"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

16.5.05

ن'سياستمداران روسی از صدام رشوه گرفتند'


يک کميته ويژه سنای آمريکا که در مورد سوء استفاده مالی در جريان اجرای برنامه نفت در برابر غذا در عراق تحقيق می کند تعدادی از سياستمداران روسی را به رشوه گيری از رژيم سابق آن کشور متهم کرده است.


تاسيسات نفتی عراق


در جديدترين گزارش اين کميته، که اخيرا در گزارشی ديگر دو سياستمدار فرانسوی و بريتانيايی را نيز به دريافت رشوه از حکومت سابق عراق متهم کرده بود، آمده است که رژيم صدام حسين به اميد تاثيرگذاری بر سياست روسيه در قبال عراق ميليون ها دلار رشوه به سياستمداران روسی پرداخت کرد.

به گفته نويسندگان اين گزارش، حکومت صدام حسين اميدوار بود با جلب نظر مقامات خارجی باعث شود دولت های آنان از خاتمه تحريم های سازمان ملل متحد عليه عراق حمايت کنند. اين کميته پيشتر شارل پاسکوا، وزير کشور پيشين فرانسه و جورج گالووی، نماينده پارلمان بريتانيا که از مخالفان جدی حمله نظامی به عراق بود را نيز در همين زمينه متهم کرده بود که از سوی هردو سياستمدار به شدت تکذيب شده است. جورج گالووی که به تازگی بار ديگر به نمايندگی مجلس عوام بريتانيا انتخاب شده است، به واشنگتن می رود تا روز سه شنبه در کميته سنای آمريکا شهادت دهد و از خود دفاع کند.

از سوی ديگر، شارل پاسکوا که اکنون عضو سنای فرانسه است اعلام کرد که هنوز از او دعوت نشده است اما "هرگاه زمانش فرا برسد" در جلسه کنگره آمريکا شهادت خواهد داد تا اتهاماتی را که عليه او اقامه شده است رد کند. آقای پاسکوا يکی از سرشناسترين سياستمدارانی است که از سوی کميته سنای آمريکا به دريافت پول از حکومت صدام حسين متهم شده است. او عقيده دارد اين تحقيقات بر فعاليتهای او انگشت گذاشته است تا به دليل شهرتش نسبت به ساير متهمان، گزارش کميته را پرسروصداتر کند.

آقای پاسکوا همچنين گفت که اين گزارش بخشی از حملات عمومی به دولت فرانسه به دليل مخالفتش با جنگ عراق است. بر اساس گزارش کميته ويژه سنای آمريکا، که موضوع سوء استفاده در اجرای برنامه نفت در برابر غذا را بررسی می کند، حدود 30 درصد از نفت عراق که براساس اين برنامه توسط سازمان ملل به فروش می رسيد در اختيار فروشندگان روسی قرار می گرفت.

تهيه کنندگان گزارش گفته اند که بخش اعظم اطلاعات مربوط به ارتباط مقامات خارجی با سوء استفاده از فروش نفت عراق را از طريق بازجويی از طارق عزيز، معاون نخست وزير، و طه ياسين رمضان، معاون رييس جمهوری در رژيم سابق عراق به دست آورده اند.

ارتباط مقامات ارشد روسی

گزارش جديد کميته تحقيق سنای آمريکا، که روز دوشنبه، 16 مه انتشار يافته است، گروهی از مقامات ارشد روسی را متهم می کند که پروانه های صادرات نفت عراق را از دولت آن کشور دريافت کردند و سپس امتياز خود را با سود کلان به خريداران نفت فروختند.

نفت تعيين شده در اين پروانه ها عموما به ساير کشورها صادر می شد زيرا روسيه، که صادرکننده نفت خام است، به نفت عراق نيازی نداشت.


صدام و ژرينفسکی


در اين گزارش، اسامی الکساندر ولووشين و سرگئی ايساکف، دستياران سابق رييس جمهوری روسيه، در ميان کسانی که از رژيم سابق عراق رشوه گرفتند ديده می شود. همچنين، ولاديمير ژرينفسکی، سياستمدار مليگرای روسی نيز متهم به رشوه خواری در جريان فروش نفت عراق است. کميته سنای آمريکا تخمين می زند که سهم آقای ولووشين از پرداخت های رژيم عراق حدود 16 ميليون دلار و سهم آقای ژرينفسکی حدود 9 ميليون دلار بوده است.

آقای ژرينفسکی اتهامات مربوط به دريافت رشوه از رژيم سابق عراق را همواره رد کرده و گفته است که هدف اتهام زنندگان بی اعتبار کردن روسيه بوده است. گزارش های قبلی در ايالات متحده شرکت آمريکايی بی اويل را به عنوان واسطه آقای ژرينفسکی معرفی کرده است. مقامات قضايی ايالات متحده در ماه گذشته نمايندگان اين شرکت را تحت تعقيب قرار دادند.

برنامه نفت در برابر غذا در ماه های اخير موضوع تحقيقات گوناگون، از جمله توسط نهادهای آمريکايی و سازمان ملل متحد، بوده و اسامی شرکت های و افراد متعددی در ارتباط با سوء استفاده از اين برنامه مطرح شده است. ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  18:42


Comments: Post a Comment