"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

18.5.05

م
169 کشته در سرکوب ناآرمی های ازبکستان

دادستان کل ازبکستان گفته است که در درگيری هفته گذشته ميان سربازان و تظاهرکنندگان در شهر انديجان، 169 نفر کشته شده اند.

نيروهای ويژه در انديجان


اين رقم بسيار بالاتر از آمارهای قبلی است که از سوی دولت تخمين زده شده بود اما همچنان پايينتر از تخمينهای شاهدان عينی است که از کشته شدن صدها نفر در اين درگيريها سخن می گويند. به گفته يکی از گزارشگران بی بی سی، برخی از مردم ازبکستان بر اين گمان هستند که اجساد کشته شدگان با روندی کند و تدريجی ارائه می شود تا آمار قربانيان در هاله ای از ابهام بماند. آمريکا و بريتانيا خشونتهای اين کشور را محکوم کرده و خواستار اصلاحات سياسی شده اند.

رشيد قادروف، دادستان کل ازبکستان گفت 32 تن از نيروهای امنيتی نيز در ميان کشته شدگان هستند. او افزود: "نيروهای دولتی فقط تروريستها را کشته اند." او در واکنش به گزارشهايی که شمار کشته شدگان را بسيار بالاتر از اين ارزيابی می کند، چنين خبرهايی را "اطلاعات گمراه کننده ای" توصيف کرد که "عامدانه توسط جامعه بين المللی پخش می شود". قرار بود هيئتی از ديپلماتهای خارجی مقيم تاشکند روز سه شنبه از صحنه درگيريها بازديد کنند اما بازديد آنها به تعويق افتاد.

حکومت نظامی

همچنان جزئيات تازه ای از رويدادهای خشونتباری که در ميدان مرکزی شهر انديجان رخ داده اند، به دست می آيد. سربازان به سوی هزاران تظاهرکننده در اين شهر تيراندازی کردند. در جريان اين تظاهرات، مردان مسلح با حمله به زندان شهر، 23 بازرگان محلی را که به تمايلات افراطی اسلامی متهم بودند آزاد کردند. شاهدان عينی گفته اند که نيروهای دولتی، سه ساعت و نيم پس از آغاز تيراندازی همچنان به سوی مجروحان شليک می کردند و آنها را به قتل می رساندند.

اين شاهدان همچنين می گويند که مقامات حکومتی، اجساد زنان و کودکان را پنهان کرده و برای خاکسپاری به بستگانشان بازپس نداده اند. اما بررسی و تحقيق درباره اين ادعا آسان نيست. انديجان در روز سه شنبه آرام بود اما مدارس همچنان بسته بودند و بسياری از اهالی ترجيح دادند تا در خانه هايشان بمانند. گزارشگران بی بی سی می گويند که ارتش جريان امور در اين شهر را به شدت در کنترل خود دارد، پست های بازرسی با حضور سربازان مسلح در همه تقاطعها و ميادين برپا شده است و مقررات منع عبورومرور از هنگام غروب آفتاب تا سحر به اجرا در می آيد.

روزنامه های تاشکند، پايتخت ازبکستان برای نخستين بار پس از روز جمعه دوباره منتشر شدند. همه اين روزنامه ها، عکس بزرگی از اسلام کريم اف، رئيس جمهور ازبکستان را در صفحه نخست خود چاپ کردند و متن کامل سخنرانی روز شنبه او را، کلمه به کلمه نقل کردند که در آن مسئوليت خشونتها را برعهده دسته جنايتکاری دانست که شستشوی مغزی شده و به دنبال سرنگونی دولت و استقرار حکومت اسلامی است. اما گروهی سی نفره از معترضان در مقابل سفارت آمريکا تجمع کردند تا با تکذيب روايتهای حکومتی از رويدادهای ازبکستان، آنچه را که به عقيده آنها واقعيت دارد بازتاب دهند.

حاضران در اين تجمع خاموش، پلاکاردهايی در دست داشتند که روی يکی از آنها نوشته شده بود: "قاتل مردم، برو بيرون - انديجان، ما همراه تو هستيم."


توجه بين المللی

آمريکا اعلام کرد که از اخبار تيراندازی به سوی شهروندان غير مسلح "عميقا ناراحت" شده است. واشنگتن تحت فشار بوده است تا موضع سخت تری را عليه حکومت ازبکستان که متحد اصلی آمريکا در منطقه است اتخاذ کند. ناآرامی ها همچنين به شهر مرزی قره سو در جنوب انديجان هم گسترش يافت و روز شنبه، اهالی اين شهر ساختمانهای دولتی را تصرف کردند. اين شهر اکنون تحت نظارت شديد نيروهای نظامی است.

گزارشگر بی بی سی می گويد توجه جهانی نسبت به حوادث انديجان، کار را برای مقامات ازبک دشوار کرده است تا نتوانند با توسل به زور به قره سو وارد شوند و هنوز هيچ نشانه ای از انجام مذاکرات ميان طرفين ديده نمی شود.

قرقيزستان که در همسايگی ازبکستان واقع شده، بيش از پانصد پناهجو را که از انديجان گريخته اند، ثبت کرده است. برخی از اين پناهجويان می گويند نيروهای ازبک هنگامی که آنها قصد عبور از مرز را داشتند، به سويشان شليک کرده و تعدادی را کشته اند. ن



RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  06:02


Comments: Post a Comment