"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

23.4.06

روسيه بار ديگر درخواست توقف همکاری اتمی با ايران را رد کرد

يک روز پس از آنکه نيکلاس برنز، معاون وزارت خارجه آمريکا خواهان توقف همکاری اتمی روسيه با ايران شد، وزرات خارجه روسيه به اظهارات وی واکنش نشان داد و اعلام کرد:"هر کشوری خود بايد تصميم بگيرد با چه کشوری همکاری بکند و با چه کشوری نکند، تصميم گيری در مورد منع همکاری با هر کشور خاصی تنها در صلاحيت شورای امنيت سازمان ملل متحد است و اين شورا هنوز هيچ قطعنامه ای در منع همکاری با ايران در زمينه انرژی اتمی صادر نکرده است.



نيروگاه اتمی بوشهر



نيکلاس برنز نمايندگی آمريکا را در نشستی به عهده داشت که سه شنبه هيجدهم آوريل در مسکو با حضور پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان برای تصميم گيری در مورد واداشتن ايران به عمل به خواسته های شورای امنيت برگزار شد.

اين نشست نتيجه ای در برنداشت و موضوع تحريم ايران که آمريکا برای اعمال فشار بر ايران جهت کنار گذاشتن برنامه غنی سازی اورانيوم در دستور کار شورا گذاشته بود مورد موافقت قرار نگرفت.

روسيه که فراهم آورنده اصلی فناوری هسته ای برای ايران است در کنار چين از مخالفان اصلی تحريم ايران به شمار می رود و ميخائيل کامينين، سخنگوی وزارت خارجه روسيه در واکنش به اظهارات معاون وزارت خارجه آمريکا که خواهان قطع همکاری اتمی روسيه و ايران شده تأکيد کرده که همکاری اتمی روسيه و ايران هيچ خطری متوجه جهان نمی کند.

وی يادآور گرديده است که توافقنامه ای که ميان ايران و روسيه در مورد ساخت نيروگاه اتمی بوشهر امضا شده مقرر می دارد که زباله سوخت مصرف شده در اين نيروگاه به روسيه بازگردانده شود و بدين ترتيب امکان توليد پلوتونيوم از زباله اتمی و مصرف آن در سلاح اتمی منتفی می شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسيه تأکيد کرده است که نيروگاه اتمی بوشهر نمی تواند برای اهداف نظامی به کار گرفته شود و آمريکاييها اين را خوب می دانند و از سوی ديگر، نيروگاه اتمی بوشهر ارتباطی با برنامه غنی سازی اورانيوم که اسباب نگرانی آمريکا و متحدانش را فراهم آورده، نيست.

سرگئی کرينکو، رئيس آژانس فدرال انرژی اتمی روسيه نيز که در قرقيزستان به سر می برد طی اظهاراتی که از شبکه تلويزيونی ان تی وی جهانی پخش شد سخنان سخنگوی وزارت خارجه کشور خود را در زمينه همکاری هسته ای با ايران تکرار کرده است.

درخواست توقف همکاری اتمی ميان روسيه و ايران پيشتر نيز از جانب کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا مطرح و از جانب روسيه رد شده بود.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  19:54


Comments: Post a Comment