"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

25.4.06

روسيه غنی سازی دارد ايران هم دارد، با هم همکاری می کنيم


محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، در دومين مصاحبه‌ مطبوعاتی خود از زمان انتخاب شدنش به اين مقام، در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی سخن گفت.


محمود احمدی نژاد



او در سخنانی به عنوان مقدمه اين نشست مطبوعاتی ابتدا به کليات فعاليتهای دولت اشاره کرد.

رئيس جمهور ايران در بخش دوم سخنان خود با اشاره به مشکل فلسطين، اظهار داشت که اين مشکل در گذشته به خاطر "يهودی ستيزی" کشورهای غربی پديد آمده است.

او از دولتمردان غربی خواست به يهوديان اجازه بدهند که خود درباره آينده خود تصميم بگيرند.

او سپس خطاب به مردم آلمان گفت که "ملتی هوشمند" مانند ملت آلمان نبايد سالها به خاطر مسايلی که در دورانی از تاريخ گذشته اروپا رخ داده است، مورد تحقير قرار گيرند.

رئيس جمهور ايران گفت که اکنون دوران حاکميت ملتها شروع شده است. او افزود دوران اتکا به زرادخانه ها بسر آمده و اکنون دوران فرهنگ و انديشه است.

او گفت که ما با همه خواهان گفتگو هستيم، البته در اين باره اسراييل را مستثنی کرد.

آقای احمدی نژاد گفت چرا برخی از قدرتها سازمانهای بين المللی و فعاليت آنها را بی اعتبار می کنند و ضمن اشاره به مناقشه هسته ای ايران ضمن انتقاد از کشورهای صاحب قدرت اتمی بر صلح آميز بودن فعاليتهای اتمی ايران تاکيد کرد.

او گفت ايران علاقه مند به ادامه همکاری با آژآنس بين المللی انرژی هسته ای است اما با آژانسی که دوگانه عمل می کند مخالفت دارد.

وی افزود که بزودی طی نامه ای به سران بسياری از کشورهای جهان مسايلی را با آنها در ميان خواهد گذاشت.

روابط ايران و روسيه

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ايران و روسيه به خصوص همکاريهای هسته ای گفت: "روابط ما با روسيه دوستانه است و اميدواريم که روابطمان را در زمينه های مختلف گسترش بدهيم."

او گفت مواضع روسيه در قبال ايران تا کنون خوب بوده و اظهار اميدواری کرد که اين مواضع روسيه ادامه پيدا کند.

خبرنگاری از آقای احمدی نژاد در خصوص آنچه که از آن با عنوان طرح روسيه نام برده می شود پرسيد که در پاسخ آن رئيس جمهور ايران گفت: "روسيه غنی سازی دارد ما هم داريم؛ با هم می توانيم همکاری کنيم." خبرنگار بار ديگر نسبت به احتمال در نظر گرفته شدن اين طرح سوال کرد که در پاسخ آن آقای احمدی نژاد گفت: "کدام طرح! آلان شش ماه از آن موقع گذشته ايم."

طرح روسيه شامل غنی سازی اورانيوم برای مصارف ايران در خاک روسيه بود.

تاکيد بر غنی سازی

خبرنگار شبکه ان بی سی پرسيد چه کاری جهان بايد انجام دهد يا امتيازی دهد تا ايران را مجاب کند که دست از غنی سازی اورانيوم بردارد.

آقای احمدی نژاد گفت: "من از شما سوال می کنم آيا راهی هست که به شما امتيازی بدهند تا شما از استقلال خود دست برداريد. ما حقوق خود را می خواهيم و نيازی به کمکی از سوی آنها (کشورهای جهان) نيست (آنها) اجازه بدهند ملت ايران کار خود را بکند. غنی سازی را ايران خود بدست آورده و از آن صيانت خواهد کرد."

او در بخش ديگری از اين مصاحبه گفت که ايران مرحله آزمايشی غنی سازی را پشت سر گذاشته و علاقه مند است سوخت مورد نياز خود را خود آماده کند.

خبرنگاری پرسيد که بعضی ها معتقدند خبر "خوش هسته ای" تبعات منفی در پرونده هسته ای خواهد داشت، نظر شما چیست؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت که ايران آنقدر "روراست" که تا دست پیدا کرد (به فن آوری هسته ای) اعلام کرد چون (اين را) "حق خود می دانیم و در جهت صلح و امنیت کار می کنیم". او افزود "دو سه ملت هستند که هر وقت کسی به سمت آزادی میره، عصبانی می شوند، خب بشوند."

آقای احمدی نژاد تاکيد کرد که شورای امنيت سازمان ملل متحد بايد در چارچوب قوانين عمل کند و اگر غير از اين عمل کند اعتبارش از بين می رود.

روابط با همسايگان

خبرنگاری از آقای احمدی نژاد در خصوص اقدامات ايران برای اعتماد سازی بيشتر با همسايگان و اينکه برخی ادعا می کنند که در منطقه التهاب است، پرسيد.

او گفت: "ما فکر می کنيم التهابی در منطقه نيست. روابط ما با همسايگان دوستانه است و آنها اعلام کرده اند که از اقتدار ايران نگران نيستند و روابط ما با آنها در حال توسعه است و آنها بر حق ايران بر داشتن چرخه هسته ای تاکيد کرده اند."

او در ادامه خطاب به دولتمردان به گفته او "چند کشور" گفت : "(خود شما) مشکلی را درست می کنيد که نمی توانيد حل کنيد و اکنون می گوييد که بحران است، اصلا بحرانی در منطقه نيست و التهاب در منطقه خود آقايان (همين کشورها) هستند."

آقای احمدی نژاد در سخنان خود تاکيد کرد که ملت ايران يکپارچه است و گفت: "بدانيد مساله هسته ای به اندازه ملی شدن نفت 100 برابر بيشتر ارزش دارد. "

خبرنگاری داخلی ضمن اشاره به برخی از انتقادها از عملکرد آقای احمدی نژاد گفت :"آيا دل شما برای جنگ تنگ شده است؟"

رئيس جمهور ايران بدون پاسخ مستقيم به اين پرسش گفت که ايران در مواضع خود در خصوص تحولات جهانی "بسيار قاطع است و بدهکار هيچ کسی هم نيست" و افزود که کشورش نمی تواند در مقابل "ظلم آشکار بی تفاوت" باشد و سپس تاکيد کرد که اين گونه صحبت کردن ها به معنی تند بودن نيست.

گفتگوی ايران با آمريکا بر سر عراق

او در خصوص مذاکره با آمريکا بر سر عراق گفت ايران به آمريکا اعتماد ندارد و آمريکاييها "دهها بار پيام دادند" که خواهان همکاری ايران در زمينه مسايل عراق هستند.

او گفت اما اکنون که دولت در عراق در حال شکل گيريست نيازی به انجام اين گفتگوها نيست.

خبرنگاری از آقای احمدی نژاد در خصوص امکان گفتگوی ايران با آمريکا بطور مستقيم پرسيد.

رئيس جمهور ايران گفت که طبيعی است گفتگو با هر کشوری شرايط خاص خود را دارد. او افزود که ايران بارها اعلام کرده است که با آمريکا در صورت محقق شدن شرياط ايران گفتگو می کنيم . او گفت که بارها اين شرايط عنوان شده و نيازی به تکرار آنها نيست.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News
Afshin Irani

Afshin Irani  ||  12:15


Comments: Post a Comment