"هم وطن ای مهربون، منو از خودت بدون..."

به سایت خبری رستاخیز خوش آمدید

30.4.05

ايران درباره ازسرگيری غنی سازی اورانيوم تصميم می گيرد


ايران درباره ازسرگيری غنی سازی اورانيوم تصميم می گيرد


يکی از مقامات بلندپايه هسته ای ايران گفته است که کشورش طی چند روز آينده درباره از سرگيری غنی سازی اورانيوم تصميم گيری می کند. حسن روحانی، دبيرکل شورايعالی امنيت ملی ايران و مذاکره کننده ارشد ايرانی در گفتگوهای هسته ای اين کشور با اتحاديه اروپا، گفت بخشی از کار ممکن است هفته آينده در يکی از تاسيسات هسته ای ايران در اصفهان آغاز شود. آقای روحانی پس از آن صحبت می کرد که آخرين دور مذاکرات ميان ايران و مقام های اروپايی بر سر برنامه هسته ای ايران بدون نتيجه به کار خود پايان داد. اين گفتگوها جمعه شب (19 آوريل) در لندن برگزار شد.

با اين وجود، مقامات هر دو طرف گفتند مذاکرات ادامه خواهد يافت. مقام های ايرانی پيش از آغاز اين دور از گفتگوها در شامگاه جمعه در لندن اخطار داده بودند که در صورت عدم پيشرفت مذاکرات، ايران برنامه غنی سازی اورانيوم را از سرخواهد گرفت.

ايران سال گذشته برنامه غنی سازی اورانيوم را به طور موقت به حال تعليق درآورد اما تا کنون در مقابل فشارهای بين المللی برای کنار گذاشتن کامل اين برنامه مقاومت و همواره تاکيد کرده که غنی سازی اورانيوم را به طور موقت و به واسطه مذاکرات به حالت تعليق در آورده است و اين تعليق نمی تواند دائمی باشد.

ايران روز جمعه نيز بار ديگر درخواست آلمان، بريتانيا و فرانسه را برای توقف دائمی برنامه غنی سازی اورانيوم رد کرد.

اين سه کشور اروپايی تلاش می کنند ايران را قانع کنند تا در ازای مجموعه ای از امتيازها و مشوقهای سياسی، اقتصادی و فنی، غنی سازی اورانيوم را به طور دائم کنار بگذارد. ايران تاکيد دارد که برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز است اما آمريکا و اتحاديه اروپا از آن بيم دارند که ايران در پوشش اين برنامه، دست به توليد سلاح های هسته ای بزند.

پيش از مذاکرات لندن، اکبر هاشمی رفسنجانی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، در خطبه های نماز جمعه تهران تاکيد کرده بود که ايران هرگز از حق خود برای دستيابی به فن آوری اتمی نمی گذرد و اخطار داد که تعليق موقتی غنی سازی اورانيوم از سوی ايران خيلی دوام نخواهد داشت.

روز پنجشنبه نيز کمال خرازی وزير خارجه ايران گفته بود که اگر توافقی حاصل نشود و مذاکرات ايران و اتحاديه اروپا شکست بخورد، تهران چاره ای جز از سرگيری غنی سازی اورانيوم نخواهد داشت.ن


RASTAXIZ - Latest Iran and World News

Afshin Irani  ||  04:02


Comments: Post a Comment