"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

23.4.06

بروز نشانه های سازش از سوی تهران در مورد مساله هسته ای

تنها يک هفته مانده به پايان ضرب الاجل شورای امنيت سازمان ملل برای ايران جهت معلق کردن فعاليت های غنی سازی اورانيوم، نشانه های فزاينده ای به چشم می خورد که ايران ممکن است مايل باشد بر سر برنامه های اتمی خود دست به سازش بزند.



تکنسين ها در يکی از تاسيسات اتمی ايران



در پی بالا گرفتن گفتگو از تحريم يا حتی انجام عمليات نظامی عليه تاسيسات اتمی ايران در صورت خودداری تهران از تعليق غنی سازی، فرستادگان جمهوری اسلامی در آخرين لحظه فعاليت های ديپلماتيک خود را شدت بخشيده اند.

يک مقام ايرانی که نخواست نامش فاش شود می گويد هياتی که روز چهارشنبه به مسکو رفت تا با اروپايی ها مذاکره کند، پيشنهاد تعليق کامل غنی سازی اورانيوم را داد به شرطی که فعلا علنی نشود.

آن هيات روز چهارشنبه با نمايندگان آلمان، بريتانيا و فرانسه در مسکو گفتگو کرد اما اروپايی ها گفتند که در اين مذاکره تغييری در موضع ايران مشاهده نکرده اند.

اين مقام ايرانی می گويد اروپايی ها پيشنهاد تهران را با اين استدلال که مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی بايد تا پايان ماه جاری ميزان همکاری ايران را به شورای امنيت گزارش کند رد کردند.

ساير گزارش ها از اروپا حاکيست که ايران پيشنهاد يک وقفه فنی کوتاه در غنی سازی را داده است تا زمينه انجام گفتگوها فراهم شود، اما اين پيشنهاد رد شد.

اينها نشانه های نرمشی احتمالی از سوی ايران است که تاکنون با شعارهای مقابله جويانه و تمرد آميز به درخواست های شورای امنيت واکنش نشان می داد.

يک استدلال اين است که اکنون که ايران می گويد در فناوری غنی سازی اورانيوم مهارت پيدا کرده، می تواند به گونه ای آبرومندانه برنامه اتمی اش را متوقف کند.

اخيرا همچنين صحبت های بيشتری از نياز ايران به مذاکره مستقيم با آمريکا در مورد مساله هسته ای مطرح شده است.

اما معلوم نيست آيا آمريکا مايل است اين کار را به شکلی انجام دهد که تهران بتواند حفظ آبرو کند يا اينکه آن کشور را وادارد به تمام خواسته های واشنگتن تن دهد.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  20:21


Comments: Post a Comment