"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

5.5.06

وکلای درويشان گنابادی پنج سال از شغل وکالت محروم شدند

بنابر گزارش ها، دو وکيل درويشان گنابادی به حبس تعزيری و محروميت پنجساله از شغل وکالت محکوم شدند و شماری از درويشان نيز به حبس تعزيری و جزای نقدی محکوم شدند.



سردر حسينيه دراويش گنابادی قم



فرشيد يداللهی يکی از دو وکيل درويشان در گفتگو با خبرگزاری کار ايران ايلنا گفته است که به دنبال ماجرای تخريب حسينيه شريعت در قم بنا به حکم دادگاه 52 نفر از درويشان گنابادی به اتهام اخلال در نظم عمومی و سرکشی از دستور پليس به شلاق و حبس تعزيری و پرداخت جريمه نقدی محکوم شده اند.

آقای يداللهی همچنين گفته است که خود او و اميد بهروزی وکيل ديگر اين پرونده نيز به يک سال حبس تعزيری و 74 ضربه شلاق و پرداخت ده ميليون ريال جزای نقدی و نيز پنج سال محروميت از شغل وکالت محکوم شده اند.

در بهمن ماه گذشته (چهاردهم فوريه) دو ماه پيش در پی نا آرامی بر سر بستن حسينيه دراويش نعمت اللهی گنابادی در شهر قم، حسينيه شريعت و دو منزل مسکونی مجاور آن که به دو تن از دراويش و خويشاوندان متولی حسينيه تعلق داشته به صورت شبانه به آتش کشيده و تخريب شد.

در آن زمان مقامات گفتند که طی اين نا آرامی يکهزار نفر بازداشت و دويست نفر، از جمله جانشين فرمانده انتظامی استان قم مجروح شده اند.

مصطفی آزمايش نماينده سلسله دراويش گنابادی در خارج از ايران در گفتگو با بی بی سی گفته که دراويش گنابادی در ايجاد درگيری نقشی نداشته و در عوض به دستور قطب (رهبر) سلسله ميان مردم گل و شيرينی توزيع می کرده اند.

نا آرامی پس از آن رخ داد که مسئولان شهر تلاش کردند حسينيه دراويش گنابادی را از کنترل دراويش خارج و فعاليت آن را متوقف کنند.

اين اقدام با مقاومت دراويش روبرو شد که با اجتماع در کوچه منتهی به حسينيه و نيز بام ساختمان حسينيه به اعتراض و تحصن پرداختند.

استاندار قم علت حمله نيروی انتظامی به حسينيه را ساخت "غيرقانونی" آن دانسته و گفته که سازمان اوقاف و امورخيريه متوليان حسينيه را غيرمشروع دانسته و برای خلع يد از آنان به دادگاه شکايت کرده بوده و نيروی انتظامی بر اساس رأی دادگاه اقدام به پلمب و توقيف ساختمان حسينيه کرده است.

اما مصطفی آزمايش نماينده سلسله گنابادی در خارج از ايران به بی بی سی گفت حسينيه را سيد احمد شريعت که از مشايخ اين سلسله است در زمين موروثی خود ساخته و خود متولی آن شده اما با اتمام ساخت حسينيه، شورای تأمين استان خواستار بسته شدن آن شده و گفته در اين محل اجازه اجتماع نمی دهد.

برخورد پليس با درويشان انتقاد شماری از روحانيون ارشد ايران را برانگيخت چنانکه آيت الله منتظری از مراجع شيعه تخريب حسينيه دراويش گنابادی در قم را محکوم کرد و از مسئولان خواست اشتباه خود را جبران کنند.

آيت الله منتظری در بيانيه ای در اين باره گفت: "تخريب منزل شخصی افراد و حسينيه و ضرب و شتم بندگان خدا به ويژه خواهران هيچ توجيه شرعی ندارد."

"اسلام دين رحمت است و درآن حقوق همه مردم حتی اقليت های دينی و اهل ذمه محترم است چه رسد به حقوق مسلمانان و شيعيان."

شهر قم مذهبی ترين شهر ايران به شمار می رود و با توجه به نزاع تاريخی صوفيه و اهل شريعت، فشار بر دراويش در اين شهر سابقه طولانی دارد و به سالهای قبل از انقلاب می رسد اما در يک سال گذشته با انتشار شماری از کتابهای ضدصوفی در قم که اين سلسله را به ضدشيعی بودن متهم می کند جو سنگينتری عليه آنها شکل گرفته است.

دراويش نعمت اللهی گنابادی پيرو نورعلی تابنده ملقب به مجذوبعلی شاه هستند که خود در تهران ساکن است.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  02:13


Comments: Post a Comment