"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

2.5.06

سفر نماينده کوفی عنان در افغانستان به تهران

تام کونيگز نماينده دبير کل سازمان ملل در امور افغانستان، به منظور ديدار و گفتگو با مقامات ايرانی، وارد تهران شده است.



تام کونيگز



آقای کونيگز پس از ورود به تهران با مقامات ايرانی از جمله منوچهر متکی وزير امور خارجه، مصطفی پورمحمدی وزير داخله (کشور) و مهدی صفری معاون وزير امور خارجه ايران ديدار و گفتگو کرد.

وی پيشتر در کابل به خبرنگاران گفته بود که از احتمال تاثير بحران هسته ای ايران بر همسايه شرقی اين کشور (افغانستان) نگران است.

محورهای اصلی مورد بحث در ديدارهای نماينده کوفی عنان با مقامات ايرانی در تهران، در خصوص مسائلی همچون امنيت، مواد مخدر، حضور نيروهای خارجی در افغانستان، وضعيت پناهندگان و بازسازی افغانستان و مسائل منطقه ای بود که در اين زمينه بحث و تبادل نظر با مقامات مذکور صورت گرفت.

تام کونيگز در ديدار با مصطفی پور محمدی وزير داخله ايران در خصوص مساله بازگشت مهاجران افغان به کشورشان گفت که سازمان ملل، دولت افغانستان و ايران مسئوليت مشترکی در خصوص بازگشت مهاجران به کشورشان و ايجاد شرايط بهتر برای زندگی دوباره آنها دارند که طرح بازگشت داوطلبانه و تدريجی مهاجران کمک بزرگی به اين مساله خواهد کرد.

وزير داخله ايران با پذيرش اين موضوع، خاطر نشان کرد که دولت اين کشور، احساس می کند سازمان ملل در سالهای اخير خود را به حاشيه برده و ديگر حضور فعال گذشته را ندارد.

او افزود که کشورهای ديگر نيز آنگونه که بايد و شايد حمايت و سرمايه گذاری لازم را در مساله افغانستان ندارند.

مواد مخدر

از ديگر مطالب مطرح شده در اين جلسات، مساله کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان بود.

آقای کونيگز گفت با وجود چالشهای غير معقولی که بر سرراه کشت جايگزين در مزارع خشخاش وجود دارد سازمان ملل اميدوار است با راهکارهای اصولی در دراز مدت اين مساله را به کلی حل کند.

مقامات ايرانی با وجود اظهار اميدواری در اين زمينه گفتند آنچه که جهان تا کنون شاهد آن بوده افزايش مواد مخدر در افغانستان بوده است.

نماينده ويژه دبير کل سازمان ملل متحد در ديدار با مهدی صفری معاون وزير خارجه ايران نقش ايران را در صحنه امنيت و تحولات افغانستان کليدی توصيف کرد.

او از اين کشور در زمينه اقداماتی همچون بازسازی در افغانستان، مبارزه با مواد مخدر و ايجاد صلح و ثبات و پذيرايی از پناهندگان افغان تقدير کرد.

مقامات ايران نيز با اشاره به نقش محوری سازمان ملل متحد در تحولات پنج سال گذشته افغانستان، خواستار توجه جدی مجامع جهانی به موضوع مقابله و مبارزه با مواد مخدر و زمان بندی خروج نيروهای خارجی بر اساس يک جدول زمانی مشخص شدند.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  12:39


Comments: Post a Comment