"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

22.2.06

اولين کاريکاتور يک رئيس جمهور ايران بعد از ۲۵ سال


روزنامه اعتماد ملی چاپ تهران، در صفحه آخر شماره روز يکشنبه (۳۰ بهمن ۱۳۸۴) خود کاريکاتوری را از محمود احمدی نژاد منتشر کرده که به نظر می آيد بعد از ۲۵ سال، اولين کاريکاتور يک رئيس جمهور ايران در روزنامه های ايرانی است.



IRANS PRESIDENT




بزرگمهر حسين پور در اين کاريکاتور، محمود احمدی نژاد را مشغول ضربه زدن به کيسه بوکسی با نماد اتم به تصوير کشيده، درحالی که تعدادی مرغ نيز به او حمله کرده اند. اشاره کاريکاتوريست ايرانی احتمالا به بحران اتمی و شيوع بيماری آنفلوآنزای مرغی در ايران است.

در هفته های اخير، ايران بر سر برنامه اتمی خود زير فشار شديد بين المللی قرار گرفته است. ايران همچنين هفته گذشته تاييد کرد که پرندگان آلوده به ويروس آنفلوآنزای مرغی در شمال اين کشور يافت شده است.

بزرگمهر حسين پور، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که اين کاريکاتور را در پی سخنان محمد حسين صفار هرندی، وزير فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی مبنی بر آزادی کشيدن کاريکاتور رئيس جمهور کشيده است. روزنامه ها در ايران قبل از چاپ مورد نظارت دولتی قرار نمی گيرند.

چندی پيش آقای صفار هرندی در پاسخ به سوال يک خبرنگار خارجی که درباره کاريکاتور پيامبر اسلام در روزنامه‌های غربی می ‌پرسيد گفت: "ملت ايران ملتی طنز پرداز است و از قديم نيز بوده است، اما طنز با توهين و بی‌ حرمتی متفاوت است. کاری که غربی‌ها کردند توهين است."

او در پاسخ به اينکه آيا می‌توان کاريکاتور رئيس‌ جمهور، احمدی‌ نژاد را به راحتی در روزنامه ‌ها چاپ کرد، گفت: "در حال حاضر نيز روزنامه ‌ها پر از کاريکاتور رئيس ‌جمهور است. مطبوعات در اين باره آزاد هستند".

کاريکاتورهايی از آقای احمدی نژاد اول بار در هفته نامه گل آقا منتشر شده بود اما به نظر می رسد اين نخستين بار باشد که يک روزنامه به انتشار کاريکاتوری از وی اقدام کرده است.

روزنامه اعتماد ملی، به صاحب امتيازی مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی يک ماه پيش در تهران آغاز به کار کرده است. اين نخستين روزنامه اصلاح طلبان است که پس از تشکيل دولت محمود احمدی نژاد منتشر می شود.

هرچند امتياز روزنامه اعتماد ملی به صورت شخصی صادر شده است اما اين نشريه به عنوان ارگان رسمی حزب اعتماد ملی معرفی می شود.

از بنی صدر تا احمدی نژاد

روزنامه های ايران در ۲۵ سال گذشته و بعد از رياست جمهوری ابوالحسن بنی صدر ظاهرا برای حفظ حرمت روحانی بودن روسای جمهور از کشيدن کاريکاتور آنها اجتناب کرده بودند.

در دوران هشت ساله رياست جمهوری محمد خاتمی، به رغم "تساهل" مسئولان وزارت ارشاد، هيچ يک از روزنامه ها کاريکاتوری از رئيس جمهور را منتشر نکرده بودند. با اين حال کاريکاتوری از وی به خودش تقديم شده و عکس يادگاری اين رويداد منتشر شده بود.

در سال ۱۳۷۸ يک روزنامه، تنها پای محمد خاتمی، رئيس جمهور وقت را به نمايش گذاشت و گفته بود برای احترام به لباس روحانيت او را به طور کامل به تصوير نکشيده است.

در همان سال نيک آهنگ کوثر به اتهام کشيدن کاريکاتوری که گفته می شد يکی از روحانيون بلندپايه را به طور غير مستقيم مد نظر داشته به زندان افتاده بود.

يک سال بعد، هفته نامه "توانا" به دليل چاپ کاريکاتوری از محمد خاتمی بدون عمامه، در حالی که گفته می شد اعتراضی از سوی رئيس جمهور نشده، توقيف شد.

به نظر می رسد از زمان به قدرت رسيدن محمود احمدی نژاد، مطبوعات ايران دست خود را برای به تصوير کشيدن رئيس جمهور باز ديده و کاريکاتورهای وی در نشريات مختلف به چشم می خورند.

در سال های ۵۸-۵۹ شمسی روزنامه های ايران مرتبا کاريکاتورهای ابوالحسن بنی صدر، اولين رئيس جمهور ايران بعد از انقلاب را منتشر می کردند.و



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  20:45


Comments: Post a Comment