"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

14.5.05

فايننشيال تايمز: ايران مي‌خواهد در نشست احتمالي با اروپا اطمينان يابد آنها چيزي بيش از تهديد ارايه مي‌كنند



فايننشيال تايمز: ايران مي‌خواهد در نشست احتمالي با اروپا اطمينان يابد آنها چيزي بيش از تهديد ارايه مي‌كنند


فايننشيال تايمز نوشت: مقامات ايران و اروپا روز گذشته (جمعه) با اميد فرونشاندن بحران‌ها، كوشيدند مقدمات برگزاري نشستي عالي‌رتبه در سطح وزرا را ترتيب دهند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه انگليسي مدعي شد: مقامات اروپايي و ايراني گفتند كه تهران در اصل قصد دارد، ازسرگيري تبديل كيك زرد به اورانيوم گاز را تا زماني كه حسن روحاني، مسوول عالي‌رتبه‌ي پرونده‌ي هسته‌يي ايران با وزراي امور خارجه‌ي آلمان، فرانسه و انگليس ديدار كند، به تعويق بيندازد؛ دو طرف روز گذشته در خصوص اين ديدار بحث داشتند و ايراني‌ها مي‌خواستند اطمينان يابند كه فرستادگان اروپايي چيزي بيش از تهديد را براي ارايه كردن دارند.

اين روزنامه ادامه داد: در خصوص محل ديدار، نام دوبي يا تركيه مطرح مي‌شود.

يك مقام انگليسي گفت: ما (برگزاري) يك نشست را پيشنهاد كرديم و ايراني‌ها ابراز تمايل كردند و در خصوص وجوه آن مذاكره مي‌كنند.

فايننشيال تايمز افزود: اگر اين نشست كه انتظار مي‌رود ظرف يك هفته برگزار شود، انجام گيرد، مي‌تواند، وقفه‌اي موقت را در مساله حاصل كند و احتمال دارد اين بحث را تا پس از انتخابات رياست جمهوري ايران در 27 خرداد به تعويق اندازد.

اين گزارش حاكي است، گفت‌وگو در سطح مقامات عالي‌رتبه‌ طي نامه‌اي از سوي وزراي خارجه‌ي سه كشور اروپايي به روحاني پيشنهاد شد. در اين نامه آمده بود كه ازسرگيري فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي، اروپايي‌ها را به ترك مذاكرات با تهران و حمايت از اقدامات آمريكا عليه اين كشور، وادار خواهد كرد.

فايننشيال تايمز ادامه داد: مقامات ايران مي‌گويند مذاكرات در هيچ موردي به هيچ جايي نرسيده است و اين بحث را مطرح مي‌كنند كه تحت معاهده‌ي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي NPT هيچ مبناي حقوقي براي ارجاع ايران به شوراي امنيت وجود ندارد.

كشورهاي اروپايي خواسته‌اند تهران را به رها كردن برنامه‌ي غني سازي متقاعد سازند و مدعي‌اند اين اقدام تنها تضميني است كه تهران مي‌تواند در خصوص اين كه سلاح هسته‌يي توليد نخواهد كرد، ارايه دهد؛ اما تهران مي‌خواهد قابليت محدود غني‌سازي را حفظ كند و مي‌گويد، قصد دارد بازرسي بين‌المللي بيشتري از آزمايشات و تاسيساتش را بپذيرد.

اروپا در نشست اواخر آوريل اين پيشنهاد را نپذيرفت و به همين علت، تهران تصميم گرفت با اعلام اين كه فعاليت در يكي از تاسيسات هسته‌يي‌اش را آغاز خواهد كرد، فشار بر اروپا را افزايش دهد.ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  17:02


Comments: Post a Comment