"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

16.4.06

کمک 50 ميليون دلاری ايران به مردم فلسطين

وزیر امور خارجه ایران گفته است جمهوری اسلامی پنجاه میلیون دلار برای کمک به مردم فلسطین اختصاص داده است.



علی خامنه ای و خالد مشعل



به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، وی در مراسم اختتاميه "سومين کنفرانس بين المللی قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين"، گفت:"جمهوری اسلامی با الهام از خط و سيره بنيانگذار انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبر انقلاب، حمايت از آرمان فلسطين را در سر لوحه سياست های خارجی خود قرار داده است."

آقای متکی افزود رييس جمهوری و دولت جديد نيز ادامه اين مسير را وظيفه قانونی و انسانی خود می دانند.

وزير امور خارجه ايران ضمن دعوت از کشوری اسلامی و عربی برای کمک به مردم فلسطين، گفت رويكرد برخی دولت‌ ها در تحريم كمک ‌ها به مردم فلسطين، تاثيری بر اراده به گفته وی استوار فلسطينيان نخواهد گذاشت.

منوچهر متکی نامی از اين دولت ها نبرد، اما اشاره وی ظاهرا به کشورهای اروپايی و آمريکا است که پس از پيروزی حماس در انتخابات فلسطين و تشکيل دولت از سوی اين گروه، اعلام کردند کمک های خود به دولت خودگردان فلسطينی را به حالت تعويق در خواهند آورد.

اتحاديه اروپا با اعطای ساليانه ۶۰۰ ميليون دلار، بزرگترين حامی مالی حکومت خودگردان فلسطينی از زمان تاسيس آن در سال ۱۹۹۴ ميلادی بوده است. آمريکا نيز به عنوان دومين کشور کمک کننده به حکومت خودگردان فلسطين، سالانه ۴۰۰ ميليون دلار در اختيار فلسطينی ها می گذاشت.

قطع کمک ها عمدتا به اين دليل صورت گرفت که حماس از به رسميت شناختن اسراييل سر باز زد. اتحاديه اروپا و آمريکا ادامه کمک های خود را مشروط به شناسايی اسراييل و محکوميت خشونت از سوی حماس کرده بودند.

دولت خودگردان فلسطينی که از سوی حماس تشکيل شده، قطع اين کمک ها را عجولانه خوانده و تاکيد کرده بود که خزانه دولت برای پرداخت حقوق کارکنانش کاملا خالی است.

در پی قطع اين کمک ها، دولت حماس اعلام کرد که برای جبران قطع کمک های مالی غرب به جهان اسلام روی خواهد آورد.

پيشتر و در پی پيروزی حماس در انتخابات، دولت ايران از اين پيروزی استقبال کرد و آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در جريان سفر خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس به ايران پيشنهاد ارايه کمک های مالی از سوی ايران به حکومت خودگردان فلسينی را مطرح کرده بود.

اسراييل و آمريکا که از حماس به عنوان يک گروه تروريستی ياد می کنند، جمهوری اسلامی را به حمايت مالی از اين گروه متهم کرده بودند، اما مقامات ايران همواره تاکيد کرده بودند که حمايت از گروه های اسلامگرای فلسطينی، حمايتی صرفا سياسی و معنوی است.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  11:09


Comments: Post a Comment