"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

20.2.06

مذاکرات همزمان ايران در روسيه و اروپا




يک هيات بلندپايه ايرانی قرار است امروز در مسکو با مقامات روسيه در باره برنامه هسته ای ايران مذاکره کند.



چگونه ایران را بدون جنگ از دست جلادان اسلامی رها سازیم؟



در همين حال، منوچهر متکی وزير خارجه ايران در بروکسل با اعضای پارلمان اروپا در باره صنايع اتمی ايران مذاکره می کند.

اين مذاکرات که به هدف رفع بحران جاری در مسائل هسته ای ايران انجام می شود آخرين بخت ايران برای رسيدن به توافقی با آژانس بين المللی انرژی اتمی است پيش از آنکه اين آژانس ايران را به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع دهد. آقای متکی در باره نتايج مذاکرات با اروپا اظهار خوش بينی کرد.





چگونه ایران را بدون جنگ از دست جلادان اسلامی رها سازیم؟



پيشنهاد روس ها

روسيه پيشنهاد کرده است که ايران برای ادامه برنامه هسته ای خود غنی سازی اورانيوم مورد نياز را در قلمرو روسيه انجام دهد.
مسکو مطمئن است که اين طرح می تواند بحران ديپلماتيک موجود را رفع سازد. بر اساس اين طرح تهران خواهد توانست به راه اندازی نيروگاه هسته ای خود بپردازد که آن را تنها هدف از تعقيب برنامه هسته ای خود می داند.

در عين حال، مقامات جمهوری اسلامی، يک روز قبل از آغاز مذاکرات با روسيه بر حق ايران در زمينه غنی سازی اورانيوم تاکيد کرده اند. علی حسين تاش، معاون راهبردی شورای عالی امنيت ملی و رييس هيئت ايرانی مذاکره کننده در مسکو، در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخير سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه تاکيد کرده که ايران از حق خود صرف نظر نخواهد کرد.

وزير امور خارجه روسيه پيش از اين گفته که روسيه تنها در شرايطی غنی سازی اورانيوم ايران را در خاک خود انجام خواهد داد که ايران غنی سازی اورانيوم را به طور کامل به حالت تعليق درآورد.

آقای حسين تاش به راديو و تلويزيون دولتی ايران گفت اين کشور هيچ پيش شرطی را برای مذاکرات نمی پذيرد.

پيش شرط قبول نداريم

در همين حال، وزير امور خارجه ايران نيز بر اين نکته تاکيد کرده و گفته است: "ما پيش شرطی از سوی دوستان روسی دريافت نکرده ايم و اساسا همه می دانند که جمهوری اسلامی با هيچ پيش شرطی برای مذاکرات موافقت ندارد و لذا پيش شرطی مطرح نشده است."

آقای متکی افزود:" ما در چارچوب مواضع اصولی و روشن‌ مان هم از مذاكرات، هم از هر گونه طرح و پيشنهادی كه بتواند بين دو موضوع مهم گره زده و يک پل ايجاد نمايد، استقبال می ‌كنيم."

به گفته وی، "يک سوی اين پل حق ايران بر برخورداری از فن ‌آوری هسته‌ ای و سوی ديگر آن رفع نگرانی ‌ها و دغدغه‌هايی است كه وجود دارد و ايران به هر حال از هرگونه ابتكار و تلاش برای ايجاد اين پل استقبال می ‌كند."

استيو روزنبرگ خبرنگار بی بی سی در مسکو می گويد به دست آمدن توافق در اين زمينه نه تنها به پرستيز سياسی روسيه کمک می کند بلکه منافع قابل توجه روسها در ايران را نيز که تحريم احتمالی می تواند به خطر بياندازد حفظ می کند.و




RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  06:24


Comments: Post a Comment