"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

15.5.05

هزاران ازبک به مرز قرقيزستان فرار کردند




مردم در حال حمل يک جنازه


هزاران پناهجوی ازبک که سعی دارند از خشونت های شهر انديجان ازبکستان فرار کنند، راهی کشور قرقيزستان در همسايگی ازبکستان شده اند. مرز دو کشور بسته است اما صدها پناهجو، راهی به قرقيزستان پيدا کرده اند. مقامات قرقيزستان به بيش از پانصد نفر که بسياری از آنها مجروح هستند، اجازه عبور از مرز و ورود به اين کشور را داده اند.

در شهر مرزی کاراسو پناهجويان با پليس ازبکستان درگير شدند و ساختمان های دولتی به آتش کشيده شده است. اين همان منطقه ای است که قيام مردمی قرقيزستان از آن آغاز شد. اين قيام در ماه مارس به سرنگونی دولت قرقيزستان منجر شد. اسلام کريم اف، رييس جمهوری قرقيزستان گفته است جنايتکارانی که در صدد براندازی دولت او تشکيل يک کشور اسلامی هستند، عامل وقايع انديجان هستند. يکی از خبرنگاران بی بی سی در تاشکند، پايتخت ازبکستان، می گويد مردمی که در حال به خاکسپاری بستگان خود هستند، از صحبت های آقای کريم اف عصبانی شده اند.

روز شنبه نيز هزاران نفر از اهالی شهر انديجان با ريختن به خيابان ها دست به تظاهرات ضد دولتی زدند. تظاهرات روز شنبه در حالی برگزار شد که روز قبل از آن، نيروهای امنيتی به روی مردم آتش گشوده و در اثر اين تيراندازی تعداد زيادی کشته بر جای مانده بود. روزنامه نگاران اجازه ورود به انديجان را ندارند و از آن دسته از آنها که در شهر هستند، خواسته شده آن را ترک کنند و برخی از جاده های منتهی به شهر نيز مسدود شده است.

نا آرامی ها در انديجان زمانی آغاز شد که مردان مسلح پنجشنبه شب با حمله به زندان شهر، صدها زندانی را آزاد کردند. تعدادی بازرگان محلی که متهم به انجام فعاليت های افراطی و اسلامی هستند نيز در ميان آزادشدگان بودند. پس از آن در صبح روز جمعه، تظاهرات گسترده ای در شهر برگزار شد و نيروهای امنيتی، با محاصره تظاهرکنندگان به روی آنها آتش گشودند.

ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه در يک گفتگوی تلفنی، درباره وقايع انديجان با اسلام کريم اف بحث و گفتگو کرده است. ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  09:13


Comments: Post a Comment