"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

14.5.05

نامه ايران به عنان درباره جزاير سه‌گانه



نامه ايران به عنان درباره جزاير سه‌گانه


محمدجواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه ‌ای به کوفی عنان، دبيرکل اين سازمان، ادعای دولت امارات متحده عربی بر سه جزيره ايرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خليج فارس را 'قاطعانه' رد کرده و تأکيد ‌کرده است که اين جزاير، "بخش يکپارچه و هميشگی خاک ايرانند و باقی خواهند ماند".

ارسال اين نامه به دبيرکل سازمان ملل واکنشی است به نامه ديگری که عبدالعزيز بن ناصر شمسی، نماينده امارات متحده عربی در سازمان ملل، جمعه هفته گذشته به دبيرکل اين سازمان ارسال کرده و در آن خواسته بود که رسيدگی به ادعای کشورش بر سه جزيره ايرانی در دستور کار شورای امنيت سازمان ملل قرار گيرد.

در اين نامه که پس از انتشار با واکنش اعتراض آميز ايران مواجه شد آمده بود که دولت امارات نتوانسته است راهی برای حل اختلاف خود با ايران بر سر اين جزاير "از راههای مسالمت آميز، مذاکره مستقيم و ارجاع به ديوان بين‌ المللی دادگستری لاهه" بيابد و از اين رو خواستار رسيدگی شورای امنيت به اين موضوع است.

نماينده امارات در سازمان ملل در نامه خود، رسيدگی شورای امنيت به موضوع جزاير سه گانه را تضمين کننده راه حلی جامع و پايدار برای حفظ دستاوردهای منطقه ‌ای و صلح، امنيت و ثبات بين‌المللی خوانده بود.

نماينده ايران در سازمان ملل ضمن اعتراض به اين نامه، نوشته است که کشورش به مذاکره "مثبت و سازنده" با مقامهای ذيربط امارات "به ‌منظور گسترش روابط و از ميان برداشتن هرگونه سوء تفاهم در ارتباط با اجرای يادداشت تفاهم سال ‪۱۹۷۱‬ ميان ايران و اميرنشين شارجه درباره جزيره ايرانی ابوموسی ادامه می‌ دهد".

ايران بارها اعلام کرده است که جزاير سه گانه را جزء جدايی ناپذير خاک خود می داند و ادعای امارات بر اين جزاير بايد تنها در چارچوب يادداشت تفاهمی بررسی شود که در ۲۵ نوامبر ۱۹۷۱ و در آستانه استقلال امارات از بريتانيا ميان دولت وقت ايران و اميرنشين شارجه، يکی از اميرنشينهای هفتگانه امارات عربی متحده، در مورد اين حاکميت ايران بر جزيره ابوموسی به امضا رسيد.ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  17:00


Comments: Post a Comment