"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

23.4.06

واکنش سرد چين به درخواست آمريکا در مورد ايران

چين به درخواست آمريکا برای بررسی قطعنامه ای در سازمان ملل در مورد برنامه اتمی ايران که راه اقدامات مختلف عليه ايران از جمله اقدام نظامی را باز می گذارد به سردی واکنش نشان داده است.



هو جينتائو و جورج بوش



جورج بوش می گويد در جريان ديدار خود با رئيس جمهور چين در کاخ سفيد از او خواسته است امکان صدور قطعانه ای در شورای امنيت در مورد برنامه هسته ای ايران را که حاوی طيفی از واکنش های بالقوه از تحريم ها گرفته تا اقدام نظامی است را مد نظر قرار دهد.

اما هو جينتائو در واکنش به اين درخواست گفت که چين برای يک راه حل ديپلماتيک مسالمت آميز کار خواهد کرد.

وی گفت: "ما آماده ايم به همکاری با آمريکا ادامه دهيم... تا مسائل هسته ای شبه جزيره کره و مساله اتمی ايران را از طريق مذاکرات ديپلماتيک به شکلی مسالمت آميز حل کنيم."

چين همواره بر يافتن راه حلی ديپلماتيک در مورد برنامه هسته ای ايران، که غرب مظنون است اهداف نظامی دارد، تاکيد کرده است. ايران می گويد برنامه اتمی اش صرفا جنبه غيرنظامی دارد.

پکن در ماه فوريه بالاخره پس از چانه زنی های شديد آمريکا قانع شد به ارسال پرونده اتمی ايران به شورای امنيت رای دهد. پرونده ايران تا آن زمان تحت بررسی آژانس بين المللی انرژی اتمی بود اما تصميم گيری نهايی در مورد پرونده اکنون در اختيار شورای امنيت است.

پيشتر مصطفی محمد نجار، وزير دفاع ايران، گفت که کشورش هراسی از تهديدها ندارد اما اصرار ورزيد که تهران هنوز آماده مذاکره در مورد برنامه اتمی اش است.

شورای امنيت تا 28 آوريل به ايران فرصت داده است کليه فعاليت های غنی سازی اورانيوم را معلق سازد، درخواستی که ايران رد کرده است.

هنوز معلوم نيست در صورتی که ايران به خواسته های شورای امنيت تن ندهد، اين شورا چه گامی عليه ايران خواهد برداشت.

نمايندگان اعضای دائمی شورای امنيت به علاوه آلمان که اين هفته در مسکو تشکيل جلسه داده بودند از رسيدن به توافق در مورد گام بعدی در مورد ايران بازماندند.

در آن نشست از جمله موضوع تحريم های اقتصادی عليه ايران به بحث گذاشته شده بود.

نخستين سفر به آمريکا

رئيس جمهور آمريکا در ديدار روز پنجشنبه خود با هو جينتائو که برای اولين بار است به عنوان رئيس جمهور چين از آمريکا بازديد می کند، همچنين او را ترغيب کرد برای بستن شکاف عظيم تجاری دو کشور بيشتر تلاش کند.

بنابه گزارش ها در اين ديدار پيشرفتی در مورد اين مساله حاصل نشد، با اين حال آقای جينتائو گفت چين "همچنان گام هايی" برای تغيير ارزش واحد پولی خود برخواهد داشت.

ارزش پايين يوآن باعث ايجاد يک عدم توازن تجاری چند ميليارد دلاری ميان دو کشور شده است.

آمريکا بزرگترين بازار برای کالاهای صادراتی چين است و دسترسی چين به اين بازار برای ادامه رشد اقتصادی اين کشور ضرورت دارد.

آقای بوش در سخنانی که در استقبال از آقای هو بيان کرد، گفت دو کشور در مسائل امنيتی مشترکات زيادی دارند. وی به طور اخص از برنامه های هسته ای ايران و کره شمالی، تروريسم بين المللی و آنچه که او نسل کشی در منطقه دارفور سودان توصيف کرد، نام برد.

آمريکا از برگزاری مراسم کامل رسمی برای استقبال از رييس جمهوری چين امتناع کرده است و به همين دليل هو جينتائو پيش از سفر به واشنگتن با رهبران تجاری آمريکا در ايالت سياتل ملاقات کرد.

سخنان آقای هو در کنفرانس مشترک خبری با جورج بوش، با شعار يک تظاهرکننده زن که در حمايت از آئين "فالون گانگ"، يکی از نهضت های دينی که پيروی از آن در چين ممنوع است، مختل شد.

همچنين صدها تظاهرکننده در خارج از کاخ سفيد عليه سياست حقوق بشر پکن دست به تظاهرات زدند.

آقای بوش نيز گفت او "به بحث با پرزيدنت هو در مورد اهميت احترام به حقوق بشر و آزادی های مردم چين ادامه خواهد داد."



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  20:16


Comments: Post a Comment