"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

16.5.05

ادامه نا آراميها در ازبکستان


در حاليکه بحران سياسی در ازبکستان ادامه داشته، نيروهای دولتی راه های ارتباطی انديجان را زير نظر گرفته و شهر مرزی قره سو را به محاصره در آورده اند و همزمان، يک سياستمدار آمريکايی خواستار اعمال فشار بر دولت ازبکستان شده است.


سرباز ازبکستان هنگام بازرسی اوراق يکی از اهالی قره سو


در همين حال تعدادی از پناهجويان ازبک که به ناحيه مرزی بين ازبکستان و قرقيزستان فرار کرده اند به بی بی سی گفته اند که نيروهای ازبک هنگامی که آنها قصد عبور از مرز را داشته اند بسوی آنها شليک کرده و تعدادی از آنها را کشته و عده ای را نيز زخمی کرده اند. روز شنبه، 14 مه، اهالی شهر قره سو، واقع در مرز ازبکستان و قرقيزستان، شهر را در اختيار گرفتند و با اخراج چند تن از مقامات شهری، در صدد بر آمده اند با تعمير پل ارتباطی با قرقيزستان، به داد و ستد با آن سوی مرز بپردازند. گزارش شده است که از بامداد روز دوشنبه، سربازان دولتی راه های ارتباطی قره سو را مسدود کرده و به بازرسی اوراق کسانی پرداخته اند که از اين مسيرها عبور می کنند.

همزمان، براساس گزارش های رسيده از انديجان، سربازان و خودروهای ارتش ازبکستان در نقاط مختلف شهر مستقرهستند و اوضاع شهر آرام اما پرتنش توصيف شده و گفته می شود ماموران امنيتی با لباس شخصی، به نگهبانی در بيمارستان ها پرداخته اند.

احتمالا هدف از اين اقدام شناسايی و احتمالا بازداشت زخمی های تظاهرات اخير و جلوگيری از انتشار اخبار مربوط به تلفات سرکوب تظاهرات در روزهای گذشته بوده است. راه های ارتباطی شهر انديجان نيز به شدت توسط نيروهای ارتش کنترل می شود و از جمله بيش از سی ايستگاه بازرسی در راه ارتباطی اين شهر و تاشکند، پايتخت، ايجاد شده است. اهالی شهر دفن کشته شدگان حوادث اخير را آغاز کرده اند.

انتقاد مقامات خارجی

شهر انديجان محل آغاز تظاهرات مخالف دولت ازبکستان بوده و گزارش شده است که شدت عمل نيروهای دولتی در مقابله با تظاهرکنندگان در روز جمعه گذشته چند صد کشته برجای نهاده است. اسلام کريموف، رييس جمهوری ازبکستان، اخبار کشته شدن چند صد نفر را رد و گروه های اسلامگرا را به سازمان دهی تظاهرات متهم کرده است هرچند سازمان بين المللی مدافع حقوق بشر و فعالان حقوق بشر در ازبکستان اين اتهام را بی اساس خوانده اند.


کشته شدگان انديجان


در عين حال، وزارت خارجه بريتانيا، ضمن انتقاد شديد از نحوه مقابله دولت ازبکستان با تظاهرکنندگان، گفته است که شواهد موجود حکايت از آن دارد که گزارش کشته شدن چند صد نفر از تظاهرکنندگان در شهر انديجان صحت دارد. در ايالات متحده نيز يکی از اعضای کنگره آن کشور از دولت خواسته است موضع سختگيرانه ای نسبت به اسلام کريموف، رييس جمهوری ازبکستان، اتخاذ کند.

سناتور دانا روراباکر، عضو مجلس سنا از حزب جمهوريخواه، آقای کريموف را فردی مستبد خوانده که مايل نيست به مردم ازبکستان اجازه دهد سرنوشت خود را تعيين کنند. به گفته وی، گرچه در جريان مبارزه ايالات متحده با تروريسم جهانی، دولت ازبکستان به اين کشور کمک کرد اما زمان آن فرا رسيده تا آقای کريموف انتخابات آزاد برگزار کند و اعلام دارد که خود مجددا نامزد تصدی مقام رياست جمهوری نخواهد بود.ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  21:11


Comments: Post a Comment