"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

7.7.05

رايس: ايران به نيروگاه هسته ای نياز ندارد

کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، موضعی سختگيرانه نسبت به برنامه هسته ای ايران اتخاذ کرده و رييس سازمان انرژی اتمی ايران نسبت به روند آتی مذاکرات هسته ای ايران ابراز نوميدی کرده است.



 کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا


وزير خارجه آمريکا که پس از گفتگو با فيليپ دوست - بلازی، وزير خارجه فرانسه، در يک کنفرانس خبری مشترک با وی شرکت داشت، گفت که ايالات متحده کاملا روشن ساخته است که برای ايران ضرورتی نمی بيند که به ايجاد نيروگاه برق هسته ای مبادرت ورزد.

در گذشته، برخی از منابع آمريکايی با توجه به دسترسی ايران به منابع وسيع نفت و گاز، تلاش اين کشور در ايجاد نيروگاه های هسته ای را غير معمول توصيف کرده بودند.

در اين کنفرانس خبری، وزير خارجه فرانسه، که کشورش همراه با آلمان و بريتانيا در مذاکراتی در مورد برنامه های هسته ای با جمهوری اسلامی شرکت دارد، گفت که براساس توافق پاريس، ايران پذيرفت که برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد.

در عين حال، وی افزود که در نهايت، جهان بايد اطمينان پيدا کند که ايران به قابليت توليد تسليحات اتمی دست پيدا نمی کند که به منزله توقف برنامه های مربوط به غنی سازی اورانيوم و فرآوری مواد هسته ای خطرناک است.

اشاره وزير خارجه فرانسه به ممانعت از پردازش پسمانده سوخت نيروگاه های هسته ای به منظور دستيابی به مواد قابل استفاده در توليد بمب اتمی است.

پيشنهاد تازه اروپاييان

آقای دوست - بلازی گفت که در حال حاضر، لازم است پيشنهادهای تازه ای به ايران ارايه شود که از جمله شامل برخی کمک های فنی و بحث درباره تضمين های امنيتی به اين کشور باشد.

وزير خارجه فرانسه تاکيد کرد که برای موفقيت در روند مذاکرات، کشورهای اروپايی به حمايت ايالات متحده نياز دارند و قبل از طرح هر پيشنهادی، آن را با آمريکاييان مورد مذاکره قرار خواهند داد.
هدف نهايی بايد حصول اطمينان کافی در مورد خودداری ايران از دنبال کردن فعاليتهای نظامی هسته ای باشد که به معنی توقف کامل غنی سازی اورانيوم است


وزير خارجه آمريکا

خانم رايس نيز گفت که گرچه توافق اوليه پاريس شامل تعليق غنی سازی بوده است اما هدف نهايی بايد حصول اطمينان کافی در مورد خودداری ايران از دنبال کردن فعاليت های نظامی هسته ای باشد که به معنی توقف کامل غنی سازی اورانيوم است.

ايالات متحده ايران را به فعاليت های مخفيانه به منظور دستيابی به تسليحات اتمی متهم کرده اما از مذاکرات کشورهای اروپايی و جمهوری اسلامی برای حل اين مساله از طريق مذاکره حمايت کرده است.

در اين راستا، ايالات متحده امتيازاتی را برای جمهوری اسلامی منظور کرده که از جمله عدم مخالفت با درخواست عضويت ايران در سازمان تجارت جهانی بوده است.

در حاليکه وزير خارجه فرانسه از طرح پيشنهادهای جديدی در مذاکرات با ايران سخن گفته است، مقامات آمريکايی اظهار داشته اند که اين کشور امتيازات تازه ای در اين زمينه را در نظر ندارد.

بدبينی مقام ايرانی

برخی از خبرگزاری ها اظهارات اخير وزير خارجه آمريکا را نشانه ای از رويکرد سختگيرانه تر اين کشور نسبت به برنامه های اتمی ايران توصيف کرده اند و آن را به انتخاب يک فرد اصولگرا به رياست جمهوری اسلامی نسبت داده اند.

همزمان، با نزديک شدن تاريخ آغاز به کار دولت جديد در ايران و احتمال تغيير در ترکيب هيات مذاکره کننده ايرانی، يکی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی آينده مذاکرات هسته ای ايران و اروپا را اميدوارکننده ندانسته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران - ايسنا - غلامرضا آقازاده، معاون رييس جمهوری و سرپرست سازمان انرژی اتمی ايران، در مصاحبه با اين خبرگزاری گفته است که ظرفيت اروپاييان برای حل و فصل مساله هسته ای ايران بسيار پايين است و وی نسبت به اينکه پيشنهادهای آينده آنان به ايران قابل توجه باشد خوشبين نيست.ن




RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  14:10


Comments:
سلام.شما که ميدانيد چرا خانم رايس با ايران بد است؟اما اروپا هم دارد نان خودش را میپزد و آمريکا را هم سرگرم ميکند و معاملات چرب و چيلی با ايران می بندد.
نميدانم چرا نميشود برايتان يک کامنت با روش معمولی گذاشت.زيتا
 
Post a Comment