"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

15.5.05

آمريکا شورشيان عراقی را از شمال غرب عراق بيرون راند


نيروهای آمريکايی اعلام کرده اند در پی عمليات موسوم به 'ماتادور' که يک هفته به طول انجاميد، شورشيان را از منطقه ای در شمال غربی عراق بيرون رانده اند.




چادرهای امدادی در بيابانهای استان انبار


منابع آمريکايی می گويند که بيش از 125 تن از شورشيان را کشته اند و در مقابل تنها نه نفر از نيروهای خود را از دست داده اند. دست کم هزار سرباز نيروی زمينی در اين عمليات که با پشتيبانی حملات هوايی در منطقه ای نزديک مرز سوريه به اجرا درآمد، شرکت داشتند.

در همين حال، يک مقام ارشد وزارت خارجه عراق بيرون خانه خود در بغداد، به ضرب گلوله کشته شد. قتل جسيم محمداوی، مديرکل اداری وزارت خارجه در پی حمله ديگری صورت گرفت که توسط يک خودروی بمبگذاری شده عليه کاروانی از خودروهای پليس در پايتخت عراق به اجرا درآمد و دست کم چهار کشته برجای گذاشت.

آماده باش سوريه

در جريان عمليات ماتادور، صدای انفجارها تا آنسوی مرز و در خاک سوريه نيز شنيده می شد. سوريه بر شمار نيروهای مرزی خود به منظور اقدامات احتياطی افزود. گزارشها حاکی از آن است که نيروهای آمريکايی دقيقا يک هفته پس از آغاز عمليات، شروع به خارج شدن از اين منطقه کردند. اين نيروها همچنين يک پل موقت را که در جريان عمليات بر رودخانه فرات بنا کرده بودند، برچيدند. مقامات آمريکايی می گويند که اين عمليات به هدفهای خود رسيده است؛ شورشيان بيرون رانده شده اند و امکان استفاده از اين منطقه را چه به عنوان پناهگاه و چه به عنوان راه عبوری از دست داده اند تا نتوانند جنگجويان و تدارکات خود را برای انجام حملاتی به عمق خاک عراق منتقل کنند.

ارتش آمريکا با صدور اطلاعيه ای اعلام کرد: "در جريان عمليات ماتادور، سربازان، ملوانان و تفنگداران نيروی دريايی با کشتن 125 تن از شورشيان و مجروح کردن بسياری ديگر از آنها و اسارت 39 شورشی که دارای اطلاعات ارزشمندی بودند، اين پناهگاه را از حيز انتفاع انداخته است."

استان انبار، که اين عمليات در آن به اجرا درآمد، محيطی به شدت قبيله ای دارد و به طور سنتی، مسير عبور محموله های قاچاق در دوسوی مرز سوريه بوده است. آمريکايی ها گفته اند که اين منطقه را همچنان تحت نظر خواهند داشت و ممکن است نيروهايشان را به آن بازگردانند.

جيم ميور، گزارشگر بی بی سی در بغداد می گويد باتوجه به برخوردهايی که در شهر القيم در نزديکی منطقه گزارش شده است، به نظر می رسد که اين عمليات تنش های قومی و قبيله ای را در اين بخش از خاک عراق تشديد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نتيجه درگيريها، حدود 250 تن از ساکنان القيم به بيابان گريخته اند و در حال حاضر از کمکهای صليب سرخ عراق بهره می گيرند. حسن القبيسی که 34 سال دارد به اين خبرگزاری گفت: "من القيم را با دست خالی ترک کردم. پسر پنجساله من در درگيريها کشته شد."

استاندار انبار نيز به دست مردان مسلحی ربوده شد که گفتند تنها در صورتی او را رها می کنند که آمريکايی ها به عمليات خود خاتمه دهند و از منطقه خارج شوند. از زمانی که نيروهای تحت رهبری آمريکا در ماه نوامبر به فلوجه حمله کردند، اين بزرگترين عمليات عليه نيروهای شورشی در عراق بوده است. ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  09:08


Comments: Post a Comment