"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

18.5.05

گفتگوهای تجاری و سیاسی ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل

ایران و اتحادیه اروپا دور تازه ای از گفتگوهای تجاری و سیاسی خود را در بروکسل آغاز کرده اند. این در حالی است که گفتگوهای مربوط به برنامه اتمی ایران بین این کشور و سه کشور عمده اتحادیه اروپا با بحران تازه ای درگیر است.


يوشکا فيشر، وزير خارجه آلمان با حسن روحانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران دست می دهد


هفتمین دور گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا در باره گسترش همکاریهای تجاری پیش از ظهر سه شنبه 17 مه در بروکسل آغاز شد.

هیات ایرانی به سرپرستی کیا طباطبائی مدیر کل اقتصادی وزارت امور خارجه ایران و هیات اتحادیه اروپا به سرپرستی کریستیان لفلر، مسئول امور خاورمیانه و مدیترانه کمیسیون اروپا به مدت دو روز نتایج اقدامات گذشته و امکانات توسعه همکاری و تجارت میان ایران و 25 کشور عضو اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار می دهند.

همزمان با آغاز دور تازه این گفتگوها هیات های سیاسی از جانب ایران و اتحادیه اروپا نیز مذاکرات خود را بعد از ظهر سه شنبه در بروکسل آغاز کردند. مقامات لوگزامبورگ به عنوان کشوری که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را عهده دار است و ابراهیم رحیم پور مدیر کل امور اروپای غربی وزارت خارجه ایران و هیات های همراه، گفتگوهای سیاسی را انجام می دهند.

گفتگوهای سیاسی مربوط به مسئله حقوق بشر، نقش ایران در امنیت خاورمیانه، سلاحهای کشتار جمعی و موضوع مبارزه با تروریسم بین المللی است و طبق توافق های قبلی میان اتحادیه اروپا و ایران، گسترش همکاریهای تجاری و اقتصادی با ایران بستگی به میزان پیشرفت این کشور در موضوع های مطرح در گفتگوهای سیاسی است.

گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا به منظور امضای یک قرارداد همکاری و تجارت در پایان سال 2002 پی ریزی شد ولی در ماه ژوئن سال 2003 با افزایش نگرانی ها در باره برنامه اتمی ایران متوقف شده بود که با آغاز گفتگوهای وزیران خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه با ایران و تعلیق داوطلبانه فعالیت غنی سازی اورانیوم در برنامه اتمی ایران گفتگوهای تجارت و همکاری نیز از سر گرفته شد. مقام های اتحادیه اروپا در بروکسل نسبت به این دور گفتگوها که قبلا برنامه ریزی شده بود خوشبین نیستند و می گویند با توجه به بحران اخیر در مذاکرات مربوط به برنامه اتمی ایران نخست باید منتظر نتایج گفتگوهای بعدی بود.

به دنبال نيت تازه ايران داير بر از سرگيری بخشی از فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانیوم، قرار است روز سه شنبه آینده وزیران خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه با حسن روحانی دبیر شورایعالی امنیت ملی و طرف مذاکره با اتحادیه اروپا در پاريس یک دیدار اضطراری داشته باشند.ن



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  06:28


Comments: Post a Comment