"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

2.5.06

الهام: نيروهای ايران وارد خاک عراق نشده اند

غلامحسين الهام، سخنگوی دولت خبر ورود نيروهای نظامی ايران به خاک عراق و درگيری آنها با نيروهای حزب کارگران کردستان ترکيه (پ. ک. ک.) را تکذيب کرده است.



نقشه عراق



وی روز دوشنبه، 11 ارديبهشت به خبرنگاران گفت نيروهای ايران وارد مرزهای عراق نشده ‌اند و اين خبر مورد تاييد نيست.

آقای الهام افزود:"البته ما با كشورهای همسايه‌ دارای پيمان‌های امنيتی هستيم و در چارچوب اين موافقتنامه ها عمل می ‌كنيم و هيچ نگرانی در اين ارتباط نداريم."

در همين حال، مصطفی پورمحمدی، وزير کشور ايران نيز در گفت و گويی با شبکه تلويزيونی دی (D) ترکيه گفته است کانون فعاليت های به گفته وی تروريستی در شمال عراق است و عواملی که وی آنان را تروريست خواند، مشکل مشترک در مرزهای دو کشور هستند.

آقای پورمحمدی افزود ترکيه و ايران بايد با همکاری های اطلاعاتی و افزايش امکانات مرزبانان دو کشور، در جهت مقابله با اين گروه ها اقدام کنند.

وزير کشور ايران نامی از گروه های مورد نظر خود نبرد، اماتاکيد کرد که ايران جلوگيری از فعاليـت گروه های تروريستی و مقابله با آنها را حق خود می داند.

وی در عين حال گفت که جمهوری اسلامی بنا ندارد حاکميت ديگر کشورها را نقض کند و در تعقيب گروه های تروريستی، داخل مرزهای ديگر کشورها نمی شود.

پيشتر مقام های وزارت دفاع عراق گفته بودند نيروهای نظامی ايران اهدافی را در منطقه مرزی حاج عمران واقع در کردستان عراق هدف خمپاره قرار داده اند.

بنا بر اطلاعيه وزرات دفاع عراق که شبکه تلويزيونی عرب زبان الشرقيه آن را پخش کرده، نيروهای ايرانی همچنين 'حدود پنج کيلومتر در خاک عراق پيشروی کرده و مقر فرماندهی شاخه نظامی پ ک ک در منطقه لولان را با يکصد و هشتاد گلوله توپ زير آتش گرفته اند.'

در اين اطلاعيه همچنين آمده که عمليات نيروهای ايرانی در 24 ساعت گذشته انجام شده است.

از سوی ديگربرخی مقام های رسمی در کردستان عراق می گويند اين اولين حمله از اين دست نبوده و پيش از اين نيز در روز 21 آوريل نيروهای ايرانی همين مناطق را مورد هدف مشابهی قرار داده بودند.

محمود عثمان از نمايندگان کرد پارلمان عراق به بخش فارسی بی بی سی گفته است اين گونه حملات تنها مختص به ايران نيست و نيروهای ترکيه نيز عمليات مشابهی را در کردستان عراق انجام می دهند.

در ماه های اخير، گروه موسوم به پژاک که وابسته به حزب کارگران کردستان ترکيه است در موارد متعددی در خاک ايران با نيروهای نظامی و امنيتی جمهوری اسلامی درگير شده بود.

طی هفته های گذشته گزارش هايی از عمليات مشترک ايران و ترکيه عليه برخی جريان های کرد در کردستان عراق مخابره شده بود.

چند روز پيش نيز جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق، نسبت به دور جديد اين حملات که گفته می شود از اواسط ماه آوريل شروع شده، ابراز نگرانی کرده بود.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  12:30


Comments: Post a Comment