"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

25.4.06

آمریکا: باب گفتگو با ایران همچنان گشوده است


آدام ارلی معاون سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در واکنش به صحبت های محمود احمدی نژاد رئيس جمهور اسلامی ايران مبنی بر عدم تمايل تهران به مذاکره با واشنگتن گفت که کشورش همچنان مايل به گفتگو با ايران درباره عراق است:


آدام ارلی معاون سخنگوی وزارت خارجه آمريکا



"اگر ايرانيان اين گفتگوها را مفيد بدانند و بخواهند ملاقات کنند ما با آنها ملاقات خواهيم کرد. ما پيش تر هم گفتگوهايی از اين قبيل در افغانستان داشته ايم و بنابراين اين هيچ تغيير اساسی با عملکرد پيشين به حساب نمی آيد."

آقای احمدی نژاد روز دوشنبه در يک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره مذاکره ايران و آمريکا گفت که اکنون که دولت عراق در حال شکل گيری است نيازی به انجام اين گفتگوها نيست.
اين در حاليست که مقام های آمريکايی گفت و گو با ايران را به تعويق انداخته و به شکل گيری دولت عراق موکول کرده بودند.
اما آقای احمدی نژاد گفت ايران به آمريکا اعتماد ندارد و آمريکاييها به گفته او "دهها بار پيام دادند" که خواهان همکاری ايران در زمينه مسايل عراق هستند.

با اين حال سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت که کانال ارتباطی با ايران همچنان گشوده است و در زمان مقتضی از آن استفاده خواهد شد:

"از اين کانال ارتباطی هنگاميکه لازم و مناسب باشد استفاده خواهد شد. من نمی خواهم وارد جزئيات زمان انجام اين گفتگوها شوم. اما باز هم بايد بگويم که اين مربوط به اقدامات ايران در عراق می شود."

مقام های آمريکايی به کرات اعلام کرده اند که خواستار گفتگو با ايران بر سر اوضاع عراق هستند اما اين گفتگوها که قرار است در بغداد انجام شود از سوی آمريکا چندين بار به تعويق افتاده است.

جورج بوش رئيس جمهور آمريکا زلمی خليلزاد سفير خود در بغداد را مامور گفت و گو با ايران کرده است.

رهبران ايران نيز طی چند ماه اخير نسبت به مذاکره مستقيم با آمريکا ابراز آمادگی کرده اند.

اما هر بار اين مذاکرات به دليلی به تعويق افتاده است.

در مرحله آخر وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد که آقای خليلزاد مشغول کمک به شکل گيری حکومت عراق است و تا زمانيکه دولت عراق بر سر کار نيايد ملاقاتی با ايران صورت نخواهد گرفت.

در چند روز گذشته مقام های عراقی از جمله جلال طالبانی رئيس جمهوری آن کشور گفته اند که ميل دارند در گفتگوی نمايندگان آمريکا و ايران حضور داشته باشند.

به گفته برخی کارشناسان در درون حکومت آمريکا برخی افراد و گروه های نزديک به دفتر ديک چنی معاون رئيس جمهور اين کشور مخالف هر گونه تماس ديپلمات های آمريکايی با ايران هستند. اما اين هنوز روشن نيست که نفوذ گروه های ياد شده در تصميم گيری های مربوط به مذاکره با ايران چقدر است.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani Afshin

Afshin Irani  ||  12:04


Comments: Post a Comment