لوكزامبـورك‎ تحـويـل‎ گرفت‎

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:03

(0) comments

اتحاديه اروپا از جمهوري اسلامي خواست اكبر گنجي را آزاد كند



اتحاديه اروپا از جمهوري اسلامي خواست اكبر گنجي را آزاد كند




اتحاديه اروپا از جمهوري اسلامي خواست اكبر گنجي زنداني سياسي را آزاد كند. بريتانيا كه رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، روز جمعه اطلاعيه اي منتشر كرد. متن اطلاعيه چنين است: «اتحاديه اروپا درباره اكبر گنجي، زنداني سياسي در ايران دادخواست فوري مي دهد. گفته مي شود اكبر گنجي به شدت بيمار است و بنا بر گزارش ها به درمان فوري نياز دارد. با توجه به وضعيت او و نياز به درمان فوري، اتحاديه اروپا با در نظر گرفتن ملاحظه هاي انساني از مقام هاي ايراني مي خواهد اكبر گنجي را بي درنگ آزاد كنند». اتحاديه اروپا همچنين درباره ناصر زرافشان زنداني سياسي ديگر كه گفته مي شود آزاد شده است، دادخواستي انتشار داد. ن

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  03:40


(0) comments

8.7.05

القاعده مسئوليت انفجارهاي لندن را بر عهده گرفت


انفجارهای لندن




خبرگزاري فرانسه از دبي گزارش داد: سازمان القاعده روز شنبه با انتشار بيانيه اينترنتي تحت نام "گردان‌هاي ابوحفص المصري" شاخه اروپايي القاعده، مسووليت انفجارهاي روز پنجشنبه لندن را به عهده گرفت . ن
انفجارها تا کنون بیش از پنجاه کشته و هفتصد مجروح برجا گذاشته است. ن

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  03:35


(0) comments

7.7.05

رايس: ايران به نيروگاه هسته ای نياز ندارد

کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، موضعی سختگيرانه نسبت به برنامه هسته ای ايران اتخاذ کرده و رييس سازمان انرژی اتمی ايران نسبت به روند آتی مذاکرات هسته ای ايران ابراز نوميدی کرده است.



 کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا


وزير خارجه آمريکا که پس از گفتگو با فيليپ دوست - بلازی، وزير خارجه فرانسه، در يک کنفرانس خبری مشترک با وی شرکت داشت، گفت که ايالات متحده کاملا روشن ساخته است که برای ايران ضرورتی نمی بيند که به ايجاد نيروگاه برق هسته ای مبادرت ورزد.

در گذشته، برخی از منابع آمريکايی با توجه به دسترسی ايران به منابع وسيع نفت و گاز، تلاش اين کشور در ايجاد نيروگاه های هسته ای را غير معمول توصيف کرده بودند.

در اين کنفرانس خبری، وزير خارجه فرانسه، که کشورش همراه با آلمان و بريتانيا در مذاکراتی در مورد برنامه های هسته ای با جمهوری اسلامی شرکت دارد، گفت که براساس توافق پاريس، ايران پذيرفت که برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد.

در عين حال، وی افزود که در نهايت، جهان بايد اطمينان پيدا کند که ايران به قابليت توليد تسليحات اتمی دست پيدا نمی کند که به منزله توقف برنامه های مربوط به غنی سازی اورانيوم و فرآوری مواد هسته ای خطرناک است.

اشاره وزير خارجه فرانسه به ممانعت از پردازش پسمانده سوخت نيروگاه های هسته ای به منظور دستيابی به مواد قابل استفاده در توليد بمب اتمی است.

پيشنهاد تازه اروپاييان

آقای دوست - بلازی گفت که در حال حاضر، لازم است پيشنهادهای تازه ای به ايران ارايه شود که از جمله شامل برخی کمک های فنی و بحث درباره تضمين های امنيتی به اين کشور باشد.

وزير خارجه فرانسه تاکيد کرد که برای موفقيت در روند مذاکرات، کشورهای اروپايی به حمايت ايالات متحده نياز دارند و قبل از طرح هر پيشنهادی، آن را با آمريکاييان مورد مذاکره قرار خواهند داد.
هدف نهايی بايد حصول اطمينان کافی در مورد خودداری ايران از دنبال کردن فعاليتهای نظامی هسته ای باشد که به معنی توقف کامل غنی سازی اورانيوم است


وزير خارجه آمريکا

خانم رايس نيز گفت که گرچه توافق اوليه پاريس شامل تعليق غنی سازی بوده است اما هدف نهايی بايد حصول اطمينان کافی در مورد خودداری ايران از دنبال کردن فعاليت های نظامی هسته ای باشد که به معنی توقف کامل غنی سازی اورانيوم است.

ايالات متحده ايران را به فعاليت های مخفيانه به منظور دستيابی به تسليحات اتمی متهم کرده اما از مذاکرات کشورهای اروپايی و جمهوری اسلامی برای حل اين مساله از طريق مذاکره حمايت کرده است.

در اين راستا، ايالات متحده امتيازاتی را برای جمهوری اسلامی منظور کرده که از جمله عدم مخالفت با درخواست عضويت ايران در سازمان تجارت جهانی بوده است.

در حاليکه وزير خارجه فرانسه از طرح پيشنهادهای جديدی در مذاکرات با ايران سخن گفته است، مقامات آمريکايی اظهار داشته اند که اين کشور امتيازات تازه ای در اين زمينه را در نظر ندارد.

بدبينی مقام ايرانی

برخی از خبرگزاری ها اظهارات اخير وزير خارجه آمريکا را نشانه ای از رويکرد سختگيرانه تر اين کشور نسبت به برنامه های اتمی ايران توصيف کرده اند و آن را به انتخاب يک فرد اصولگرا به رياست جمهوری اسلامی نسبت داده اند.

همزمان، با نزديک شدن تاريخ آغاز به کار دولت جديد در ايران و احتمال تغيير در ترکيب هيات مذاکره کننده ايرانی، يکی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی آينده مذاکرات هسته ای ايران و اروپا را اميدوارکننده ندانسته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران - ايسنا - غلامرضا آقازاده، معاون رييس جمهوری و سرپرست سازمان انرژی اتمی ايران، در مصاحبه با اين خبرگزاری گفته است که ظرفيت اروپاييان برای حل و فصل مساله هسته ای ايران بسيار پايين است و وی نسبت به اينکه پيشنهادهای آينده آنان به ايران قابل توجه باشد خوشبين نيست.ن




RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  14:10

(1) comments

دبير كميته‌ي اطلاع‌رساني شوراي عالي امنيت ملي : خبر استعفاي روحاني كذب است
روحاني و احمدي‌نژاد امروز با هم جلسه داشتند



روحاني


دبير كميته‌ي اطلاع‌رساني شوراي عالي امنيت ملي ايران اعلام كرد: خبر تقديم استعفاي دكتر روحاني به سيد محمد خاتمي كذب است.

علي آقامحمدي، دبير كميته‌ي اطلاع‌رساني شوراي عالي امنيت ملي ايران در گفت‌وگو خبرنگار سياسي - خارجي اظهار داشت: آقاي روحاني هم‌چنان كه پيش از اين نيز گفته‌اند تا پايان دولت آقاي خاتمي در مسندشان خواهند بود.

وي ادامه داد: در خصوص آينده نيز تصميم‌ها مربوط به دولت آقاي احمدي‌نژاد است كه در اين زمينه اين دولت تاكنون نه سخنگويي داشته و نه موضعي اتخاذ كرده است.

آقامحمدي با اشاره كه اين خبر در كل غلط است، گفت: تكرار اين خبر كذب بيشتر با هدف تضعيف دولت آينده انجام مي‌شود و سعي مي‌كنند چنين القا كنند كه آقاي روحاني تمايلي به همكاري با دولت آقاي احمدي‌نژاد ندارد.

دبير كميته‌ي اطلاع‌رساني شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تصريح كرد: اين حرف غلطي است و در اين زمينه خود دولت آقاي احمدي‌نژاد است كه مخير به تصميم‌گيري مي‌باشد.

آقامحمدي ادامه داد: ضمنا آقاي دكتر روحاني نماينده‌ي رهبري در شوراي عالي امنيت ملي هستند و هم‌چنان با همين سمت عضو شورا مي‌باشند و بدون توجه به بحث دولت در اين سمت باقي خواهند ماند.

وي ادامه داد: روحاني امروز (چهارشنبه) هم جلسه‌ي كاري مفصلي را با دكتر احمدي‌نژاد در محل مجلس شوراي اسلامي سابق داشت كه اين صحبت‌ها و بحث‌ها نيز ادامه خواهد يافت و در طول هفته‌ي آينده هم درباره‌ي ساير موضوعات مطروحه در شوراي عالي امنيت ملي جلساتي با حضور آقاي احمدي‌نژاد برگزار خواهد شد.

دبير كميته‌ي اطلاع‌رساني شوراي عالي امنيت ملي ايران در خصوص ارزيابي‌اش از تاثير استعفاي احتمالي حسن روحاني از دبيري شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: جمهوري اسلامي ايران يك نظام است و نظام هم به اشخاص وابسته نيست و هر انتخابي كه صورت مي‌گيرد در چارچوب جمهوري اسلامي ايران است. ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  14:06

(0) comments

روحاني در نامه‌اي به خاتمي استعفا كرد



حسن روحاني دبيرشوراي عالي امنيت ملي


يك منبع‌آگاه‌اعلام كرد: حسن روحاني دبيرشوراي عالي امنيت ملي‌در نامه‌اي به سيد محمد خاتمي رييس جمهوري، به طور رسمي استعفا كرد. اين منبع آگاه كه خواست نام وي منتشر نشود روز چهارشنبه در گفت و گو باخبرنگارسياسي ايرنا، افزود: در اين نامه، روحاني در خصوص عملكرد خود و شوراي عالي امنيت ملي در ارتباط با پرونده هسته‌اي گزارشي ارايه داده است. ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  13:48

(0) comments

تحول سياست خارجی ايران در آستانه اجلاس هشت : ن
استعفای حسن روحانی و انتصاب علی لاريجانی به عنوان دبير شورای عالی امنيت ملی ايران قطعی شد



استعفای حسن روحانی و انتصاب علی لاريجانی به عنوان دبير شورای عالی امنيت ملی ايران قطعی شد


در آستانه اجلاس سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان، با قطعی شدن استعفای حسن روحانی سرمذاکره گر هسته‌ای ايران، پيش بينی می شود که تحولات بزرگی همزمان با آغاز به کار دولت احمدی نژاد در سياست خارجی ايران رخ دهد که تغيير سياست های هسته ای و ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت سازمان ملل از آن جمله می‌تواند بود. ن

در اين میان شواهدی نشان می دهد حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، استعفای خود را تسلیم کرده است، ناظران سياسی معتقدند با اين تغيير، به ويژه اگر علی لاريجانی از سوی آيت الله خامنه ای به اين مقام مهم گماشته شود سرنوشت مذاکرات هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا در ابهام بیشتری فرو می‌رود.ن

استعفای حسن روحانی دو روز پيش با توضيح سخنگوی شورای عالی امنيت ملی روبرو شد که گفت دکتر روحانی تا پايان دوره دولت خاتمی [ حدود يک ماه ديگر] در سمت خود باقی خواهد بود اما روزنامه جمهوری اسلامی در شماره صبح چهارشنبه خود خبر از تائيد اين شايعه داد و نوشت علی لاريجانی نماينده ولی فقيه در شورای عالی امنيت ملی به آن سمت برگزيده شده است. حسن روحانی از حدود بيست سال پيش دبير شورای عالی امنيت ملی بود . اين شورا که همزاد شورای امنيت ملی آمريکاست، به رياست رييس جمهور از ترکيبی از سران کشوری و لشکری و دو نماينده از سوی رهبر جمهوری اسلامی تشکيل شده عالی ترين مرجعی است که بر وزارت‌های خارجه، کشور و اطلاعات نظارت دارد و سياست های کلی نظام را تعيين و بر اجرای آن نظارت می کند. ن

در دو سالی که مذاکرات ايران و اروپا بر سر بحران هسته‌ای کشور ادامه داشت بين فرماندهان نظامی و دولت خاتمی بر سر تعيين روش ها و عملکردها اختلافاتی وجود داشت که علی لاريجانی از جمله هواداران تندروی در آن بود و جناح راست نيز در آن سياستی به مراتب تندتر را پشيبانی می کرد. ن

روزنامه معتبر فاينشنال تايمز در شماره روز سه شنبه خود در گزارشی به قلم گارث اسمیث و نجمه بزرگمهر نوشت استعفای آقای روحانی می تواند مذاکرات ايران و اروپا را که در مرحله حساسی قرار دارد به شدت تضعیف کند. بدنبال انتخاب محمود احمدی نژاد محافظه کار به عنوان رئیس جمهور ایران، دیپلمات‌های اتحادیه اروپایی بوضوح به آینده مذاکرات بدبین شده‌اند. ن

به نوشته اين روزنامه اتحادیه اروپا معتقد است اگر مذاکرات با شکست روبرو شود، این اتحادیه از امریکا حمایت خواهد کرد تا پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود. ن

آقای روحانی هم پیمان هاشمی رفسنجانی قلمداد می‌شود. هاشمی، کاندیدای ناکام ریاست جمهوری، از جهت گیری احتمالی سیاست بین المللی ایران در دوره تصدی آقای احمدی نژاد ابراز نگرانی کرده است. ن

یک مقام ارشد که در مذاکرات هسته ای شرکت دارد به فایننشال تایمز گفت، آقای روحانی روز شنبه استعفای خود را به رهبر معظم ایران، آیت اله علی خامنه ای، تسلیم کرد. او گفت: " نمی دانم که رهبر استعفای او را خواهد پذیرفت یا نه، اما اگر آقای روحانی برود، ممکن است کل تیم مذاکره کننده با او بروند. این مسئله بسیار جدی است، متأسفانه به نظر می رسد ایران عازم رفتن به شورای امنیت است. ن

آقای روحانی حس اعتماد را در میان دیپلماتهای اروپایی افزایش داده است و تیم مذاکره کننده ای را رهبری می‌کند که اساسا ً از محافظه کاران عملگرا و نزدیک به آقای رفسنجانی تشکیل می‌شود . ن

ناظران سياسی معتقدند اگر با استعفای دکتر روحانی از سمت مهم خود قطعی شود اين سراغاز تحولاتی خواهد بود که سياست خارجی و داخلی توامان از آن متاثر خواهند شد. ن

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  10:41

(0) comments

دادستان اتريش تحقيق در باره دست داشتن احمدي نژاد در ترور قاسملو را آغاز کرد



قاسملو




دادگاه اتریش قصد دارد به اظهارات یک فرد مقیم فرانسه درمورد احمدی نژاد گوش دهد. در پی این اقدام وزارت امور خارجه ايران عصر ديروز سفیر اتریش در تهران را احضار و خواستار اقدام فوری وین در این زمینه شد . ن

به گزارش خبرگزاری مهر، این خبرنگار ایرانی الاصل مقیم فرانسه که نامی از وی برده نشده مدعی شده است که می تواند دست داشتن رئیس جمهور منتخب ایران را در ترور عبدالرحمان قاسملو در وین در سال 1989 میلادی ثابت کند.ن

ارنست کلویبرسخنگوی دادستان کل وین نیزدراین رابطه به خبرگزاری فرانسه گفت: اگر این شاهد بپذیرد که به وین بیاید مقامات اتریش به اظهارات وی گوش خواهند کرد.ن

وی افزود: تاکنون شاهد حاضر نشده به اتریش بیاید و دربرابر مقامات فرانسوی شهادت بدهد اما به نظرمی رسد وی قصد صرف نظرکردن ندارد و آمادگی سفر به اتریش را دارد. ن

این درحالی است که پیتر بیلز نماینده مجلس اتریش ازحزب سبز شنبه گذشته مدعی شده بود: اتریش اسناد ومدارکی دراختیاردارد که ثابت می کند محمود احمدی نژاد مستقیما درآماده سازی ترور یکی از رهبران کرد فراری دست داشته است .این نماینده همچنین با استناد به شهادت یک خبرنگار ایرانی در20 مه گذشته در"ورسای "فرانسه ادعا کرد:وی مدعی است اعتراف مفصلی را در این باره از شخصی گرفته است .ن

به ادعای وی فرد یاد شده سه سال پیش فوت کرده است .ن

کلویبرهمچنین اعلام کرده است که من هیچ اطیمنان و اعتمادی به ادعاهای این خبرنگار ندارم .ن

سخنگوی دادستانی کل اتریش خواسته فعلا نام وی فاش نشود.ن

وی افزود : اطلاعاتی که ما در اختیار داریم نشان می دهد که این خبرنگار اطلاعات خود را از سه نفرکسب کرده است پس در این صورت بسیار دشوار است که پرونده تحقیقات علیه احمدی نژاد گشوده شود.ن

سخنگوی دادستان کل وین درپایان گفت : ما باید تحقیق و بررسی کنیم که آیا می توانیم جزییات بیشتری درمورد این ترور بدست آوریم یا خیر.ن

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  10:37

(0) comments

احضار سفير اتريش به وزارت امور خارجه


رحيم‌پور




به دنبال اظهارات برخي از مقامات اتريش و طرح اتهاماتي به جمهوري اسلامي ايران، سفير اتريش امروز به وزارت امور خارجه احضار شد. ن

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رحيم‌پور، مديركل اروپاي غربي وزارت خارجه امروز با احضار سفير اتريش در تهران نسبت به اتهامات كذبي كه به جمهوري اسلامي ايران از سوي سخنگوي وزارت كشور اتريش و برخي محافل آن كشور اعلام شده، شديدا اعتراض كرد و توضيحات لازم در اين زمينه را خواستار شد.ن

مديركل وزارت خارجه اظهار داشت: در حالي كه انتخابات رياست جمهوري ايران با استقبال بسياري از كشورها روبه‌رو شده است، اين اظهارات دنباله‌روي از واشنگتن است و نبايد اجازه داد روابط خوب دو كشور با اطلاعات غلط عوامل صهيونيستي و تبليغاتي كردن آن دستخوش اخلال گردد لذا ضروري است دولت اتريش اين موضوع را اصلاح نمايد.ن

مديركل وزارت خارجه اضافه كرد: تكرار مطلب تبليغاتي نماينده يك حزب كوچك اتريش توسط سخنگوي وزارت كشور براي ما قابل قبول نيست.ن
سفير اتريش با اشاره به مناسبات خوب جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اتريش اظهار داشت كه به موجب اطلاعات منتشره اعلام وزارت كشور اتريش صرفا دائر بر دريافت اين اطلاعات از يك حزب سياسي بوده است و انتشار رسانه‌اي به معناي اتهام به رييس‌جمهور منتخب مردم ايران از سوي مقام رسمي اتريش نبوده است. سفير اتريش اطمينان داد: در اولين فرصت، مراتب را از طريق مراجع ذي‌صلاح كشور متبوع خود پي‌گيري و نتيجه را اعلام نمايد. ن

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  10:34

(0) comments

لایحه تشديد مجازات فروشندگان و حاملان مشروبات الکلی تصویب شد



لایحه    تشديد  مجازات فروشندگان و حاملان مشروبات الکلی تصویب  شد




نمایندگان تندرو مجلس امروز خود را آماده کرده بودند از غلامعلی حداد عادل که خود جزو طیف فکری آنها محسوب می شود بازخواست کنند. به رغم اصرار حدادعادل که نمایندگان ماجرای سفر او به بلژیک را فراموش کنند نمایندگا قانع نمی شدند. اعتراض آنها به این بود که چرا هیات ایرانی در برابر بلژیکی ها کوتاه آمد. در سفر هیات ایرانی به اروپا مقامات بلژیک ضیافت نهار با این هیات را لغو کردند زیرا هیات ایرانی حاضر به نشستن بر سر سفره ای که در آن آبجو سرو می شد نگشت. ن

غلامعلی حداد عادل در برابر پرسش های نمایندگان از عملکرد هیات دفاع کرد و گفت در بلژیک ما موفق شدیم در حساس ترین لحظه از مواضع جمهوری اسلامی و نظام دفاع کنیم و تاکید بر ارزش های اسلامی در سطح وسیع و جهان منتشر شود. حداد عادل در این سفر از دست دادن با رئیس مجلس سنای آن کشور نیز که یک زن است خودداری کرد. رئیس سنای بلژیک از همین رو برنامه دیدار خود با حداد عادل را لغو کرد و گفت ایرانی ها باید به رسوم ما احترام بگذارند آنگونه که ما در ایران نیز چنین می کنیم.ن

اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات حداد عادل قانع نشدند و مجلس وزارت امور خارجه و اروپایی ها را تواما مقصر دانستند و گفتند چرا آقای حداد عادل در برابر توهینی که به او شد به اندازه کافی عکس العمل نشان نداد. آقای حداد عادل که از سوالهای پی در پی نمایندگان کلافه بنظر می رسید گفت داستان را ادامه ندهید گویا تعمدی هست که داستان ادامه یابد. یکی از راههایی که به این موضوع دامن زده می شود اینست که هرروز یک نفر در این مورد تذکر بدهد. ن

همزمان با این بحثها در مجلس بود که نمایندگان لایحه ای را برای شدت بخشیدن به قانون مجازات فروشندگان و حاملان مشروبات الکلی تصویب کردند. طبق یکی از مواد قانون مجازات اسلامی هرکس مشروب بخرد یا حمل و نگهداری کند سه تا شش ماه زندان می رود، 74 ضربه شلاق می خورد یا 600 هزار تومان جریمه می دهد. اما براساس لایحه ای که امروز تصویب شد وارد کنندگان مشروبات صرفنظر از میزان آن بین شش ماه تا دو سال زندانی می شوند و جریمه ای باید بدهند دو برابر ارزش خود مشروبات. در ایران نیروهای انتظامی اغلب از شناسایی، کشف و دستگیری باندهای گسترده قاچاق و فروش مشروبات الکلی در شهرهای بزرگ خبر می دهند. پیش از تصویب لایحه یاد شده غلامعلی حداد عادل از تمامی نمایندگان خواست در رای گیری بر سر لایحه شرکت کنند و گفت این لایحه در امتداد حوادث بلژیک است. ن

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  10:31

(0) comments

دو انفجار منطقه لیورپول لندن را لرزاند



انفجار در لندن




دو انفجار منطقه لیورپول لندن را لرزاند
شبکه خبری العربیه لحظاتی پیش از وقوع دو انفجار مشکوک در منطقه لیورپول لندن خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، خبرنگار شبکه العربیه درلندن با اعلام این خبر افزود: درپی این انفجارها، نیروهای پلیس انگلیس با محاصره منطقه لیورپول، این منطقه را بسته و بلافاصله مترو را ازمسافران تخلیه کردند. هنوز از میزان تلفات و خسارات احتمالی این دو انفجار گزارشی منتشر نشده است و هیچ گروهی هم مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته . این منبع خبری جزییات بیشتری را درمورد این حادثه منتشرنکرد. لازم به ذکر است اجلاس سران 8 کشور صنعتی در حال حاضر در منطقه تفریحی گلن ایگزدر حومه ادینبورگ اسکاتلند در انگلیس برگزار مشود و اعتراضات فراوانی از سوی مخالفان سیاستهای گروه 8 بر پا است . ن

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  02:22


(0) comments

6.7.05

بازتاب : در پژوهشكده وزارت نفت، بخش قابل توجهي از مدارك و اسناد گرانقيمت مالي، نابود و اسناد جديدي به جاي آن ثبت شده است



در پژوهشكده وزارت نفت، بخش قابل توجهي از مدارك و اسناد گرانقيمت مالي، نابود و اسناد جديدي به جاي آن ثبت شده است




بازتاب : در حالي كه كمتر از بيست روز از انتخابات رياست‌جمهوري گذشته است، فعل و انفعالات شديدي در وزارت نفت براي تطبيق اين وزارتخانه با دولت آينده به چشم مي‌خورد. ن

بنا بر اين گزارش، در پژوهشكده وزارت نفت، بخش قابل توجهي از مدارك و اسناد گرانقيمت مالي، نابود و اسناد جديدي به جاي آن ثبت شده است. 1

از سوي ديگر، گفته مي‌شود، وزير نفت طي روزهاي اخير، از آسانسور و پاركينگ اختصاصي خود، صرف‌نظر كرده و از آسانسور و پاركينگ عمومي وزارتخانه استفاده مي‌كند.2

در شركت‌هاي تابعه وزارت نفت نيز تحركات زيادي به چشم مي‌خورد.3

وزارت نفت با گردش سالانه هزاران ميليارد تومان، بزرگ‌ترين بخش اقتصادي كشور به شمار مي‌رود. 1

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  17:22


(0) comments

5.7.05

انفجار در سفارت ايران در بغداد


انفجار  در سفارت ايران در بغداد




منابع خبري گزارش دادند كه صبح امروز (سه‌شنبه) صداي انفجاري از سفارت ايران در بغداد به گوش رسيد. ن
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از شبكه تلويزيوني العربيه، هنوز جزييات بيشتري درباره‌ي علت وقوع اين انفجار و خسارت‌هاي جاني و مالي آن منتشر نشده است. 1

----------------------------------

خبرگزاري فارس: انفجاري نزديك سفارت ايران در بغداد رخ داد اما هنوز دليل اين انفجار مشخص نشده است. 1

به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، سربازان آمريكايي پياده و خودروهاي زرهي دقايقي پس از اين حمله كه ساعت 10:15 صبح امروز به وقت محلي رخ داد، در محل حادثه حاضر شدند. 1

هنوز مشخص نيست آيا آنها هدف اصلي اين حمله بوده‌اند يا خير.1

سربازان آمريكايي بمب‌هايي را در محل حادثه خنثي كردند. 1

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  10:29

(0) comments

زنگنه: برخی به نفت فحش می دهند و می خواهند فقر را توزيع کنند


بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت جمهوری اسلامی، تلويحا گفت که محافظه کاران تندرو می خواهند با متوقف ساختن توسعه های اقتصادی و سياسی هشت سال اخير، ايران را به انزوای بين المللی بکشانند. 1



آقای زنگنه هفته گذشته به عنوان اولين وزير نفت در تاريخ جمهوری اسلامی ناگزير شد گزارشی از عملکرد خود را به رييس جمهور منتخبی بدهد که هنوز حکمش از سوی رهبر ايران تنفيذ نشده است




آقای زنگنه در آخرين روزهای وزارتش در مصاحبه ای با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، به انتقاد از اصولگرايان پرداخته است. محمود احمدی نژاد، نامزد اين جناح، در جريان رقابتهای انتخاباتی مدعی وجود فساد گسترده در وزارت نفت شد و بعد از پيروزی در انتخابات ۲۴ ژوئن گفت که وزارت نفت را از چنگ "مافيای خانوادگی" خواهد رهاند. 1

رييس جمهور منتخب همچنين برخی از قراردادهای نفتی ايران با شرکتهای خارجی را غير شفاف دانسته و خواستار افزايش نقش شرکتهای داخلی در طرحهای توسعه ميادين نفت و گاز شده است. 1

اما آقای زنگنه تفکر محافظه کاران تندرو جمهوری اسلامی را برای آينده ايران خطرناک دانسته و به ايسنا گفته است: "برخی در کشور قبول ندارند که ما بايد يک کشور توسعه يافته برون گرا و در تعامل با جهان باشيم، بلکه جزيره بسته ای را می خواهند که فقر را در آن توزيع کرده و فضا را در آن محدود و بسته نگه دارند." 1

اشاره آقای زنگنه به شعار انتخاباتی آقای احمدی نژاد است که قول داده ثروت نفت را ميان ايرانيان تقسيم کند، ولی تاکنون برنامه روشنی برای تحقق بخشيدن به اين وعده ارايه نکرده است. 1

آقای زنگنه هفته گذشته به عنوان اولين وزير نفت در تاريخ جمهوری اسلامی ناگزير شد گزارشی از عملکرد خود را به رييس جمهور منتخبی بدهد که هنوز حکمش از سوی رهبر ايران تنفيذ نشده است. 1

وی به ايسنا گفته است: "متاسفانه همه نفت را مصرف می کنند و همه هم به آن فحش می دهند که اقتصاد نفتی و بيمار است و با آن بد برخورد می کنند، انگار نفت، حرام و نجس است. اين درست نيست که همه چيز را به گند بکشانيم." 1

آقای زنگنه که بسياری از کارشناسان بعيد می دانند در کابينه جديد گنجانده شود، ادعا کرد که شعار توزيع درآمد نفت در سر سفره همه ايرانيان عوامفريبانه و زيانبار است. 1

وی در اين مصاحبه گفته است: "شعارهايی که امروز داده می شود، هيچکدام به معنای واقعی بيانگر کاهش وابستگی بودجه به نفت نيست، بلکه به طور مرتب وابستگی نفتی ايجاد می کند." 1


نفت ایران




وزیر نفت ایران افزوده است: "بايد گفته شود ايجاد رفاه عمومی برای همه مردم چگونه ممکن خواهد شد؟ آيا از راه استفاده از منابع ارزی حاصل از فروش نفت خواهد بود؟ يا ماليات در بخشهای مختلف اضافه می شود؟ آيا غير از اين است که همه چشم به قيمت بالای نفت دوخته اند و می خواهند از آن استفاده کنند؟ اگر اينطور است، بگويند و اگر هم اينطور نيست، به نفت فحش ندهند."1

آقای زنگنه که عقيده دارد سياست تعامل دولت آقای خاتمی با کشورهای عضو اوپک و ساير توليد کنندگان بزرگ نفت در بالا رفتن قيمت نفت موثر بوده است، گفته است که دولت آينده چاره ای جز تعامل بين المللی و پيگيری اصلاحات اقتصادی ندارد. 1

وی با تاکيد بر لزوم جلب سرمايه گذاری خارجی برای رفع بيکاری و فقر اعلام کرد: "دستيابی به اهداف بلند مدت کشور با رشد اقتصادی پنج يا شش درصد محقق نمی شود، بلکه برای اين منظور بايد حداقل رشد پايدار هشت تا ۹ درصدی داشته باشيم." 1

وزير نفت ايران قول داده است ظرفيت توليد نفت خام ايران تا پايان دولت آقای خاتمی در ماه اوت به چهار ميليون و دويست هزار بشکه در روز برسد. 1
RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  10:16

(0) comments

سناتور مک کين: اکثر ايرانيان اين نوع دولت را نمی خواهند

سناتور جان مک کين، از چهره های جمهوريخواهان آمريکا، به صف کسانی پيوسته است که می گويند انتخابات رياست جمهوری اخير ايران منصفانه و آزاد نبود، ولی وی عقيده دارد واشنگتن بايد در زمان رياست جمهوری محمود احمدی نژاد در برخورد با برنامه اتمی جمهوری اسلامی همسو با کشورهای اروپايی اقدام کند. 1



آقای مک کين اين سخنان را در حالی می گفت که کاخ سفيد اعلام کرده است درباره اتهام برخی از گروگانهای ماجرای اشغال سفارت آمريکا در تهران در سال ۱۹۷۹ مبنی بر دخالت آقای احمدی نژاد تحقيق می کند




آقای مک کين در جريان سفرش به لندن به بی بی سی گفت: "بی گمان بسيار نگران روندی هستم که وی (آقای احمدی نژاد) را به قدرت رساند. از ديد هر ناظر واقع بين، اين انتخابات فوق العاده معيوب و نامنصفانه بود. اکثر ايرانيان اين نوع هديه و اين نوع دولت را نمی خواهند و اين مساله اسفبار است." 1

آقای مک کين اين سخنان را در حالی می گفت که کاخ سفيد اعلام کرده است درباره اتهام برخی از گروگانهای ماجرای اشغال سفارت آمريکا در تهران در سال ۱۹۷۹ مبنی بر دخالت آقای احمدی نژاد تحقيق می کند. دفتر رييس جمهور منتخب ايران و برخی از کسانی که در گروگانگيری دست داشته اند، اين اتهام را قويا رد کرده اند. 1

با اين حال اين سناتور آمريکايی به بی بی سی گفت: "مايه تاسف است که چنين فردی رييس جمهور ايران شده ولی نبايد ترديد داشت که صرف نظر از نظر از اين که رييس جمهور کيست، چه کسانی واقعا ايران را اداره می کنند: روحانی های تندرو افراطی." 1

اما آقای احمدی نژاد که به پشتوانه ۱۷ ميليون رای به پيروزی رسيد، "نتيجه انتخابات را نشستن آزادانه اراده ملت بر کرسی حاکميت" خوانده و آن را "نمونه واضحی از دموکراسی ناب و برخاسته از متن مردم" دانسته است. 1

هنگامی که از آقای مک کين سوال شد، آيا آمريکا بايد با ايران در زمان آقای احمدی نژاد به تعامل بيشتری بپردازد، وی پاسخ داد: "ما احتمالا بايد همان رويکرد اروپاييان را برای ارايه مشوق به ايران اتخاذ کنيم تا اين کشور از اين حرکت مستمرش به سوی جنگ افزارهای اتمی دست بکشد. اگر اين رويکرد به شکست انجاميد، آنگاه پرونده را به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع خواهيم داد، اگرچه می دانيم شايد اين اقدام وتو روسيه و چين را برانگيزد. ولی ما بايد اين روند را طی کنيم." 1

در حالی که برخی کارشناسان احتمال داده اند با پيروزی محافظه کاران تندرو در ايران احتمال رويارويی نظامی اين کشور با دشمن ديرينه اش آمريکا افزايش يابد، سناتور مک کين به بی بی سی گفت: "من اين واقيعت را می دانم که ايالات متحده در فکر اقدام نظامی عليه ايران نيست و ما با اروپاييان در مورد مشوقها کار خواهيم کرد." 1

با اين حال، وی احتمال حمله نظامی به تاسيسات اتمی ايران را برای جلوگيری از آنچه وی برنامه توليد جنگ افزارهای اتمی خواند، منتفی ندانست. ايران اصرار می کند که برنامه اتمی اش تمام صلح جويانه است، ولی آژانس بين الملی انرژی اتمی سازمان ملل هنوز نتوانسته است اين ادعا را تاييد کند. 1

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  10:02

(0) comments

به جان ديپلمات بحرينی در عراق سوء قصد شد


يکی از ديپلمات های ارشد سفارت بحرين در عراق هدف حمله مردان مسلح قرار گرفته و زخمی شده است و مقامات عراقی از سياست آمريکا نسبت به اين کشور قدردانی کرده اند. 1


طالبانی: مردم عراق فداکاری آمريکا را به خاطر خواهند داشت




به گزارش منابع پليس بغداد، پايتخت عراق، هنگامی که اتومبيل حامل حسن ملاله الانصاری، ديپلمات بحرينی، بامداد روز سه شنبه، 5 ژوئيه، از محله المنصور در اين شهر عبور می کرد افراد مسلح به سوی آن تيراندازی کردند که در نتيجه، اين ديپلمات بحرينی از ناحيه دست راست هدف اصابت گلوله قرار گرفت. 1

آقای ملاله به بيمارستان منتقل شده و پزشکان وضع وی را رضايتبخش توصيف کرده اند. 1

حمله به اتومبيل اين ديپلمات بحرينی در حالی گزارش می شود که نيروهای عراقی و آمريکايی همچنان به جستجو برای يافتن سفير انتصابی مصر به عراق ادامه می دهند. 1

طالبانی: مردم عراق فداکاری آمريکا را به خاطر خواهند داشت

ابهاب شريف، سفير اعزامی مصر به بغداد، روز شنبه گذشته توسط گروهی از مردان مسلح در بغداد ربوده شد. 1

وزارت خارجه مصر با صدور بيانيه ای از گروگانگيرها خواسته است با آقای شريف رفتاری مناسب داشته باشند و وی را حامی اهداف اعراب توصيف کرده است. 1

وی نخستين فرستاده يک کشور عربی است که پس از سقوط رژيم سابق عراق رسما به عنوان سفير در اين کشور معرفی شده است. 1

همزمان، نخست وزير دولت انتقالی عراق گفته است که کشور وی در خط مقدم مبارزه با تروريسم جهانی قرار دارد. 1

ابراهيم جعفری، نخست وزير عراق که در مراسم بزرگداشت چهارم ژوئيه، روز استقلال ايالات متحده، در سفارت آن کشور در بغداد سخن می گفت، مبارزه عليه تروريسم را جنگ بشر در برابر دشمنان بشريت توصيف کرد. 1

در همين مراسم، جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق، از کمک ايالات متحده به اين کشور قدردانی کرد. 1

وی گفت که مردم عراق همواره با احساس سپاس فداکاری ايالات متحده برای آزاد کردن کشور خود را به خاطر خواهند داشت. 1

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  09:55

(0) comments

انگليس و آلمان : ادعاهاي اخير مطرح شده عليه احمدی نژاد اثبات نشده است و بر مذاكرات هسته‌يي اروپا و ايران تاثيري نخواهد گذاشت


انگليس و آلمان




خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد، انگليس و آلمان روز گذشته (دوشنبه) اعلام كردند كه ادعاهاي اخير مطرح شده عليه رييس جمهور منتخب ايران اثبات نشده است و بر مذاكرات هسته‌يي اروپا و ايران تاثيري نخواهد گذاشت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري آمريكايي ادامه داد، جك استرا، وزير امور خارجه‌ي انگليس و يوشكا فيشر، همتاي آلماني‌اش پس از نشستي در لندن كه به منظور انجام مذاكرات در خصوص مسايل مختلف از جمله بودجه و قانون اساسي اتحاديه‌ي اروپا برگزار شده بود، در كنفرانسي خبري اعلام كردند كه ادعاها عليه محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور منتخب ايران اثبات نشده است. 1

استرا گفت: از اين گزارش‌ها مطلع شدم. ما قادر نبوده‌ايم به هيچ‌گونه نظر قطعي در خصوص اين مساله برسيم و ممكن است قادر به انجام چنين كاري هم نباشيم. دولت ايران اين گزارش‌ها را تاييد نكرده است.1

وي ادامه داد: مذاكرات ما با دولت ايران انجام گرفته است. در ماه مه به توافقات خاصي دست يافتيم و متعهد شديم پيشنهاداتي را تا آخر ژوئيه يا اولين هفته‌ي ماه اوت به دولت ايران ارايه كنيم. اين هم‌چنان هدف‌مان است.1

بر اساس اين گزارش، فيشر نيز اظهار داشت كه با سخنان استرا موافق است.1

RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  09:51


(0) comments

4.7.05

اعتراض ايران به کاريکاتور بحرينی ها عليه آيت آلله خامنه ای

ايران در واکنش به انتشار کاريکاتوری از آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در يک روزنامه بحرينی که تهران آن را توهين آميز تفسير کرده، سفير اين کشور عربی خليج فارس را احضار و رسما شکايت کرده است. 1


اعتراض ايران به کاريکاتور بحرينی ها عليه آيت آلله خامنه ای




در اواخر ماه ژوئن روزنامه الايام کاريکاتوری منتشر کرد که آيت الله خامنه ای را در کنار نموداری از نتايج انتخابات نهمين دوره رياست جمهوری نشان می دهد. در اين کاريکاتور ريش بلند رهبر جمهوری اسلامی روی اين نمودار به صورت مارپيچ بالا می رود. 1

محمود احمدی نژاد، نامزد اصولگرايان در اين رای گيری به پيروزی رسيد، ولی برخی نامزدها از جمله مهدی کروبی اعلام کردند پسر آيت الله خامنه ای در ثبت اين نتيجه دخالت داشته است. 2

ايران که رسما واکنشی به اين اتهام نشان نداد، اين کاريکاتور را توهين آميز تلقی کرده است. حميدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، با هشدار به کشورهای عرب خليج فارس برای پرهيز از توهين به رهبران روحانی ايران، اعلام کرد: توانمنديهای ما (با اعراب) قابل قياس نيست. کشورهای منطقه بايد بدانند که از اين قبيل اقدامات، خودشان ضرر خواهند کرد.2

آقای آصفی خبر داد ديپلماتهای ايرانی در جريان دو ديدار در بحرين اعتراض خود را به اطلاع مقامات منامه رسانده اند و "بحرينی ها هم تاکيد کردند که اين مواضع دولت بحرين نيست" و به روزنامه‌ الايام تذکر دادند. 2

اين دومين اعتراض ايران به کاريکاتور يک رسانه عربی در يک سال اخير است. در نوامبر ۲۰۰۴ نيز بعد از آن که مجله نشنال جئوگرافيک در اطلس خود عبارت "خليج عربی" را کنار نام خليج فارس چاپ کرد، شبکه تلويزيونی الجزيره در وب سايت خود کاريکاتوری را منتشر کرد که نشان می داد روحانی های ايران به دغدغه های بزرگ جهان اسلام اعتنا ندارد. 1

الجزيره در پی اعتراض وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ناگزير به حذف اين تصوير شد. به نظر می رسد روزنامه الايام نيز تحت فشار مقامات ايرانی و بحرينی ناگزير به برداشتن اين کاريکاتور از سايت خود شده است. 1

تا پيش از پيروزی آقای خاتمی مناسبات تهران و منامه سرد بود. 1

در سال ۲۰۰۲ شيخ حمد بن عيسی آل خليفه، پادشاه بحرين،از ايران ديدار کرد و مقامات جمهوری اسلامی اين رويداد را نقطه عطف مناسبات دو کشور دانستند. هفت ماه بعد محمد خاتمی رييس جمهور ايران با سفر به منامه مناسبات دو کشور را که با آغاز سياست تنش زدايی وی گرم شده بود، تحکيم کرد. 1

پيروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری ۲۷ ژوئن موجی از نگرانی در ميان کشورهای عربی خليج فارس براه انداخت و برخی از تحليلگران عرب ادعا کردند سياست تنش زدايی محمد خاتمی رييس جمهوری ايران، خاتمه می يابد. ولی آقای احمدی نژاد در اولين مصاحبه مطبوعاتی اش قول داد روابط تهران با "اين کشورهای برادر" در زمان رياست جمهوری اش تقويت خواهد شد. 1
RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  10:59


(0) comments