"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

18.5.05

واکنش خشمگين گالووی به سناتورهای آمريکايی

جورج گالووی، نماينده پارلمان بريتانيا، اتهامات سناتورهای آمريکايی را که مدعی بودند وی از معاملات نفتی با صدام حسين سود برده با عصبانيت رد کرده است.

جورج گالووی

آقای گالووی در مواجهه اى تند با نمايندگان عضو يک كميسيون فرعى مجلس سنای آمريکا، هرگونه دخالت خود در تجارت نفت را تکذيب کرد و سناتورها را متهم کرد که نسبت به رعايت عدالت "بی اعتنا" هستند. آقای گالووی به سناتورها گفت: "من نه تاجر نفت هستم، نه هيچگاه در کار تجارت آن بوده ام و هيچکس هم از طرف من چنين معاملاتی انجام نداده است."

'برون فکنی و سرپوش گذاشتن'

او گفت: "من هرگز يک بشکه نفت نديده ام، نداشته ام، نخريده ام يا نفروخته ام و هيچکس هم از طرف من چنين نکرده است."

آقای گالووی، بلافاصله پس از آغاز سخن، موضعی تهاجمی گرفت و كميسيون را متهم كرد كه بدون اين كه كوچكترين سؤالى از او بكند نامش را در اطراف جهان لكه دار كرده است. وى مداركى را كه بر عليه او عنوان شده جعلى خواند و افزود پيش از اين هم بر عليه او سندسازى شده است. آقائ گالووى خطاب به رئيس كميسيون گفت : "مى دانم كه در سال هاى اخير ارزش ها در واشنگتن تنزل پيدا كرده اند اما سهل انگارى شما ،به عنوان يک حقوقدان، در مورد معناى عدالت واقعا چشمگير است."

آنها كه از تحريم سود بردند

آقاى گالووى گفت که او صدام حسين را دو بار، درست به تعداد دفعاتی که زمامدار پيشين عراق با دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريکا ملاقات کرده، ديده است. وى افزود: "تفاوت در اين است که دونالد رامسفلد با صدام ملاقات کرد تا به او تسليحات و نقشه هايی را بفروشد که در هدفيابی اين سلاحها کمکش کنند. اما من با او ملاقات کردم تا به تحريم، مصيبت و جنگ پايان دهم." به گفته او، بزرگترين ناقضان تحريمها، شرکتهای آمريکايی بودند که با "اغماض" دولت آمريکا دست به اين کار می زدند.

آقای گالووی اين ادعا را که مدافع صدام حسين بوده ، رد کرد و گفت هميشه از مخالفان صدام بوده و سابقه اش در مخالفت با رهبر پيشين عراق بسيار بيش از دولتمردان آمريکا و بريتانيا است.

'دلال نفتی'

پيشتر، در جلسه کميته ويژه سنا که به تخلفات برنامه نفت در برابر غذا می پردازد، مارک گرين بلات که مشاور حقوقی اين کميته است گفت يک مقام ارشد دولت صدام حسين تاييد کرده است که آقای گالووی با کمک و مساعدت فواز زريقات از سهميه نفتی برخوردار شده بود. آقای زريقات رياست موسسه خيريه ای را داشت که جورج گالووی بنيان گذارده بود و با راه انداختن کاروانی موسوم به "اتوبوس مريم" گروهی از چهره های موثر بريتانيايی را به عراق آورد تا از تاثير تحريمهای سازمان ملل بر وضعيت اين کشور و زندگی مردم بازديد کنند.

آقای گرين بلات گفت: "يکی از مقامات ارشد حکومتی که ديروز مورد مصاحبه قرار گرفت، تاييد کرد که زريقات، مبادلات نفتی گالووی را پيش می برده است." "او به من گفت (و من نقل می کنم): 'من اينطور فهميده ام که زريقات دلال نفتی گالووی است'."

فواز زريقات اين ادعاها را به شدت رد کرده و گفته است که هيچ فعاليتی در ارتباط با خريد و فروش نفت از طرف آقای گالووی انجام نداده است. پيش از اين در ماه جاری، آقای گالووی که به دليل ديدگاههايش در مورد عراق از حزب کارگر اخراج شده بود، با حزب نوپای خود در انتخابات سراسری بريتانيا شرکت کرد و با فاصله اندکی رقيب خود از حزب کارگر را شکست داد تا نمايندگی يکی از حوزه های شرق لندن را در پارلمان به دست آورد.

اتهامات و ضداتهامات

برنامه نفت در برابر غذا که از پشتيبانی سازمان ملل برخوردار بود به صدام حسين اجازه می داد که برای تامين مايحتاج اوليه مردم عراق به صدور نفت بپردازد تا در خلال تحريمهای سازمان ملل که از سال 1991 آغاز شد، حداقل نيازمندی های زندگی را برای مردمش فراهم کند. ادعا می شود که در پوشش اين برنامه، برخی سياستمداران به پاداش حمايت از صدام حسين، از حق خريد بشکه های نفت عراق برخوردار می شدند.

رهبر پيشين عراق، اين حواله های نفتی را با قيمتی کمتر از نرخ بازار به کسانی می فروخت که مورد توجه و علاقه او بودند. سپس اين افراد می توانستند حواله ها را با قيمتی بالاتر بفروشند و سود ببرند. روز دوشنبه، ولاديمير ژيرينوفسکی، سياستمدار روسی اتهامات کميته سنا را مبنی بر اين که او سهميه ای به ارزش ميليونها دلار از نفت عراق دريافت کرده است، تکذيب کرد. در همين حال يکی از سخنگويان حزب تازه تاسيس آقای گالووی در يک نشست مطبوعاتی گفت اسنادی که در جلسه سنا عرضه شده اند، جعلی هستند. اين سخنگو گفت: "نسخه واقعی نخستين سند را نه ما می دانيم کجاست و نه آنها، تنها چيزی که دارند، يک نسخه فتوکپی است که از منبعی بی نام گرفته اند."

به گفته اين سخنگو، تحليل و بررسی کارشناسانه اسناد چاپی نشان می دهد که نام آقای گالووی در اين سند با حروف چاپی متفاوتی نسبت به بقيه سند درج شده و اين کلمه با سايه ای روشنتر و زاويه ای متفاوت روی صفحه قرار گرفته است. او اين فرض را مطرح کرد که نام آقای گالووی به پايين ليست اضافه شده و سپس از سند کپی تهيه شده است. او همچنين به شهادت يک عراقی اشاره کرد که مدعی بود فهرست کسانی را جعل می کرده است که از برنامه نفت در برابر غذا سود می برده اند.

انکار شديد

پيش از اين، روزنامه ديلی تلگراف در ادعاهای جداگانه ای، آقای گالووی را به دريافت پول از حکومت صدام متهم کرده بود. آقای گالووی با شکايت از اين روزنامه، نهايتا در ماه دسامبر توانست 150 هزار پوند به عنوان غرامت دريافت کند. اين نماينده مجلس عوام، هرگونه چشمداشت مالی يا دريافت مبلغی از حکومت صدام را که به گفته او مخالفتی طولانی با آن داشته، رد کرده است.

ماه گذشته، تقاضای ديلی تلگراف برای تجديدنظر در حکم دادگاه مبنی بر پرداخت اين غرامت مالی به اضافه هزينه دادرسی که به يک ميليون و دويست هزار پوند می رسد، پذيرفته شد و رسيدگی به پرونده ادامه دارد. گزارش کميته سنا همچنين شارل پاسکوا، وزير کشور پيشين و عضو کنونی مجلس سنای فرانسه را متهم می کند که از امتيازات نفتی عراق برخوردار بوده است. آقای پاسکوا اين اتهام را به شدت رد کرده است. اين گزارش مدعی می شود که او و آقای گالووی، هر دو از سهميه سودمند نفت عراق به عنوان پاداش تلاششان برای کاهش تحريمهای بين المللی عليه دولت اين کشور برخوردار شده اند. ن



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  05:54


Comments: Post a Comment