"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

18.5.05

بازداشت گسترده اسلامگرايان در سوريه

با نزديک شدن زمان برگزاری اجلاس عمومی حزب حاکم بعث سوريه، ماموران دولتی به بازداشت های گسترده فعالان سياسی در آن کشور دست زده اند.


پوستر بشار اسد


در حاليکه انتظار می رود انجام اصلاحات سياسی و اقتصادی در سوريه در دستور کار اجلاس حزب بعث قرار داشته باشد، گفته می شود که اکثر بازداشت شدگان از فعالان اسلامگرای سوريه و مظنون به داشتن ارتباط با گروه اخوان المسلمين بوده اند که در دهه 1980 غيرقانونی اعلام شد.

فعالان مدافع حقوق بشر در سوريه گفته اند که در خلال چند هفته اخير، دهها نفر بازداشت شده اند اما هيچکدام تاکنون رسما مورد اتهام قرار نگرفته اند و در نتيجه، به نظر می رسد که هدف از اين اقدام، جلوگيری از فعاليت اين افراد درطول برگزاری اجلاس حزب بعث باشد. تنها طی ده روز گذشته، ناپديد شدن يک روحانی کرد، بازداشت يک فعال سياسی هوادار اخوان المسلمين و بازداشت دو تن از مخالفان اسلامگرای دولت پس از بازگشت از تبعيد گزارش شده است.

ماه گذشته نيز يکی ديگر از هواداران تبعيدی اخوان المسلمين پس از بازگشت از تبعيد بازداشت شد و به زودی پس از آزادی از زندان، در اثر نارسايی قلبی درگذشت. دولت سوريه با فشار فزاينده داخلی برای دست زدن به اصلاحاتی در نظام تک حزبی اين کشور مواجه بوده و به نظر می رسد که بشار اسد، رييس جمهوری، می کوشد با پيشنهاد برخی اصلاحات، بر محبوبيت خود بيافزايد.

ماه گذشته، رييس جمهوری فرمان عفو سيصد تن از فعالان کرد سوريه و آزادی آنان از زندان را صادر کرد و گفته می شد تبعيديان خارج از کشور نيز می توانند از عفو دولتی برخوردار شوند. حزب بعث سوريه که به اهداف لائيک، مليگرايانه و سوسياليستی معتقد است، با گروه اخوان المسلمين، که قديمی ترين و با نفوذ ترين گروه اسلامگرا در منطقه تلقی می شود، روابط دوستانه ای ندارد.

در سال 1982، هواداران اخوان المسلمين در شمال سوريه دست به شورش زدند که به شدت توسط دولت مرکزی سرکوب شد و در جريان آن هزاران نفر جان خود را از دست دادند.

به نظر می رسد که رهبری کنونی بعث سوريه نيز در نظر ندارد تسليم چالش رقيب قديمی خود شود.ن



RASTAXIZ - Latest Iran and Wolrd News

Afshin Irani  ||  14:58


Comments: Post a Comment