"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

22.2.06

مدفن امامان شيعه در سامرا هدف بمب گذاری قرار گرفت

انفجار  صبح چهارشنبه در حرم  امام هادي  و امام حسن عسگري


در ادامه حملات شورشيان به مراکز مذهبی و محلات شيعه نشين در عراق، يکی از زيارتگاه های عمده شيعيان در اين کشور هدف بمب گذاری قرار گرفته است.

به گزارش منابع پليس عراق، بامداد روز چهارشنبه، 22 فوريه، دو مرد مسلح به نگهبانان حرم عسکری در شهر مذهبی سامرا، واقع در حدود 90 کيلومتری بغداد، حمله کردند و با ورود به اين مکان، بمبی را منفجر کردند و گفته می شود در اثر انفجار، بخشی از حرم از جمله گنبد طلای آن آسيب ديده است.

اين انفجار زمانی روی داد که چندين نفر در حرم حضور داشتند و گرچه هنوز خبری از تلفات احتمالی اين بمب گذاری منتشر نشده است، برخی منابع احتمال کشته يا زخمی شدن تعدادی از افراد حاضر در حرم را مطرح کرده اند.

در حاليکه حملات اخير به محله های شيعه نشين به تلاش مخالفان دولت عراق برای ايجاد درگيری فرقه ای در اين کشور تعبير شده، پس از انتشار خبر بمب گذاری در حرم عسکری، چند صد نفر از زايران و اهالی شهر، که پرچم های ملی عراق، بيرق های عزاداری و نسخه های قرآن را در دست داشتند به خيابان های اطراف حرم ريختند و دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان از دولت خواسته اند تا عاملان اين حمله را بيابد و به مجازات برساند و تهديد کرده ند که اگر مقامات دولتی در اين امر کوتاهی کنند، خود دست به اقدام خواهند زد. شهر سامرا محل تبعيد و حرم مدفن امامان دهم و يازدهم شيعيان است که همچنين معتقدند امام دوازدهم نيز در اين شهر به غيبت رفته است. بمب گذاری در حرم عسکری سامرا از سوی رهبران مذهبی شيعيان و ساير مقامات مذهبی سامرا به شدت محکوم شده است و اتومبيل های حامل بلندگو در نقاط مختلف شهر به پخش اين بيانيه های مبادرت کرده اند.

روز سه شنبه نيز انفجار يک اتومبيل بمب گذاری شده در يکی از محلات عمتا شيعه نشين بغداد دست کم 22 کشته و حدود سی زخمی برجای گذاشت.


خطر جنگ داخلی در عراق : قتل زندانيان سنی به دست افراد مسلح در بصره

خطر جنگ داخلی در عراق : قتل زندانيان سنی به دست افراد مسلح در بصره



به گفته پليس عراق، عده ای از افراد مسلح با يورش به زندانی در شهر بصره در جنوب کشور، حد اقل ۱1 نفر را به قتل رساندند.
گفته می شود که همه قربانيان اين حمله، پيکارجويان سنی مذهب بوده اند که برخی از آنها اهل مصر يا عربستان سعودی هستند.
اين حادثه در شهر بصره، که اکثر ساکنان آن شيعه هستند، روی داده است و بازتابی است از خشم شيعيان اين کشور که به دنبال انفجار در حرم سامره اوج گرفته است. جلال طالبانی رئيس جمهور عراق که از کردان سنی مذهب است، از مردم خواسته است که آرامش خود را حفظ کنند تا کشور به جنگ داخلی کشيده نشود.

به گفته او: بمب گذاران تلاش می کنند که در راه تشکيل دولت ائتلافی در عراق کارشکنی کنند. او گفت: "ما همه باید با هم در برابر خطر در گرفتن جنگ داخلی همکاری کنيم." به دنبال انفجار حرم امام عسکری در سامره که به نظر می رسد در آن به کسی آسيب نرسيده، موجی از خشم و اعتراض در ميان شيعيان عراق راه افتاده است.

مأموران پليس در بصره می گويند که افراد مسلح شيعه طی حمله به زندان "مينا"، نگهبانان زندان را خلع سلاح کرده و گروهی از سنی مذهبان را توقيف کرده اند، که گفته می شود به گروه های مبارز تعلق داشته اند. به گفته پليس افراد شيعی با چند اتومبيل به زندان حمله کرده اند. پس از اين درگيری، در بصره اجساد چند زندانی يافت شد که گفته می شود پيش از به قتل رسيدن، شکنجه ديده اند.

عزای ملی

هنوز هيچ گروهی مسئوليت انفجار حرم سامره را به عهده نگرفته، اما به گفته تلويزيون عراق چند نفر در رابطه با بمب گذاری دستگير شده اند. به دنبال انفجار سامره هزاران نفر پيرامون حرم گرد آمدند و با به اهتزاز در آوردن پرچم عراق خواهان دادرسی شدند. گزارش شده است که حد اقل ۸ نفر طی حمله به مساجد سنی مذهبان کشته شده اند.

آيت الله سيد علی سيستانی مرجع تقليد شيعيان عراق ضمن اعلام عزای عمومی مردم را به آرامش فرا خوانده است. او از شيعيان کشور خواست که به سنی مذهبان و اماکن مقدس آنان حمله نکنند. صالح المطلق سياستمدار سنی مذهب به بی بی سی گفته است که کشور در مرحله بسيار حساسی به سر می برد و "بسيار نزديک به جنگ داخلی".

تونی بلر نخست وزير بريتانيا و جرج بوش رئيس جمهور ايالات متحده حمله به حرم سامره را محکوم کرده اند.
ابراهيم جعفری نخست وزير عراق نيز که شيعه است با قرائت پيامی زنده از تلويزيون ۳ روز عزای عمومی اعلام کرده است. و



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  23:56


Comments: Post a Comment