"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

18.5.05

کانادا روابط خود با ايران را به شدت محدود کرد


کانادا در اعتراض به آنچه خودداری ايران از رسيدگی صحيح به مرگ زهرا کاظمی، عکاس خبری کانادايی-ايرانی خوانده، گفته است که ادامه روابط عادی با اين کشور ممکن نيست و بخش اعظم روابط خود با ايران را متوقف می کند.

پرچم های ايران و کانادا

کانادا در اعتراض به آنچه خودداری ايران از رسيدگی صحيح به مرگ زهرا کاظمی، عکاس خبری کانادايی-ايرانی خوانده، گفته است که ادامه روابط عادی با اين کشور ممکن نيست و بخش اعظم روابط خود با ايران را متوقف می کند.

اين اقدام دولت کانادا ظاهرا در واکنش به جلسه غيرعلنی روز دوشنبه دادگاه تجديد نظر در تهران که شکايت وکلای خانواده زهرا کاظمی را به دنبال داشت صورت می گيرد. زهرا کاظمی 54 ساله، حدود دو سال پيش در پی عکس گرفتن از تظاهراتی در خارج از يکی از زندان های تهران بازداشت شد و حين بازداشت درگذشت. پی ير پتيگرو، وزير خارجه کانادا روز سه شنبه در بيانيه ای گفت: "رويدادهای روز گذشته يک بار ديگر نشان می دهد که نظام قضايی ايران از ظرفيت و اراده لازم برای رودررويی با عاملان قتل بی رحمانه زهرا کاظمی برخوردار نيست."

وی گفت: "ما تصميم گرفته ايم روابط دوجانبه خود با ايران را تا زمانی که مقام های ايرانی برای رسيدگی به اين امر به طريقی جدی و قابل اعتماد آمادگی پيدا نکرده اند محدود کنيم."

وی تاکيد کرد کانادا همچنان بر انجام تحقيقات قضايی صحيح و محاکمه مسببان مرگ خانم کاظمی و همچنين بازگرداندن جسد وی به کانادا مطابق با آرزوی خانواده اش، اصرار دارد.

'پرونده باز است'

به گزارش خبرگزاری فرانسه قوه قضايیه ايران گفته است پرونده خانم کاظمی هنوز باز است و جمال کريمی راد سخنگوی اين قوه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که جلسه تازه ای برای شنيدن اظهارات ساير شاهدان در روز 25 ژوئيه برگزار خواهد شد. وکلای خانواده زهرا کاظمی روز دوشنبه شکايت کردند که جلسه دادگاه تجديد نظر تنها برای يک ساعت ادامه داشته و قاضی جلسه را غيرعلنی کرده است.

وزير خارجه کانادا در بيانيه خود نوشت: "ما تماس های خود با مقام های ايرانی را از اين لحظه به بعد به پرونده کاظمی، سابقه حقوق بشر ايران و عملکرد ايران در زمينه عدم گسترش (سلاح های) اتمی محدود می کنيم." وی افزود: "کليه برنامه های همکاری ميان آژانس های دولتی کانادا و همتاهای ايرانی آنها متوقف خواهد شد." ما تماس های خود با مقام های ايرانی را از اين لحظه به بعد به پرونده کاظمی، سابقه حقوق بشر ايران و عملکرد ايران در زمينه عدم گسترش (سلاح های) اتمی محدود می کنيم

وزير خارجه کانادا

به علاوه اتاوا بازديد مقام های ايرانی از کانادا را ممنوع می کند و به ديپلمات خود نيز دستور می دهد تنها در مورد پرونده کاظمی، مسائل حقوق بشر و گسترش تسليحاتی با مقام های ايرانی تماس بگيرند.

کانادا در گذشته دو بار سفير خود را از ايران فراخوانده است اما سفير اتاوا اين بار به کانادا فراخوانده نشده است. متهم اصلی در پرونده زهرا کاظمی ژوئيه گذشته تبرئه شد. محاکمه وی در حالی انجام می شد که حتی وکلای خانواده کاظمی نيز او را که مامور وزارت اطلاعات بود گناهکار نمی دانستند و انگشت اتهام را به سوی يکی از مقام های قوه قضاييه دراز می کردند.

برخی از مقام ها و نهادهای حکومتی ايران تصديق کرده اند که زهرا کاظمی در زندان با خشونت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، اما مسئولان قوه قضاييه می گويند او در پی اعتصاب غذا دچار افت فشار خون و ضعف شده بود و خود بر زمين افتاده و آسيب ديده است. شهرام اعظم، يک پزشک ايرانی که به تازگی از کانادا تقاضای پناهندگی کرده، می گويد نشانه های آزار و شکنجه را بر بدن او ديده است.

نشانه هايی که آقای اعظم بازگو می کند، از جمله شامل شکستگی بينی، پارگی پرده شنوايی، کنده شدن ناخنها، آثار شلاق و شواهدی مبنی بر تجاوز بوده اند. ايران اعلام کرده است که ادعاهای اين پزشک به کلی کذب و نادرست است.ن



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  06:08


Comments: Post a Comment