"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

16.5.05

'مذاکرات نهايی' ايران و اروپا برگزار می شود


قرار است دور بعدی مذاکرات هسته ای ايران و سه کشور اروپايی هفته آينده با شرکت مقامات عالی رتبه دو طرف برگزار شود و به نظر می رسد مقامات ايرانی اين گفتگوها را دور نهايی مذاکرات دو طرف تلقی می کنند.


روحانی و جک استرا وزير خارجه بريتانيا


روز دوشنبه، 16 مه، کمال خرازی، وزير خارجه ايران در گفتگو با خبرنگاران در تهران گفت که دور جديد مذاکرات هسته ای با اروپاييان روز يکشنبه، 23 مه، برگزار خواهد شد و از سوی آلمان، بريتانيا و فرانسه وزيران خارجه اين کشورها و از سوی ايران نيز حسن روحانی، دبير شورای عالی امنيت ملی، در آن شرکت خواهند کرد. هنوز مکان اين گفتگوها تعيين نشده است اما احتمالا در يکی از پايتخت های اروپايی برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران - ايسنا - آقای خرازی در مورد انتظار ايران از دور بعدی مذاکرات گفت "اميدواريم اروپايی ها همراهی کنند و به فرمولی که تضمين آور و اعتماد ساز باشد نايل آييم."

آقای خرازی در مورد نتايجی که از مذاکرات انتظار دارد گفت که "بارها گفته شده که ما بر حقوقمان پافشاری می کنيم و چون خود اروپايی ها خواستند يک دور ديگر مذاکره شود، اميدواريم در اين مذاکره به فرمولی دست يابيم که ضامن حقوقمان باشد."

وی گفت که آخرين مذاکرات بايد در سطحی بالا انجام گيرد و افزود که اگر اين دور هم به نتيجه نرسد، ايران حقوق خود را دنبال خواهد کرد. برخی خبرگزاری ها گفته اند که از سخنان وزير خارجه ايران چنين استنباط می شود که وی مذاکرات هفته آينده را آخرين دور گفتگو با اروپاييان تلقی می کند. وزير خارجه در اشاره ای به تصميم جمهوری اسلامی برای از سرگيری برخی فعاليت های غنی سازی اورانيوم، گفت "اگر حقوق ما تامين نشود، ما تصميم خود را گرفته ايم."

آقای خرازی مصوبه جديد مجلس در مورد الزام دولت به غنی سازی اورانيوم را يادآور شد و گفت که دولت مصمم و موظف است که مصوبات مجلس را اجرا کند و چاره ای جز آن ندارد.

خطر تحريم بين المللی

در ماه نوامبر سال گذشته، مذاکراتی بين ايران و سه کشور اروپايی در مورد برنامه های هسته ای ايران آغاز شد و جمهوری اسلامی اعلام داشت تا زمان خاتمه مذاکرات، غنی سازی اورانيوم را که برای توليد سوخت نيروگاه های هسته ای لازم است به حالت تعليق در می آورد. در مقابل، گفته شد کشورهای اروپايی وعده داده اند امتيازات تجاری و فنی از جمله در زمينه انتقال فناوری هسته ای غيرقابل استفاده در زمينه های تسليحاتی را در اختيار جمهوری اسلامی قرار دهند.


خرازی


همچنين، ايالات متحده، که ايران را به تلاش برای دستيابی به فناوری توليد تسليحات اتمی در پوشش برنامه های صلح آميز هسته ای متهم کرده و خواستار ارجاع پرونده اين کشور به شورای امنيت سازمان ملل متحده شده بود، از حل اين مساله از طريق مذاکرات با اروپاييان حمايت به عمل آورد. اما در هفته های اخير، مقامات ايرانی اعلام داشتند که از پيشرفت مذاکرات راضی نيستند و بخشی از برنامه های غنی سازی اورانيوم را از سر می گيرند هرچند کشورهای اروپايی گفته اند چنين اقدامی می تواند به توقف مذاکرات و ارجاع پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت منجر شود.

جمهوری اسلامی همواره تاکيد داشته که فعاليت های هسته ای خود را صرفا با مقاصد صلح آميز دنبال می کند اما دستيابی به فناوری غنی سازی اورانيوم به عنوان بخشی از چرخه سوخت نيروگاهی را از حقوق مسلم کشورهای امضا کننده پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای، از جمله ايران، دانسته است. شورای امنيت سازمان ملل متحد مجاز است در صورت تخلف کشورهای امضا کننده از مفاد پيمان، تحريم های تنبيهی عليه آنها اعمال دارد اما برای اين منظور، توافق اکثر اعضای شورای امنيت و حمايت کشورهای دارای حق وتو - از جمله روسيه که در بخش نيروگاه هسته ای با ايران همکاری دارد - لازم است.

برخی از ناظران نسبت به موفقيت دور بعدی مذاکرات ابراز بدبينی کرده اند و گفته اند که احتمالا ايران انتظار دارد پيشنهاد وضع تحريم عليه ايران در شورای امنيت به تصويب نرسد.ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  21:55


Comments:
سلام ... بخاطر 13 نبود ادامه اش را اگر امروز وقت مینویسم.
ایمیل ها را چرا جواب نمیدی؟؟؟
چی شد؟؟؟
 
Post a Comment