"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

19.4.06

روسيه بدنبال راه حل ديپلماتيک برای بحران اتمی ايران



در آستانه نشست پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان در مسکو، پايتخت روسيه، مقام های اين کشور از عزم خود برای يافتن راه حلی ديپلماتيک برای مناقشه هسته ای ايران خبر داده اند.



لاريجانی و برادعی



مقام های روس گفته اند گفتگوهای نمايندگان پنج عضو دائمی شورای امنيت و آلمان که روز سه شنبه 18 آوريل به ميزبانی روسيه برگزار خواهد شد، خود تاکيد دوباره ای است بر موضع اين کشور که در مواجهه با تهران همچنان بايد استراتژی استفاده از ابزار ديپلماتيک پی گرفته شود.

دولت ايران هفته گذشته اعلام کرد به چرخه کامل سوخت هسته ای دست پيدا کرده و مقداری اورانيوم تا سطح 5/3 درصد خلوص، غنی کرده است.

در پی اين خبر گزارش هايی منتشر شد مبنی بر اينکه آمريکا ممکن است در حال تهيه يک نقشه جنگی برای حمله به ايران، و به منظور جلوگيری از دسترسی اين کشور به تسليحات هسته ای باشد.

اما علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، در واکنش به اين اخبار گفت "دوره تهديد و زورگويی تمام شده است."

شورای امنيت سازمان ملل متحد تا اواخر ماه جاری به ايران مهلت داده است تا غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد و قرار است اقدام ايران در غنی کردن اورانيوم، که مغاير خواست شورای امنيت است، توسط اعضای شورا بررسی شود.

در عين حال آقای لاريجانی که سرپرستی مذاکرات هسته ای ايران را بر عهده دارد در گفته های خود خواستار ايجاد يک جو منطقی برای ادامه مذاکرات شده و در مورد دستيابی به يک راه حل در جلسه بعدی شورای امنيت گفته است: "اگر کشورهايی که در اين زمينه ذينفوذ هستند، رفتار معقولی داشته باشند، خيلی کار مشکلی نيست."

وی در پاسخ به اين سئوال که آيا روسيه طرح جديدی برای حل بحران کنونی ارايه داده، گفت که جمهوری اسلامی رسما پيشنهاد جديدی دريافت نکرده است.

طرح قبلی روسيه شامل انجام مراحل اوليه غنی سازی در ايران و تکميل اين مراحل به منظور تامين سوخت مورد نياز نيروگاه های ايران بود که جمهوری اسلامی آن را کامل تشخيص نداده و گفته بود که نياز به بررسی تفصيلی دارد.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  11:17


Comments: Post a Comment