"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

13.5.05

آمادگی ایران برای به تعویق انداختن از سرگیری غنی سازی اورانیوم در پی هشدار يکپارچه کشورهای اروپايی، جمهوری اسلامی اعلام کرده است که شايد از سرگيری برخی از فعاليتهای اتمی خود را به تعويق بياندازد.



برنامه اتمی


بعد از آن که بيم آن می رفت ايران با آغاز غنی سازی اورانيوم در تاسيسات هسته ای اصفهان مذاکرات خود با سه کشور اروپايی بريتانيا، فرانسه و آلمان را به بن بست بکشاند، غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، اعلام کرده است که شايد جمهوری اسلامی تهديد خود را فعلا عملی نسازد.

با اين وجود، وی تاکيد کرد که از سرگيری برخی از اين فعاليتها امری "قطعی" است، هرچند مقامات جمهوری اسلامی تاکنون تاريخ دقيقی برای آن تعيين نکرده اند.

آقای آقازاده گفت: "امروز در جامعه ما را متهم می کنند که (درباره برنامه اتمی) منفعلانه عمل می کنيم."

رييس آژانس انرژی اتمی جمهوری اسلامی بدون استناد به نظرسنجی خاصی گفت که اگر درباره تمايل ايرانيان به داشتن فناوری هسته ای (مسالمت آميز) در بوته همه پرسی محک بخورد، "همانند حماسه ۱۲ فروردين، بالای ۹۹ درصد ملت خواستار حفظ اين قابليت خواهند شد." آقای آقازاده مساله فعاليتهای اتمی را آميخته با "استقلال" جمهوری اسلامی تفسير کرد. وی با اشاره به تهديد ايران برای از سرگيری غنی سازی اورانيوم در اصفهان، گفت که دولت نمی تواند ۷۰۰ پرسنل اين تاسيسات را بيکار نگه دارد.


اکبر هاشمی


رييس آژانس انرژی اتمی جمهوری اسلامی همچنين از کندی مذاکرات با اروپاييان گلايه کرد و گفت که تهران پيشنهادهای خود برای تضمينهای عينيی مورد درخواست اتحاديه اروپا را ارايه کرده است، اما بعد از آن که بروکسل اين موارد را کافی ندانست، "اين جا بود که متوجه شديم اين روند قابل ادامه دادن نيست."

' تضمینها کافی است '

با وجود سخنان آقای آقازاده، مذاکرات ايران با سه کشور اتحاديه اروپا هنوز ادامه دارد. سيروس ناصری، يکی از اعضای تيم مذاکره کننده جمهوری اسلامی به خبرگزاری فرانسه گفته است که مذاکرات در وين، مقر آزانس بين المللی انرژی اتمی در جريان است.

بعد از انتشار تهديد صريح ايران برای از سرگيری آنچه غنی سازی تحقيقاتی اورانيوم در اصفهان خوانده شده، بريتانيا، آلمان و فرانسه نيز متقابلا تهديد کردند که خواستار تشکيل جلسه اضطراری اين آژانس خواهند شد و همسو با آمريکا پرونده جمهوری اسلامی را به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع خواهند داد. تاسف بزرگ ما اين است که ايران از هيچ کوششی برای دستيابی به تسليحات اتمی فروگذار نمی کند.

سيلوان شالوم، وزير خارجه اسراييل

علی آقا محمدی، عضو تيم مذاکره کننده ايران، به اين سه کشور هشدار داد که موضع خود را هر چه زودتر تغيير دهند. وی با اشاره به سه قدرت بزرگ اتحاديه اروپا و آمريکا گفت: "نمی توان حق ايران را بخاطر تهديد اين سه کشور و يک قدرت بزرگ لگدمال کرد."

پيشتر محمد خاتمی، رييس جمهور ايران که نقش کم رنگی در مذاکرات اتمی ايران داشته، گفته بود که جمهوری اسلامی می خواهد از "بلاتکليفی ايجاد شده توسط دوستان اروپايی" خارج شود.

در همين حال آلکساندر رومانيتسف، رييس سازمان انرژی اتمی روسيه، خبر داده است که اولين محموله سوخت هسته ای نيروگاه اتمی بوشهر تا اوايل سال ۲۰۰۶ به ايران تحويل داده خواهد شد.

رهبران آمريکا و اسراييل که ايران را به تلاش برای توليد جنگ افزارهای اتمی متهم کرده اند، عقيده دارند رساندن سوخت اتمی به نيروگاه بوشهر، جمهوری اسلامی را در "مسير بدون بازگشتی" قرار می دهد. اسراييل گزارشهای غير رسمی مبنی بر نيتش برای بمباران تاسيسات اتمی ايران پيش از ورود سوخت هسته ای به آنها را تکذيب کرده است.

در همين حال، سيلوان شالوم، وزير خارجه اسراييل، يکبار ديگر تهديد دشمن ديرينه خود، جمهوری اسلامی برای از سرگيری غنی سازی اورانيوم را "بسيار جدی" توصيف کرد.

وی به خبرنگاران گفت: "تاسف بزرگ ما اين است که ايران از هيچ کوششی برای دستيابی به تسليحات اتمی فروگذار نمی کند."

ادعای اکونوميست

اما هفته نامه اکونوميست در شماره تازه خود نوشته است که "تصميم ايران ديگر تهديد نيست، بلکه يک وعده است."

اين نشريه همچنين بحران اخير را به انتخابات رياست جمهوری ايران مرتبط دانسته و از قول برخی ناظران نوشته است که شايد اين هياهوی اخير را هواداران اکبر هاشمی رفسنجانی براه انداخته باشند تا اعتبار فرونشاندن اين غائله به پای وی نوشته شود.

برخی از رهبران برنامه اتمی ايران مانند آقای آقازاده و حسن روحانی، مذاکره کننده اصلی ايران با اروپاييان، سابقه همکاری با آقای هاشمی در زمان رياست وی بر دولت و مجلس جمهوری اسلامی را دارند. ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  19:06


Comments: Post a Comment