"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

18.5.05

ناسزا گويی يک نماينده مجلس به يک خبرنگار

بار ديگر ميان نمايندگان مجلس ايران و خبرنگاران پارلمانی درگيری پيش آمده و آنطور که ايرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داده، يکی از نمايندگان که به چاپ گزارشی در روزنامه شرق اعتراض داشته، خبرنگار اين روزنامه را مورد پرخاش و تهديد قرار داده است.


مجلس


مهدی کوچک زاده، نماينده تهران و نايب رئيس کميسيون اصل 90 مجلس و عضو ائتلاف آبادگران (يکی از گروه های راستگرا)، آنطور که ايرنا گزارش داده، پس از اينکه روز سه شنبه در جلسه علنی مجلس در مورد انتشار گزارشی در شرق تذکر آيين نامه ای داد، در راهروی پارلمان به محض مشاهده خبرنگار شرق "به سمت او هجوم برد و در حالی که چانه او را گرفته بود، گفت: از اين به بعد مواظب خودت باش".

به گزارش ايرنا، آقای كوچك زاده پس از آن، اندكی از خبرنگار مذکور فاصله گرفت و گفت : "بی پدر و مادر".

طبق اين گزارش، آقای کوچک زاده، سپس بار ديگر به سمت آن خبرنگار رفت، اما برخی از خبرنگاران مانع هجوم مجدد او شدند.

البته آقای کوچک زاده بعدا منکر گفتن ناسزا به خبرنگار مذکور شد و خبرنگاران را متهم به دروغگويی کرد. اگرچه برخی خبرنگاران مدعی شده اند که شاهد ناسزاگويی نماينده مجلس بوده اند.


مهدی کوچک زاده، نماينده تهران در مجلس،

گزارشی که مساله ساز شد

روزنامه شرق ظاهرا چند روز قبل در گزارشی از نطق پيش از دستور ناصر نصيری که طی آن از يکی از داوطلبان انتخابات رياست جمهوری حمايت کرده بود، نوشت که مهدی کوچک زاده در حين اين نطق به سمت تريبون حرکت کرده (احتمالا برای اعتراض) که سعيد ابوطالب (يکی ديگر از نمايندگان) مانع او شده است.

آقای کوچک زاده گفته که آن گزارش روزنامه نيز واقعی نبوده است. اگرچه برخی نمايندگان مجلس، گزارش روزنامه شرق را تاييد کرده اند.

وساطت نمايندگان

ايرنا گزارش داده که پس از درگيری روز سه شنبه مهدی کوچک زاده با خبرنگار شرق، علی زادسر نماينده جيرفت به ميان خبرنگاران آمده و از آنها خواسته كه خبر اين درگيری را منعكس نكنند.

خبرنگاران نيز آنطور که ايرنا گزارش داده، ابتدا از درج مطلب خودداری كرده و به جای آن نامه‌ای به "محسن كوهكن" كارپرداز فرهنگی مجلس نوشتند.

خبرنگاران در نامه خود ضمن شرح ماوقع، نوشته اند: "متاسفانه چنين اعمالی بارها تكرار شده است. اين بار قاطعانه تقاضا داريم برخورد قانونی صورت گيرد در غير اين صورت راهكار ديگری را در پيش خواهيم گرفت."

تهديد به تحريم اخبار مجلس

ماشا الله شمس‌ الواعظين، سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در واكنش به واقعه روز سه شنبه مجلس، به ايرنا گفته است: در صورت تداوم‌ اهانت و تعرض به خبرنگاران درمجلس، خبرنگاران پوشش اخبار مجلس را برای مدت نامحدود تحريم خواهند كرد.

آقای شمس‌ الواعظين افزوده: "اين نخستين بار نيست كه در يك نهاد رسمی به ‌طور مستقيم به خبرنگاران و روزنامه ‌نگاران اهانت و تعرض می ‌شود و متاسفانه سكوت مسئولان بويژه رياست مجلس در اين خصوص شگفت‌ انگيز است."

درگيری قبلی ميان مجلس و خبرنگاران

چند ماه قبل در جريان مشاجره ای ميان مجلس و يک خبرنگار، هيئت رئيسه مجلس ايران ورود اين خبرنگار را به پارلمان ممنوع کرد که اعتراض های گسترده ای به راه انداخت.

مسيح علی نژاد، خبرنگار روزنامه همبستگی و خبرگزاری کار ايران پس از انتشار خبری درباره ميزان عيدی و پاداش نمايندگان مجلس از پارلمان اخراج شد. البته هيات رئيسه مجلس منکر اخراج خبرنگار مذکور به خاطر چاپ خبر ميزان عيدی و پاداش نمايندگان شد و دليل تصميم خود را "عدم رعايت ادب و نزاکت" از سوی خانم مسيح علی نژاد اعلام کرد.

هيات رئيسه مجلس مدارکی که اين اتهام را اثبات کند ارائه نکرد و به گفتن اين بسنده کرد که تعدادی از نمايندگان نسبت به رفتارهای خبرنگار مذکور اعتراض داشته اند.ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  06:15


Comments: Post a Comment