"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

22.2.06

مهدی کروبی خواستار دخالت مراجع در مساله دراويش قم شد






مهدی کروبی دبيرکل حزب اعتماد ملی ايران و رئيس پيشين مجلس در نامه‌ای به مراجع تقليد در شهر قم، ضمن انتقاد از تخريب حسينه دراويش نعمت اللهی از مراجع خواست نسبت به اين گونه وقايع موضعگيری کنند.



وی می گويد دفاع از حقوق همه انسان‌ها "حتی کسانی که عقايد ايشان را نمی‌پسنديم"، از وظايف اصلی مراجع روحانی ايران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران ايسنا مهدی کروبی در نامه خود نوشته است: "در شرايطی که مسلمانان در اسپانيا زير فشار شکنجه و تفتيش عقيده جان می‌باختند در پناه تمدن اسلامی، عوام و علمای يهود و نصاری به آسودگی و در پناه رواداری دينی زندگی می‌کردند. ايرانيان چه پيش از اسلام و چه پس از اسلام همواره حامی رواداری و تساهل دينی و پذيرش عقايد مختلف بوده‌اند. بر اين اساس، اقدام اخير پس از عاشورای حسينی در شهر مقدس قم و درگيری وسيع تعداد زيادی از متصوفه و مضروب و مجروح و محبوس شدن حدود هزار تن از آنان و تخريب مکانی متعلق به ايشان موجب تعجب اين‌جانب شد."

وی با اشاره به اصل تسامح و تساهل در اسلام می نويسد: "ما در مکتب امام صادق آموخته‌ايم که حتی با دهريون در مسجد مباحثه کنيم و در صدر انقلاب اسلامی بر اين باور بوديم که در جدلی احسن می‌توانيم به ملحدين پاسخ دهيم. اما متاسفانه هم‌اکنون نه درباره‌ دهريون و ملحدين که درباره فرقه‌ای از فرق اسلامی و شيعی به بدترين شکل جدل بلکه جدال روی آورده‌ايم."

آقای کروبی در اشاره به شهر قم می گويد: "شهرهای مقدس همواره مکان امن انسان‌ها بوده‌اند." او از مراجع و روحانيون می خواهد "حفظ حرمت قم و نسبت آن با قانون و اقتدار حکومت" را وظيفه خود بشمارند.

"نقش مراجع معظم تقليد در طرد روش‌های ناپسند و دشمنی‌های پنهان با حقيقت ايمان و آزادی دينی، خدمت بزرگی به اسلام عزيز در شرايط هجوم بيگانگان است. هيچ کسی به جز مراجع تقليد نمی‌تواند از تماميت اسلام که ايمان و اختيار در آن مستور است، دفاع کند؛ رد شايعات دوستان ناآگاهی که می‌خواهند نهاد مرجعيت را خرج بی‌تدبيری و نابردباری خود کنند؛ طرد افرادی که در لباس دوست با دفاع بد، تصويری دشمن‌شادکن از اسلام نشان می‌دهند؛ دفاع از حقوق همه انسان‌ها حتی کسانی که عقايد ايشان را نمی‌پسنديم و حفظ حريم حکومت اسلامی که نماينده‌ی همه شهروندان و مومنان است، اکنون منظومه‌ای از رفتار‌هايی را تشکيل می‌دهد که عمل به آن تنها برازنده‌ی نهاد مرجعيت است."و



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:15


Comments: Post a Comment