"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

2.5.06

جلسه اعضای دايم شورای امنيت در باره ايران


نمايندگان کشورهای عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان به منظور بررسی موضعی مشترک در باره بحران هسته ای ايران تشکيل جلسه می دهند و وزير خارجه ايران وضع تحريم شورای امنيت عليه اين کشور را منتفی دانسته است.

شورای امنيت



اين جلسه روز سه شنبه، 2 می، و با شرکت مديران کل سياسی وزارت خارجه کشورهای آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه و فرانسه - اعضای دايم شورای امنيت - و آلمان در پاريس، پايتخت فرانسه، کار خود را آغاز می کند و هدف از آن رفع اختلاف نظر بين اين کشورها در مورد اقدام بعدی شورای امنيت پس از دريافت گزارش مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته ای ايران است.

آلمان از جمله اعضای دايم شورای امنيت نيست اما از آنجا که همراه با فرانسه و بريتانيا در مذاکرات هسته ای اتحاديه اروپا با ايران شرکت داشته به اين اجلاس دعوت شده است.

وزيران خارجه اين شش کشور در ماه فوريه نيز در لندن تشکيل جلسه دادند و پس از صدور بيانيه شورای امنيت در ماه مارس نيز به منظور رسيدگی به نحوه اجرای آن مذاکراتی را در آلمان برگزار کردند.

گزارش مديرکل آژانس که هفته گذشته به شورای امنيت ارسال شد براساس بيانيه غير الزام آور ماه مارس شورای امنيت تهيه شده که در آن از ايران خواسته شده بود تمامی فعاليت های مرتبط با غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، گزارش های جامع و کاملی از برنامه های هسته ای خود به آژانس ارايه دهد و برای حل بحران کنونی به مذاکره باز گردد.

جمهوری اسلامی اين بيانيه را مورد قبول قرار نداد و در مقابل، اعلام کرد که برنامه غنی سازی خود را ادامه داده و مقاديری اورانيوم غنی شده توليد کرده است.

گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی عملا اعلام می دارد که ايران درخواست شورای امنيت را ناديده گرفته است و توليد اورانيوم غنی شده توسط اين کشور را مورد تاييد قرار می دهد.

با اينهمه، کشورهای عضو دايم شورای امنيت بر سر نوع واکنش شورا نسبت به اين مساله مواضع يکسانی اتخاذ نکرده اند و جلسه پاريس به منظور رفع اختلاف نظرهای موجود و هموار ساختن زمينه مساعد برای تشکيل احتمالی اجلاس وزيران خارجه شش کشور، احتمالا در روز 9 مه می، برگزار می شود.

مواضع متفاوت و موضعگيری ايران

ايالات متحده و ساير کشورهای غربی عضو شورای امنيت از اتخاذ تصميم های سختگيرانه تر شورا عليه ايران شامل تصويب قطعنامه های الزام آور در اين زمينه حمايت می کنند.



رايس و لاوروف



چنين قطعنامه هايی می تواند با هشدار به ايران برای عمل به خواست شورای امنيت آغاز شود و در صورت عدم اجرای آن توسط اين کشور، به صدور قطعنامه هايی شامل تنبيه های بين المللی منجر گردد.

در مقابل، دو کشور روسيه و چين که دارای روابط اقتصادی گسترده با ايران بوده و در عين حال نسبت به گسترش نفوذ ايالات متحده در منطقه احساس نگرانی می کنند، تا کنون از هماهنگی با خواست کشورهای غربی خودداری ورزيده اند.

چين، که بخشی از نياز نفتی خود را از ايران تامين می کند، توسل به صدور قطعنامه های سختگيرانه را گامی نا مناسب توصيف کرده و روسيه صرفا به درخواست از ايران برای دستزدن به اقداماتی جدی برای کسب اعتماد بين المللی بسنده کرده است.

روز دوشنبه، 1 می، جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، ضمن تماس تلفنی با ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، بر اهميت جلوگيری از دستيابی ايران به تسليحات اتمی تاکيد ورزيد و خواستار همگامی روسيه در اقدامات بين المللی در اين مورد شد.

همزمان، مقامات جمهوری اسلامی، ضمن تکرار مواضع خود در زمينه ادامه برنامه های هسته ای به خصوص در زمينه غنی سازی اورانيوم، خواستار آن شده اند تا پرونده هسته ای اين کشور در شورای امنيت مطرح نشود و رسيدگی به آن در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار گيرد.

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی می تواند با صدور قطعنامه هايی نظرات خود را در باره سياست های هسته ای کشورهای عضو مطرح کند اما برای وادار ساختن آنها به تغيير روش خود از اختياراتی برخوردار نيست و برای تصميم گيری در اين زمينه بايد خواستار مداخله شورای امنيت شود.

مخالفت چين و شوروی با اقدام شورای امنيت

در تحولی ديگر، روزنامه کيهان متن مصاحبه ای با منوچهر متکی، وزير خارجه را درج کرده که در آن وی صدور قطعنامه ها شورای امنيت در مورد تحريم ايران يا اقدام نظامی عليه اين کشور را منتفی دانسته است.

آقای متکی در باره مواضع چين و روسيه گفته است که "آنچه که توسط اين دو کشور رسما به ما ابلاغ شده و در گفتگوهای ديپلماتيک هم که به ما منتقل کرده اند مخالفت اين دو کشور با هر دو بحث تحريم و حمله نظامی است و در مقطع کنونی، من شخصا اعتقاد ندارم احتمال تحريم و اقداماتی از اين دست در دستور کار شورای امنيت باشد."

وزير خارجه ايران وجود هماهنگی کامل در ميان کشورهای غربی را نيز مردود دانسته و گفته است که موضوع هسته ای ايران به جای ايجاد وحدت نظر در ميان اروپاييان، باعث اختلاف در ميان آنان شده است.

وی اظهار داشته است که آمريکا نيز از دستيابی به توافق با ساير کشورها در مورد اقداماتی عليه ايران در چارچوب شورای امنيت نا اميد شده و در نظر دارد با چند کشور ديگر، به اقدامات يکجانبه ای در اين زمينه دست بزند.

در مورد پيشنهاد روسيه برای خاتمه دادن به بحران هسته ای ايران، از آقای متکی سئوال شد که آيا هيات ايرانی در سفر به مسکو طرحی را نيز همراه خود برده بود.

وزير خارجه ايران تاکيد کرده است که هيچ طرحی که شامل توقف يا تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم باشد در مذاکرات مسکو مطرح نشد و جمهوری اسلامی هر طرحی از اين نوع را مردود می داند.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  12:49


Comments: Post a Comment