"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

14.5.05

واکنش اتحاديه اروپا به خشونتها در ازبکستان


اتحاديه اروپا در خصوص خشونتهای ازبکستان اظهار نگرانی کرده است.


صحنه ای از نا آرامی در شهر انديجان


يک سخنگوی اتحاديه اروپا گفته است که خشونتهای خونين در اين کشور نشانگر بی احترامی مقامات دولت ازبکستان به حقوق بشر و حکومت قانون است. اين مقام اتحاديه اروپا از طرفهای درگير خواست تا اختلافات خود را از طريق گفتگو حل کنند.

در همين حال و يک روز پس از آنکه نيروهای امنيتی ازبکستان به روی تظاهرکنندگان در شهر انديجان، واقع در شرق اين کشور، آتش گشودند، پانزده هزار تظاهرکننده بار ديگر در ميدان مرکزی شهر جمع شده و خواستار استعفای اسلام کريم اف، رييس جمهور شده اند. قرار است آقای کريم اف تا ساعتی ديگر يک کنفرانس مطبوعاتی در شهر تاشکند، پايتخت، برگزار کند.

دولت ازبکستان که شبکه های تلويزيونی خارجی را به روی مخاطبان ازبک بسته است، می گويد در جريان خشونت های جمعه 9 نفر کشته شده اند اما افراد محلی می گويند از آن بيم دارند که تعداد کشته شدگان 300 نفر باشد. شاهدان عينی گفتند ديده اند که سربازان مشغول انداختن تعداد زيادی جسد به داخل کاميون ها بوده اند و مانع از دسترسی بستگان کشته شدگان به اجساد شده اند.

بسياری از افرادی که در تظاهرات روز جمعه شرکت کردند، زن و کودک بودند اما شاهدان عينی می گويند تنها 10 جسد که همگی آنها مرد بوده اند، در خيابان ها رها شده اند. در طول شب صدای تيراندازی در شهر به گوش می رسيد و برخی گزارش ها حاکی از آن است که تعدادی از معترضين هنوز در داخل يک ساختمان دولتی هستند که روز جمعه آن را تصرف کردند.

اما پيشتر به نظر می رسيد که نيروهای ازبکستان کنترل اوضاع شهر انديجان در شرق اين کشور را در دست گرفته اند.

بامداد امروز، شنبه، نيز صدای تيراندازی از مرکز شهر شنيده می شد.

شاهدان عينی گفته اند در جريان تظاهرات روز جمعه، مردم به تعداد زيادی سخنرانی گوش کردند که سخنرانان در آنها از دولت انتقاد می کردند. يکی از سخنرانان گفت کارخانجات فعاليتی ندارند و همه مردم بيکار هستند.

نا آرامی ها در انديجان زمانی آغاز شد که مردان مسلح جمعه شب با حمله به زندان شهر، صدها زندانی را آزاد کردند. تعدادی بازرگان محلی که متهم به انجام فعاليت های افراطی و اسلامی هستند نيز در ميان آزادشدگان بودند.

ازبکستان پرجمعيت ترين کشور آسيای ميانه است و دولت اين کشور با وجود ارتباطاتی که با غرب دارد، بيش از بقيه کشورهای منطقه، سرکوبگر تلقی می شود.

طی چند سال اخير، دولت ازبکستان هزاران نفر از جوانان محلی را که بسياری از آنها جزو چهره های برجسته منطقه خود هستند به اتهام هواداری از اسلام افراطی به زندان انداخته است.

اسکات مک کللان، سخنگوی کاخ سفيد، در پی نا آرامی های شهر انديجان گفت مقامات دولت ازبکستان بايد در انديجان خويشتنداری نشان می دادند و افزود مردم ازبکستان خواهان دولت دموکراتيک تری هستند اما اين خواسته خود را از طرق مسالمت آميز دنبال می کنند.

آقای مک کللان گفت ايالات متحده با دقت و توجه گزارشهايی را مبنی بر فرار مظنونان به اقدامات تروريستی از زندان، دنبال می کند.

روسيه نگرانی خود را از حوادث ازبکستان ابراز داشت اما سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، اين نا آرامی ها را يک "مسئله داخلی" توصيف کرد. ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  17:10


Comments: Post a Comment