"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

23.4.06

طالبانی: در مذاکرات ايران و آمريکا حاضر خواهم بود

جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق گفته است كه درمذاكرات جمهوری اسلامی ايران و آمريكا درباره عراق حضور خواهد داشت.



جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق



آقای طالبانی روزيكشنبه در نشستی خبری كه با حضور سفيرآمريكا در بغداد و مسعود بارزانی، رييس اقليم كردستان در اربيل برگزار شد، اظهارداشت: مذاكرات آمريكا و ايران درباره مسايل عراق برگزار می ‌شود.

با اين حال، وی به زمان و مکان برگزاری اين مذاکرات اشاره ای نکرد.

رييس جمهوری عراق گفت که در ديدار با مسعود بارزانی موضوع مذاكره آمريكا با ايران درباره عراق را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

اواسط ماه مارس گذشته، علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران از پذيرش مذاکره با آمريکا درباره عراق خبر داد و گفت افرادی مشخص خواهند شد تا در اين زمينه با آمريکا مذاکره کنند.

با اين حال، مقامات جمهوری اسلامی تاکيد کردند اين مذاکرات که به دنبال درخواست عبدالعزيز حکيم، رييس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق صورت خواهد گرفت، تنها به مسايل مربوط به عراق محدود خواهد ماند.

در همين حال، زلمی خليلزاد، سفير آمريکا در عراق نيز گفت:"با طرف ايرانی توافق كرديم که مذاكرات بعد از تشكيل دولت عراق آغاز شود."

وی با تاييد اين نکته که جلال طالبانی در مذاکرات ايران و آمريکا حاضر خواهد بود، گفت آمريكا پذيرفته كه اين مذاکرات با حضور طرف عراقی برگزار شود.

آقای خليلزاد نيز از ارايه جزيياتی درباره زمان و مکان برگزاری اين مذاکرات خودداری کرد.

نگرانی از عمليات نظامی در نزديکی مرزهای عراق

جلال طالبانی در عين حال، از انجام عمليات نظامی ايران و ترکيه در مرزهای خود با عراق ابراز نگرانی کرده است.

در روزهای اخير گزارش هايی مبنی بر استقرار هزاران نيروی نظامی ايران و ترکيه در مناطق نزديک به عراق، برای مقابله با گروه های مسلح کرد منتشر شده بود.

در ماه های اخير، گروه پژاک که خود را بخش ايرانی حزب کارگران کردستان ترکيه (پ ک ک) معرفی می کند، در درگيری های متعددی با نيروهای نظامی و امنيتی ايران، شماری از ماموران ايرانی را کشته اند.

رييس جمهوری عراق، با تاکيد بر نگرانی خود از آنچه در نزديکی مرزهای عراق روی می دهد، گفت عراق کشوری مستقل و مقتدر است که به ديگران اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی دهد.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  21:10


Comments: Post a Comment