"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

13.7.05

رستاخیز'نگرانی' رئيس جمهور آمريکا از وضعيت اکبر گنجی


درحالی که تهران در روز سه شنبه شاهد درگيری پليس با تظاهرکنندگان حامی اکبر گنجی، روزنامه نگار زندانی بود، کاخ سفيد گفته است که رئيس جمهور آمريکا به شدت نگران حال اين زندانی است.



تجمع حدود 200 نفر در خيابان انقلاب با حمله پليس و نيروهای لباس شخصی بر هم زده شد


اکبر گنجی از يک ماه پيش پس از بازگشت از مرخصی چند روزه به زندان بار ديگر اعتصاب غذای خود را از سر گرفت و به گفته همسرش به شدت نحيف شده است اما قصد ندارد دست از اعتصاب بکشد.

کاخ سفيد روز سه شنبه اعلام کرد که جورج بوش از حکومت ايران می خواهد اکبر گنجی را فورا آزاد کند و به او اجازه دسترسی به مراقبت های پزشکی لازم را بدهد.

اين دومين درخواست کاخ سفيد برای آزادی گنجی طی دو هفته گذشته است.

اسکات مک کللان، سخنگوی کاخ سفيد در بيانيه ای گفت: "آقای گنجی لطفا بدان که همانطور که برای آزادی خود برخاسته ای، آمريکا در کنار تو می ايستد."

اکبر گنجی بيش از پنج سال قبل در پی انتشار مقالاتی که در آن رهبران جمهوری اسلامی، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی را به دست داشتن در قتل و سرکوب ناراضيان سياسی و فساد مالی در داخل و خارج کشور متهم می کرد، و همچنين شرکت در "کنفرانس برلين" بازداشت و به اتهامات مختلفی از جمله اقدام عليه امنيت ملی محکوم شناخته شد.

سخنگوی کاخ سفيد گفت: "پرزيدنت بوش از گزارش های اخير داير بر وخامت شديد سلامتی آقای گنجی ناراحت است و رفتار دولت ايران داير بر منع دسترسی گنجی به خانواده اش، معالجات پزشکی و وکالت حقوقی او را شديدا نگران کرده است."

مک کللان افزود که آقای گنجی "به خاطر ديدگاه های سياسی اش" زندانی شده و اعتصاب غذای او نشان می دهد که "او مصمم است برای کسب حق ابراز عقيده تا پای مرگ برود."

وی گفت: "رئيس جمهور آمريکا از کليه حاميان حقوق بشر و آزادی، و سازمان ملل متحد، می خواهد به وضعيت گنجی و همچنين اوضاع کلی حقوق بشر در ايران رسيدگی کنند."

درگيری

اين بيانيه درحالی صادر می شود که روز سه شنبه بيش از 200 نفر در تهران تجمع کردند تا خواستار آزاد اکبر گنجی شوند.

البته اين تجمع در مقابل دانشگاه تهران با حمله پليس و نيروهای امنيتی برهم خورد.

بنابه گزارش ها ماموران پليس، شرکت کنندگان در اين تجمع را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار دادند و تعدادی از آنها را بازداشت کردند.

تعدادی از حاضران در تجمع که گفته می شود به توزيع اعلاميه نيز می پرداختند بازداشت شده اند. خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گزارش داد که علاوه بر ماموران انتظامی، نيروهای لباس شخصی نيز به بازداشت شرکت کنندگان می پرداختند.

فرانسيس هريسون، گزارشگر بی بی سی در تهران می گويد آقای گنجی، مشهورترين زندانی سياسی ايران است و برای هواداران تغييرات سياسی در ايران به شاخص ترين نماد مقاومت بدل شده است.

اتحاديه اروپا نيز به همراه شماری از نهادهای غيردولتی جهان از مقامات ايرانی خواسته اند تا آقای گنجی را آزاد کنند.

پيشتر صدها نويسنده و روشنفکر ايرانی با امضا نامه به شخصيتهای جهانی درباره سلامتی آقای گنجی و تداوم زندان او هشدار داده بودند.

آقای گنجی به شش سال زندان محکوم شده است.رستاخیز




RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  07:41


Comments: Post a Comment