"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

28.4.06

مهلت هسته ای ايران به پايان می رسد


روز جمعه، 28 آوريل، مهلت سی روزه شورای امنيت سازمان ملل در زمينه نحوه عمل ايران به خواست های اين شورا به پايان می رسد اما مقامات جمهوری اسلامی در اين مدت نشانه ای از پذيرش درخواست های بين المللی از خود بروز نداده اند.



محمد البرادعی مدير کل آژانس



پس از آنکه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی تصميم گرفت پرونده هسته ای ايران را به شورای امنيت سازمان ملل متحد گزارش دهد، شورای امنيت در روز 29 مارس بيانيه ای حاوی خواست هايی از ايران به خصوص در مورد توقف فعاليت های غنی سازی اورانيوم صادر کرد و از مديرکل آژانس خواست تا ظرف سی روز نحوه عمل ايران به اين بيانيه را گزارش کند و برخی منابع گفته اند که اين گزارش تا اواخر روز جمعه به سازمان ملل ارسال شود.

در حاليکه ايران در اين مدت فعاليت در زمينه غنی سازی را ادامه داده و اعلام داشته که مقاديری اورانيوم غنی شده توليد کرده است، ناظران بعيد می دانند که گزارش محمد البرادعی، مدير کل آژانس، در مورد عملکرد ايران لحنی مثبت داشته باشد.

آقای البرادعی اخيرا در ديدار با مقامات جمهوری اسلامی در تهران مجددا از آنان خواست برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورند و مذاکرات برای حل بحران هسته ای ايران را از سر بگيرند اما اين درخواست نيز توسط آنان رد شد.

پيشتر، شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز با صدور چند قطعنامه همين خواست ها از ايران مطرح کرده بود.

مذاکرات بين ايران و کشورهای اروپايی برای حل اين مساله پس از تصميم جمهوری اسلامی برای از سرگيری فعاليت يک مرکز مرتبط با غنی سازی اورانيوم در اصفهان در تابستان گذشته توسط اروپاييان قطع شد.

موضع ايران

جمهوری اسلامی قطعنامه های اخير شورای حکام و همچنين بيانيه شورای امنيت را مورد قبول قرار نداده و گفته است که غنی سازی اورانيوم به منظور کاربردهای غيرنظامی از حقوق اين کشور در چارچوب پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای - ان پی تی - است.



احمدی نژاد: ايران می تواند به سرعت به يک ابرقدرت جهانی تبديل شود



محمد جواد ظريف، نماينده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، در گفتگو با خبرنگاران در روز پنجشنبه اعلام داشت که برنامه های اتمی اين کشور تهديدی را متوجه صلح جهانی نمی کند.

وی افزود که به همين دليل، ايران خود را موظف نمی داند به قطعنامه های احتمالی شورای امنيت شامل دستور توقف غنی سازی اورانيوم گردن نهد و افزود که بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی تاييد کرده اند که شواهدی از نظامی بودن فعاليت هسته ای ايران به دست نيامده است.

همچنين محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در سخنانی بار ديگر بر عزم جمهوری اسلامی در ادامه فعاليت هسته ای تاکيد نهاد و غنی سازی اورانيوم را يک پيروزی بزرگ توصيف کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - آقای احمدی نژاد که شامگاه پنجشنبه، 27 آوريل، در جمع منتخبين استان زنجان سخن می گفت، اظهار داشت که "دستيابی ملت ايران به انرژی صلح آميز هسته ای صلح آميز اينقدر مهم است که توانسته معادلات جهانی را عوض کند و حرف ايران اکنون همه معادلات عالم را تحت تاثير قرار داده است."

آقای احمدی نژاد همچنين گفت که مردم کشورهای جنوب شرق آسيا، آمريکای لاتين، و کشورهای عربی و اسلامی دستيابی به چرخه سوخت هسته ای صلح آميز را جشن گرفتند و اظهار داشت که "جمهوری اسلامی ايران ظرفيت آن را دارد که به سرعت به يک ابرقدرت جهانی تبديل شود."

اقدام بعدی شورای امنيت؟

تاکيد مقامات جمهوری اسلامی در زمينه ادامه و گسترش فعاليت غنی سازی اورانيوم نشانگر آن است که اين کشور به خواست شورای امنيت سازمان ملل عمل نکرده است.



کاندوليزا رايس



با اينهمه، مشخص نيست که اين شورا، که از پنج عضو دايم - آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه و فرانسه - و ده عضو دوره ای تشکيل يافته، چه واکنشی نسبت به موضعگيری جمهوری اسلامی نشان خواهند داد.

کشورهای غربی خواستار آن هستند که شورای امنيت موضع قاطعانه تری اتخاذ کند و با صدور قطعنامه های الزام آور، ايران را به عمل به خواست شورا موظف سازد و در صورت خودداری جمهوری اسلامی، اقداماتی از جمله وضع تحريم هايی عليه اين کشور را به تصويب برساند.

برخی ناظران از احتمال اقدام يکجانبه غرب، از جمله محدوديت تماس های سياسی و روابط تجاری با جمهوری اسلامی نيز سخن گفته اند اما تا کنون مقامات غربی بر ضرورت تصميم گيری مشترک اعضای شورای امنيت تاکيد نهاده اند و کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، گفته است که شورای امنيت برای حفظ اعتبار خود ناگزير است در مورد ايران دست به اقدام بزند.

در عين حال، خانم رايس که در جلسه وزيران خارجه عضو پيمان اتلانتيک شمالی - ناتو - شرکت داشته است، اطمينان داد که در حال حاضر، ايالات متحده در نظر ندارد عليه تاسيسات اتمی ايران دست به اقدام نظامی بزند.

در همانحال، دو کشور روسيه و چين، که دارای مبادلات بازرگانی گسترده و روابط سياسی دوستانه ای با جمهوری اسلامی بوده و از حق وتوی مصوبات شورای امنيت برخوردار هستند، از سختگيری بيشتر شورای امنيت در مورد ايران حمايت نکرده اند هر چند از جمهوری اسلامی خواسته اند با خواست جامعه بين المللی همکاری کند.



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  14:55


Comments: Post a Comment