"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

23.4.06

ايران: فعاليت های غنی سازی و تحقيقاتی بازگشت ناپذير است

ايران بار ديگر تقاضای مربوط به متوقف ساختن برنامه غنی سازی اورانيوم و تحقيقات هسته ای را رد کرده و گفته است اين فعاليت ها غيرقابل بازگشت است.



حميدرضا آصفی



حميدرضا آصفی، سخنگوی وزير امور خارجه ايران در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران گفت: "تعليق فعاليت های تحقيقاتی جمهوری اسلامی ايران بيشتر يک بحث رسانه ‌ای و تبليغاتی است."

تازه ترين واکنش ايران در اين مورد در حالی مطرح می شود که کمتر از يک هفته ديگر، آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش خود را درباره ميزان همکاری ايران به اعضای اين آژانس ارائه می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفت: "جمهوری اسلامی ايران از حقوق خود صرف نظر نخواهد كرد و اين حقوق بايد به رسميت شناخته شود."

به گفته فرانسيس هريسون، خبرنگار بی بی سی در تهران، در آستانه پايان ضرب الاجل تعيين شده برای ايران، تقاضاهايی در اين مورد مطرح شده که اين کشور سياست انعطاف پذيرتری در مقابل غرب در پيش گيرد.

آقای آصفی در پاسخ به سوالی در مورد طرح روسيه گفت ايران همچنان در حال بررسی آن است.

به گزارش ايرنا، آقای آصفی افزود: "طرح روسيه كماكان روی ميز مذاكره است و می ‌بايد بسترهای لازم برای اجرايی شدن آن فراهم شود. "

اما وی تاکيد کرد که: "هيچ طرحی نبايد جمهوری اسلامی ايران را در حقوق خودش محروم كند."

پيشتر، علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی خبر از آن داد که جمهوری اسلامی در زمينه غنی سازی اورانيوم به توافقی اصولی با روسيه دست يافته است.

وی جمعه شب در کنفرانس "امنيت انرژی" در مسکو اعلام کرد پيشنهاد روسيه برای غنی سازی مشترک همچنان قابل بررسی است و ايران به گفت وگوهای خود در اين زمينه همچنان ادامه می دهد.

آقای سلطانيه افزود: "ما در اصل با اين پيشنهاد مدتی قبل موافقت كرديم. ‌اما بسياری از مسايل فنی، حقوقی و مالی همچنان بايد مورد بررسی قرار بگيرد. اين پيشنهاد همچنان تحت مذاكره قرار دارد."

براساس طرح پيشنهادی روسيه، ايران می تواند فرآوری اورانيوم خام و تبديل آن به گاز هگزافلوئوريد اورانيوم را در خاک خود پيگيری کند، اما مرحله بعد چرخه سوخت اتمی يعنی تزريق اين گاز به دستگاههای سانتريفوژ برای غنی سازی را در همکاری مشترک با دولت روسيه در خاک آن کشور انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در مورد مذاکراتی که قرار است ميان کشورش و آمريکا در مورد عراق برگزار شود، گفت: "بايد مقدمات تدارک شود. هنوز هيچ چيز تدارک نشده است و عجله‌ ای هم نداريم كه مقدمات فراهم شود."



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  21:51


Comments: Post a Comment