"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

12.5.05

هشدار نخست وزير بريتانيا و وزيران خارجه اروپايی به ايران


در پی ارسال نامه ای از سوی وزيران خارجه بريتانيا، فرانسه و آلمان برای حسن روحانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران که در آن نسبت به از سرگيری بخشی از فرايند غنی سازی اورانيوم در اين کشور هشدار داده است، تونی بلر، نخست وزير بريتانيا در اولين نشست خود با خبرنگاران که پس از انتخاب مجدد وی به نخست وزيری صورت گرفته است اعلام کرد که اگر ايران تعهد خود را در مورد توقف غنی سازی اورانيوم نقض کند، وی يقيناً از ارجاع پرونده هسته ای اين کشور به شورای امنيت سازمان ملل متحد پشتيبانی خواهد کرد.


بلر می گويد اگر ايران تعهد خود را در مورد توقف غنی سازی اورانيوم نقض کند، وی يقيناً از ارجاع پرونده هسته ای اين کشور به شورای امنيت سازمان ملل متحد پشتيبانی خواهد کرد


آقای روحانی هنوز به نامه وزيران خارجه اروپايی پاسخ نداده اما يک روز پس از دريافت اين نامه در ديدار با معاون وزير خارجه روسيه گفته است که در صورت تلاش برای محروميت ايران از حق قانونی خود برای غنی سازی اورانيوم و توليد سوخت اتمی، "ملت ايران در برابر زور تسليم نخواهد شد و آماده‌ پرداخت هزينه‌ های لازم خواهد بود".

پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای برای کليه کشورهايی که اين پيمان را امضا کرده اند حق دستيابی به فناوری غنی سازی اورانيوم را قائل است و آقای روحانی که در ديدار با معاون وزير خارجه سخن می گفته اعلام کرده است که چنانچه کشورش قادر به استفاده از اين حق نباشد، "احترامی برای پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای قائل نخواهد شد".

وزيران خارجه سه دولت اروپايی در نامه خود به حسن روحانی هشدار داده اند که از سرگيری تلاش کشورش برای دستيابی به فناوری غنی سازی اورانيوم به معنی پايان يافتن مذاکراتی است که طرفين برای رفع نگرانی از فعاليت اتمی ايران دنبال می کنند و شکست اين مذاکرات پيامدهای منفی برای ايران خواهد داشت.

پيامدهای منفی

يکی از سخنگويان وزارت خارجه بريتانيا با تصريح بر اينکه اظهارات آقای روحانی را به منزله پاسخ رسمی به نامه وزيران خارجه اروپايی محسوب نمی کند در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت در نامه دقيقاً مشخص نشده است که "پيامدهای منفی" برای ايران چه خواهد بود اما اين هشدار را می توان به معنی ارجاع پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد تعبير کرد و دولت ايران از موضع سه دولت اروپايی در اين زمينه آگاهی دارد.

ارجاع پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت می تواند پيامدهايی همچون تحريم اقتصادی يا حتی برخورد نظامی را برای اين کشور به همراه داشته باشد.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه بريتانيا، در صورتی که از سرگيری غنی سازی اورانيوم در ايران عملاً آغاز شود، سه دولت اروپايی با دولتهای نزديک خود در مورد نحوه برخورد با اين موضوع مشورت خواهند کرد و تصميم گيری در شورای حکام آژانس بين المللی اتمی صورت خواهد گرفت.

سؤال از وزيرخارجه فرانسه

در فرانسه که يکی از سه کشور اروپايی طرف مذاکره با ايران است، در پی اعلام ازسرگيری بخشی از فرايند غنی سازی اورانيوم در ايران، ميشل بارنيه، وزيرخارجه فرانسه برای ادای توضيح به مجلس سنا فراخوانده شد.

وی در پاسخ به نمايندگان مجلس سنا گفته که ايران از پيامدهای نقض تعهدی که سال گذشته به دولتهای اروپايی داده است آگاهی دارد و ابراز اميدواری کرده است که مقامات ايران تصميم خود مبنی بر از سرگيری غنی سازی اورانيوم را عملی نکنند.


تأسيسات اتمی اصفهان


ايران در ماه نوامبر سال گذشته ميلادی به سه دولت اروپايی تعهد داد که تا زمانی که نگرانی اين دولتها از صلحجويانه بودن برنامه هسته ای اين کشور رفع نشود، کليه فعاليتهای مرتبط با غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد اما ايران اخيراً اعلام کرده که آن بخش از فرايند غنی سازی اورانيوم که قرار است بزودی در اين کشور و در تأسيسات اتمی اصفهان از سرگرفته شود، نقض اين تعهد به شمار نمی رود و اگر دولتهای اروپايی "تضمينهای عينی" را که ايران طی مذاکرات به آنها پيشنهاد داده است مطالعه کنند نگرانی شان از اين بابت رفع خواهد شد.

اما در نامه وزيران خارجه سه دولت اروپايی که روز چهارشنبه يازدهم مه (۲۱ ارديبهشت) برای آقای روحانی ارسال شده مشخصاً تصريح گرديده که فعاليت تأسيسات اصفهان نقض تعهد ايران به شمار می رود.

در مرکز فراوری و توليد اورانيوم اصفهان، اکتا اکسيد اورانيوم (U۳O۸) که کيک زرد خوانده می شود تخليص و به گاز هگزا فلوئوريد اورانيوم (UF۶) تبديل می گردد که با تزريق آن به درون لوله های سانتريفوژ، فرايند غنی سازی اورانيوم آغاز می شود.

آن گونه که اعلام شده، در تأسيسات اصفهان تنها مرحله توليد گاز هگزا فلوئوريد اورانيوم انجام می گيرد و بقيه مراحل غنی سازی اورانيوم به تأسيسات نطنز مربوط می شود که دولت ايران هنوز تصميمی مبنی بر از سرگيری فعاليت آن را اعلام نکرده است.

در نامه وزيران خارجه سه دولت اروپايی به حسن روحانی پيشنهاد شده است که ظرف دو هفته آينده نشستی چهارجانبه در مورد اين مسئله برگزار شود.

تصميم ايران در مورد از سرگيری فعاليت تأسيسات اتمی اصفهان پس از آن اعلام شد که تازه ترين دور مذاکرات اين کشور با دولتهای اروپايی که در لندن صورت گرفت به نتيجه ای منجر نشد.

نخستين محموله سوخت اتمی برای ايران

همزمان با تبادل هشدارها و موضعگيريها ميان ايران و دولتهای اروپايی، روزنامه روسی ورميا نووستی (زمان اخبار) به نقل از آلکساندر روميانتسف، رئيس سازمان فدرال انرژی اتمی خبر داده که قرار است نخستين محموله سوخت هسته ای تا اوائل سال آينده ميلادی برای استفاده در نيروگاه اتمی بوشهر از روسيه به ايران تحويل داده شود.

به گفته وی، استفاده از سوخت اتمی در نيروگاه بوشهر قرار است از نيمه های سال آينده ميلادی آغاز شود اما محموله سوخت بايد از چند ماه قبل در اختيار ايران قرار گيرد.

روسيه بنابر قراردادی که در ماه فوريه گذشته با ايران بسته، بايد تحت نظارت آژانس بين المللی انرژی اتمی، يکصد تن سوخت اتمی به ايران تحويل دهد و زباله آن را پس بگيرد تا نگرانی ای از بابت اينکه ايران از زباله اتمی، مواد مورد نياز برای توليد سلاح اتمی استخراج کند ايجاد نشود.ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  18:56


Comments: Post a Comment