"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

28.2.06

تحقیقات ارتش آمریکا در باره اقوام ایران



روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز از تحقیقات گسترده شاخه اطلاعاتی تفنگداران دریایی آمریکا درباره اقوام ایرانی و اختلافات آنها با حکومت مرکزی خبر داده است.



اوايل سال 2005 ادعاهايی داير بر عمليات تجسسی کماندوهای آمريکايی در خاک ايران مطرح شده بود



این تحقیقات با افزایش نا آرامی های قومی و مذهبی در عراق همزمان است و به نوشته این روزنامه، هدف از این تحقیق، بررسی نقش اختلافات قومی در تجزیه احتمالی ایران است.

فایننشال تایمز با اشاره به قوی بودن هویت ملی در ایران می گوید، روابط قومی در این کشور به خاطر تنوع قومیت ها و زبان های مختلف پیچیده تر از عراق است.

فایننشال تایمز به نقل از تحلیلگران می گوید تحقیقات شاخه اطلاعاتی تفنگداران دریایی آمریکا ممکن است با هدف زمینه سازی برای حمله نظامی یا بررسی نقش نا آرامی های قومی عراق در نواحی همجوار ایران صورت گرفته باشد.

به نوشته این روزنامه، سخنگوی تفنگداران دریایی آمریکا ضمن تایید انجام این تحقیق، هدف آن را بررسی فرهنگ قومیت های ایرانی عنوان کرده است.

فایننانشال تایمز اضافه می کند که تحقیقات مشابهی نیز در سال 2003، شش ماه پس از حمله به عراق بر روی قومیت های این کشور انجام شده بود.

این در حالی است که کارشناسان انتشار همزمان این گزارش با افزایش تنش در روابط ایران و کشورهای غربی و بروز نا آرامی های قومی در خوزستان و کردستان را سؤال برانگیز می دانند.

جمهوری اسلامی ایران چندین بار آمریکا و بریتانیا را به دست داشتن در انفجارهای اهواز متهم کرده و خواستار خروج نیروهای بریتانیایی از جنوب عراق شده است.

مرتضی اسفندیاری نماینده حزب دموکرات کردستان ایران در آمریکا با رد هرگونه حمله نظامی احتمالی به ایران می گوید مطالعه انجام شده صرفا یک کار تحقیقاتی است و نتیجه آن نیز برای اطلاع عموم منتشر شده است.

آقای اسفندیاری که پاسخگوی بخشی از سؤالات این مطالعه بوده است در گفتگویی با بی بی سی گفت این تحقیقات علاوه بر قومیت های ایرانی، کردهای ترکیه و سوریه را نیز شامل شده است.

در این حال، فایننشال تایمز به نقل از رئول گرکت، از مسئولان سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می نویسد وزارت امورخارجه این کشور علاقه ای به استفاده از تمایلات تجزیه طلبانه برای فشار به دولت ایران ندارد.

دانیل برامبرگ از تحلیلگران مسائل ایران در موسسه صلح آمریکا هم برنامه ریزی برای ایجاد خشونت های داخلی را خارج از سیاست فعلی آمریکا در برابر ایران می داند.

آقای برامبرگ به بی بی سی گفت: "نیروهای اطلاعاتی ارتش آمریکا همیشه در حال سر و صدا کردن و بررسی راه های مختلف هستند. به نظر من این گزارش خیلی اهمیت ندارد. فکر می کنم مهمترین معیار سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران در سخنان هفته پیش کاندولیزا رایس مشخص شد. این صحبت ها نشان داد که در وزارت امور خارجه خانم رایس، از نفوذ طرفداران براندازی حکومت در ایران کاسته شده است و دولت آمریکا بیشتر خواستار تغییرات دموکراتیک بلندمدت در ایران است. "

بعضی از کارشناس ها هم این تحقیقات را بیانگر رقابت و اختلاف وزارت امورخارجه آمریکا با نیروهای اطلاعاتی و نظامی این کشور می دانند.

به اعتقاد این کارشناسان نیروهای اطلاعاتی ارتش آمریکا تحریک نارضایتی های قومی را راهی مناسب برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی می داند و پنتاگون همچنان بر تغییر حکومت در ایران اصرار دارد.

همین کارشناسان می گویند این در حالی است که مسئولیت اصلی سیاستگزاری در باره جمهوری اسلامی بر عهده وزارت امور خارجه آمریکا است و این وزارتخانه توجه به قومیت ها را برای فشار بر دولت ایران خطرناک و زمینه ساز جنگ داخلی و بی ثباتی منطقه ای می داند. و



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  18:14


Comments: Post a Comment