"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

3.5.05

آمريکا: ايران و کره شمالی ان پی تی را تهديد می کنند

دولت آمريکا اشاره کرده است که قصد دارد ايران و کره شمالی را در صدر دستور کار نشست کنونی سازمان ملل، که درباره آينده پيمان منع گسترش سلاح های اتمی بحث می کند، قرار دهد.


تجهيزات اتمی در کره شمالی
بسياری از شرکت کنندگان در اجلاس دسترسی آزاد به انرژی هسته ای را ناشی از تفاسير دلبخواه از مفاد پيمان می دانند

نماينده آمريکا در اين کنفرانس همچنين اخطار داد که اين معاهده با جدی ترين چالش خود تا به امروز روبروست. اجلاس دوره ای بررسی عملکرد ان پی تی روز دوشنبه، دوم ماه مه، در مقر سازمان ملل متحد آغاز به کار کرد. اين کنفرانس برای بحث درباره اين پيمان 35 ساله که هدف آن جلوگيری از گسترش سلاح های هسته ای است به مدت يک ماه ادامه خواهد داشت. استفان رادميکر، معاون وزارت خارجه آمريکا در امور تسليحاتی، گفت که ايران و کره شمالی برای دستيابی به سلاح های اتمی تلاش می کنند و تهديدی برای اين پيمان به شمار می آيند. ايران اين اتهامات را رد می کند.

پيشتر محمد برادعی، رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی، در حاشيه اين کنفرانس ايران را ترغيب کرد به طور يکجانبه اقدام به از سرگيری برنامه غنی سازی اورانيوم نکند. ايران سال گذشته فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به عنوان بخشی از مذاکراتش با اتحاديه اروپا به حال تعليق درآورد.

اما مقام های ايرانی روز شنبه پس از آخرين دور گفتگوها با سه کشور اروپايی بريتانيا، آلمان و فرانسه در لندن که بی نتيجه پايان يافت، تلويحا به احتمال از سرگيری فعاليت های مربوط به غنی سازی اشاره کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای برادعی گفت: "اميدوارم که دو طرف به گفتگو ادامه دهند. اميد من اين است که ايرانی ها هيچگونه تصميم يکجانبه ای برای شروع فعاليت هايی که هم اکنون به حال تعليق درآمده است اتخاذ نکنند. من فکر می کنم که هرگونه اقدامی در آينده بايد با توافق طرفين صورت گيرد."

همزمان وزير خارجه آمريکا کاندوليزا رايس، بار ديگر بر حمايت آمريکا از مذاکرات اروپا با ايران تاکيد کرده است. وی پس از گفتگو با ميشل بارنيه، وزير خارجه فرانسه در واشنگتن گفت که "ايران بايد آمادگی داشته باشد به تعهدات بين المللی اش عمل کرده و از تلاش برای دستيابی به سلاح های اتمی تحت پوشش يک برنامه غيرنظامی اتمی خودداری کند."

بنابه گزارش ها آقای بارنيه هيچ گونه جزئياتی درباره مذاکرات با ايران ارائه نکرد اما از "گفتگوی شکننده و ضروری که ميان اروپايی ها و ايران برای جلوگيری از خطر گسترش تسليحاتی جريآن دارد" سخن گفت.

'لزوم تغيير ان پی تی'

پيشتر کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل متحد و همچنين محمد برادعی طی سخنرانی آغازين اين کنفرانس اخطار دادند که پيمان منع گسترش سلاح های اتمی با توجه به تهديدها و فن آوری های تازه کهنه شده است و نيازمند تغيير است. آقای عنان از کشورهايی مانند ايران که به سلاح اتمی مجهز نيستند خواست در مقابل تضمين دريافت سوخت هسته ای، از اصرار بر دستيابی به فن آوری حساس اتمی دست بردارند.

آقای عنان همچنين از رقبای قديمی در جنگ سرد يعنی روسيه و آمريکا خواست تا به طور جدی به کاهش زرادخانه هسته ای خود بپردازند.


آقای عنان گفت تنها راه تضمين عدم به کارگيری سلاح های اتمی در نهايت نابودی کامل اينگونه سلاح هاست
آقای عنان گفت تنها راه تضمين عدم به کارگيری سلاح های اتمی در نهايت نابودی کامل اينگونه سلاح هاست

کوفی عنان گفت: "اين واقعيتی مبرهن است که رژيم برقرار شده در اين پيمان با آهنگ رشد تکنولوژی و جهانی شدن هماهنگ نيست. تحولات مختلف در سالهای اخير اين پيمان و امنيتی را که به آن نظر داشته در تنگنا قرار داده است."

آقای برادعی نيز گفت که اين پيمان اگر تغییر نکند "به تدريج ارزش خود را از دست خواهد داد و ما را در وضعيتی آسيب پذير و حفاظت نشده رها خواهد کرد." دبير کل سازمان ملل گفت: "اين بر عهده همه ماست تا نظامی کارآمد و موثر و منصفانه بسازيم که خطر تهديد هسته ای را کاهش دهد."

دبيرکل سازمان ملل متحد با اشاره به احتمال وقوع يک فاجعه اتمی در يکی از شهرهای جهان گفت که "در جهان به هم مرتبط امروز تهديد يکی، تهديد همگان است و ما همه در مسئوليت تامين امنيت برای يکديگر شريک ايم." مساله کاربرد وسايل دارای "استفاده های دو گانه" که هم برای صنايع نظامی کاربرد دارد و هم برای اهداف صلح طلبانه، از مسائل اصلی در اين کنفرانس خواهد بود.

بحران پيمان هسته ای

انتظار می رود که نمايندگان آمريکا خواستار ممنوعيت استفاده از اين نوع وسايل شوند اما خود آمريکا و چندين کشور ديگر هم اکنون دارای اين نوع وسايل هستند. خبرنگار ديپلماتيک بی بی سی می گويد که پيمان هسته ای به طور روز افزون دچار بحران است، زيرا کشورهای امضا کننده از يک سو می توانند تکنولوژی مرتبط با جنگ افزارهای هسته ای را به دست آورند و از سوی ديگر از اين پيمان خارج شوند بدون آنکه با مجازاتی روبرو شوند.


تاسيسات اصفهان
آمريکا و متحدان آن کشور برنامه های هسته ای ايران را در اجلاس مطرح خواهند کرد

واشنگتن خواستار اقدام فوری در مورد کره شمالی و ايران است در حالی که بسياری از کشورهايی که سلاح اتمی ندارند از قدرتهای پنجگانه هسته ای ( آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه) انتقاد می کنند که نتوانسته اند سلاح اتمی را کنار بگذارند. سه قدرت اتمی ديگر يعنی هند و پاکستان و اسرائيل هنوز اين پيمان را امضا نکرده اند.

از جمله مسايل ديگری که انتظار می رود در اين اجلاس مطرح شود، خودداری دولت جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، از امضای پيمان منع آزمايش های هسته ای، خروج از پيمان جلوگيری از ساخت موشک های دوربرد و تلاش برای توليد تسليحات جديد هسته ای است. موضوع خروج کره شمالی از پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای در سال 2003 و تصميم اين کشور به جلوگيری از ورود بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی و اعلام ادامه فعاليت در زمينه ساخت اسلحه اتمی نيز در اين اجلاس پيگيری خواهد شد.

مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارشی به اين اجلاس خواستار آن شده است که در مورد اقدام شورای امنيت در قبال کشورهايی که تعهدات خود را نقض می کنند تصميم گيری شود. در همين اجلاس، تصميم دولت ليبی به توقف برنامه های خود در زمينه توليد جنگ افزارهای کشتار جمعی مورد تقدير قرار می گيرد. انتظار می رود اجلاس مجددا بر حق تمامی کشورها برای برخورداری از فن آوری صلح آميز هسته ای تحت نظارت کامل آژانس بين المللی انرژی اتمی تاکيد ورزد و همچنين، خواستار پيوستن تمامی کشورهای عضو به پروتکل الحاقی به ان پی تی شود.

اين پروتکل شامل بازرسی های گسترده تر از تاسيسات هسته ای کشورهای عضو است و تاکنون تنها 68 کشور آن را امضا و تصويب کرده اند. دولت ايران اين پروتکل را پذيرفته اما هنوز اقدامی برای پيوستن نهايی به آن از طريق اخذ مصوبه مجلس به عمل نياورده است. پيگيری مصوبه اجلاس ان پی تی در سال های 1995 و 2000 در مورد اعلام خاورميانه به عنوان منطقه عاری از سلاح های اتمی نيز از جمله مسايل مورد مذاکره در اين اجلاس خواهد بود.ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  14:34


Comments:
سلام ...
هرچی که گرد هست گردو نیست!!!
 
یادم رفت:

قرمزته!!!!!!!!!!!
 
Post a Comment