"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

5.5.06

بوش: ايران به خاطر صلح دست از برنامه اتمی بردارد

جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در دومين ملاقات خود در يک ماه اخير نظرات واحدی را در مورد ايران ابراز داشتند.



جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، و آنگلا مرکل



آقای بوش پس از گفتگو با خانم مرکل در کاخ سفيد گفت که دولت ايران بايد درک کند که جامعه بين المللی حاضر به عقب نشينی در مورد مساله هسته ای اين کشور نيست و افزود که ايران بايد به خاطر صلح جهانی از مقاصد اتمی خود دست بردارد.

خانم مرکل نيز با تاييد اين موضعگيری گفت: ايران در هيچ شرايطی نبايد به اسلحه اتمی دست پيدا کند.

اما خانم مرکل تاکيد کرد که بايد برای اين مسئله راه حلی ديپلماتيک يافت شود و اظهار اميدواری کرد که چنين راه حلی امکانپذير است.

برخی از سياستمداران آلمانی ايالات متحده را تشويق می کنند که با ايران وارد گفتگوی مستقيم شود تا اين بن بست شکسته شود اما در ديدار اخير سران دو کشور هيچ نشانی از عدم توافق دو طرف در مورد بحران هسته ای ايران ديده نمی شد.

هم آمريکا و هم آلمان اعتقاد دارند زمان آن فرا رسيده که شورای امنيت سازمان ملل متحد با برنامه هسته ای ايران برخورد کند.

همزمان کشورهای غربی پيش نويس قطعنامه تازه ای را در شورای امنيت سازمان ملل متحد طرح کرده اند که می تواند هموارکننده راه اعمال تحريم ها بر ايران در صورت خودداری اين کشور از تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم باشد.

سفرای فرانسه و آمريکا گفته اند که اميدوارند که اين شورا قطعنامه را به زودی تصويب کند.

به اين ترتيب جنجال بر سر برنامه اتمی ايران با اقدام روز چهارشنبه (3 مه) بريتانيا و فرانسه در معرفی پيش نويس اين قطعنامه الزام آور وارد مرحله تازه ای شده است.

در پيش نويس اين سند از ايران خواسته شده غنی سازی اورانيوم را معلق سازد يا با عواقبی که جزئيات آن هنوز علنی نشده است روبرو شود.

اجلاس پاريس

پيش از آن ديپلماتهای بلندپايه پنج کشور عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان در نشستی در پاريس پايان نتوانتسه بودند در مورد نحوه برخورد با بحران هسته ای ايران به موضع مشترکی دست يافته باشند.

اجلاس پاريس با شرکت مديران کل سياسی وزارت خارجه کشورهای آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه و فرانسه - اعضای دايم شورای امنيت - و آلمان که در مذاکرات هسته ای اروپاييان با جمهوری اسلامی شرکت داشته، در آستانه آغاز مذاکرات شورای امنيت در مورد مساله هسته ای برگزار شد.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  02:17


Comments: Post a Comment