"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

5.5.06

شيمون پرز به ايران پيشنهاد صلح داد

در حالی که محسن رضايی دبير مجمع تشخيص مصلحت ايران از "دست به يقه شدن" قريب الوقوع ايران و آمريکا سخن گفته است شيمون پرز نخست وزير سابق اسرائيل ضمن هشدار به ايران خواستار صلح با ايران شده است.


شيمون پرز



آقای رضايی که در همايش گذار از بحران در دانشگاه اميرکبير تهران سخن می گفت هدف آمريکا را براندازی نظام جمهوری اسلامی دانست.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، وی در عين حال با انتقاد از ديپلماسی ايران گفت بايد اين ديپلماسی از حالت افراط و تفريط بيرون آيد. وی در سخنان خود هم به سياست تنش زدايی دوره خاتمی حمله کرد و هم شيوه های "تهاجمی" در ديپلماسی دولت فعلی را تلويحا ناکارآمد توصيف کرد. وی ديپلماسی کنونی دولت را "ساده انديشی" دانست و جای نخبگان را در آن خالی ارزيابی کرد.

در همين حال، شيمون پرز نخست وزير سابق اسرائيل و برنده جايزه صلح نوبل ضمن هشدار به ايران دست صلح به سوی اين کشور دراز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وی گفت: "در عمق زمين يک سلاح کشتار جمعی به طور مخفيانه در حال آماده شدن است که دنيا و اسرائيل را تهديد می کند."

آقای پرز که پدر برنامه هسته ای اسرائيل خوانده می شود افزود: "ما از مقامات هسته ای ايران خواهان صلح هستيم و آنان را ترغيب می کنيم که از تحريکات هسته ای خود دست بردارند."

وی در عين حال هشدار داد: "به ياد داشته باشيد که اسرائيل قدرتمند است و می داند چگونه از خود دفاع کند."

از سوی ديگر اقدامات ديپلماتيک برای مهار بحران هسته ای ايران همچنان ادامه دارد.

مقامات فرانسوی و آمريکايی گفتند که دولتهای اروپايی که در اجلاس پاريس شرکت دارند و در باره برنامه هسته ای ايران صحبت می کنند تمام سعی خود را خواهند کرد تا اقدامی الزام آور در شورای امنيت به تصويب برسد.

پنج عضو دايمی شورای امنيت همراه با آلمان در پاريس مشغول مذاکره اند تا به موضع واحدی در باره نحوه برخورد با ايران برسند.

اين اولين ديدار قدرتهای اصلی در شورای امنيت پس از ارائه گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی به شورا در روز جمعه است. اين گزارش حاکی از نقض دستور سازمان ملل برای توقف برنامه غنی سازی هسته ای در ايران بود.

نيکولاس برنز معاون وزير خارجه آمريکا گفت که وی انتظار دارد اروپايی ها قطعنامه ای را پيشنهاد کنند که بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، تهديد به تحريم های اقتصادی و نظامی را در بر داشته باشد.

اما منوچهر متکی وزير خارجه ايران در گفتگويی با روزنامه کيهان چاپ تهران گفته است که دو عضو دايمی شورای امنيت يعنی روسيه و چين رسما به ايران گفته اند که با تحريم و همينطور حمله نظامی عليه ايران مخالفت خواهند کرد.

با اينهمه، کاخ سفيد در واکنشی به اظهارات وزير خارجه ايران گفته است که ترديد دارد ايران از روسيه يا چين اطمينان گرفته باشد که با مساله تحريم مخالفت خواهند کرد.

اسکات مک کللان، سخنگوی کاخ سفيد گفت که يک روز پيشتر پرزيدنت بوش با رئيس جمهوری روسيه گفتگوی تلفنی "خوبی" داشته است و هر دو رهبر در اين موضع همنظر بوده اند که لازم است اطمينان حاصل شود که ايران به بمب اتمی دست نخواهد يافت.

"ما همگی در اين هدف متحد هستيم که از اينکه رژيم ايران توانايی توليد سلاح اتمی به دست آورد جلوگيری کنيم."



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  02:06


Comments: Post a Comment